2020-10-30, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Såg ett parant äldre par ute på gatan igår. De försökte hålla avstånd till andra men vad hjälper det då andra inte försöker hålla avstånd till dem, tänkte jag då jag såg folk ställa sig nära dem vid övergångsstället. Ändå fanns det gott om plats just då.

Själv satt jag på puben med en kompis. Vi höll 2 m från varandra. Annars var det tomt. Lämnade då folk började hitta sig dit. Puben var det första näringsstället som skaffade fram handsprit. De ordnar korsdrag regelbundet. Vill gynna sådan verksamhet.

En del tycks tro att handsprit fungerar på virus på samma sätt som vigvatten på vampyrer. I verkligheten tror jag att viruset skrattar rätt mycket åt detta vigvatten. Viruset sprids främst genom aerosoler inomhus och det enda som kan hjälpa i sådan miljö är godkända andningsskydd i klassen FFP3 eller motsvarande. Kanske inte så kul att sitta på puben i sådan mundering? Bäst är att stanna hemma och undvika att vistas i gemensamhetslokaler. Behöver man ändå göra det, är det munskydd på som gäller om man vill minska risken för att bli smittad.
Citera
2020-10-30, 10:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Såg ett parant äldre par ute på gatan igår. De försökte hålla avstånd till andra men vad hjälper det då andra inte försöker hålla avstånd till dem, tänkte jag då jag såg folk ställa sig nära dem vid övergångsstället. Ändå fanns det gott om plats just då.

Själv satt jag på puben med en kompis. Vi höll 2 m från varandra. Annars var det tomt. Lämnade då folk började hitta sig dit. Puben var det första näringsstället som skaffade fram handsprit. De ordnar korsdrag regelbundet. Vill gynna sådan verksamhet.
Jag fattar inte varför man inte trummat in det ordentligt. Jag skulle vilja se stora skyltar med: "Din obetänksamhet och egoism kan leda till döden för de äldre."

Många har så lite av både hjärta och hjärna så man blir Richter 9 skakad i tron på samhället och mänskligheten.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-30 kl. 10:45.
Citera
2020-10-30, 10:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som haft corona mår som nockade boxare. Helt borta i skallen. Frågan är om de ens någonsin kommer börja fungera som normalt igen. Jag vågar inte ens räkna på vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer uppgå till nu när smittan ökar explosionsartat. Hade jag suttit som beslutsfattare hade jag inte sparat på krutet för att mota tillbaks smittan så mycket det bara går. Kortsiktiga vinster med att hålla allt öppet, exempelvis skolan kan vi mycket väl få betala för 100 gånger om när smittan ökar så mycket som då blir fallet.

Har sett siffror på att så många som 100 tusen personer har kvar de här symtomen efter att ha blivit smittade i våras. De lever, men går runt som Zombies.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk. – När det var som värst trodde jag inte att min kropp skulle orka vakna igen, säger Lisa Halldén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner

Ärligt talat. Jag förbannar alla er som säger att Sverige inte har råd att stänga ned. Saken är den att vi inte har råd att hålla öppet. Den samhällsekonomiska kostnaden och lidandet kommer kosta tusentals miljarder kronor när vi låter smittan spridas. Till vilken jävla nytta då? Stäng skolorna - övergå till distansundervisning, begränsa öppenhållandet så mycket som möjligt för butiker och annat. Inför genast krav på munskydd i inomhusmiljö, gärna med viss minimistandard som måste upprätthållas.

Och för fan- alla som jobbar inom sjukvård och äldrevård. Se till att få på plats dessa rutiner nu! Det är inte sant att man över ett halvår tvingas läsa om okontrollerad smitta på våra storsjukhus. Varför i helvete testas inte patienter och personal och varför arbetar personal utan skydd och varför blandas friska och sjuka patienter i samma rum? Man skulle kunna tro att det är Uganda eller Indien vi lever i! Inte Sverige år 2020! Vi lever för helvete i en pandemi. Ett mindre helvete, men fortfarande går lallande idioter omkring och låtsas som att sjukdomen knappt ens existerar. Vad är det för fel på er???

När det här är över får vi nog räkna med uppåt en halv miljon långtidssjuka och arbetsoförmögna pga coronan, zombier som du säger och långtidseffekterna vet vi inte ens, hur ser det ut om ett par år?
Citera
2020-10-30, 10:43
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som vad?
Varför har man då inte spenderat mer på vården tidigare?

