Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Så har jag också uppfattat det, att det bör ha varit just eftersom SE själv var inne i gränden som han kunde se LJ. Det SE uppgav att han hade sett där inne i gränden var alltså en man i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka.
Där utifrån Sveavägen såg man kanske inte så bra in i gränden, åtminstone inte ända in till platsen där LJ stod. Jag har inte läst vad Lisbeth Palme säger sig ha sett för silhuett/gestalt, men kan inte det ha varit den flyende gärningsmannen?
Knappast mördaren:
LP 29/4:
”Det kom sedan flera människor till platsen, bl a en taxichauffär·som tillkallade hjälp över radio. Då Lisbeth Palme tittade in mot Tunnelgatan (hon bedömde det till l-3 minuter senare) säg hon en man som stod ca 75 meter in på gatan.
Han stod pä norra sidan med ryggen tryckt mot barckbyggnaden och vände
ansiktet och stirrade mot henne. Det var mörkt på platsen, men hon tyckte sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan”.
SE 10/3:
”Belysningen är dålig. Det enda ljus som lyser är på ett kulturhus Luntmakar* gatan 14, Vid detta kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla, I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man ca 20-25 år gammal. Engström släpper mannen med blicken för en stund, När han sedan tittar åt mannens håll är denne borta”
25/4
”...jag får blicken bort mot Luntmakar* gatan så ser jag siluetten utav en person som står alldeles stilla i en 5 - 6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står, vid Sveavägen. Han står så där förvånansvärt stilla och gissningsvis en 5 - 6 sekunder minst och tittar åt vårt håll.”