Citat:
Ursprungligen postat av
anon568
Jag är relativt ny när det kommer till aktier men har lurkat lite i tråden
Jag har några funderingar:
Jag vill lära mig handla i bear/bull med en längre horisont. Vad är det för något ni handlar som ni kan ligga i så länge utan att det urholkas? Hur går det till, kan någon förklara hur man handlar detta på avanza? Samt om ni kan förklara hur exakt det funkar när man väljer att sälja. Låt oss säga att jag köper ett bear cert för 100.000kr, sedan går börsen ner 5%, hur mycket tjänar jag? Vad menas med hävstång? x18 t.ex?
Jag har endast iakttagit börsen från sidlinjen sedan 1 år tillbaka men känner att det är läge att gå in snart. Eftersom varenda person jag känner samt deras husdjur snackar om att gå in på börsen senaste tiden, samt världssituationen, så är det en stor röd flagga enligt mig så väljer att avvakta. Tror de alla kommer bränna sig rejält. Antingen köper jag bear (vet inte exakt hur detta fungerar som sagt) eller så inväntar jag det oundvikliga raset som enligt mig kommer få mars-dippen att se ut som en liten korrektion.
Tacksam för svar!
Tror du skall låta bli det där köpet faktiskt då du faktiskt inte vet speciellt mycket.
Det oundvikliga raset? Jaså vilket då? Det rasar just nu men du tror det kommer bli som dippen i mars/april så tror du nog väldigt fel.
Vad lutar jag mig då mot som argument? Jo det kommer snart ut ett vaccin, företagen har inte råd att stänga ner igen utan de kommer så fall ställa om verksamheten.
De flesta som haft kvartalsrapporter (storföretagen) har visat stora ökningar.
Sitt du/ni gärna och vänta men efter USA valet äntligen är över så trorjag det kommer gå upp ganska fort igen.
Vi väntar bara på USA s stimulanspaketet skall skrivas under men som Crazy-Nancy vägrar göra innan valet 'är över.
Det roliga är alla som köpt på sig stora mängder aktier nu och som får panik över den senaste veckans ras säljer bort sig i panik.
Vem tjänar egentligen på det kan ni ju fråga er?
Mina aktier ligger tryggt kvar i portföljen för jag tänker inte skänka bort någonting då jag vet uppgången kommer innan året är över.
(hoppas i vart fall så).