2020-10-28, 14:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken nivå köpte du dina björnar på? Har glömt.
Jag sålde alla aktier kring 6 juni och köpte därefter på mig lite Bear i taget, dock inte sista månaden. Så vinsten är försumbar, låg dock back 2mkr ett tag och det har hämtats upp på bara några dagar.

Jag har bara 11.5 mkr bear, hade det fortsatt upp ännu mer hade jag köpt på mig hela tiden. Och det är inte för sent än, det går inte att veta om detta är Dippen eller inte. Men jag tycker corona-läget känns riktigt dystert så varför inte.
Citera
2020-10-28, 14:50
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag vet inte ditt läge. Men tajmingen för när man går ur marknaden, särskilt efter lång tid, är ALLT. Jag tror Aktiestinsens innehav gick ner 30 mkr på några månader innan han sålde pga dipp just då. Alla andra teorier och allt flyt man haft kan upphävas med dålig tajming på slutet.

Mitt läge är ungefär som ditt fast det saknas några millar.. Har bara ett barn dessutom.
On topic; Jag minns den jobbiga tiden i mars där jag gick in med allt efter en dipp på runt 20%, sen rasade det 10% till.. Så visst är tajming viktigt.
Citera
2020-10-28, 14:54
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Köparna kommer så småningom. RSI är långt under 30.

Någon som kan rekommendera någon bra VIX option eller guld etf?

Vilka småindex kan du rekommendera?
Optioner vet jag inte men det finns i alla fall minifutures på både guld och vix.
Citera
2020-10-28, 14:58
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Optioner vet jag inte men det finns i alla fall minifutures på både guld och vix.

Okej! Guld verkar inte ha gått upp någonting trots nedåtgående trender. Vad är bäst tycker du köpa VIX eller Bear OMX?
Citera
2020-10-28, 15:04
Medlem
Jesus vad back jag ligger just nu. Tur man har långt till pensionen annars hade jag gråtit blod nu.
Citera
2020-10-28, 15:14
Medlem
Jag är relativt ny när det kommer till aktier men har lurkat lite i tråden

Jag har några funderingar:
Jag vill lära mig handla i bear/bull med en längre horisont. Vad är det för något ni handlar som ni kan ligga i så länge utan att det urholkas? Hur går det till, kan någon förklara hur man handlar detta på avanza? Samt om ni kan förklara hur exakt det funkar när man väljer att sälja. Låt oss säga att jag köper ett bear cert för 100.000kr, sedan går börsen ner 5%, hur mycket tjänar jag? Vad menas med hävstång? x18 t.ex?

Jag har endast iakttagit börsen från sidlinjen sedan 1 år tillbaka men känner att det är läge att gå in snart. Eftersom varenda person jag känner samt deras husdjur snackar om att gå in på börsen senaste tiden, samt världssituationen, så är det en stor röd flagga enligt mig så väljer att avvakta. Tror de alla kommer bränna sig rejält. Antingen köper jag bear (vet inte exakt hur detta fungerar som sagt) eller så inväntar jag det oundvikliga raset som enligt mig kommer få mars-dippen att se ut som en liten korrektion.

Tacksam för svar!
Citera
2020-10-28, 15:18
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Okej! Guld verkar inte ha gått upp någonting trots nedåtgående trender. Vad är bäst tycker du köpa VIX eller Bear OMX?
VIX köper jag hellre. Bear VIXar, när du tror att nedgången kommer börja lugna ner sig, då går ju vixen ner. Sällan vixen går över 40, då får börsen vara väldigt orolig men man ska aldrig säga aldrig, vixen var ju över 80 i februari. Vill du handla hela nedgången kan du ju köpa bear på valfritt index om du tror det kommer fortsätta ner ett tag till och sen byta till vix.
Citera
2020-10-28, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anon568

Jag vill lära mig handla i bear/bull med en längre horisont. Vad är det för något ni handlar som ni kan ligga i så länge utan att det urholkas? Hur går det till, kan någon förklara hur man handlar detta på avanza? Samt om ni kan förklara hur exakt det funkar när man väljer att sälja. Låt oss säga att jag köper ett bear cert för 100.000kr, sedan går börsen ner 5%, hur mycket tjänar jag? Vad menas med hävstång? x18 t.ex?

