2020-10-29, 21:27
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
För min del är alla former av kristendom välkommet i Sverige. Sverige är kristet kulturellt och var (om du läser på) katolskt innan reformationen så det går liksom inte att jämföra attityder mot islam med attityder mot ex vis katolicism.jag struntar f.ö. i hur just DU lever ditt religiösa liv. Just nu är inställningen mot din religion inte särkilt positiv och du kanske någonstans kan se VARFÖR det är så, eller?

Varför du inte anser att min religion är positiv är för att du kollar på hur en psykopat halshugger en fransman och baserar din syn på Islam på 1 persons agerande - inte hur min religion har fått mig att engagera mig i lokalsamhället, bidra till välgörenhet i olika sammanhang OCH faktiskt gå med i Försvarsmakten för att på så sätt bidra ännu mer till Sverige, mitt hemland som jag enligt Islam är skyldig att försvara. Jag är alltså krigsplacerad och kommer vara på fronten den dagen ryssen kommer. Det här är vad Islam uppmanar mig att göra - inte halshugga min lärare för att jag inte tycker om en bild.
Citera
2020-10-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
No they're not. Fransmän kommer från Kaukasien.
Du ljuger ju så att du snudd på det tror på det själv!!
Läs på innan du gör inlägg!!!
Här har du en chans:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Frankrike&ved=2ahUKEwjxj4bEzdrsAhXGs4sKHQ-lBO8QFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw1ToAhHUfU9uDBZRGet_Uvf
Citera
2020-10-29, 21:31
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
1 persons agerande
Majoriteten av terrordåd i världen kommer från din skräpreligion. Jag vet vad du försöker göra här, men opinionen om er getknullare kommer inte att förbättras hur mycket du än försöker få det att låta som om ni vill oss gott.

Ingen doktrin är mer hatisk än eran, eller i modern tid så primitiv.
Citera
2020-10-29, 21:31
Medlem
Citat:
Varför du inte anser att min religion är positiv är för att du kollar på hur en psykopat halshugger en fransman och baserar din syn på Islam på 1 persons agerande - inte hur min religion har fått mig att engagera mig i lokalsamhället, bidra till välgörenhet i olika sammanhang OCH faktiskt gå med i Försvarsmakten för att på så sätt bidra ännu mer till Sverige, mitt hemland som jag enligt Islam är skyldig att försvara. Jag är alltså krigsplacerad och kommer vara på fronten den dagen ryssen kommer. Det här är vad Islam uppmanar mig att göra - inte halshugga min lärare för att jag inte tycker om en bild.

1 persons agerande?
Ja eller så har Europa ( usa också för den delen.. verkligen!) fått utstå dessa terrorattacker i flera år och vilka har utfört?

Är det munkarna kanske?
Eller de korsbärande människorna?

Eller vänta...
Citera
2020-10-29, 21:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I vissa fall kan förmodligen ett land som Sverige som strösslar pengar över diverse diktaturer och skitländer sätta ekonomisk press på länderna att återta sina dysfunktionella medborgare.

Det funkade på Marocco, men bara för de gatubarn vi hade här och som varken hade flyktingskäl eller asylskäl. Vi gav dem pengar för att de skulle återta sina gatubarn.

Citat:
En annan metod är något i stil med Australiens när det gäller "båtflyktingar". Kommer du illegalt kommer du aldrig in utan hamnar i limbo på en konstig avlägsen och hopplös plats.

Sverige har inga sådana öar.

Citat:
Men det är uppenbart att huvudspåret är att aldrig släppa in dem i Europa och helt och hållet göra om metoderna för mottaganden av dem som påstår sig fly eller på annat sätt menar att de plötsligt måste bo i Europa istället för i sitt hemland.

De flesta börjar i Turkiet. Du föreslår därmed att vi bör slicka Erdogans röv ytterligare, trots hans uppenbara skuld i det senaste terrordådet?

Högern would behead you for that suggestion.
Citera
2020-10-29, 21:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
1. Eftersom jag som muslim aldrig någonsin har tyckt eller hört annat på föreläsningar, fredagspredikan eller annat, att ateister eller månggudadyrkare inte ska få leva fritt - så ser jag det som en självklarhet att dom ska få leva fritt. Jag menar, de fick leva fritt under Muhammeds tid förutom i de fall där de förde krig. Men när de väl blev tillfångatagna fick de inte behandlas illa.

Muhammed gav även judarna militärt beskydd efter att han hade erövrat en stad (minns inte vilken). På den här tiden var det oerhört ovanligt, då kristna inte körde med samma taktik i denna regionen. Fanns en artikel om detta som jag fick skriva en uppsats på när vi läste internationell politik under mina universitetsår. Men om jag var tvungen att leta upp ett svar så finns det till 100% redan utskrivet någonstans. Det är bara att googla på nyckelord.

2) Jag ser det som fullt okej att lämna Islam och jag har aldrig hört någon av mina albanska imamer/lärda som jag följer säga något annat än att de beklagar att man tagit det snedsteget i livet. Alltså vad jag menar är att jag aldrig hört en imam ens behandla den frågan. Därför tar jag det för givet att det är fullt okej att lämna islam.

Och om det inte skulle vara det enligt Islam - då anser jag mig fortfarande inte som troende muslim skyldig att vidta åtgärder mot denna person. Jag lever mitt liv och försöker hjälpa och bidra till lokalsamhället (men även runt om i världen i den utsträckning jag kan) och beblandar mig inte i andras angelägenheter. Lyckligtvis finns det en Gud som dömer i sådana frågor, så jag slipper.

