2020-10-30, 11:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som haft corona mår som nockade boxare. Helt borta i skallen. Frågan är om de ens någonsin kommer börja fungera som normalt igen. Jag vågar inte ens räkna på vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer uppgå till nu när smittan ökar explosionsartat. Hade jag suttit som beslutsfattare hade jag inte sparat på krutet för att mota tillbaks smittan så mycket det bara går. Kortsiktiga vinster med att hålla allt öppet, exempelvis skolan kan vi mycket väl få betala för 100 gånger om när smittan ökar så mycket som då blir fallet.

Har sett siffror på att så många som 100 tusen personer har kvar de här symtomen efter att ha blivit smittade i våras. De lever, men går runt som Zombies.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk. – När det var som värst trodde jag inte att min kropp skulle orka vakna igen, säger Lisa Halldén.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner

Ärligt talat. Jag förbannar alla er som säger att Sverige inte har råd att stänga ned. Saken är den att vi inte har råd att hålla öppet. Den samhällsekonomiska kostnaden och lidandet kommer kosta tusentals miljarder kronor när vi låter smittan spridas. Till vilken jävla nytta då? Stäng skolorna - övergå till distansundervisning, begränsa öppenhållandet så mycket som möjligt för butiker och annat. Inför genast krav på munskydd i inomhusmiljö, gärna med viss minimistandard som måste upprätthållas.

Och för fan- alla som jobbar inom sjukvård och äldrevård. Se till att få på plats dessa rutiner nu! Det är inte sant att man över ett halvår tvingas läsa om okontrollerad smitta på våra storsjukhus. Varför i helvete testas inte patienter och personal och varför arbetar personal utan skydd och varför blandas friska och sjuka patienter i samma rum? Man skulle kunna tro att det är Uganda eller Indien vi lever i! Inte Sverige år 2020! Vi lever för helvete i en pandemi. Ett mindre helvete, men fortfarande går lallande idioter omkring och låtsas som att sjukdomen knappt ens existerar. Vad är det för fel på er???
Jag har ju sagt att du mår bättre om du inte är på Flashback!

Covid är inte att leka med och av den anledningen ska alla vara försiktiga och följa de råd som ges för att minska risken att smittas.

Coronavirusets kommer vi att få leva med ett år till innan många är vaccinerade.
Hur tycker du att dina föreslagna åtgärdsförslag skulle fungera om de sätts in idag och avslutas om ett år?
Stängda skolor.
Butiker, mm. stängda eller med begränsade öppettider.
Nedstängt land.

Vad tror du händer med oss om du isolerar en hel befolkning i ett helt år?
Jag är säker på att du inte vill uppleva resultatet.

Sedan undrar jag varifrån du får din skräckpropaganda att 100 000 personer som smittades i våras fortfarande har kvar märkbara allvarliga symptom.

Inget blir bättre för att du sprider din negativa (påhittade?) bild till andra så om du verkligen bryr dig om hur andra mår så sluta med detta destruktiva beteende.
Citera
2020-10-30, 11:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du som säger dig kunna tänka har kanske ett svar på vad en halv miljon vårdkrävande zombies kostar samhället den närmaste 20-30 årsperioden? Kostnader för direkt vård, rehab och utebliven arbetsinkomst, skatteintäkter m.m.

Tror du att det kostar mer eller mindre jämfört med att övergå till distansundervisning, till vi har vaccin tillgängligt framåt våren/försommaren? Har du några siffror på det?

Människor har bara skrattat bort långtidseffekterna av covid som hittepå som vi nu ser fler och fler studier och artiklar om. Detta kommer stt bl ett megastort problem, sanna mina ord.

Många avfärdar detta som gnäll och överdrift som om personerna som tidigare varit friska och arbetsföra plötsligt skulle vilja blivsjukskrivna och leva på sjukersättnking? Vem fan vill det? Pengarna du får om du tjänar över taket är bara 16 000, de som tjänar lite från början förlorar kanske inte så mycket men vem vill ligga hemma och inte orka gå upp ur sängen? Eller ha en blixtrande huvudvärk 24/5?

