2020-11-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Samma beteende i hela Europa. Därför denna runda av "lockdowns" är hårdare i princip överallt för att desperat försöka kompensera tröttheten. Med Sveriges frivilliga modell är svårare när majoriteten inte anstränger sig.

Sjukvården riskerar att få en riktigt jobbig höst/vinter tyvärr.

Jag delar din allmänna uppfattning.

Och nu rör vi oss sas baklänges - vi började mjukt, och försöker nu strama åt hårt, men effekterna av den mjuka strategin saboterar framtidens hårdare linje.

Urvattnad info, mental trötthet, flera nationella misslyckanden och meningslöst käbbel skadar arbetet.

Det går inte att kompensera tröttheten, som i princip har odlats i ett halvår.

Nej, majoriteten anstränger sig inte, och det finns nog ett enkelt skäl: riskgruppen = äldre personer.

Det faktum att äldre är virusets primära måltavla (det är iaf de som dör), gör att medelsvensken slappnar av.

Att FHM och regeringen inte omedelbart fattade att det fanns en enorm svag punkt i det allmänna medvetandet - en arrogans mot äldre personer - tycker jag är fantastiskt konstigt.

Försök få en festsugen 25-åring att prioritera 80-åringar ha ha ... won't fucking happen.

Besöksförbud på äldreboenden och fullt fokus på äldre, borde varit prio ett, på styrande nivå.

Det går bara att tolka agerandet på ett sätt - FHM och regeringen skiter också i de äldre.

Ja, det går att bolla åsikter i 100 år, det leder ingenstans.

Vi kan inte backa och vi kan inte gå framåt.

De akuta problem som fann i vintras finns kvar och vintern lär bli tung för vården, ja.

Ännu en gång ska en armé av låginkomsttagare rycka ut.
Citera
2020-11-01, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det finns studier på att cirka 40% blir smittade som bor under samma tak. Varför vet man inte ännu. Jag har personligen tre vänner som upplevt det , dvs att den ena testas positivt men partnern varken får symtom eller testresultat.

Då är de högst sannolikt immuna. Alla blir uppenbarligen inte smittade av denna konstiga sjukdom.
Citera
2020-11-01, 08:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför så otrevlig?

Var väl bara mataffärer och butiker som kommer får hålla öppet (då med masktvång)? Take-away tillåts. Det här är ju vad som brukar gå under benämningen lockdown.

Till början av december gäller att stanna hemma utom för jobb som inte kan göras hemma och studier. Hundar får rastas och barer och restauranger får vara öppna för hämtmat och annan service.

Att stänga skolorna var inte aktuellt.

– Skolan är bästa platsen för barn att vara på, säger Boris Johnson.

Åtgärderna ska rädda julen, hoppas Johnson.

– Julen blir annorlunda i år, kanske väldigt annorlunda, men det är min förhoppning och tro att genom att vidta tuffa åtgärder kan vi tillåta familjer i hela landet att vara tillsammans, säger han.

Inkubationstiden är ju mellan 2-14 dagar, varav de allra flesta blir sjuka dag 5, så bryts smittkedjorna borde man se resultat tämligen omgående. Bryts däremot inte smittkedjorna kommer ju resultatet inte att bli så bra. Så man kan utan vidare se detta som ett stort test. Som sagt - man stänger inte skolorna. Kommer de lyckas bringa ned smittan markant utan att stänga skolorna? Vi borde se resultat inom kort, om detta fungerar eller inte. Som sagt - nu är det upp till bevis. Är skolorna drivande eller inte..., det är den stora frågan.

Jag tror att skolorna är meddrivande i spridningen även om de yngre barnen inte smittar i samma utsträckning av någon mycket mystisk anledning. Känner dock 6-8-åringar som är sjuka nu. Tror UK resonerar att de inte kan stänga allt utan väljer de bitar ur tårtan som skadar sammantaget minst. Men vi får se om det är tillräckligt, min grunduppfattning är egentligen att om man stänger skolorna klingar det av snabbt med det finns ju studier på att så är inte fallet. Jag tror att december blir en jobbig månad men bränner det igenom som det gör nu så kanske det kan lugna sig i början av det nya året och så får vi se mindre vågor under våren. Jag är dock mest bekymrad över långtidsskadorna samt vårdskulden och att det kan bli tufft på sjukhusen i december. Vi får se om Sverige kommer att balansera detta väl fram till det nya året, vårens senfärdiga hantering var katastrofal men den är lite bättre nu tack vare att sjukvården har blivit bättre på att testa brett, utrustning och ge rätt vård för de allra sjukaste. Om stor del drabbas av långtidsskador är hanteringen dock förödande och ett fullständigt haveri och man borde ha gjort allt i sin makt för att stoppa spridningen. Kanske får vi se på en fördummad befolkning framöver eftersom även de med milda symptom ibland tycks drabbas av hjärninflammation/hjärnskador/neurologiska skador. Vi ser unga som blev sjuka i april och är fortfarande sjuka.
Citera
2020-11-01, 08:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Då är de högst sannolikt immuna. Alla blir uppenbarligen inte smittade av denna konstiga sjukdom.

Hänger det ihop med blodgrupp?
Citera
2020-11-01, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Trump är politiker. Fauci är det inte.

Så vadå?
Varför skulle då Fauci stötta någon som förhindrar hans yrke?
Citera
2020-11-01, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Vad babblar du om? Jag och Tegnell?
Det är väl självklart att många äldre dog pga att viruset kom in på deras boenden?