Tack för utförliga och ärliga svar. Det har jag fått lära mig är att Ahl al Kitab, bokens folk har ett slags skydd, men det svåraste synden du kan begå är Shirk, något som definitivt hinduer och Buddhister kan sägas vara skyldiga till, ja eller alla som avbildar Gudar och Gudinnor. Så ett visst skydd för kristna och judar, men mer osäkert hur skyddet för andra är. Ser vi i den muslimska världen så tror jag det är 13 länder som har dödsstraff för ateism. Därav min fråga. Och i muslimska länder förföljs och dödas, buddhister, hinduer och ateister. Så jag är lite skeptisk till vilket "skydd" de egentligen skulle ha.

På frågan om vad straffet är för att lämna Islam så finner jag detta:

Hanafi – recommends three days of imprisonment before execution, although the delay before killing the Muslim apostate is not mandatory. Apostates who are men must be killed, states the Hanafi Sunni fiqh, while women must be held in solitary confinement and beaten every three days till they recant and return to Islam.[85] Penalty for Apostasy limited for those who cause Hirabah after leaving Islam, not for personal religion change.[86]

https://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam#:~:text=Both%20men%20and%20women %20apostates,both%20men%20and%20women%20apostates.

Jag är glad att sista meningen finns med, vad andra skolor lär vet jag inte, men i många muslimska länder så mördas och torteras de som lämnar Islam. Och de kan säga att Islam förbjuder någon att lämna religionen, så jag vet verkligen inte vem som har rätt, tror faktiskt ingen vet det.

Citera
2020-10-29, 21:39
Medlem
Jonathanhylstas avatar
Citat:
Islamismen är inte ett hot. Allt de lyckats prestera de senaste åren är knivmän, och... vi har inte behövt gå längre än till A-lagarbänken utanför systemet sedan 70-talet för att hitta sådana nollor.
Det va ett allvarligare hot 2015-2017 när det var terrorattacker stup i kvarten men det är fortfarande ett hot.
Citera
2020-10-29, 21:40
Medlem
Citat:
Sverige har inga sådana öar.
...

Jag tycker EU borde samarbeta i frågan.
I grund och botten skulle inte Sverige behöva göra något alls mer än finasniera och skicka personal om gränserna in till EU fungerade som just gränser.
Citera
2020-10-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathanhylsta
Det va ett allvarligare hot 2015-2017 när det var terrorattacker stup i kvarten men det är fortfarande ett hot.

Framförallt är det en varningssignal om vad som kommer bli den långsiktiga konsekvensen av islamisering. Det här är ju bara början om vi fortsätter fylla på. Det är ju knappast som att acceptansen för kristna, yttrandefrihet och liberal livsstil kommer öka med mer islam.
Citera
2020-10-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Skulle inte förvåna om roten till sådant här bessiningslöst våld är sociala problem.
En människa utan arbete, hopp eller identitet .

Macron har väl kört en ganska hård borgerlig politik, Han lever inte upp till Franska mottot Liberté egalite fraternite

Är det kyrkans fel då att dom är ”fattiga”?
Tror snarare att våld är en del av deras kultur och att dom i grunden känner sig så jävla underlägsna oss västerlänningar att dom måste hata oss för att höja sig själva.
Citera
2020-10-29, 21:44
Medlem
Dilzoss avatar
Citat:
En galning i Nya Zeeland massakrerar små barn och äldre i en moské - stoltiserar med kristna idoler.
En galning i Frankrike slaktar en lärare eller en präst - skriker Islamförknippade begrepp.

Vad är skillnaden?
Jag är muslim - vem halshugger jag menar du? Ser du inte själv att det du gör är att du räknar med MIG och miljarder andra muslimer i samma veva som EN eller ett EXTREMT FÅ TILL ANTALET människor? Många gånger brukar ni ateister hävda att ni är många gånger mer rationellt tänkande människor än religiösa.

Hur tusan kan ni då begå det vetenskapliga absurdumet göra följande beräkning.
"100 000 IS-terrorister halshugger människor. IS-terroristerna är muslimer. Islam har 1.700.000.000 anhängare som inte halshugger människor. Således måste Islam vara en terrorreligion baserat på vad dom 100 000 IS-terroristerna/sympatisörerna gör.".

Det är ju helt otroligt! Du låter din världsbild styra ditt rationella tänkande. Och du filtrerar automatiskt bort alla argument eller tankar som slår i ditt huvud som GÅR EMOT din världsbild för att du fortfarande ska kunna behålla den. DET, min vän, är extremt farligt för den kritiskt tänkande människan ni många gånger hävdar att ni är!

Och slutligen; Varför jag tog mig själv som exempel med bruttolönen är för att ge er en bild av hur en muslim kan se ut och vilken bakgrund en muslim kan ha. Poängen var att visa att vi kan vara exakt lika mycket Svenssons som ni.
Skulle det vara okej för dig ifall Säpo punktmarkerade moskéer och imamer med avlyssning och spaning ifall det skulle rädda oskyldiga liv?
Citera
2020-10-29, 21:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Indeed, men om jag som arbetsgivare t ex börjar åsätta en av mina anställda för att sedan avskeda honom på grund av hans politiska ideologi, så åker jag fast för Politisk Diskriminering.

Nej. Det finns ingenting som heter politisk diskriminering i Sverige. Märkligt nog är det helt bortglömt i svensk lagdtiftning, medans man skrivit in alla andra grunder från FN:S deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in