2020-10-27, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur går dina tankegångar när du försöker räkna på dödsfall? För mig låter det som att du tar antalet globala fall och jämför med antal döda globalt enligt offentlig statistik från typ John Hopkins kartan. Då får man ju en mortalitet på 2.5%, klart man blir skraj då.

Men det är helt fel sätt att se på saken, det kallas för CFR. Antalet faktiska infektioner är ju mycket högre än vad som hamnar i statistiken. x10 verkar vara ett ganska bra mått på hur många som smittats egentligen, men det kan vara högre. Då hamnar vi istället på 0.25%, helt i linje med WHO. Och det skulle för Sveriges del motsvara 2.5 miljoner smittade givet att alla dödsfallen som är registrerade primärt är drivna av Covid, vilket dom inte är.

Vid det här laget kan man ganska säkert säga att mortaliteten för covid-19 ligger någonstans mellan 0.1-0.3%. Om man tar worst case scenario så kanske det är 0.3-0.4 för detta året när den slår hårt mot en immun-naiv befolkning första omgången, men kommer sjunka till mer influensaliknande nivåer eller kanske t.om vanlig förkylning. Oavsett så är mortaliteten för personer under 70 försvinnande liten. Jag skulle bli mycket förvånad om den här dödar mer människor än asiaten(1957, 5 miljoner döda, mest unga).

Tycker du talar emot dig själv rätt duktigt. Du talar om mörkertal och givetvis finns det ett mörkertal. Du skriver själv att faktor 10 verkar vara ett ganska bra mått på mörkertalet. I Sverige har vi enligt FHM idag exakt 115785 fall och bekräftat antal döda 5918. Det ger ett dödstal på 5,1%. Skattar vi mörkertalet till 10 gånger. Dvs, att det i själva verket skulle handla om att 1.150.000 tusen svenskar har varit smittade. Ja, då hamnar vi på 0,5% dödlighet. Skulle dödligheten ligga på 0,1% krävs det ju att 5918/0,001=5.918.000 svenskar har varit coronasmittade. I sådana fall hade vi inte haft någon smitta i det här landet längre, då R-värdet hade hamnat långt under 1. Det är helt orealistiska siffror.
Jag personligen tror att mörkertalet ligger någonstans i intervallet 8-10 gånger. Inte 45 eller 50 gånger som du tycks tro för att komma ned på så låga mortalitetstal som du gissar på.

Ska man analysera kan man börja med att analysera det man faktiskt vet och utgå därifrån. Inte göra tvärtom. Det är ungefär lika dumt som när Anders Tegnell säger att det är 1000 gånger farligare än att gå över ett övergångsställe jämfört med att smittas av Corona. 6000 har dött av corona så långt. Skulle det vara 1000 gånger farligare att gå över ett övergångsställe skulle det alltså under samma tidsperiod ha omkommit 6 miljoner människor på våra övergångsställen. Man kan ju inte direkt påstå att hans trovärdighet ökar med den typen av historier.
Citera
2020-10-27, 16:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Alla värmlännigar som arbetar i Norge måste coronatestas var 7:e dag sen 3 veckor tillbaks vid gränsen (norska sidan), nu har de ändrat sig igen! Från lördag ska alla testas var 3.e dag. Det tar tid, (kö) och stänger man den teststationen så måste de åka längre in i landet till ett sjukhus, boka tid för att sedan testas, var tredje dag, börjar likna mobbing mot svenskarna som inte en enda ännu testat positivt..
Hade jagjobbat där hade jag tagit husvagnen och ställt nånstans. Men det kan såklart inte alla göra. Norrmännen är idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad händer i Tjeckien egentligen? Här är lite ledtrådar:

IvaWest
@IvaWest_SE
I was told some of the politicians talked with/admired the Swedish chief epidemiologist and our terrible strategy and started believing it's the way to go?
Eva Fronkova
@FronkovaEva
Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown..
https://twitter.com/IvaWest_SE/status/1315710852016869382?s=20

Räcker det inte med att fucka upp Sverige, Anders?

På vilket sätt är vi upp fuckade på ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tycker du det fortfarande är på en platå?
https://i.imgur.com/0rhtDx1.png
Se mitt inlägg under ditt.
Grafen ger missvisande bild utan mer data som antal utförda tester etc etc.
Citera
2020-10-27, 16:48
Medlem
Ändå stort av Tegnell att erkänna vart vi ligger just nu. Han har oftast bara försökt förminska faran.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AllP5q/tegnell-vi-narmar-oss-en-kritisk-punkt
Citera
2020-10-27, 16:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag skulle bli mycket förvånad om den här dödar mer människor än asiaten(1957, 5 miljoner döda, mest unga).

