Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
1. Eftersom jag som muslim aldrig någonsin har tyckt eller hört annat på föreläsningar, fredagspredikan eller annat, att ateister eller månggudadyrkare inte ska få leva fritt - så ser jag det som en självklarhet att dom ska få leva fritt. Jag menar, de fick leva fritt under Muhammeds tid förutom i de fall där de förde krig. Men när de väl blev tillfångatagna fick de inte behandlas illa.
Muhammed gav även judarna militärt beskydd efter att han hade erövrat en stad (minns inte vilken). På den här tiden var det oerhört ovanligt, då kristna inte körde med samma taktik i denna regionen. Fanns en artikel om detta som jag fick skriva en uppsats på när vi läste internationell politik under mina universitetsår. Men om jag var tvungen att leta upp ett svar så finns det till 100% redan utskrivet någonstans. Det är bara att googla på nyckelord.
2) Jag ser det som fullt okej att lämna Islam och jag har aldrig hört någon av mina albanska imamer/lärda som jag följer säga något annat än att de beklagar att man tagit det snedsteget i livet. Alltså vad jag menar är att jag aldrig hört en imam ens behandla den frågan. Därför tar jag det för givet att det är fullt okej att lämna islam.
Och om det inte skulle vara det enligt Islam - då anser jag mig fortfarande inte som troende muslim skyldig att vidta åtgärder mot denna person. Jag lever mitt liv och försöker hjälpa och bidra till lokalsamhället (men även runt om i världen i den utsträckning jag kan) och beblandar mig inte i andras angelägenheter. Lyckligtvis finns det en Gud som dömer i sådana frågor, så jag slipper.
Tack för utförliga och ärliga svar.

Det har jag fått lära mig är att Ahl al Kitab, bokens folk har ett slags skydd, men det svåraste synden du kan begå är Shirk, något som definitivt hinduer och Buddhister kan sägas vara skyldiga till, ja eller alla som avbildar Gudar och Gudinnor. Så ett visst skydd för kristna och judar, men mer osäkert hur skyddet för andra är. Ser vi i den muslimska världen så tror jag det är 13 länder som har dödsstraff för ateism. Därav min fråga. Och i muslimska länder förföljs och dödas, buddhister, hinduer och ateister. Så jag är lite skeptisk till vilket "skydd" de egentligen skulle ha.
På frågan om vad straffet är för att lämna Islam så finner jag detta:
Hanafi – recommends three days of imprisonment before execution, although the delay before killing the Muslim apostate is not mandatory. Apostates who are men must be killed, states the Hanafi Sunni fiqh, while women must be held in solitary confinement and beaten every three days till they recant and return to Islam.[85] Penalty for Apostasy limited for those who cause Hirabah after leaving Islam, not for personal religion change.[86]
https://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam#:~:text=Both%20men%20and%20women %20apostates,both%20men%20and%20women%20apostates.
Jag är glad att sista meningen finns med, vad andra skolor lär vet jag inte, men i många muslimska länder så mördas och torteras de som lämnar Islam. Och de kan säga att Islam förbjuder någon att lämna religionen, så jag vet verkligen inte vem som har rätt, tror faktiskt ingen vet det.