Citat:
Ursprungligen postat av
DrRagnar
1. De nämnda sakerna i mitt tidigare inlägg tillsammans med efterfrågan driver priserna. Om produktionskostnaden inte är lönsam minskar produktionen och minskar utbudet vilket ökar priset givet samma efterfrågan. Därefter ökar produktionen på nytt.
Billigare krediter ökar möjligen köpkraften generellt men säger ingenting om bubbla eller inte. Givet dagens ränteläge, lönenivåer, efterfrågan, produktionskostnader, inflation och sysselsättning är priserna rimliga. Om räntan går upp kan givetvis bostadspriser (och en mängd andra saker i samhället) påverkas, och likaså om sysselsättningen sjunker med 40% eller om inflationen drar iväg etc. Men alla de sakerna är spekulation om just de sakerna, och hur ifs and buts av dessa kan ge konsekvenser på bostadsmarknaden.
En bubbla är om givet samma situation priserna t.ex. hade varit 200% högre utan någon förändring i parametrarna.
2. Man får nog ändå säga att kapitaägarens vinst kan ses som en del i kostnaden att producera en bostad. Kostnaden är för risken han tar med kapitalet, tiden han upplåter kapitalet och för hur mycket kapital han riskerar i förhållande till den förväntade vinsten.
1. Produktion av bostäder går segt. Skift i efterfrågan via räntekanalen är kvickt. Därför är det mer rimligt att anta att utbudet på kort sikt är fixed och efterfrågan är rörlig. Det förklarar prisuppgången bättre än hantverkarlöner (som förövrigt ökat procentuellt mindre än bostadspriserna).
Givet dagens ränteläge och centralbankernas agerande så är det helt uppenbart att vi befinner oss i århundradets bubbla där man gör allt i sin makt att pumpa in likvider i systemet för att det inte ska rasa ihop. Bostadsbubblan är bara ett symptom av helheten.
Att hävda att penningpolitiken inte säger någonting om bubbla är anmärkningsvärt.
”Givet dagens ränteläge så är priserna rimliga” skriver du. Vilket ju exakt är vad bubblan handlar om; billiga krediter som inte är långsiktigt hållbara med avseende på samhällets utsikter. Däribland sysselsättningen, mångkulturen och en åldrande befolkning i en allt mer automatiserad verksamhetsmodell.
200% högre pris än dagsläget, då är det bubbla, skriver du. Vart får du den siffran ifrån, har du dragit den ur röven?
2. Finns ingen logik i det du skriver. Låt oss stolpa upp det:
Påstående: vinsten är en kostnad
Skäl:
a) risken är en kostnad
b) tiden är en kostnad
c) kostnaden är hur mycket kapital som
riskeras i förhållande till förväntad
vinst
punkt b) nämner inget om att vinst är en kostnad. a) och c) säger i princip samma sak. Men i c) gör du bort dig. Du skriver att kostnaden är risken i förhållande till vinsten. Men du hävdade ju precis att vinsten
är en kostnad. Så varför behandlar du inte vinsten här som en kostnad, du behandlar ju vinsten som avkastningsfaktor i förhållande till kostnaden risken. Somsagt, hål i huvet.
Men visst, det är en kostnad för mig när jag säljer min bostad och går +50% på inköpspris.