Det är synd att den svenske krigskorrespondenten ( kommer inte ihåg hans namn) drabbats av långtidssymptom men det krävs kanske en känd och välrenomerad person för att folk ska förstå att detta är sant?

Problemet som finns är att Primärvården ignorerar dessa patienter och tror inte på dem. De säger - du har inget positivt pcr-test att visa fram så därför kan vi inte hjälpa dig. Du kan få tid hos en psykolog eftersom det låter som ångest eller depression! Förstår de inte att många av dessa människor knappast har ork att gå på toa och nu måste de dessutom kriga mot primärvården för att bli trodda? Var ska de få kraften att göra detta? Naturligtvis blir inte alla så hårt påverkade av långtidssymptom, men en hel del verkar det vara. Tillräckligt många för att det ska vara oroande.

Groteskt och skamligt är vad det är!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 11:22.
Citera
2020-10-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur vanligt tror du det är?
Jag bor i en av dom mest drabbade städerna och jag känner ca: 30-40 som gått igenom denna snuva och jag har inte märk några zombieliknande drag på dessa ännu.
Hur lång tid tror du det tar innan zombifieringen startar?
Faktum är att av dessa individer så vet jag endast en som har hamnat på sjukhus.
Intressant du, jag känner heller inte en enda person som fått några som helst komplikationer efter covid infektion. Jag känner heller ingen som dött, ingen i min direkta närhet som känner någon som dött (närmsta jag kommit är en släktings kompis äldre mor som dog i våras efter covid infektion, men samtidigt så hade dom haft dödsvaka ett par månader innan för samma person då läkarna då sagt att hon är för sjuk och gammal och troligtvis dör när som helst). Jag vet flera stycken som haft det med lindriga förkylningssymptom. Det värsta fallet jag känner till var en som var hemma en vecka med feber och trötthet, helt återställd efter nån vecka.

Var är alla dessa zombier?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Människor har bara skrattat bort långtidseffekterna av covid som hittepå som vi nu ser fler och fler studier och artiklar om. Detta kommer stt bl ett megastort problem, sanna mina ord.

Många avfärdar detta som gnäll och överdrift som om personerna som tidigare varit friska och arbetsföra plötsligt skulle vilja blivsjukskrivna och leva på sjukersättnking? Vem fan vill det? Pengarna du får om du tjänar över taket är bara 16 000, de som tjänar lite från början förlorar kanske inte så mycket men vem vill ligga hemma och inte orka gå upp ur sängen? Eller ha en blixtrande huvudvärk 24/5?

Det är synd att den svenske krigskorrespondenten ( kommer inte ihåg hans namn) drabbats av långtidssymptom men det krävs kanske en känd och välrenomerad person för att folk ska förstå att detta är sant?

Problemet som finns är att Primärvården ignorerar dessa patienter och tror inte på dem. De säger - du har inget positivt pcr-test att visa fram så därför kan vi inte hjälpa dig. Du kan få tid hos en psykolog eftersom det låter som ångest eller depression! Förstår de inte att dessa människor knappast har ork att gå på toa och nu måste de dessutom kriga mot primärvården för att bli trodda? Var ska de få kraften att göra detta?

Är du på riktigt? Tiotusentals personer i landet skulle gladeligen simulera en sjukdom och få ersättning för att ligga på soffan 24 timmar om dygnet, folk sitter ju fan i rullstol flera år för att simulera förlamning för att få sjukersättning. Har du ens läst något om alla skandaler på senare år? Det är ett perfekt guldläge nu med en ny sjukdom ingen har riktig koll på. Jag säger inte att alla fall med långtidssjuka är bedrägeri, men säkerligen en inte obetydlig del.
Senast redigerad av David86 2020-10-30 kl. 11:17.
Citera
2020-10-30, 11:14
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Kom ihåg att det är långhelg nu, många admin och rapportörer är lediga nu fram tills måndag, en del fick arbetstidsförkortning redan från 15.00 igår. Register och rapporter kommer att ha rejäl lag tills på tisdag nästa vecka. En del rapporter kommer in idag och det kan se rätt ok ut, men kom ihåg att även inom regioner kan det finnas eftersläpningar då vissa lab/sjukhus ej hunnit med att få in siffror eller köra alla test. Lab har lägre bemanning de närmaste 3 dagarna.
Har jag missat något? Varför skulle det vara en långhelg när det är på lördag och söndag?
Citera
2020-10-30, 11:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det land som har obegränsat med resurser kan utan vidare ta semester i hela 2021 och se smittan dyka. Du behöver inte tokstänga ner allt. Men framförallt minska ner på arbetsplatserna och skolorna. Då har du eliminerat en stor mängd möjliga smittotillfällen.
Att inte fler begriper att det är arbetsplatser och skolor som driver smittan förvånar mig.
Citera
2020-10-30, 11:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har ju sagt att du mår bättre om du inte är på Flashback!

