2020-10-29, 19:19
Medlem
Sverige klarar sig bättre på hösten eftersom bi fick ganska bra flockimmunitet under våren som kostade flera tusen liv. Tack vare den öppna strategin.

Det här måste vara årets dravel !
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Flera stora fester och halloween-rejv med hundratals föväntade deltagare planeras hållas i Stockholm under allhelgonahelgen.Det visar P4 Stockholms genomgång av evenemang som annonserats på sociala medier."Det här är inte en halloween som man kan fira på det viset", säger stadsepidemiolog Anders Tegnell.

P4 Stockholm
Att tänka på andra verkar vara helt bortglömt.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det varierar från antigen till antigen och från patient till patient.

Rent generellt kan man säga att de i alla fall kvarstår längre än antikroppar.

Luddigt svar idag. Sist jag frågade skrev du 13 år.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ofattbart med alla lögnare i tråden som idiotförklarar vården
Idiotförklarar vården? Hur kan du utläsa det av mitt inlägg? Det förstår jag ärligt talat inte. Du verkar ju förvirrad!
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Först skrattade jag åt dig men nu tycker jag faktiskt synd om dig...
Sök psykisk hjälp!

Du dog i det ögonblicket din mor var dum nog att föda dig. För i och med det så undertecknade hon din dödsdom, men var givetvis tillsammans med andra mödrar för dum för att förstå...

Ifall du inte vet om det så kan du dö vilken dag som helst, du kan få hjärtinfarkt, hjärnblödning, du kan bli påkörd när du går tvärs över gatan och så vidare och så vidare.
Så lugn nu, dö kommer du att göra men knappast av detta fejkvirus...

Såna här påhopp är väl jävligt onödiga? Skärpning tack!
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Guardian skriver att Tyskland kommer "deploy" (jag kan inget bra svenskt ord) tusentals federala poliser som ska se till att de nya restriktionerna fr o m måndag efterlevs.

Det låter ju som polisstat. Inte så kul. Men det visar i alla fall att man vidtar kraftiga åtgärder för att hejda smittspridningen.

Jag tror FHMs nya rekommendationer kommer vara i stort sett verkningslösa. Åtminstone i Stockholm.
Jag misstänker att människors tolerans för den typen av restriktioner är tämligen låg. Kanske kan det näppeligen tolereras i en månad, men om polisen fortfarande är ute och patrullerar under julhelgen och hindrar folk att träffa släkt och vänner så lär det ta hus i helvete.

Det är av just den här anledningen som det är så viktigt att allmänheten har rätt att bära vapen. För det krävs inte mycket för att en stat ska tippa över balansen och gå för långt, jag tycker flera stater i Europa är farligt nära den gränsen just nu. Som vanligt i goda förtecken. The road to hell...

Jag personligen kommer inte tolerera sådan inskränkning och kommer göra våldssamt motstånd mot ordningsman om det skulle gå så långt. Men det är jag det.
Citera
2020-10-29, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du har under lång tid propagerat för att vi mer eller mindre ska stänga samhället helt. Inga går till sina jobb, affärer med undantag för matvaruaffärer och apotek, som är öppna.

Min fråga till dig är hur lever du själv i denna pandemi? Hur försörjer du dig? Går du överhuvudtaget utanför dörren? De allra flesta av oss har inte råd att vara hemma ett halvår.

Jag jobbar hemifrån, men har också en slant sparad. Tillräckligt för att klara mig några år i alla fall även om det skulle krisa. Alla mina arbetskamrater jobbar också hemma. Jag går ut och promenerar minst en gång om dagen om vädret så tillåter. Har fortfarande matförråd som jag panikhandlade i början av mars. Har odlat en del under sommaren också. Det var gott med färska grönsaker, men den tiden är tyvärr förbi nu. Möjligen hade man kunnat ordnat något med halogenlampor, tält och bevattningssystem. Vet dock inte hur jag ska lösa ventilationen på ett vettigt sätt med den lösningen. Har inte gått in för det här med prepping jättemycket. Känner ändå att man får tänka lite på vad man stoppar i sig så man inte får några bristsjukdomar. Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.
Citera
Medlem
Åke Nilsson, pensionerad Demograf vs Tom Britton.

Vem hade mest rätt, vem fick mest plats i media?

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/coronaepidemin-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men var det inte så att Stockholm hade närmat sig flockimmunitet?
Då borde det inte vara så allvarligt där nu?

"Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM. Därmed är så kallad flockimmunitet nära."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet

Nog för att vi var längre från flockimmunitet än vad den artikeln trodde, men faktum är att om viruset blir mer smittsamt, vilket det mer eller mindre måste ha blivit, så förlorar man erhållen flockimmunitet. Om viruset har R0 2 så behövs 50% smittade för flockimmunitet. Om det sedan muterar och får R0 3, då behövs plötsligt 67% smittade för flockimmunitet.
Citera
2020-10-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag misstänker att människors tolerans för den typen av restriktioner är tämligen låg. Kanske kan det näppeligen tolereras i en månad, men om polisen fortfarande är ute och patrullerar under julhelgen och hindrar folk att träffa släkt och vänner så lär det ta hus i helvete.

Det är av just den här anledningen som det är så viktigt att allmänheten har rätt att bära vapen. För det krävs inte mycket för att en stat ska tippa över balansen och gå för långt, jag tycker flera stater i Europa är farligt nära den gränsen just nu. Som vanligt i goda förtecken. The road to hell...

Jag personligen kommer inte tolerera sådan inskränkning och kommer göra våldssamt motstånd mot ordningsman om det skulle gå så långt. Men det är jag det.

Det blir du och dina brushor då.
Ni är snart flockimmuna hela bunten..
Citera
2020-10-29, 19:32
Medlem
Inför munskyddskrav med böter som Danmark.
Det effektivaste sättet att kontrollera smittspridningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/danmark-infor-krav-pa-munskydd-i-butiker?cmpid=del:tw:20201029:danmark-infor-krav-pa-munskydd-i-buti ker:nyh:lp
Citera
2020-10-29, 19:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarssondenstore
Perfekt handhygien skulle räcka till att stanna pandemin och till sist utrota viruset. Om Covid-19 hade smittat via luft så skulle dubbel luftgenomströmning i lokaler leda till endast halva antalet smittade. Så är det inte.

Dålig handhygien och petande i ansikte är den drivande faktorn bakom pandemin. Endast enstaka fall smittas av luften.

Så handhygienen är extremt mycket bättre utomhus än i trånga utrymmen inomhus??

Du har missat något väsentligt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in