2020-10-27, 16:22
Medlem
Danske tal:

45700 test, 745 smittede og 1 død. 19 på IVA.

På grund af de tekniske problemer i går, dækker det kun over ca 20 timer.

5 millioner test rundet i dag.
Citera
2020-10-27, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Lyrisk vet jag inte... Dold agenda..?

Jag tycker det är positivt att Skåne idag rapporterar färre än förra tisdagen (242 jämfört med 322). Jag tar det som tecken på att situationen i Skåne förbättras.

Det finns förstås mer info om Skåne. Som R-tal och IVA-beläggning som du nu fyllt i med.

Betänk att om antalet nysmittade i skåne som rapporterades idag skulle varit högre än förra tisdagen så skulle det resultera i än högre R-tal och än större belastning på sjukhus och IVA.

Felet du gjorde var att leta efter positiva tecken. Det spelar ingen roll om du bara konstaterar fakta, om du hittar något som ser bra ut så kommer du kallas regimtrogen förnekare i denna tråden.
Citera
2020-10-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du menar att detta vi nu har är scenarier 1?

Jag är ytterst tveksam. ”Scenarier ett, ojämn spridning, visar en spridning som snabbt tilltar hösten 2020 och sedan snabbt avtar för att sedan öka och minska igen. ”
Detta är snarare en smittspridning som går lite upp och ner. Precis det som Tegnell hävdade att den ökningen vi nu ser var då den började. Detta är en ny våg och en sådan fanns inte med i de tre scenarierna FoHM gjorde.

Scenarie 1 skulle ha börjat ungefär när den gjorde men den skulle redan för ett bra tag sedan ha vänt ner igen enligt modellen. FoHM räknade alltså med en betydligt mer kortvarig situation av ökad smitta.

• Scenario 0, illustrerar en utveckling där spridningen avtar under hösten.
• Scenario 1, ojämn spridning, visar en spridning som snabbt tilltar hösten 2020 och sedan snabbt avtar för att sedan öka och minska igen.
• Scenario 2, jämn spridning, visar en mer utdragen och jämnt ökande spridning.
Var sa jag att deras sceniarior har varit spot on? Det jag ifrågasatte var att du påstod att myndigheten inte har tagit fram ett enda scenario där smittspridningen fortsätter/ökar. Det stämmer inte.
Citera
2020-10-27, 16:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Därför skall det bli ytterst intressant att följa denna tragiska utveckling i Belgien. Slår man inte till med en nödfallslockdown där, vilket man mycket väl kan behöva snart, så kommer man att nå en 60 procentig immunitet hos befolkningen inom en månad. Då borde en inbromsning börja så att belgarna slipper få det jobbigt nästa år också.

Belgien införde restriktioner förra veckan. Ganska liknande som i våras. Krogar och nattklubbar stängda. Inga restauranger får ta in nått folk, endast takeaway som hämtas vid dörren. Flera "onödiga"/icke samhällsbärande affärsverksamheter tvingades stänga. Utegångsförbud efter klockan 24.
Citera
2020-10-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är nästan ingen som har någon immunitet mot influensa heller. Ytterst få vaccinerar sig och de som ändå gör det har inget skydd 1 år senare. Skulle alla drabbas av Covid 19 kommer ytterst många dö. I Sverige beräknas väl ungefär 1 miljon människor varit smittade och vi har 6 tusen döda. Det ger en dödlighet på 0,6%. Skulle 10 miljoner (nästan alla) drabbas är det ju fullt rimligt att anta att 60 tusen skulle dö. Eftersom immuniteten inte tycks vara ens ett år i snitt är det ju också rimligt att anta att dessa dödstal skulle vara årligt återkommande. Detta förutsatt att man lever som vanligt och inte vaccinerar. Har därför oerhört svårt att se hur detta skulle kunna vara en sjukdom som vi får lära oss att leva med. Snarare en sjukdom som vi förr eller senare kommer dö av, om vi drabbas av den.

Jodå, du har ett ganska bra skydd mot influensan. Det är pga detta som du bara blir ordentligt sjuk av den runt vart tionde år (kan vara längre mellan, kan vara mindre långt emellan). Alla andra år så fångar immunförsvaret upp den mycket tidigare då den känns igen. En del av problemet är att influensan inte är ett virus utan en hel drös med olika virus och dessutom olika varianter av samma virus. Dessutom så muterar dessa virus mycket snabbare än vad SARS-COV-2 verkar göra.

