Citat:
Ursprungligen postat av
Cincinnati
Jag börjar känna mig mer och mer illa till mods av att ligga inne med pengar på marknaden just nu. Hur sannolikt är det egentligen att vi kommer se ännu högre höjder än vi redan ser? Inte så sannolikt enligt mig, även om det såklart kan hända. Det saknas dock enligt mig empiriskt stöd för det. Då är det klart mer sannolikt att vi kommer se en nergång. När den kommer är oklart.
Jag tycker mer om att ligga långsiktigt än att hoppa in och ut men det känns oförnuftigt att inte tjäna en hacka på en förmodad korrigering neråt.
Om man ser till skillnad SMA200 och kurs är sannolikheten högre än lägre att det kommer att gå ned sett till ett makroperspektiv (tänk ett par veckor framåt).
Toppen till SMA200 innan fall för SPX (S&P500 index),
19 februari (innan Corona-dippen): 10.50%
Juni-dippen: 6.96%
September-dippen: 13.95%
Oktober-dippen: 12.11%
Nuvarande högsta: 14.04%
Notera dock att nuvarande uppgång är den starkaste sedan uppgången efter Corona-dippen och att t ex SPX har en RSI på 63.8 på dagliga.
RSI (14) på dagliga för de andra nedgångarna under Corona-uppgången,
juni: 74.5
september: 82.9
oktober: 64.9
Nuvarande: 63.8
-
Värt att ta in också är att vi har bruten trendlinje för SPX som dessutom baktestats.
Skärmdump, SPX @ dagliga, grön trendlinje har baktestats:
https://i.imgur.com/5C9IQtW.png
Den övre röda som är svårt att inte se som ett motstånd om det fortsätter uppåt.
-
Summa summarum: Vissa saker ser bra ut, vissa andra föreslår begränsad uppsida.
Enklast i dessa fall är att följa t ex EMA10 och 21 på 4h och gå ur vid kryss nedåt. Något sådant kommer aldrig någonsin vara perfekt dock så för den som söker en perfekt exit får använda något annat.