2020-10-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du är en utav dom i tråden som jag gärna läser men tror du det inlägget kommer vara aktuellt särskilt länge till? Det mesta pekar väl ändå på att siffrorna kommer rasa iväg mycket högre än så, även i Sverige?
Nä, visst, men jag kan väl få lite handikapp av att det här var så tidigt som den 28 mars. Det var flera veckor innan Britton och en månad innan Åke, och innan några länder var i närheten av så höga dödstal.

Med det sagt, det hände rätt mycket vid den tiden, information trillade in varje dag. Några dagar senare skrev jag upp det till 6,000-15,000 och det har jag stått för sen dess:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag var väl fortfarande en viss naiv förhoppning om att det ska hamna i det lägre spannet. Men jag har numera helt ändrat åsikt längden på den här sjukdomens immunitet. Jag räknar med att den kommer döda några tusen per säsong, med eller utan vaccin, under överskådlig framtid. Så frågan om hur många som dör av den är bara en fråga om när man väljer att sluta räkna.
Citera
2020-10-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra där, all heder till dig.

Men vi är inte riktigt klara än, ca 20% kvar till flockimmunitet.

Tror det landar på lite drygt 700 döda/miljon till slut.
Jag tror tyvärr inte det slutar där... längre.

Mitt nya modeord är "flocktolerans". Det blir ingen immunitet. Vi måste alla genomleva den här sjukdomen, flera gånger, tills det blir en vanlig förkylning.

Förhoppningsvis kommer dödligheten sjunka rejält för varje "varv", varje återinfektion.

Förhoppningsvis kommer vaccinet fungera som "ett varv", som kan användas för att minska dödligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag måste bara fråga. Har du börjat svänga angående Sveriges strategi?

Nja, det vill jag väl inte påstå. Jämna veckor är jag för, udda är jag emot.
Det finns goda argument både för och emot.

Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men poängen är att dödligheten toppade i mitten av april. Vilket mycket starkt indikerar att antalet nysmittade långsamt började minska i slutet av mars. Idag stiger den istället kraftigt, trots immunitet, hur stor eller liten den än är. Det är otroligt svårt att förklara om det skulle handla om samma virus.

inte speciellt då vi inte kommit i närheten av den immunitet som krävs för att den skall ha någon betydelse för spridningen. Dessutom har det drabbat olika delar av befolkningen under den gångna tiden.
under våren var äldrevården hårt drabbad vilket med tiden ebbade ut pga restriktioner och åtgärder. Medans det under sommaren till största del drabbade yngre. Att yngre får mildare symptom än äldre är ingen nyhet, därav högre dödlighet under våren än under sommaren. Att viruset muterar är ingen nyhet och heller inget som är unikt för detta virus det gör dem hela tiden. Men att enbart en mutation skulle vara anledningen till en ökning idag ser jag inte som en sannolikhet.
Citera
2020-10-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Smittspridningen är säkerligen säsongsbunden. Det beror på att vi vistas mer inomhus nu.

FHM estimerar Re. Har ju ökat lite sista veckan men man ser att det avtar igen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-det-momentana-reproduktionstalet-2020-10-27.pdf

Men är det så stor skillnad på säsong mellan mars och oktober? Om något så skulle jag säga att utomhusluncher etc. snarare är lite vanligare i oktober. Definitivt inte tvärtom iallafall.
Citera
2020-10-29, 21:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Men är det så stor skillnad på säsong mellan mars och oktober? Om något så skulle jag säga att utomhusluncher etc. snarare är lite vanligare i oktober. Definitivt inte tvärtom iallafall.
UV-index är rätt lika om man tror att det är bidragande (avdödande av virus, D-vitamin etc.):
https://www.weather-atlas.com/weather/images/climate/6/6/266-750-uv_index-en.gif
Citera
2020-10-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo fler som smittas desto fler blir immuna.
Dessutom har du oss riktiga män som inte förkylningar biter på.
Så det är mycket snart över nu.

