2020-11-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, som jag sa duger det dock med att ha lite koll på ett par marknader. Som du också ser är mina mest lönsamma positioner i index av olika slag. Aktier är festligt, men där är det ännu mer så att enskilda investerare kan påverka väldigt mycket samtidigt som mindre nyheter får större genomslag.

VIX bör fylla den lägre gap som finns där.

Att hitta botten kan vara dyrt, där fyller dock MACD, en momentumindikator för trend, en fin funktion så länge man använder den i kombination med något annat. Så länge man tål ett par dåliga köp så...

Edit: Kan bli intressant öppning idag, jag tror att det kan skjuta upp för att sedan falla tillbaka något. Just nu DAX -0.4%.

Såg läget men vaknade nyss, får skylla mig själv
Tar en vilodag från affäferna idag och går in och fyndar imorn
Citera
2020-11-25, 09:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Såg läget men vaknade nyss, får skylla mig själv
Tar en vilodag från affäferna idag och går in och fyndar imorn

Möjlig pågående gap fill @ DAX nu dock, du kanske ska ha lite koll på den i alla fall.
Citera
2020-11-25, 10:09
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag börjar känna mig mer och mer illa till mods av att ligga inne med pengar på marknaden just nu. Hur sannolikt är det egentligen att vi kommer se ännu högre höjder än vi redan ser? Inte så sannolikt enligt mig, även om det såklart kan hända. Det saknas dock enligt mig empiriskt stöd för det. Då är det klart mer sannolikt att vi kommer se en nergång. När den kommer är oklart.

Jag tycker mer om att ligga långsiktigt än att hoppa in och ut men det känns oförnuftigt att inte tjäna en hacka på en förmodad korrigering neråt.
Citera
2020-11-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag börjar känna mig mer och mer illa till mods av att ligga inne med pengar på marknaden just nu. Hur sannolikt är det egentligen att vi kommer se ännu högre höjder än vi redan ser? Inte så sannolikt enligt mig, även om det såklart kan hända. Det saknas dock enligt mig empiriskt stöd för det. Då är det klart mer sannolikt att vi kommer se en nergång. När den kommer är oklart.

Jag tycker mer om att ligga långsiktigt än att hoppa in och ut men det känns oförnuftigt att inte tjäna en hacka på en förmodad korrigering neråt.

Så länge kommer in nytt kapital kommer vi se fortsatt uppgång långsiktigt endast, då vi har nytt kapital in varje månad som pensionspengar och folks månads investeringar.

Dock i framtiden kan vi komma se negativt flöde, alltså mer pengar plockas ut än sätts in och då kan vi se börsen endast börjar gå neråt. Vi pratar nu om i EU har vi minskade befolkningstillväxt enda är typ flyktingar som drar upp statistik idag. Och vi har även åldrandebefolkning så mer pengar kommer börjas tas ut.

Dock en stor orsak i alla fall USA till stora uppgångarna är faktiskt aktieåterköp, dock tror jag i framtiden vi kommer se minskade vinster för företagen. Bara kolla på skuldsättningen som bara ökar, typ 50% av USA BNP är företagsskulder. Detta var innan Corona.

Kortsiktigt är allt för mycket spekulation pga vaccin, om inte vaccin kommer som dom säger nu i dec tror blir väldigt negativt. Fortfarande kommer det ta 3-6 månader extra för full produktion av vaccin.

Vi kan ju kolla återhämtning på olika sektorer och % uppgång YTD. https://imgur.com/a/dGcYndd

Vaccin nyheterna dragit in kapital i det svaga inom olja, retail, resturanger och turism.
Citera
2020-11-25, 11:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Om man ser till skillnad SMA200 och kurs är sannolikheten högre än lägre att det kommer att gå ned sett till ett makroperspektiv (tänk ett par veckor framåt).

Toppen till SMA200 innan fall för SPX (S&P500 index),
19 februari (innan Corona-dippen): 10.50%
Juni-dippen: 6.96%
September-dippen: 13.95%
Oktober-dippen: 12.11%
Nuvarande högsta: 14.04%

Notera dock att nuvarande uppgång är den starkaste sedan uppgången efter Corona-dippen och att t ex SPX har en RSI på 63.8 på dagliga.

RSI (14) på dagliga för de andra nedgångarna under Corona-uppgången,

juni: 74.5
september: 82.9
oktober: 64.9
Nuvarande: 63.8

-

Värt att ta in också är att vi har bruten trendlinje för SPX som dessutom baktestats.

Skärmdump, SPX @ dagliga, grön trendlinje har baktestats:
https://i.imgur.com/5C9IQtW.png

Den övre röda som är svårt att inte se som ett motstånd om det fortsätter uppåt.

-

Summa summarum: Vissa saker ser bra ut, vissa andra föreslår begränsad uppsida.
Enklast i dessa fall är att följa t ex EMA10 och 21 på 4h och gå ur vid kryss nedåt. Något sådant kommer aldrig någonsin vara perfekt dock så för den som söker en perfekt exit får använda något annat.
Citera
2020-11-25, 11:38
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så länge kommer in nytt kapital kommer vi se fortsatt uppgång långsiktigt endast, då vi har nytt kapital in varje månad som pensionspengar och folks månads investeringar.

Dock i framtiden kan vi komma se negativt flöde, alltså mer pengar plockas ut än sätts in och då kan vi se börsen endast börjar gå neråt. Vi pratar nu om i EU har vi minskade befolkningstillväxt enda är typ flyktingar som drar upp statistik idag. Och vi har även åldrandebefolkning så mer pengar kommer börjas tas ut.

