2020-10-28, 10:52
Medlem
Roligaste dagen på länge att köpa och sälja, synd att man sitter i möte hela tiden.
Citera
2020-10-28, 11:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Dagens Stockholmsbörs är nästan nere på 3-månaderslägsta. Men fallhöjden i USA och Sverige är fortfarande stor, OMXS30 är bara ner 2% från årsskiftet trots corona som är den dyraste katastrof som någonsin drabbat jorden sedan Andra världskriget. OMXSPI är fortfarande upp 0.8% från årsskiftet. Jag kan lätt se att corona tar ner årets omsättning med 15-20% för många bolag, det är den siffran som jag satsar på att botten når när den här dipp-2 är klar.

Och det bara corona. Det finns plats för ytterligare katastrofer som kan trycka ner kurserna ännu mer t.ex Biden som vinner USA-valet, Brexit i december, Kina/HongKong.

Jag ligger alltså kvar i Bear ett bra tag till.

Detta sagt så börjar några av mina gamla favoriter få intressant värdering. SSAB på 23.70 hade i normalfallet varit ett givet köp för mig. Jag skalar bort 2 kr pga corona så på 22kr kommer jag att gå in stort i SSAB igen. Det blir min femte runda de senaste 20 åren. SSAB är underbart cyklisk, och för mig ett tydligt bevis för att en gammal slogan som "sitt stilla i båten" inte stämmer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-28 kl. 11:19.
Citera
2020-10-28, 11:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tror du på en återhämtning i SAP eller fortsatt nedgång? Blev klart förvånad över det raset...
Ser att DAX är ned drygt 12% på 30 dagar, gått fort sista dagarna.

Efter ett par sådana här dagar vill jag gärna fylla på men när jag tittar på kurvorna på de svenska aktier som är intressanta så, ja det är ganska brant nedåt och känns idiotiskt att gå in nu.
Samtidigt som det bara behövs lite positiva nyheter och stimulanser så kan det dra iväg igen, men de verkar ju utebli.

Börsen går på sikt upp och det är inget som är nytt egentligen just nu. Betraktar därför nedgången som något som mest rör att folk är nervösa och rädda av olika subjektiva anledningar.

Det kan givetvis komma att ändras dock.

Ser även mer på S&P för att bedömda världsläget än mindre index som DAX som tenderar att ta minsta upp- och nedgång som att det regnar atombomber borta i USA. Hittills har det inte regnat några atombomber någonstans (vad vi känner till).

Historiskt har man annars tjänat mer på att sitta på mindre index kontra större precis som småbolagsindex historiskt har gått bättre än index för stora bolag (som t ex OMXS30, DAX, CAC, FTSE 100 m fl).
Citera
2020-10-28, 11:58
Medlem
TheRiddle-s avatar
Känns iaf trevligt att ligga hälften ute idag igen, ett par riktigt tråkiga dagar nu.
Vix börjar bli hög. Börjar bli dags att korta den snart.
Citera
2020-10-28, 12:54
Medlem
Cincinnatis avatar
La in en liten (med betoning på liten) slant på börsen idag för första gången på länge, enligt metoden att successivt köpa under en nergång. Jag kommer öka insatserna ju mer börsen går ner.
Citera
2020-10-28, 13:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Läst sista sidorna, nu är DAX nedanför 11 750 punkter.

God lust att go in i en del tyska bolag.
Samtidigt känns trenden ordentligt fallande och att det kommer fortsätta nedåt.

Är det någon som ser en ljusning här?
Köplusten är stor men känslan är att vi kommer ha fallande kurser ett tag framöver.

Köparna kommer så småningom. RSI är långt under 30.

Någon som kan rekommendera någon bra VIX option eller guld etf?

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Börsen går på sikt upp och det är inget som är nytt egentligen just nu. Betraktar därför nedgången som något som mest rör att folk är nervösa och rädda av olika subjektiva anledningar.

Det kan givetvis komma att ändras dock.

Ser även mer på S&P för att bedömda världsläget än mindre index som DAX som tenderar att ta minsta upp- och nedgång som att det regnar atombomber borta i USA. Hittills har det inte regnat några atombomber någonstans (vad vi känner till).

Historiskt har man annars tjänat mer på att sitta på mindre index kontra större precis som småbolagsindex historiskt har gått bättre än index för stora bolag (som t ex OMXS30, DAX, CAC, FTSE 100 m fl).

Vilka småindex kan du rekommendera?
Citera
2020-10-28, 14:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dagens Stockholmsbörs är nästan nere på 3-månaderslägsta. Men fallhöjden i USA och Sverige är fortfarande stor, OMXS30 är bara ner 2% från årsskiftet trots corona som är den dyraste katastrof som någonsin drabbat jorden sedan Andra världskriget. OMXSPI är fortfarande upp 0.8% från årsskiftet. Jag kan lätt se att corona tar ner årets omsättning med 15-20% för många bolag, det är den siffran som jag satsar på att botten når när den här dipp-2 är klar.

Och det bara corona. Det finns plats för ytterligare katastrofer som kan trycka ner kurserna ännu mer t.ex Biden som vinner USA-valet, Brexit i december, Kina/HongKong.

Detta sagt så börjar några av mina gamla favoriter få intressant värdering. SSAB på 23.70 hade i normalfallet varit ett givet köp för mig. Jag skalar bort 2 kr pga corona så på 22kr kommer jag att gå in stort i SSAB igen. Det blir min femte runda de senaste 20 åren. SSAB är underbart cyklisk, och för mig ett tydligt bevis för att en gammal slogan som "sitt stilla i båten" inte stämmer.

Vilken nivå köpte du dina björnar på? Har glömt.
Citera
2020-10-28, 14:07
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Jobbigt nog går det inte att koppla av när man investerar på börsen.. Jag måste vara på tårna för att jag dels är för fattig för att loosa 0,5 mille, dels för girig för att missa chansen att tjäna samma belopp.

Hade jag haft 30 år kvar till pension vore dock situationen i ett annat läge.
Otroligt less på coronahelvetet..
Citera
2020-10-28, 14:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nu slår Bulltrappen igen.
Vi kan då se stora fall under de kommande dagarna.

Valet i USA o att vi nu ser en andra våg av Covid med minskad framtida produktivitet samt konsumtion.

Sätter sordin på stämningen.
Citera
2020-10-28, 14:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken nivå köpte du dina björnar på? Har glömt.

Jag vill också veta och vilka optioner köpte han?
Citera
2020-10-28, 14:38
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag vill också veta och vilka optioner köpte han?

Rätt så säker på att det var en börshandlad fond. Xact bear eller nåt.
Citera
2020-10-28, 14:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jobbigt nog går det inte att koppla av när man investerar på börsen.. Jag måste vara på tårna för att jag dels är för fattig för att loosa 0,5 mille, dels för girig för att missa chansen att tjäna samma belopp.

Hade jag haft 30 år kvar till pension vore dock situationen i ett annat läge.
Otroligt less på coronahelvetet..
Jag vet inte ditt läge. Men tajmingen för när man går ur marknaden, särskilt efter lång tid, är ALLT. Jag tror Aktiestinsens innehav gick ner 30 mkr på några månader innan han sålde pga dipp just då. Alla andra teorier och allt flyt man haft kan upphävas med dålig tajming på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in