Utan de nya striktare rekommendationer, som kan bli restriktioner, så tror definitivt att det kulminerat innan nyår, i Belgien definitivt någon gång under november, gissningvis första halvan, och Sverige är max fyra veckor efter Belgien. Möjligen att delvis tuffare åtgärder gör att det håller på till januari-febrari, innan det vänder för gott.
Citera
2020-10-29, 21:31
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst men samtidigt beror det på vad du har för yrke, en kock får nog se sig om efter ett annat yrke om inte smak och lukt återkommer.
Ja, och det är ju tråkigt för kockarna som drabbas av det. Men det är också tråkigt för alla som blir av med jobbet pga de restriktioner som nu rekommenderas. Missförstå mig rätt, jag tycker att det är rimligt med vad som nu rekommenderas och önskar att folk tog det på större allvar, men mina invändningar mot diskussionen i framförallt den här tråden handlar ju om att många vägrar se den sidan av myntet. Ja, det är skit att ett antal kockar måste byta jobb, men det är också skit att ännu fler andra förlorar jobben pga konkurser och sänkt efterfrågan. I ärlighetens namn tror (läs, tror) jag att fler kockar blir arbetslösa pga effekter av nedstängningar än av långvariga symptom av sjukdomen själv. Det är ju lite den aspekten jag saknar hos många här i tråden, det är lätt att ropa på snabba lösningar när de i längden riskerar att orsaka ännu större problem
Citera
2020-10-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nä, visst, men jag kan väl få lite handikapp av att det här var så tidigt som den 28 mars. Det var flera veckor innan Britton och en månad innan Åke, och innan några länder var i närheten av så höga dödstal.

Med det sagt, det hände rätt mycket vid den tiden, information trillade in varje dag. Några dagar senare skrev jag upp det till 6,000-15,000 och det har jag stått för sen dess:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag var väl fortfarande en viss naiv förhoppning om att det ska hamna i det lägre spannet. Men jag har numera helt ändrat åsikt längden på den här sjukdomens immunitet. Jag räknar med att den kommer döda några tusen per säsong, med eller utan vaccin, under överskådlig framtid. Så frågan om hur många som dör av den är bara en fråga om när man väljer att sluta räkna.

Tror du att det idag förekommer återinfektioner i betydande utsträckning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, det vore inte så bra om det blir så. Men det får vi verkligen hoppas att det inte blir. Men det är såklart problematiskt om för många blir sjuka. Då måste man ju införa restriktioner men än behövs det inte.

Sen fattar jag inte att folk inte kan låta bli fester men det kanske är ett måste för en del.

Hmm stemmer det ikke at det har blitt innført restriksjoner i bl.a. Stockholm i dag? Avstå fra butiker m.m. Unngå å treffe andre utenfor hjemmet?

Med norske øyne virker det veldig strengt - og en god del strengere enn det vi har i Oslo, så det virker jo som at strategien er endret nå - heldigvis, så må jo folk også følge rekommendationene.
Citera
Medlem
Då var det dags att åka corona-karusell igen...

Tack alla ni som klämt ihop er på dansgolven och hängt i barerna på nattklubbarna

Tack alla ni som orsakat trängsel när ni åkt på icke-nödvändiga resor i kollektivtrafiken

Tack alla ni som struntat i alla rekommendationer och gått på stora fester

Tack alla ni som varit ansvarslösa hela året! Hoppas ni åker på skiten allesammans.
Citera
Medlem
Citat:
Utan de nya striktare rekommendationer, som kan bli restriktioner, så tror definitivt att det kulminerat innan nyår, i Belgien definitivt någon gång under november, gissningvis första halvan, och Sverige är max fyra veckor efter Belgien. Möjligen att delvis tuffare åtgärder gör att det håller på till januari-febrari, innan det vänder för gott.
Lärde mig tidigt att man drar inte bort ett plåster långsamt.
Lär inte sydeuropéer sina barn det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in