Covid är inte att leka med och av den anledningen ska alla vara försiktiga och följa de råd som ges för att minska risken att smittas.

Coronavirusets kommer vi att få leva med ett år till innan många är vaccinerade.
Hur tycker du att dina föreslagna åtgärdsförslag skulle fungera om de sätts in idag och avslutas om ett år?
Stängda skolor.
Butiker, mm. stängda eller med begränsade öppettider.
Nedstängt land.

Vad tror du händer med oss om du isolerar en hel befolkning i ett helt år?
Jag är säker på att du inte vill uppleva resultatet.

Sedan undrar jag varifrån du får din skräckpropaganda att 100 000 personer som smittades i våras fortfarande har kvar märkbara allvarliga symptom.

Inget blir bättre för att du sprider din negativa (påhittade?) bild till andra så om du verkligen bryr dig om hur andra mår så sluta med detta destruktiva beteende.
Det är en undersökning Novus gjort som fick fram att 150 000 hade långtidssymptom. Nu tror inte jag att de är så många men att de är en försvarlig del går inte att blunda för. Fler blir de ju allteftersom fler blir smittade.
Citera
2020-10-30, 11:21
Medlem
Citat:

Problemet som finns är att Primärvården ignorerar dessa patienter och tror inte på dem. De säger - du har inget positivt pcr-test att visa fram så därför kan vi inte hjälpa dig. Du kan få tid hos en psykolog eftersom det låter som ångest eller depression! Förstår de inte att dessa människor knappast har ork att gå på toa och nu måste de dessutom kriga mot primärvården för att bli trodda? Var ska de få kraften att göra detta?

Det kommer att jobbas stenhårt - för att osynliggöra denna grupp patienter.

Den är ytterligare ett problem för makten.

Det viktiga är inte vad som görs och sker. Det viktiga är hur makten framstår.
Citera
2020-10-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag är en obotlig optimist och tror att det kommer vaccin, annars är det nog människans utrotning vi ser.

Som sagt det finns inget luftvägsvirus förutom SARS som är "utrotat". Ett vaccin och naturliga infektioner dämpa spridningen. Men över, nej. Viruset kommer finnas kvar och skörda offer för evigt. Någon utrotning är det inte fråga om. Världen överlevde spanskan och asiaten.

Och vaccinerna som kommer - snabbare än något annat vaccin som producerats i historien - hur säkra kommer de att vara? Med den information som finns behöver eventuella risker utredas noggrant innan vaccinering. Att exempelvis inte göra misstag som med Dengue:

https://www.dw.com/en/dengue-risks-and-side-effects-of-the-worlds-first-vaccine/a-42488407
Citera
2020-10-30, 11:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intressant du, jag känner heller inte en enda person som fått några som helst komplikationer efter covid infektion. Jag känner heller ingen som dött, ingen i min direkta närhet som känner någon som dött (närmsta jag kommit är en släktings kompis äldre mor som dog i våras efter covid infektion, men samtidigt så hade dom haft dödsvaka ett par månader innan för samma person då läkarna då sagt att hon är för sjuk och gammal och troligtvis dör när som helst). Jag vet flera stycken som haft det med lindriga förkylningssymptom. Det värsta fallet jag känner till var en som var hemma en vecka med feber och trötthet, helt återställd efter nån vecka.