Jag tror du missförstår mig.
Jag påstår inte att antalet smittade är lägre, jag påstår att smittan bland äldre är lägre och det tack vare att många äldre har hållit sig hemma så gott det går - vilket givetvis rent procentuellt får andelen yngre sjuka att bli större, eftersom procenten äldre sjuka minskat.

Det är väl inte så konstigt?
Självklart är det ett allvarligt läge, men allt är inte bara svart eller vitt.

Ja, visst är det självklart.
Därför kan man inte mäta antal smittade med antal döda när 70% av äldre i riskgrupp inte blir smittade.
Vi börjar antagligen komma upp i lika hög smittnivå nu som i våras.
Citera
2020-11-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Något särskilt du tänkte på?
Jag var bara nyfiken. Min fru brukar tappa smak/luft när hon blir snuvig, men aldrig jag.

Jag tänkte om det fanns något samband mellan vilka som får det symptomet även vid covid.
Citera
2020-11-01, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag tror att skolorna är meddrivande i spridningen även om de yngre barnen inte smittar i samma utsträckning av någon mycket mystisk anledning. Känner dock 6-8-åringar som är sjuka nu. Tror UK resonerar att de inte kan stänga allt utan väljer de bitar ur tårtan som skadar sammantaget minst. Men vi får se om det är tillräckligt, min grunduppfattning är egentligen att om man stänger skolorna klingar det av snabbt med det finns ju studier på att så är inte fallet. Jag tror att december blir en jobbig månad men bränner det igenom som det gör nu så kanske det kan lugna sig i början av det nya året och så får vi se mindre vågor under våren. Jag är dock mest bekymrad över långtidsskadorna samt vårdskulden och att det kan bli tufft på sjukhusen i december. Vi får se om Sverige kommer att balansera detta väl fram till det nya året, vårens senfärdiga hantering var katastrofal men den är lite bättre nu tack vare att sjukvården har blivit bättre på att testa brett, utrustning och ge rätt vård för de allra sjukaste. Om stor del drabbas av långtidsskador är hanteringen dock förödande och ett fullständigt haveri och man borde ha gjort allt i sin makt för att stoppa spridningen. Kanske får vi se på en fördummad befolkning framöver eftersom även de med milda symptom ibland tycks drabbas av hjärninflammation/hjärnskador/neurologiska skador. Vi ser unga som blev sjuka i april och är fortfarande sjuka.

Jag delar (som vanligt) dina tankar och åsikter. Tycker du ger en i 100% träffande beskrivning av hur det ligger till. Barn under 10 tycks smitta något mindre, men absolut inte obefintligt. De blir ju uppenbarligen sjuka de med, men i betydligt lägre omfattning. Barn från 10 och uppåt smittar som vuxna. Jag skulle vilja säga att det är ungefär det forskingskonsensus som finns nu, efter att ha läst flera olika studier i ämnet. Det går väl inte riktigt i takt med myndigheternas åtgärder. Tex, var det ju gymnasiet och uppåt som körde distans i våras. Helt enkelt för att man bedömer att äldre elever kan ta ett större självständigt ansvar. Inte så mycket smittskyddsöverväganden, utan mer ekonomiska.

Jag tror också det hade klingat av snabbt om man stängt skolan. Vi såg ju om inte annat vad som händer under sommaren i Sverige. Smittan närmast försvann. Nu någon månad in på höstterminen däremot har smittan tagit ordentlig fart igen och jag tror inte att det är någon slump. Det är ju närmast det mest glasklara samband man kan se.

Vad gäller dina farhågor i övrigt delar jag även dem. Det kommer bli en mycket tuff höst och vinter. Jag tror för övrigt att Sverige inte kommer vidta så värst mycket mer åtgärder. Vi kommer inte få samma tuffare åtgärder som i Frankrike eller Storbritannien. Därför tror jag också att det kommer bli mycket jobbigt framöver. Jag är så rädd för att sjuka människor kommer förvägras vård i Sverige, för att det helt enkelt inte kommer finnas någon kapacitet.
Citera
2020-11-01, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hoppas du på det ?

Nej varför skulle jag det? Men det har ju ökat ganska rejält ganska fort.
Citera
2020-11-01, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hänger det ihop med blodgrupp?

Det tror jag faktiskt inte. I vart fall inte som enda anledning. Många inom samma familj delar ju blodgrupp, även om det inte behöver vara så.

Däremot finns det ju studier som pekar på att personer med blodgrupp 0 står emot smittan bättre.

Tror det behövs mer forskning här.
Citera
2020-11-01, 09:14
Medlem
arbetets avatar
61 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-11-01, 09:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det tror jag faktiskt inte. I vart fall inte som enda anledning. Många inom samma familj delar ju blodgrupp, även om det inte behöver vara så.

Däremot finns det ju studier som pekar på att personer med blodgrupp 0 står emot smittan bättre.

Tror det behövs mer forskning här.

Ja finns nog andra/fler förklaringar. Vore intressant att få svar på varför yngre barn inte smittar lika mycket samt varför inte alla i en familj blir sjuka. Kanske hänger det ihop.
Immunförsvaret går ju i cykler också, ibland har man starkt immunförsvar och ibland nedsatt immunförsvar. Någon som hade starkt i våras kanske åker på viruset i vinter när denne har nedsatt. Och så där håller det på. En annan farhåga är ju vad viruset gör med vårt immunförsvar och om det blir försvagat lång tid efter. När immunförsvaret är nedsatt triggas ju inflammationer och andra åkommor.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-01 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in