Är en politisk fråga.
Svenska staten skulle kunna låna och bygga höghastighetståg mellan våra tre storstäder och kostnaderna skulle motsvara Finlands merkostnader för nerstängningen under ett kvartal.

Varför man inte spenderat mer på vården tidigare är också en politisk fråga. En anledning kan vara att vi redan spenderar extremt mycket på vård.
Citera
2020-10-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu gick hissen inte hela vägen upp märker jag....

Om du klarat av att tänka/räkna så hade du förstått att 1 procent per dag nått 60 procent av befolkningen på 2 månader. Att ha minst 2 månader immunitet efter sjukdom är konsistent med de flesta rapporter.

För Sverige med lägre smittspridning kan vi inte uttala oss då vi inte vet hur länge immunitet varar.

En lavinartad spridning borde leda till 2 månaders flockimmunitet och en kollapsad sjukvård.
En långsam spridning ju långsammare den är är mycket bättre på alla sätt och vis. Sen har du korsimmunitet att plussa på.
Citera
2020-10-30, 10:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Idag är det 2 färre på sjukhus i Västra Götaland varav 1 mindre på IVA (7 totalt idag) jämfört med i onsdags.

Även om det har ökat senaste veckorna så är det tydligt att det inte alls är samma utveckling som i våras där det exploderade från dag till dag. Nu är det 2 steg fram och 1 steg bakåt vilket är mycket mer överkomligt.

Intressant att det är lika många på IVA i VG idag som det var 25/8 eller 15/9 t ex.
Så länge vi har remdesivir till alla så kommer siffrorna att hållas nere skulle jag tro.

Men det har vi inte länge till verkar det som:

Brist på remdesivir i Uppsala

https://svenskfarmaci.se/lakemedel/brist-pa-remdesivir-i-uppsala/
Citera
2020-10-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
När det här är över får vi nog räkna med uppåt en halv miljon långtidssjuka och arbetsoförmögna pga coronan, zombier som du säger och långtidseffekterna vet vi inte ens, hur ser det ut om ett par år?

Varför tror du att det går över?
Citera
2020-10-30, 10:48
Medlem
Citat:
Suck. Hänvisar du till den när gamla norska gissningen som tillkom i syfte att avskräcka?
Hade gärna sett beräkningarna bakom. Har du dem?

Antagligen uppgår inte kostnaderna ens till 1/10 så mycket pengar. Det beror alldeles på hur man räknar och vilka antaganden man gör.
Haha, nej jag har inte deras dataunderlag... Inte heller dras modellering. Men en kostnad på 2-3 miljader per dag känns tyvärr som rimligt kostnad per dag för Sveriges del. De pengarna kan rädda många fler liv och levnadsår på annat håll . Alltså suboptimering, vanligt misstag blev dem som inte kan tänkta längre än näsan räcker.
Citera
2020-10-30, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Japp. Hade ju varit intressant att se en samhällsekonomisk kalkyl på en halv miljon vårdkrävande zombies som förlorat 20-30 år av sitt yrkesverksamma liv. Kostar det mer eller mindre än 6 månaders distansundervisning i skolan? Kanske har regeringen och FHM gjort någon kalkyl? Hade varit intressant att ta del av denna i sådana fall.

Jag tror inte det finns någon kalkyl alls. Det är bara gubbar som sitter och gissar precis lika bra/dåligt som vi gör här på Flashback. Folk är så tankade med förutfattade meningar och ryggmärgsreaktioner. "Klart vi inte kan stänga skolorna". Hur skulle det bli då, osv.... Tänk på alla som jobbar inom vården, bla bla bla. Alla utsatta barn, bla bla bla..."
Citera
2020-10-30, 10:53
Medlem
Citat:
De flesta sjukhus har reservkraft. I alla fall alla storsjukhus. Vatten vet jag inte, men nog finns viss beredskap även där. Vårdpersonal är i allra högsta grad samhällsbärande. Jag säger munskydd på!
För att reservkraften ska funka mer än i en kort period behövs det regelbundna leveranser av bränsle, av tankbilschaufförer, som lastar på depåer som drivs av depåarbetare, som i sin tur får regelbundna leveranser av tankfartyg med personal på. Är det vinter måste vägarna hållas farbara av vägarbetare. Lastbilarna måste servas och lagas av verkstadspersonal. Flera av dessa måste kanske ta sig till jobben med kollektivtrafik, många av dem måste kanske lämna barnen på dagis/förskola då partnern kanske också har ett samhällsviktigt jobb.

