2020-10-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland: Coronaläget har blivit lugnare - "Finlands Tegnell" Mika Salminen hyllar munskyddet, corona-appen och finska folket!

Goda nyheter från vårt grannland. "Finlands Tegnell" Mika Salminen hyllar munskyddet, corona-appen och finska folket!

Tre rätt av tre möjliga av Finland och dess strategi jämfört med Sverige.

Vi har inget munskydd-påbud.

Vi använder ingen corona-app.

Svenska folket skiter i restriktioner och åker till kanarieöarna mitt i en pandemi.

Det oroväckande coronaläget i Finland ser ut att ha blivit lugnare – "Finländarna är mycket bra på att följa rekommendationer"

svenska yle
Ja finnarna kan bära munlapp, men svennarna kan inte?
Verkar vara skillnad på styret där också..ung, och intelligent verkar mer erfaren än många andra.
Lite mer skinn på näsan - de borde vara nöjda.
Citera
2020-10-29, 16:43
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt detta har gåtts igenom flera gånger tidigare. Läs de systematiska översikterna där man smittspårat barn i familjer. Hur ofta identifierar man barn som indexfall? Ingen textutlägg utan svara med ett antal referenser till systematiska litteraturöversikter.

Medan du snubblar in och sätter din tilltro till gamla analyser och gammal statistik som bygger på när smittan var relativt ny och asymptomatiska barn exempelvis inte testades så gör jag en sammanvägd bedömning utifrån aktuellt omvärldsläge. Vi vet att barn smittas och smittar samt att lärare blir sjuka. Barn kanske inte smittar lika mycket som vuxna men med allt kladd de genererar kontra vuxna samt att viruset överlever på ytor så kan vem som helst räkna ut att barn smittar. Det borde räcka för att förstå att skolor är meddrivande i smittan, annars kan självklart farfar gulla med barnbarnen på Halloween.
Citera
2020-10-29, 16:47
Medlem
509 nya fall i Region Skåne idag, det är som om USA skulle haft 126,000 nya fall på ett dygn.
Citera
2020-10-29, 16:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad är det du jiddrar om, jag hänvisar till statistiken från Sverige som säger att 12 st dog 2010 och 652 st 2018 och ifrågasätter variationen. Jag argumenterar även för att det troligtvis var fler 2018 och absolut många fler 2010 som dog av influensan. Jag har aldrig sagt att 28 skulle dö varje år., inte heller sagt något som skulle tyda på det. Var får du det ifrån?
Du är förvirrad, så jag översätter det du just sa till svar på frågorna jag ställde tidigare:

1) Tror du att svenskar har sämre gener än exempelvis amerikaner? Dör det flera gånger fler svenskar än amerikaner i influensa?
svar: nej, naturligtvis ingen skillnad

2) Tycker du att det är rimligt att lita på amerikanska CDC och deras uppskattning av IFR? Eller mer rimligt att lita på något som Anders Tegnell anekdotiskt kläcker ur sig? " 3 000"
svar: det är mer rimligt att lita på amerikanska CDC.

3) Hur många svenskar tror du dör i genomsnitt i influensa varje år?
svar: det blir väl cirka 10 miljoner x 10% x 0,5% = 500 personer per influensasäsong.
Citera
2020-10-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har Spanien ..Frankrike..Beligen..Holland..England också haft otur ?

För det första tror jag ingen av dessa länder du nämner själva har sagt att dom haft otur, till skillnad mot FHM.

Enklare att kanske jämföra oss med våra nordiska grannländer, menar du att Norge,Danmark och Finland bara haft tur?
Citera
2020-10-29, 16:53
Medlem
Ny Coronavirus 20A.EU1 står för den senaste smittspridningen i Europa enligt CNBC.
Ursprungligen från Spanien som spred sig vidare till andra Europeiska länder tack vare naiva turister.

https://www.cnbc.com/amp/2020/10/29/coronavirus-variant-seen-spreading-across-europe-research-says.html?__twitter_impression=true
Citera
2020-10-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är förvirrad, så jag översätter det du just sa till svar på frågorna jag ställde tidigare:

1) Tror du att svenskar har sämre gener än exempelvis amerikaner? Dör det flera gånger fler svenskar än amerikaner i influensa?
svar: nej, naturligtvis ingen skillnad

2) Tycker du att det är rimligt att lita på amerikanska CDC och deras uppskattning av IFR? Eller mer rimligt att lita på något som Anders Tegnell anekdotiskt kläcker ur sig? " 3 000"
svar: det är mer rimligt att lita på amerikanska CDC.

3) Hur många svenskar tror du dör i genomsnitt i influensa varje år?
svar: det blir väl cirka 10 miljoner x 10% x 0,5% = 500 personer per influensasäsong.
Vet inte ens vad du pratar om när du säger Tegnell och 3000, gissar att han kanske sagt att 3000 dör i influensa varje år, är det de du säger? Det låter fan så mycket mer rimligt än 12 st iaf. Förstår inte ens varför du ställer mig frågor om saker jag aldrig sagt, känns som du citerar fel person.

Du är märkligt besatt i amerikansk statistik med, landet där alla får fri och billig vård, där varje pensionär går och träffar läkaren vid minsta symptom, eller? Dom har säkert bra och tillförlitlig statistik. Min grundtes är fortfarande att man har ett gigantiskt mörkertal när det gäller dödsfall där en vanlig säsongsinfluensa varit starkt bidragande. När såg du senast att man testade folk för influensa i någon större skala? Just nu verkar det vara googlesökningar på alvedon som är bästa informationskällan...
Citera
2020-10-29, 16:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Likväl som autoimmuna reaktioner vilket är bekymmersamt om det stämmer.

Med tillhörande referens om då bara en pre-print:

Broadly-targeted autoreactivity is common in severe SARS-CoV-2 Infection

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.21.20216192v1

Ja inget utesluter väl det andra . Jag tycker dock det är en intressant koppling. Samhälle och medier har ju pumpat en katastrof känsla som många påverkas av. Jag vet själv att då jag hade symtom av förkylning i våras så blev jag väldigt rädd och fick tydliga stresspåslag/ångestsymtom.
Citera
2020-10-29, 16:59
Medlem
Sverige har nu nästan lika mycket nya fall/befolkning som USA!
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-10-28&country=SWE~USA&region=World&casesMetric=true&i nterval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smo othing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

USA testar också dubbelt så mycket som Sverige.
Citera
2020-10-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
För det första tror jag ingen av dessa länder du nämner själva har sagt att dom haft otur, till skillnad mot FHM.

Enklare att kanske jämföra oss med våra nordiska grannländer, menar du att Norge,Danmark och Finland bara haft tur?

Tycker du Danmark har haft tur ??
Citera
2020-10-29, 17:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den urspårade läkaridioten tycks anse att eftersom symptomen fluktuerar måste det röra sig om stress och inte organskador. Men varför skulle stressen fluktuera? Har man utsätts för dödshotsångest så har man, det är väl inget som fluktuerar? Det mest skrämmande I hela pandemin är att läkare som han får ha kvar sin legitimation.

Jag vet för lite om läkaren , men vi lever ju i en rättstat så det finns väl mer fakta än det de personerna påstått. Det bör ju finnas en rimlig anledning till att han behållit läkarlegitimationen.
Citera
2020-10-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har nu nästan lika mycket nya fall/befolkning som USA!
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2020-10-28&country=SWE~USA&region=World&casesMetric=true&i nterval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smo othing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

USA testar också dubbelt så mycket som Sverige.

Varför skulle vi inte ha lika mkt ?

Viruset sprids ju

Vad är det som är så konstigt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in