2020-10-27, 21:32
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat"
Albert Einstein

Ska vi låta Tegnell försätta oss i samma situation som i våras? Nu får politikerna gripa in och ta bort honom. Han fick en chans och misslyckades kapitalt med flockimmunitetstrategin. Tror Tegnell att han ska lyckas om vi försöker igen?

Han var märkbart stressad i dagens presskonferens och svajade sidleds precis innan han började prata. Börjar nog känna pressen även han fast han fortfarande försöker linda in problemet med sitt svammel. Det blir svårare och svårare om smittade fortsätter att öka i denna snabba takt.

Som sagt, man kan inte göra samma misstag en andra gång och tro att resultatet blir annorlunda. Han får lägga prestigen åt sidan och börja hitta riktiga lösningar. Det jobbar ca 500 personer på FHM, alla där kan inte tycka att det som görs/ inte görs är rätt. Något måste hända innan det går käpprätt åt helvete.
Citera
2020-10-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja det kommer nog visa sig isf denna vinter för i våras såg man ju inga sådana mönster inomhus. Tänker tex på personalen på Ica maxi , Ikea, Systembolaget osv. Det är ju inte så att många fler blev smittade där då det rör sig mycket folk där.
Flera bekantas fruar som arbetar i butiker smittades i våras.
Citera
2020-10-27, 21:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Om hela Europa får överfulla sjukhus så kommer vi också få det.

Vissa svenskar tror att Sverige är ett jävla undantag.

Man begår exakt samma misstag som i våras.

Ja, det är klart man kommer välja bort.
Välja bort då inte resurser finns.

Jag är glad att jag inte är läkare just nu, fy fan vilken vinter de kommer att få.

Vilka är misstagen Europa begår nu i höst?
Dom flesta länder har tex haft krav på munskydd sen i augusti.
Citera
2020-10-27, 21:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det betyder inte att det kollapsar.

”Fullt” kommer det aldrig bli. Man utökar, flyttar och börjar selektera.

Jag lovar att återkomma till dig den 11 november så får vi se om det kollapsat eller inte.

Nej, om man tvingas att selektera vilka som kan få vård så är det per definition fullt.
Och när personer dör som i normala fall skulle kunna fått vård och överlevt är det ju en form av kollaps, men låt oss inerligen hoppas att fransmännen inte kommer i detta läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om inte sjukvården hänger med så kan det bli som i Manaus I våras.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/30/brazil-manaus-coronavirus-mass-graves

Inte en chans att sjukvården hänger med tyvärr. Vad vi ser nu är bara första tuggan av förrätten på coronavirusets trerättersmeny som sträcker sig ända till maj.

Varmrätten serveras i januari-februari och det kommer bli en mustig gryta den saken står klar.

Det är synd att Tegnell inte beordrar munskydd redan nu så att de kan kapa minst 70% av fallen med ett sådant enkelt medel. Men vi ska nog inte hoppas på för mycket där. Inte ens sjukvårdspersonalen ber ju om att få bära munskydd på jobbet, mitt i brinnande pandemi, trots WHO:s rekommendationer.

Så man kommer tyvärr få vad man bett om. Ond bråd död, folk som drunknar i sitt lungsekret, barn som skriker rakt ut när de får höra att mamma tyvärr dött, kollapsad sjukvård. Ja winter is coming som man säger. Jag önskar att jag har fel i mina prediktioner men det verkar tyvärr osannolikt.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tack det gläder mig ni finns som kollar dessa data!
Vi får hjälpas åt så gott vi kan!

Så här ser det ut om man plottar antal döda per capita mot antal på IVA/capita.
Notera att de flesta regioner längst till vänster var relativt förskonade i våras.

https://ibb.co/HzMCcyT
Citera
2020-10-27, 21:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej, om man tvingas att selektera vilka som kan få vård så är det per definition fullt.
Och när personer dör som i normala fall skulle kunna fått vård och överlevt är det ju en form av kollaps, men låt oss inerligen hoppas att fransmännen inte kommer i detta läge.

Nej. Fullt är det om det inte finns platser till de som anländer till sjukhuset.
Citera
2020-10-27, 21:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte en chans att sjukvården hänger med tyvärr. Vad vi ser nu är bara första tuggan av förrätten på coronavirusets trerättersmeny som sträcker sig ända till maj.

Varmrätten serveras i januari-februari och det kommer bli en mustig gryta den saken står klar.

Det är synd att Tegnell inte beordrar munskydd redan nu så att de kan kapa minst 70% av fallen med ett sådant enkelt medel. Men vi ska nog inte hoppas på för mycket där. Inte ens sjukvårdspersonalen ber ju om att få bära munskydd på jobbet, mitt i brinnande pandemi, trots WHO:s rekommendationer.

Så man kommer tyvärr få vad man bett om. Ond bråd död, folk som drunknar i sitt lungsekret, barn som skriker rakt ut när de får höra att mamma tyvärr dött, kollapsad sjukvård. Ja winter is coming som man säger. Jag önskar att jag har fel i mina prediktioner men det verkar tyvärr osannolikt.

Precis som munskydden gjort i Italien, Frankrike, Tyskland, Spanien, osv?
Citera
2020-10-27, 21:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Förnekarna får inte följa med! De kan stanna här i tråden och fortsätta sin förnekelse. Ha ha.

De har en snygg hemsida.
https://sputnikvaccine.com/

På gång att registrera hos WHO.
https://www.france24.com/en/live-news/20201027-russia-seeks-accelerated-who-registration-for-virus-vaccine
Citera
2020-10-27, 21:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De har en snygg hemsida.
https://sputnikvaccine.com/

På gång att registrera hos WHO.
https://www.france24.com/en/live-news/20201027-russia-seeks-accelerated-who-registration-for-virus-vaccine

Ja jag har sett den, men det räcker liksom inte, det ska ju fungera också.
Citera
2020-10-27, 21:45
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Nej. Fullt är det om det inte finns platser till de som anländer till sjukhuset.
Nej så är det inte, sedan så kan man frigöra plats men det är bara ett sätt att tillämpa skadekontroll pga att det är fullt.
Citera
2020-10-27, 21:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Precis som munskydden gjort i Italien, Frankrike, Tyskland, Spanien, osv?

Munskydd funkar när de används. Smittspridning i Spanien har ju till stor del varit i privata sammanhang utan munskydd.

Vietnam, Japan, Taiwan mm är exempel på länder där munskydd varit en central del av framgången. Förutom munskydd har dessa länder även smittspårat bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in