Dock en stor orsak i alla fall USA till stora uppgångarna är faktiskt aktieåterköp, dock tror jag i framtiden vi kommer se minskade vinster för företagen. Bara kolla på skuldsättningen som bara ökar, typ 50% av USA BNP är företagsskulder. Detta var innan Corona.

Kortsiktigt är allt för mycket spekulation pga vaccin, om inte vaccin kommer som dom säger nu i dec tror blir väldigt negativt. Fortfarande kommer det ta 3-6 månader extra för full produktion av vaccin.

Vi kan ju kolla återhämtning på olika sektorer och % uppgång YTD. https://imgur.com/a/dGcYndd

Vaccin nyheterna dragit in kapital i det svaga inom olja, retail, resturanger och turism.

Långsiktigt kommer det troligtvis fortsätta uppåt ja, där håller jag helt med. När jag talar om att tjäna en hacka talar jag relativt kortsiktigt (i termer av veckor och månader). Jag skulle gå ut från marknaden kortsiktigt. Överlag är min plan att ligga lång med den större delen av det jag har.

Jag är inget fan av marknadstajming men jag vill heller inte gå miste om värde på ett oförnuftigt sätt. Det finns dock såklart alltid de vanliga bekymren med tajming (när, var och hur man ska gå in igen) så jag ska fundera lite mer på saken.
Citera
2020-11-25, 14:51
Medlem
Citat:
Långsiktigt kommer det troligtvis fortsätta uppåt ja, där håller jag helt med. När jag talar om att tjäna en hacka talar jag relativt kortsiktigt (i termer av veckor och månader). Jag skulle gå ut från marknaden kortsiktigt. Överlag är min plan att ligga lång med den större delen av det jag har.

Jag är inget fan av marknadstajming men jag vill heller inte gå miste om värde på ett oförnuftigt sätt. Det finns dock såklart alltid de vanliga bekymren med tajming (när, var och hur man ska gå in igen) så jag ska fundera lite mer på saken.

Som trader finns det alltid något handla, jag håller saker några minuter upp till Max ett år.

Kollar man på det som tappa stort under Corona så är det en uppsida mellan 100-400% till innan är tillbaka till tidigare nivå.

Dock har marknaden överdrivet efter vaccin nyheterna. Är ändå tidigast 4-8 månader kvar Corona kan blivit över och tillräckligt stor mängd fått vaccin.

Och verkliga ekonomin kommer inte ha återhämtat sig efter det, den extrema skuldsättning som blivit finns kvar, arbetslösheten och konkurserna.

Kommer ta många år för många företag återhämta denna förlust.
Citera
2020-11-25, 15:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Det enda man säkert kan säga om börsen är att man inte har en aning. Vi har tidigare haft uppgångar tre-fyra år i rad innan raset kommer, 1995-1999 och 2003-2006, då börsen gick upp i snitt runt 25% varje år. Med följande ras kommande år. Frågan är var vi står nu. Sen är det nya problemet med börsen, att kursutvecklingen inte längre styrs av förväntade vinster hos företagen utan av hur mycket pengar som flyter omkring och behöver placeras. Och det är mycket, och alternativen är få. Vad marknaden skulle behöva är höjda räntor, vilket skulle stabilisera marknaden och göra den mindre känslig för konjunkturer.
Citera
2020-11-25, 15:29
Medlem
sinewaves avatar
S&P öppnar om 2 min.

Hittils har SPX-terminen gått upp under dagen. Mer intressant är dock att support återigen testats och björnarna har inte lyckas bryta den trots att supporten ligger väldigt högt upp.

Skärmdump, SPX500USD (S&P-termin) @ 30 min, linjegraf med support/motstånd etc:
https://i.imgur.com/zW0h778.png

Om 1 min så smäller det.

Edit,

Skön volla för CAC, gap:ar upp på 5-min vilket är något ovanligt:
https://i.imgur.com/02EYChS.png
Senast redigerad av sinewave 2020-11-25 kl. 15:47.
Citera
2020-11-25, 15:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag gick ur nu. Har haft fin uppgång detta året och vissa bolag är +200-300% sen jag gick in i våras. ATH i detta läge får jag inte ihop och jag tror inte att det håller med en långsiktig uppgång (1-2 år). Jag ställer mig vid sidlinjen igen och inväntar nästa tillfälle (är ~70% likvid from idag). Jag blir obekväm med kraftig uppgång som jag inte förstår.
Citera
2020-11-25, 16:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag gick ur nu. Har haft fin uppgång detta året och vissa bolag är +200-300% sen jag gick in i våras. ATH i detta läge får jag inte ihop och jag tror inte att det håller med en långsiktig uppgång (1-2 år). Jag ställer mig vid sidlinjen igen och inväntar nästa tillfälle (är ~70% likvid from idag). Jag blir obekväm med kraftig uppgång som jag inte förstår.
Glöm inte att kontanter är som vilket annat värdepapper som helst och det går också upp och ner i förhållande till andra värdepapper. Risken med kontanter är att vid en ytterligare krasch så kan det hända att staten trycker en massa nya pengar och späder ut ditt innehav.
Citera
2020-11-25, 16:23
Medlem
Citat:

Håller egentligen med men oftast när jag försökt tajma marknaden har jag sålt för tidigt när jag trott att det ska gå ned. En medelväg kan ju vara att inte sälja men lägga allt nysparande i likvider, så har du att köpa för när det går ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in