2020-10-27, 21:48
Medlem
Vaccinationsresan till Ryssland, skulle kunna bli en ny ”Torsk på Tallin”. Kan tänka mig att det är typ samma klientel 😂
Citera
2020-10-27, 21:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag har sett den, men det räcker liksom inte, det ska ju fungera också.

Har varit i fas 3 ca 1.5 månader nu. Vi får hoppas de får bra data snabbt.
Citera
2020-10-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja jag skrev det för ngn vecka sedan. Vi närmar oss exponentiell ökning i Sverige. Nu går vi in i tuffa veckor/månader. Förvänta er inte snabb vård när ni behöver. Tänk proaktivt, planera väl och gör vad ni kan för er själva och andra.

https://omni.se/

Med ett R-tal på 2 så kommer hela svenska befolkningen vara smittad inom 16 veckor under förutsättning att det tar 2 veckor att bli sjuk och smittsam och alla är mottagliga för infektion. 100/200/400/800/1,6/3,2/6,4 osv.
Nånting måste göras för att sänka R-talet. Och det jävligt fort. Börja imorgon onsdag med att sparka Tegnell på grått papper för tjänstefel när det gäller munskydden.
Citera
2020-10-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Munskydd funkar när de används. Smittspridning i Spanien har ju till stor del varit i privata sammanhang utan munskydd.

Vietnam, Japan, Taiwan mm är exempel på länder där munskydd varit en central del av framgången. Förutom munskydd har dessa länder även smittspårat bättre.

Vad det gäller Spanien har du fel.

Fick en rapport från Spanien idag från en bekant på affärsresa.

Typ alla har munskydd hela tiden.

Problemet är att de lever precis som spanjorerna alltid gjort. Det är kindpussar och kramar ÖVERALLT. Många med munskydden på hakan också såklart.
Citera
2020-10-27, 21:52
Medlem
Citat:
Munskydd funkar när de används. Smittspridning i Spanien har ju till stor del varit i privata sammanhang utan munskydd.

Vietnam, Japan, Taiwan mm är exempel på länder där munskydd varit en central del av framgången. Förutom munskydd har dessa länder även smittspårat bättre.

Exakt. Min fru är från Japan. De använder mask hela dagen, även när de sitter på kontoret. De har ju nämligen lite högre genomsnitts-IQ och disciplin där. Och därför är corona under kontroll, ekonomin inte kraschad, livet fortsatt rätt normalt. Synd att det ska vara så svårt att fatta för våra självgoda plattjordare och Tegnell. Corona hade lätt kunnat kontrolleras om budskapet om mask varit klart och tydligt och folk förstått.
Citera
2020-10-27, 21:53
Medlem
Citat:

Så munskydd ska alltså användas hemma och på jobb snarare än på andra ställen. Används de hemma i Japan?
Citera
2020-10-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Haha precis så. Din profilbild är underbar förresten

Löfvén & co agerar precis som under tidigare kriser, förutsägbara som robotar.
Hellre än att backa ur problem man skapat, vårdar man prestigen och myten om den egna förträffligheten. Coronakrisen är så illa skött att man vill skrika rakt ut.

2020 är ett skitår, både privat och politiskt. Jag vill bara supa mig full resten av året och nyktra till i januari 2021. Men det som skrämmer mig mest är framtiden och virusets utveckling.

Blir viruset dödligare och behåller nuvarande lömska egenskaper (asymptotisk smitta lång överlevnad på ytor hög smitthastighet) får vi en repris på våren 2020, men i större format. Jag betraktar vårens katastrof som lärostoff, en övning inför vad som kan komma.

Covids motsvarighet till svininfluensan är tänkbar, och den statsminister som eventuellt ska hantera monsterversionen av covid19, kommer att vara lika sopig som Lövfén. Var vaksam.

Ha ha tack ... du är den enda person som berömt den. Råkar man hitta en sådan guldbild på Mona måste den ju användas på flashback. Bilden på Bildt som mumsar hamburgare är ju också perfekt som avatar, eller bilden på Ebba Busch som toksmajlar samtidigt som en brunbränd dokustjärna lyfter henne ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-10-27 kl. 22:07.
Citera
2020-10-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt. Min fru är från Japan. De använder mask hela dagen, även när de sitter på kontoret. De har ju nämligen lite högre genomsnitts-IQ och disciplin där. Och därför är corona under kontroll, ekonomin inte kraschad, livet fortsatt rätt normalt. Synd att det ska vara så svårt att fatta för våra självgoda plattjordare och Tegnell. Corona hade lätt kunnat kontrolleras om budskapet om mask varit klart och tydligt och folk förstått.

80 % av smittspridningen sker ju hemmamiljö/privata sammanhang. Används munskydden även hela tiden i familjen i Japan?
Citera
2020-10-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så munskydd ska alltså användas hemma och på jobb snarare än på andra ställen. Används de hemma i Japan?

Inte så mycket hemma har jag hört från förstahandskälla även om det vore bra om folk hade det på sig när de bjuder hem folk (vilket de iofs inte borde göra i nuläget).
Citera
2020-10-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
80 % av smittspridningen sker ju hemmamiljö/privata sammanhang. Används munskydden även hela tiden i familjen i Japan?

Nej, de slarvar lite där. Men de tar på sig skydden när de tar gruppbilder eller är nära varandra. De bär dem hela dagen på jobbet dock förutom när de äter.

Edit: de bär dem även utomhus på trottoarer osv.
Citera
2020-10-27, 22:01
Medlem
Varför tror alla här att munskydd kommer göra att det inte vara någon ökning av corona? Det kommer fortfarande vara smittspridning. Det är bara ännu ett sätt att skydda sig såsom det är att hålla avstånd, inte pilla på ansiktet och tvätta händerna. Vad är det folk inte fattar?

Jag menar tror folk på allvar att om man har munskydd på sig att man inte kan smitta eller bli smittad? Det är bara en extra skyddsåtgärd såsom det är att hålla avstånd och att tvätta händer. Det är rätt sjukt att folk inte förstår det och om Tegnell är orolig över att folk inte förstår det så kan han ju och andra experter/ledare visa hur man använder munskydd och faktiskt använda munsskyd korrekt och lead by good example.
Senast redigerad av ursula45 2020-10-27 kl. 22:07.
Citera
2020-10-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilka är misstagen Europa begår nu i höst?
Dom flesta länder har tex haft krav på munskydd sen i augusti.

Skolorna. Var stängda i våras. Gatulivet, som i Nordkorea.
Skolbarnen är som en rosa elefant i en porslinsbutik som alla låtsas som den inte fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in