Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Du är förvirrad, så jag översätter det du just sa till svar på frågorna jag ställde tidigare:
1) Tror du att svenskar har sämre gener än exempelvis amerikaner? Dör det flera gånger fler svenskar än amerikaner i influensa?
svar: nej, naturligtvis ingen skillnad
2) Tycker du att det är rimligt att lita på amerikanska CDC och deras uppskattning av IFR? Eller mer rimligt att lita på något som Anders Tegnell anekdotiskt kläcker ur sig? " 3 000"
svar: det är mer rimligt att lita på amerikanska CDC.
3) Hur många svenskar tror du dör i genomsnitt i influensa varje år?
svar: det blir väl cirka 10 miljoner x 10% x 0,5% = 500 personer per influensasäsong.
Vet inte ens vad du pratar om när du säger Tegnell och 3000, gissar att han kanske sagt att 3000 dör i influensa varje år, är det de du säger? Det låter fan så mycket mer rimligt än 12 st iaf. Förstår inte ens varför du ställer mig frågor om saker jag aldrig sagt, känns som du citerar fel person.
Du är märkligt besatt i amerikansk statistik med, landet där alla får fri och billig vård, där varje pensionär går och träffar läkaren vid minsta symptom, eller? Dom har säkert bra och tillförlitlig statistik. Min grundtes är fortfarande att man har ett gigantiskt mörkertal när det gäller dödsfall där en vanlig säsongsinfluensa varit starkt bidragande. När såg du senast att man testade folk för influensa i någon större skala? Just nu verkar det vara googlesökningar på alvedon som är bästa informationskällan...