Var är alla dessa zombier?

Är du på riktigt? Tiotusentals personer i landet skulle gladeligen simulera en sjukdom och få ersättning för att ligga på soffan 24 timmar om dygnet, folk sitter ju fan i rullstol flera år för att simulera förlamning för att få sjukersättning. Har du ens läst något om alla skandaler på senare år? Det är ett perfekt guldläge nu med en ny sjukdom ingen har riktig koll på. Jag säger inte att alla fall med långtidssjuka är bedrägeri, men säkerligen en inte obetydlig del.

Jag tror inte att det är en obetydlig del. De som vi har läst om är alla människor som innan covid arbetat och varit friska. Det är ju det jag skriver, de tidigare arbetsföra och friska som nu drabbas.

Det är ju en enkel sak för läkare och fsk att kontrollera, har personen ett arbete som de nu inte kan utföra pga långtidssymptom? Det borde väl till och med du begripa att en person som får ut 30 000 i månaden inte vill vara låtsassjuk och få 16 000? Hur resonerar du?

Jag inkluderar inte bidragstagare eller arbetslösa här eftersom de inte har något att vinna på att simulera sjkdom.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 11:28.
Citera
2020-10-30, 11:27
Medlem
Citat:
Det är en undersökning Novus gjort som fick fram att 150 000 hade långtidssymptom. Nu tror inte jag att de är så många men att de är en försvarlig del går inte att blunda för. Fler blir de ju allteftersom fler blir smittade.
150000 är inte orimligt om man räknar in störningar i smak och lukt. Jag känner många som har kvarvarande sådana (exempelvis min fru).

Man skulle kanske kunna säga att jag har det också, men jag väljer att inte räkna in mig själv. Jag känner smaker och lukter nu (det tog någon månad innan de var tillbaka), men exempelvis kryddstark mat är mycket starkare nu än innan jag hade Covid. Jag tycker också att en del saker smakar lite annorlunda, men inte dåligt. Jag väljer dock att inte räkna detta som en kvarvarande effekt då jag inte lider av det. Jag lider dock av min frus skadade luktsinne och smaksinne, hon är inte alls lika duktig på att smaksätta maten hon lagar längre, jag brukar numera få kompletteringskrydda.
Citera
2020-10-30, 11:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Inte sant. Ingen vet hur lång immuniteten är. I hela världen har vi bara runt 50 reinfekterade vilket tyder på att immuniteten är betydligt längre än några månader.
Ja, och dessa är förmodligen undantagen.
Denna undersökningen visade att smittade producerar antikroppar MINST 5-7 månader efter smitta, även mild:
https://www.cell.com/immunity/fulltext/S1074-7613(20)30445-3
Denna visar att virusspecifika minnesceller och T-celler produceras och till och med ökar efter 3 månader:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.11.20171843v2

Detta motbevisas inte av anekdotiska återinfektioner utan detta måste också utvärderas på ett vetenskapligt sätt. Hur många har utsatts men ej återinfekterats? t. ex.
Citera
2020-10-30, 11:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
150000 är inte orimligt om man räknar in störningar i smak och lukt. Jag känner många som har kvarvarande sådana (exempelvis min fru).

Man skulle kanske kunna säga att jag har det också, men jag väljer att inte räkna in mig själv. Jag känner smaker och lukter nu (det tog någon månad innan de var tillbaka), men exempelvis kryddstark mat är mycket starkare nu än innan jag hade Covid. Jag tycker också att en del saker smakar lite annorlunda, men inte dåligt. Jag väljer dock att inte räkna detta som en kvarvarande effekt då jag inte lider av det. Jag lider dock av min frus skadade luktsinne och smaksinne, hon är inte alls lika duktig på att smaksätta maten hon lagar längre, jag brukar numera få kompletteringskrydda.

Ja det tror jag med. Naturligtvis ingår alla symptom i den gruppen inte bara de allvarligaste.

Tack för informativa inlägg om de du känner som varit sjuka. Hoppas att du och din familj får tillbaka allt ni förlorat, din smak t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in