Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Hur går egentligen tänket kring lockdowns runt om i världen? Jag begriper det inte! För min del känns det som en no-brainer att enbart isolera svaga grupper så gott det går. Dvs 70 plusare, cancersjuka och diverse andra immunförsvagade individer. Och även då anser jag inte att statligt tvång ska vara inblandat.
Det är inte 70 plussare som tar hand om varandra på ålderdomshemmen, personalen är ju yngre personer som vistas på utsidan. Ju mer smittspridning i samhället desto mer smitta letar sig in i äldreomsorgen. I många andra länder lever äldre med yngre i mycket högre grad än i Sverige. Samma princip där.
Citat:
Men tydligen så är det lika för alla som verkar råda i många länder. Hur rättfärdigar man det när allt pekar på att Sars-cov2 i allra högsta grad är en virusinfektion som ger huvudbry för geriatriker. Det verkar ju nästan som att folk som är 45 och nedåt har svårare med vanlig influensa än covid men ändå stängs barer, frisörsalonger och gallerior på löpande band som om vi hade haft en luftburen korsning av Ebola och Rabies.
Det finns statistik på detta:
https://www.icuregswe.org/
covid-19
0-49 år: 731 vårdtillfällen
Influensa
0-49 år: 553 vårdtillfällen under perioden 2014-2020 (6 influensasäsonger)