Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
De flesta sjukhus har reservkraft. I alla fall alla storsjukhus. Vatten vet jag inte, men nog finns viss beredskap även där. Vårdpersonal är i allra högsta grad samhällsbärande. Jag säger munskydd på!
För att reservkraften ska funka mer än i en kort period behövs det regelbundna leveranser av bränsle, av tankbilschaufförer, som lastar på depåer som drivs av depåarbetare, som i sin tur får regelbundna leveranser av tankfartyg med personal på. Är det vinter måste vägarna hållas farbara av vägarbetare. Lastbilarna måste servas och lagas av verkstadspersonal. Flera av dessa måste kanske ta sig till jobben med kollektivtrafik, många av dem måste kanske lämna barnen på dagis/förskola då partnern kanske också har ett samhällsviktigt jobb.
Som du ser, bara för att sjukhuset ska få ström av reservkraften är det en hel drös av människor som måste gå till sina jobb...
Du underskattar grovt hur många som faktiskt -måste- gå till sina jobb för att samhällets mest basala funktioner överhuvudtaget ska överleva i några dagar. Att sätta sig hemma och vila ut pandemin med ett beredskapslager är ett privilegium få kan unna sig, och det ska du vara glad för, hade tex samtliga lastbilschaufförer tänkt att dom härdar ut pandemin hemma i några veckor med sitt beredskapslager för att undvika bli smittade (som du, fast bara en bråkdel av tiden) hade det blivit totalt kaos i landet.
Det är mer rimligt och humant att bara skicka samtliga i riskgrupper och 60+ till någon semesterort i norrland tills pandemin är över, än att överväga en lockdown av landet, i min mening.