2020-10-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men är det så stor skillnad på säsong mellan mars och oktober? Om något så skulle jag säga att utomhusluncher etc. snarare är lite vanligare i oktober. Definitivt inte tvärtom iallafall.

Färre jobbar antagligen hemma nu än i Mars/April och alla skolor är öppna.
Folk i allmänhet har säkert slappnat av och ungdomar i synnerhet. Man trodde väl att faran var över när FHM började släppa på restriktioner.
Citera
2020-10-29, 22:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Verkar inte så när man lyssnar på Tegnell på Aktuellt kl 21.

Stockholmsläkaren säger det jag sagt hela tiden, man måste vara proaktiv, inte reaktiv. Ha ha, man undrar om det är ett skämt.
Citera
2020-10-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Vad ska man tänka på om man bor i Skåne? Är tydligen än risk zone atm!

Bunkra ärtsoppa, munskydd och suspekta mediciner från Kina. Skit i allt FHM säger, de fattar ingenting.
Citera
2020-10-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Vad ska man tänka på om man bor i Skåne? Är tydligen än risk zone atm!

Undvik sociala kontakter!
Alla sociala kontakter.
Om alla gör det, har vi löst detta på tre veckor.
Som någon skrev tidigare, är detta ett gigantiskt IQ-test.
Om alla har över IQ 50, så bör det inte vara några som helst problem.
Citera
2020-10-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mera mulet i oktober. Solceller brukar ge 2-3 gånger mera över mars månad.

Nej, inte enligt den info jag hittade efter en snabb googling.
Vart hittar du dina siffror?

http://www3.delaval.com/imagevaultfiles/id_8314/cf_5/soltabelll.pdf
Citera
2020-10-29, 22:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finns det något liknande diagram över D-vitaminnivåerna?
Enligt en rapport på en Svensk kohort verkar det bottna i september och sen hålla sig på samma nivå fram till Edit: maj :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4512566/
Citera
2020-10-29, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så handhygienen är extremt mycket bättre utomhus än i trånga utrymmen inomhus??
Ja handhygienen är mycket bättre utomhus eftersom då får man inte virus på händerna.
I exempelvis en skog där inga särskilda handtag och dylikt finns som många greppar och vidrör skulle i praktiken hur många som helst kunna samlas utan att smittan fått fart.
Personer som står i västa delen av en skog eller en konsert smittar inte de som står i östra delen.
Bara när de kommer dit och går därifrån och då handskas med samma ytor, och därefter petar sig i ansiktet.
Har man en fotbollsmatch med 20000 pers och alla går in och ut genom samma ingång så räcker det med att en nyser snor och tar på ett känsligt område för att smitta väldigt många andra.
Citera
2020-10-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Thundercock
Det är väl ingen skillnad mellan mars och oktober, vi vet inte hur många som smittades i mars. Vi vet bara att smittan minskade i april.

Vi vet inte hur många som smittades, det är korrekt. Men dödsfallen toppade i mitten av april, från att du blir smittad till att du dör tar det i regel som allra minst två veckor. Detta tyder på att antalet nysmittade toppade i slutet av mars, för att sedan sakta minska. Vad jag inte får ihop är, om viruset är lika smittsamt, hur kan smittan sakta avta i slutet av mars, när immuniteten är i princip noll, och nästan fördubblas på en vecka i oktober, när det garanterat finns någon immunitet. Och samma tendens i massor av länder. Ändrat beteende kan inte förklara en så stor skillnad.
Citera
2020-10-29, 22:25
Medlem
Citat:
Stockholmsläkaren säger det jag sagt hela tiden, man måste vara proaktiv, inte reaktiv. Ha ha, man undrar om det är ett skämt.

Enligt FHM:s egna beräkningar så har R-talet legat över 1 sedan början på September.

Ökande smittspridning i 2 månader alltså.. Då lättar FHM på restriktionerna.

Snacka om att reagera i efterhand, eller bakvänt snarare.
Citera
2020-10-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Undvik sociala kontakter!
Alla sociala kontakter.
Om alla gör det, har vi löst detta på tre veckor.
Som någon skrev tidigare, är detta ett gigantiskt IQ-test.
Om alla har över IQ 50, så bör det inte vara några som helst problem.

Det är ju ett scenario.

Mer troligt:
Invandrare som bor extremt (med svenska mått) trångbott och lever på 2 familjemedlemmars futtiga löner från ett städjobb och ett jobb på äldreboenden smittar varandra hemma och drar med sig smittan till jobbet.

Att äldrevården är "bättre rustad" nu är ett jävla skämt. Det är inte brist på visir som smittar de äldre, det är brist på personal och dåliga arbetsförhållanden.

Man kanske kan dra ut på det lite längre än i våras men till slut finns det ingen frisk personal att tillgå utan vikarierna får känna efter en extra gång så de minsann kan jobba med lite snuva. Dessutom är de hundralappar de tjänar på att vara "friska" värda mer för dem än för oss förmögna flashbackare.
Citera
2020-10-29, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Enligt en rapport på en Svensk kohort verkar det bottna i september och sen hålla sig på samma nivå fram till Edit: maj :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4512566/

Jag hoppas jag har fel men jag tror ju på kopplingen D-vitaminbrist och svår Covid19 sjukdom. Om det stämmer är det illa. Fy fanken, kan bli en lång och svår höst/vinter.
Tack för länken.
Citera
2020-10-29, 22:30
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Jag undrar om han fick betalt för att göra det där, om inte så ska han ha extra cred. Det är ju lite märkligt att journalisterna på dagens presskonferens inte tog upp att Van Leyden uppmanade alla EU-medborgare att bära munskydd?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_20_1997

Eller var det det de 700 miljonerna var till för, tig och håll käften. Den berömda Svenska tigern.

Jag håller med dig. Jag kan köpa att en eller två sömniga journalister missat att Europeiska kommissionens ordförande uppmanar alla européer att bära munskydd. Men att hela gänget som representerar svenska journalistkåren vid FHMs PK missat detta är osannolikt. Något väldigt mysko som pågår här. Obehagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in