2020-07-31, 14:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Över 20% ner för Securitas B det här året. Känns mycket. Är det köpläge där eller varför backade dom så här mycket?

Knappast någon expert på säkerhetsbranschen men jag killgissar ändå. Om man kollar på var säkerhetsvakter ofta jobbar så ser man snabbt att de är överrepresenterade i coronadrabbade verksamheter som affärsgallerior, nattklubbar, flygplatser m.m. Det omvända gäller i branscher som vunnit på corona.

Många tror att säkerhetsbranschen är inte påverkas av konjunkturen men det menar jag är felaktigt. Den är betydligt mer känslig än man tror.
Citera
2020-07-31, 14:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Är det någon som vågat kliva in på SAS eller t.o.m. Norwegian?
Nån som har funderat där lite, pros and cons? Norwegian kan väl mycket väl gå i konkurs men det är snuskigt billigt.

Jag tror normalnivå för flygen är åter igen om ungefär ett år. Flygbolagen säger 5 år men låter väldigt pessimistiskt.

Flygplatser > flygbolag enligt mig. Eller flygplanstillverkare. Flygbolag är mediokra minst sagt även i bra tider.
Citera
2020-07-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Efter gårdagens rea går kooomplexen in och fyndar Invetestor, Tele 2, Lundin Energy, Kambi, Alfa Laval, Boliden och kanske något mer.

ja, det blev ju aldrig ett oväder.

LUNE är lite märkligt pressad ca 10% med tanke på oljepriset, som ju är stabilt just nu. Samtidigt är tidsvärdet på puttarna inte så stort. LUNE är ner, men marknaden är inte så bekymrad att den skall falla mycket.

Jag blir inte riktigt klok på LUNE faktiskt, det är någon faktor där som inte finns med i min algoritm.

Investor har en lite väl stor substansrabatt just nu så den är också köpvärd. Kärninnehaven går som tåget, och EQT verkar ha lämnat atmosfären och flyger nu på märkliga vingar stratosfärt.

Tele 2 är bara tråkig ju. Utdelningen där antar jag?

Jag tar det lugnt idag och ruvar min likvid över helgen.
Citera
2020-07-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Är det någon som vågat kliva in på SAS eller t.o.m. Norwegian?
Nån som har funderat där lite, pros and cons? Norwegian kan väl mycket väl gå i konkurs men det är snuskigt billigt.

Jag tror normalnivå för flygen är åter igen om ungefär ett år. Flygbolagen säger 5 år men låter väldigt pessimistiskt.

Jag läste att Airbus lägger ner produktionen av superjumbo A380 nästa år. det blev bara 250 st och en grandios felsatsning. Flyg i den storleken vill ingen ha längre!

Hur lång tid tog det efter 9/11 innan volymerna är tillbaka?

Nu hittar både affärsvärld och turister andra vägar och nya rutiner.

Nej, jag skulle aldrig köpa bolag i en bransch med en sådan överetablering.
Citera
2020-07-31, 14:36
Medlem
Börsoptimismen är tillbaka
SKOP:s index över svenskars börsförväntningar, både aktieägares och icke ägares, vända upp på plus i juli-mätningen. (pdf-fil)
https://skop.se/main/wp-content/uploads/2020/07/Hushallens-forvantningar-om-borsutvecklingen-31-juli-2020.pdf
Citera
2020-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
ja, det blev ju aldrig ett oväder.

LUNE är lite märkligt pressad ca 10% med tanke på oljepriset, som ju är stabilt just nu. Samtidigt är tidsvärdet på puttarna inte så stort. LUNE är ner, men marknaden är inte så bekymrad att den skall falla mycket.

Jag blir inte riktigt klok på LUNE faktiskt, det är någon faktor där som inte finns med i min algoritm.

Investor har en lite väl stor substansrabatt just nu så den är också köpvärd. Kärninnehaven går som tåget, och EQT verkar ha lämnat atmosfären och flyger nu på märkliga vingar stratosfärt.

Tele 2 är bara tråkig ju. Utdelningen där antar jag?

Jag tar det lugnt idag och ruvar min likvid över helgen.

Tele2 är tråkig men den ger väldigt bra direktavasktning och har vissa (små) tillväxtmöjligheter i baltikum så jag tror att den kommer att leta sig upp kanske 135-140 i kurs nästa år och om den inte gör det har jag inget emot att ligga och tanka utdelningar.
Det är defensivt men jag tror att jag kommer få en ganska ok avkastning om jag köper på 125.
Innan rapport låg stödet på 120 nu har vi stöd på 125. Sakta men säkert når vi nivåerna dit jag vill.

Jag skrev tidigare att Investor känns bra att köpa på 533 och det tycker jag fortfarande även om bättre lägen skulle visa sig, bara att sitta still i båten.
Citera
2020-07-31, 15:10
Medlem
Vad tror ni om USA fonder nu ?
Citera
2020-07-31, 15:17
Medlem
Lite off-topic. Hur kan jag se historik på en aktie längre bak än 3 år? På Avanza kan jag inte gå längre än 3 år. Vill kunna se historik från start till nutid i en och samma graf
Citera
2020-07-31, 15:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vad tror ni om USA fonder nu ?

Köper du USA fonder (eller global fonder) så bettar du på en stark dollar. Just nu verkar dollarn vara svag men det kan ändras. Jag har Avanza USA och den har stått och stampat under lång tid nu trots att aktierna gått upp. Tyvärr har dollarn gått ned lika mycket så avkastningen har varit noll.
Citera
2020-07-31, 15:53
Medlem
Ska bli intressant att se om USA lyckas dra ner OMX för att sedan dra iväg upp när OMX har stängt. Igen
Citera
2020-07-31, 16:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Facebook.. tjänsten är värdelös och mjukvaran ett hafsverk. Använder folk skiten?
Zuckerberg har lite "tur", numera är hans starka argument mot att USA och andra bestraffar facebook TikTok. "Se på dem, vi har inte monopol". Inget av mina 5 barn 11-23 kör facebook sedan flera år. De yngsta kör TikTok. Lustigt nog har detta faktum inte alls påverkat aktiekursen utan facebook har tvärtom ATH, alltså ett högre värde än när det endast fanns facebook. Jag köper inte tech, men hade jag gjort det hade jag varit lite nervös hur en konkurrent som TikTok så fort får upp 300M användare, vilket rimligen påverkar användningen av facebook negativt. Corona var naturligtvis positivt för Facebook, men den effekten kommer snabbat att klinga av.

Facebook har nästan fördubblats sedan botten 20 mars och gått upp 50% på tre år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-31 kl. 16:49.
Citera
2020-07-31, 16:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Lite off-topic. Hur kan jag se historik på en aktie längre bak än 3 år? På Avanza kan jag inte gå längre än 3 år. Vill kunna se historik från start till nutid i en och samma graf
I högra hörnan kan du skriva in ett årtal så kan du se alla data som finns, ofta 20 år bakåt. Men de borde ha en knapp ALL som en del andra sajter, för att visa alla data. jag använder avanzas diagram varje dag, på allt mellan USD, guld, OMXS och Dow Jones.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-31 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in