Som du ser, bara för att sjukhuset ska få ström av reservkraften är det en hel drös av människor som måste gå till sina jobb...

Du underskattar grovt hur många som faktiskt -måste- gå till sina jobb för att samhällets mest basala funktioner överhuvudtaget ska överleva i några dagar. Att sätta sig hemma och vila ut pandemin med ett beredskapslager är ett privilegium få kan unna sig, och det ska du vara glad för, hade tex samtliga lastbilschaufförer tänkt att dom härdar ut pandemin hemma i några veckor med sitt beredskapslager för att undvika bli smittade (som du, fast bara en bråkdel av tiden) hade det blivit totalt kaos i landet.

Det är mer rimligt och humant att bara skicka samtliga i riskgrupper och 60+ till någon semesterort i norrland tills pandemin är över, än att överväga en lockdown av landet, i min mening.
Citera
2020-10-30, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, nej jag har inte deras dataunderlag... Inte heller dras modellering. Men en kostnad på 2-3 miljader per dag känns tyvärr som rimligt kostnad per dag för Sveriges del. De pengarna kan rädda många fler liv och levnadsår på annat håll . Alltså suboptimering, vanligt misstag blev dem som inte kan tänkta längre än näsan räcker.

Du som säger dig kunna tänka har kanske ett svar på vad en halv miljon vårdkrävande zombies kostar samhället den närmaste 20-30 årsperioden? Kostnader för direkt vård, rehab och utebliven arbetsinkomst, skatteintäkter m.m.

Tror du att det kostar mer eller mindre jämfört med att övergå till distansundervisning, till vi har vaccin tillgängligt framåt våren/försommaren? Har du några siffror på det?
Citera
2020-10-30, 10:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
De som haft corona mår som nockade boxare. Helt borta i skallen. Frågan är om de ens någonsin kommer börja fungera som normalt igen. Jag vågar inte ens räkna på vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer uppgå till nu när smittan ökar explosionsartat. Hade jag suttit som beslutsfattare hade jag inte sparat på krutet för att mota tillbaks smittan så mycket det bara går. Kortsiktiga vinster med att hålla allt öppet, exempelvis skolan kan vi mycket väl få betala för 100 gånger om när smittan ökar så mycket som då blir fallet.

Har sett siffror på att så många som 100 tusen personer har kvar de här symtomen efter att ha blivit smittade i våras. De lever, men går runt som Zombies.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk. – När det var som värst trodde jag inte att min kropp skulle orka vakna igen, säger Lisa Halldén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner

Ärligt talat. Jag förbannar alla er som säger att Sverige inte har råd att stänga ned. Saken är den att vi inte har råd att hålla öppet. Den samhällsekonomiska kostnaden och lidandet kommer kosta tusentals miljarder kronor när vi låter smittan spridas. Till vilken jävla nytta då? Stäng skolorna - övergå till distansundervisning, begränsa öppenhållandet så mycket som möjligt för butiker och annat. Inför genast krav på munskydd i inomhusmiljö, gärna med viss minimistandard som måste upprätthållas.

Och för fan- alla som jobbar inom sjukvård och äldrevård. Se till att få på plats dessa rutiner nu! Det är inte sant att man över ett halvår tvingas läsa om okontrollerad smitta på våra storsjukhus. Varför i helvete testas inte patienter och personal och varför arbetar personal utan skydd och varför blandas friska och sjuka patienter i samma rum? Man skulle kunna tro att det är Uganda eller Indien vi lever i! Inte Sverige år 2020! Vi lever för helvete i en pandemi. Ett mindre helvete, men fortfarande går lallande idioter omkring och låtsas som att sjukdomen knappt ens existerar. Vad är det för fel på er???

HAHA, detta inlägg måste vara det mest skräckslagna inlägget på länge.
100000 tusen zombies och tusentals miljarder.....
Hur rädd får man bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in