Jag har endast iakttagit börsen från sidlinjen sedan 1 år tillbaka men känner att det är läge att gå in snart. Eftersom varenda person jag känner samt deras husdjur snackar om att gå in på börsen senaste tiden, samt världssituationen, så är det en stor röd flagga enligt mig så väljer att avvakta. Tror de alla kommer bränna sig rejält. Antingen köper jag bear (vet inte exakt hur detta fungerar som sagt) eller så inväntar jag det oundvikliga raset som enligt mig kommer få mars-dippen att se ut som en liten korrektion.

Tacksam för svar!

Tror du skall låta bli det där köpet faktiskt då du faktiskt inte vet speciellt mycket.
Det oundvikliga raset? Jaså vilket då? Det rasar just nu men du tror det kommer bli som dippen i mars/april så tror du nog väldigt fel.
Vad lutar jag mig då mot som argument? Jo det kommer snart ut ett vaccin, företagen har inte råd att stänga ner igen utan de kommer så fall ställa om verksamheten.
De flesta som haft kvartalsrapporter (storföretagen) har visat stora ökningar.

Sitt du/ni gärna och vänta men efter USA valet äntligen är över så trorjag det kommer gå upp ganska fort igen.
Vi väntar bara på USA s stimulanspaketet skall skrivas under men som Crazy-Nancy vägrar göra innan valet 'är över.

Det roliga är alla som köpt på sig stora mängder aktier nu och som får panik över den senaste veckans ras säljer bort sig i panik.
Vem tjänar egentligen på det kan ni ju fråga er?

Mina aktier ligger tryggt kvar i portföljen för jag tänker inte skänka bort någonting då jag vet uppgången kommer innan året är över.
(hoppas i vart fall så).
Citera
2020-10-28, 15:53
Medlem
imaloser107s avatar
Eftersom vi har en massa värdepappersexperter här.

Nu är det så att jag tror att Catena media kommer gå upp inom ett halvår och undrar följande:

Är detta papper värt att köpa nu om man planerar att hålla det en längre tid eller kommer det urholkas fort?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1029545/bull-catena-x2-ava-1

Ny med optioner/minifutures osv så tänkte slänga en liten slant som jag har råd att förlora då jag tror på att Catena lär gå upp med tanke på att de t.o.m. har nekat bud på 51kr per aktie. Mitt sätt att doppa tårna så att säga.

Alla synpunkter uppskattas.

Mvh Losern.
Citera
2020-10-28, 15:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Mitt läge är ungefär som ditt fast det saknas några millar.. Har bara ett barn dessutom.
On topic; Jag minns den jobbiga tiden i mars där jag gick in med allt efter en dipp på runt 20%, sen rasade det 10% till.. Så visst är tajming viktigt.
Jag gick in med ca 11mkr i aktier 2007, sålde mina Japan-fonder då. När det var som värst var de nere i under 6mkr under 2008 års bank-krasch. Swedbank gick ner i 18 kr. Otrevligt år. Jag sålde inget utan köpte tvärtom på mig mer, så det löste sig bra. Sålde tyvärr Swedbank på 59 kr. Sett i backspegeln är börsen alltid rena snurren och ingen vet någonting mitt under, när man ska göra sitt val.
Citera
2020-10-28, 15:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon568

Tacksam för svar!
Om du väljer att handla xact bear/bull på avanza så är det trivialt. Du köper och säljer som aktier, och ser varje dag en exakt kurs på öret. Om börsen går ner 1% så går i allmänhet xact bear upp 1.5% och tvärtom. Finns olika xact bear med olika hävstång, som jag dock inte rekommenderar. 50% hävstång räcker utmärkt. Du vill verkligen inte ha mer hävstång när du köpt fel, som du kommer att göra.
Citera
2020-10-28, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
-2.5% just nu OMXS30. Det är mycket. Dow Jones -3%, DAX -4.3%.

Noterar att DAX (tyska index) faktiskt gått ner 13% sedan 1 januari, dvs mycket mer än Sverige som ligger lite plus. Man kan undra över anledningen, Tyskland har ju teoretiskt klarat sig bättre under corona. Jag tror DAX ligger närmare den verklighet som jag själv känner än OMXS30, Sverige och USA ligger fortfarande för högt trots korrigering i en vecka. I så fall finns det plats för ytterligare -10% inom en månad i Stockholm. Då kan jag äntligen ro hem mina 2 mkr i vinst på xact bear. Sedan börjar jakten på att hitta botten så att jag kan köpa aktier igen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-28 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in