Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vi får väl se, men skulle vi inte få något vaccin och folk skulle börja leva som vanligt igen, kan jag garantera att betydligt fler än 10 tusen personer kommer dö under några år. Det är snarare antalet som kommer dö per säsong om vi har en god utveckling. Vid en dålig utveckling kan det utan vidare både handla om 30 och 40 tusen personer.
Hur går dina tankegångar när du försöker räkna på dödsfall? För mig låter det som att du tar antalet globala fall och jämför med antal döda globalt enligt offentlig statistik från typ John Hopkins kartan. Då får man ju en mortalitet på 2.5%, klart man blir skraj då.
Men det är helt fel sätt att se på saken, det kallas för CFR. Antalet faktiska infektioner är ju mycket högre än vad som hamnar i statistiken. x10 verkar vara ett ganska bra mått på hur många som smittats egentligen, men det kan vara högre. Då hamnar vi istället på 0.25%, helt i linje med WHO. Och det skulle för Sveriges del motsvara 2.5 miljoner smittade givet att alla dödsfallen som är registrerade primärt är drivna av Covid, vilket dom inte är.
Vid det här laget kan man ganska säkert säga att mortaliteten för covid-19 ligger någonstans mellan 0.1-0.3%. Om man tar worst case scenario så kanske det är 0.3-0.4 för
detta året när den slår hårt mot en immun-naiv befolkning första omgången, men kommer sjunka till mer influensaliknande nivåer eller kanske t.om vanlig förkylning. Oavsett så är mortaliteten för personer under 70 försvinnande liten. Jag skulle bli mycket förvånad om den här dödar mer människor än asiaten(1957, 5 miljoner döda, mest unga).