Att äldre rekommenderas vaccinera sig mot influensan är för att deras immunförsvar försämrats med åren och att de därför riskerar att inte klara av en infektion lika bra.
Citera
2020-10-27, 16:28
Medlem
arbetets avatar
Vad händer i Tjeckien egentligen? Här är lite ledtrådar:

IvaWest
@IvaWest_SE
I was told some of the politicians talked with/admired the Swedish chief epidemiologist and our terrible strategy and started believing it's the way to go?
Eva Fronkova
@FronkovaEva
Yes, the chief epidemiologist of the Czech Republic admitted in September that she believed in a Swedish way..And our populist government was happy, because in their opinion it meant doing absolutely nothing. Now we are facing a second lockdown..
https://twitter.com/IvaWest_SE/status/1315710852016869382?s=20

Räcker det inte med att fucka upp Sverige, Anders?
Citera
2020-10-27, 16:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får väl se, men skulle vi inte få något vaccin och folk skulle börja leva som vanligt igen, kan jag garantera att betydligt fler än 10 tusen personer kommer dö under några år. Det är snarare antalet som kommer dö per säsong om vi har en god utveckling. Vid en dålig utveckling kan det utan vidare både handla om 30 och 40 tusen personer.
Hur går dina tankegångar när du försöker räkna på dödsfall? För mig låter det som att du tar antalet globala fall och jämför med antal döda globalt enligt offentlig statistik från typ John Hopkins kartan. Då får man ju en mortalitet på 2.5%, klart man blir skraj då.

Men det är helt fel sätt att se på saken, det kallas för CFR. Antalet faktiska infektioner är ju mycket högre än vad som hamnar i statistiken. x10 verkar vara ett ganska bra mått på hur många som smittats egentligen, men det kan vara högre. Då hamnar vi istället på 0.25%, helt i linje med WHO. Och det skulle för Sveriges del motsvara 2.5 miljoner smittade givet att alla dödsfallen som är registrerade primärt är drivna av Covid, vilket dom inte är.

Vid det här laget kan man ganska säkert säga att mortaliteten för covid-19 ligger någonstans mellan 0.1-0.3%. Om man tar worst case scenario så kanske det är 0.3-0.4 för detta året när den slår hårt mot en immun-naiv befolkning första omgången, men kommer sjunka till mer influensaliknande nivåer eller kanske t.om vanlig förkylning. Oavsett så är mortaliteten för personer under 70 försvinnande liten. Jag skulle bli mycket förvånad om den här dödar mer människor än asiaten(1957, 5 miljoner döda, mest unga).
Citera
2020-10-27, 16:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetertorsten
Var sa jag att deras sceniarior har varit spot on? Det jag ifrågasatte var att du påstod att myndigheten inte har tagit fram ett enda scenario där smittspridningen fortsätter/ökar. Det stämmer inte.
Det har tagit fram ett scenarier där smittan fortsätter minska (att de ens trodde det var möjligt är ju skrattretande).
Ett där smittan ökar och snabbt minskar för att sena öka och minska osv. Inte ett där smittan bra fortsätter att öka som den nu gör. Ökningen de visade på var kortvarig.
Ett scenarier då ökningen försätter att öka, men bara ytterst lite och inte mycket som nu. Så nej, de har inte lyckats ta fram ett enda scenarier som kunde ha hjälpt vården att förbereda sig på det som nu sker och det var det jag skrev i inlägget.
Citera
2020-10-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du sitter alltså och relativiserar döda av andra orsaker i en tråd som handlar om en specifik smitta/virus. Varför?

Jag uppfattar er Coronahetsare väldigt lika klimathetsare...

Ni agerar exakt på samma sätt...

Ofta är det regeringen som ska göra mer..

Folk kommer dö så varför vaknar ingen..

Säger man emot så kommer : How dare you !!

Kallar oss andra för mördare typ...

Skickar ofta länkar till rena domedagsprofetior..

Greta Thunberg skulle nog också ha skrivit som du gjorde till mig ...Att jag skulle typ känna skuld till en 12årig flicka vilken planet jag lämnar efter mig !
Citera
2020-10-27, 16:41
Medlem
ncr04s avatar
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/10/27-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

Citat:
Under vecka 43 har det analyserats 37 540 tester för pågående covid-19. Av dessa var 8,4 procent, eller 3 140* provsvar positiva. Det är en markant ökning jämfört med veckan före.
Upp från 5,4 % positiva veckan innan i Stockholm.
Citera
2020-10-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Ökningen fortsätter inte, tyder mer på en platå nu.
Tycker du det fortfarande är på en platå?
https://i.imgur.com/0rhtDx1.png
Citera
2020-10-27, 16:44
Medlem
Varför är det Inga siffror på smittade(positivt testade) /antal testade?

Alla jämförelser nu med i våras blir ju som att jämföra äpplen och päron.
Vad är nyttan med att visa siffror på antal smittade enbart?

Lägg därtill de ggr testerna ändrats vad gäller känslighet, känslighet på labben, ct-gräns där antal cykler till slut vid positivt test räknas som ett negativt svar.
Plus direktiv som ändrats när man ska testa sig och vilka som ska testa sig. Olika fysiska metoder i olika regioner.
Det blir iofs det riktigt svårt att få en 100%-ig korrekt jämförelse men väldigt mycket bättre än nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in