Covid har redan skördat mera liv än Asiaten och vi är antagligen inte ens halvvägs in.
Asiaten beräknas ha tagit livet av 1-4 miljoner. Varierande uppskattningar gjorda av åtskilliga forskare, men inget annat än uppskattningar. Covid har hittills skördat 1,16miljoner konstaterade fall. Det är en stor skillnad på konstaterade fall och en uppskattning.

Ifall Covid tog slut idag och ingen mera dog. Då hade uppskattningarna antagligen varierat mellan 2 och 20 miljoner. Bara mörkertalet i Indien är antagligen minst en miljon. Landet som rapporterat 120000 dödsfall (hälften av USA) har en befolkning som är fyra gånger större än USA.
Extrema klasskillnader och ett medfött klassystem där de lägsta "kasten" (vilka beräknas vara mer än 80% av befolkningen) inte ens folkbokförs. Dom sitter ju bara och gissar sitt invånaranal när dom inte har nått register för dessa "slumdogs". Inte en chans att slumbefolkningen i Indien skulle släppas in på ett sjukhus om dom blev smittade. Dom får dö på gatan.
Citera
2020-10-27, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du på allvar att man hade stängt ned hela världen om det här bara vore som en något allvarliga influensa?

Var påstår jag att det är en vanlig influensa? Jag gjorde inget som helst uttalande om dödligheten i föregående inlägg. Det jag gjorde var att korrigera din grava överdrift. Med ditt eget mått på 0.6% dödlighet är det fortfarande 3-6 ggr högre dödlighet än vanlig influensa men det är ljusår ifrån 300 ggr som du påstod.

För att undvika fortsatt tröttsamma anklagelser tagna från luften från din sida väljer jag att citera mig själv från igår. Förklara hur detta får mig att falla in i kategorin som tror det är en vanlig influensa?

Citera
2020-10-27, 16:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nope sätter det i perspektiv till allt annat..

För du menar ju på att Staten är skyldig till att 6000 har dött..

När döden pga av sjukdom är det mest naturliga en människa faktiskt dör av..

Du menar på att folk dör en förtidig död o jag menar vad är en förtidig död ?

När är det acceptabelt att en människa inte kan stå emot ett virus ? Ska alla människor som inte dör av viruset inte kunna leva hyffsat fria för gamla o sjuka inte klarar av smittan..

Isåfall så ska vi heller inte köra bil för några klarar inte av pga dåliga värde..

Eller ska vi lägga ner el för att en del är elallegiska..?

Livet har sin gång o så tänker fler än jag...

Väsrst vad du var filosofisk då. Antar du inte bryr dig om folk som svälter ihjäl, då döden är naturlig.
Citera
2020-10-27, 16:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet är bara att man halverad luftfuktighet (vinter inomhus) så ökas säkerhetsavståndet till det dubbla. Vi har svårt nog med dagens avstånd inomhus...

Ja det kommer nog visa sig isf denna vinter för i våras såg man ju inga sådana mönster inomhus. Tänker tex på personalen på Ica maxi , Ikea, Systembolaget osv. Det är ju inte så att många fler blev smittade där då det rör sig mycket folk där.
Citera
2020-10-27, 16:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Var påstår jag att det är en vanlig influensa? Jag gjorde inget som helst uttalande om dödligheten i föregående inlägg. Det jag gjorde var att korrigera din grava överdrift. Med ditt eget mått på 0.6% dödlighet är det fortfarande 3-6 ggr högre dödlighet än vanlig influensa men det är ljusår ifrån 300 ggr som du påstod.

För att undvika fortsatt tröttsamma anklagelser tagna från luften från din sida väljer jag att citera mig själv från igår. Förklara hur detta får mig att falla in i kategorin som tror det är en vanlig influensa?

0,006/0,00002=300

I Sverige bedöms drygt 1,15 miljon varit smittade. Vi har cirka 6000 döda. Möjligt att jag överdriver dödligheten lite när jag skriver 0,6%. Den är kanske bara drygt 0,5%. , men den är jävligt mycket högre än 0,006%
Citera
2020-10-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
På vilket sätt är vi upp fuckade på ?

Jämför Sverige med Norge så får du svaret på din fråga.
Citera
2020-10-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
0,006/0,00002=300

I Sverige bedöms drygt 1,15 miljon varit smittade. Vi har cirka 6000 döda. Möjligt att jag överdriver dödligheten lite när jag skriver 0,6%. Den är kanske bara drygt 0,5%. , men den är jävligt mycket högre än 0,006%

Minst 50,000-60,000 personer i Sverige kan alltså stryka med ifall förnekarna får igenom sin agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in