2020-10-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Enligt överlevande så kom vatten in under bilddäck innan slagsida. Förklara det tack.
Enkelt:
1. Om det inte kommit in vatten under bildäck, hade Estonia vänts
180 grader, kapsejsat, botten på MS Estonia hade pekat mot månen ett par dar.
2. Under bildäck är det hermetiskt, mer eller mindre, det kan bara regna in under däck.

Problemet är:
1. Alla människor duschar idag.
2. Jag badade i badkar från begynnelsen och lekte med schampo flaskor,
fyllde dom med olika mängder vatten och kollade vad som hände.
3. Utan att veta om det fastnade Archimedes Princip.
Citera
2020-10-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse8888
För det första vilken befälhavare i en ubåt skulle köra i ytläge i kuling/storm på natten? Med tekningen som finns så borde den höra Estonia och det ljudet skulle bli starkare ju närmare man kom. Inte fan köra man en Fiat i 30km/h rak emot en fullastad lastbil.
Oavsett vilket land så borde man då ha fångat upp nödsignaler från ubåten. Fakta från bogen är att det finns en buckla med märken från vågbrytaren men inga andra skrapmärken eller annan färg från okänd föremål.

Har du hört talas om "militära order"?
Citera
2020-10-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Har du hört talas om "militära order"?
Ja....Så orden skulle lyda "Ni ska fronta ett passagerarfartyg i ytläge i hårdväder" Det är ett självmords uppdrag med all ammunition och torpeder ombord. Mycket kan militärer göra men offra en ubåt för x antal 100 miljoner och besättning....Då är det större chans att tomten bor i Finland....
Snälla läs haveriutredningen om undersökningen av bogvisiret. En sådan krock borde ha gett märken på på bogvisiret som utredarna skulle ha sett.

Ni som undrar hur vatten kan vara på bildäck hittade jag ett stycke i utredningen "De svenska fartygsinspektörer som
ledde övningen har förhörts av kommissionen och har uppgivit att fartyget var i
gott skick och mycket välunderhållet. De
fann inga brister som skulle ha föranlett
att fartyget kvarhållits eller ha medfört
någon annan allvarlig anmärkning, om
inspektionen hade varit en reguljär hamnstatskontroll. Några anmärkningar noterades dock. Så t.ex. var bogvisirets gummitätningar slitna, hade slitmärken på
några ställen och var i behov av utbyte.
Vidare var vattentäta luckor på bildäck
öppna och i ett skick som tydde på att
åtminstone en av dem normalt inte var
stängd
."

Kan även lägga till dig som undrar hur vatten kunde komma in innan slagsidan. I utredningen så har en besättning medlem skissat upp en bild på hur det såg ut i kameran som vara riktat mot rampen. Det han såg var vatten som pressades in på sidorna av rampen in mot bildäck.
Senast redigerad av lasse8888 2020-10-03 kl. 09:58.
Citera
2020-10-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse8888
Ja....Så orden skulle lyda "Ni ska fronta ett passagerarfartyg i ytläge i hårdväder" Det är ett självmords uppdrag med all ammunition och torpeder ombord. Mycket kan militärer göra men offra en ubåt för x antal 100 miljoner och besättning....Då är det större chans att tomten bor i Finland....
Snälla läs haveriutredningen om undersökningen av bogvisiret. En sådan krock borde ha gett märken på på bogvisiret som utredarna skulle ha sett.

Ni som undrar hur vatten kan vara på bildäck hittade jag ett stycke i utredningen "De svenska fartygsinspektörer som
ledde övningen har förhörts av kommissionen och har uppgivit att fartyget var i
gott skick och mycket välunderhållet. De
fann inga brister som skulle ha föranlett
att fartyget kvarhållits eller ha medfört
någon annan allvarlig anmärkning, om
inspektionen hade varit en reguljär hamnstatskontroll. Några anmärkningar noterades dock. Så t.ex. var bogvisirets gummitätningar slitna, hade slitmärken på
några ställen och var i behov av utbyte.
Vidare var vattentäta luckor på bildäck
öppna och i ett skick som tydde på att
åtminstone en av dem normalt inte var
stängd
."

Kan även lägga till dig som undrar hur vatten kunde komma in innan slagsidan. I utredningen så har en besättning medlem skissat upp en bild på hur det såg ut i kameran som vara riktat mot rampen. Det han såg var vatten som pressades in på sidorna av rampen in mot bildäck.

Jag tror ta mig faan att det finns hur korkade inlägg som helst!!!
Citera
2020-10-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Estonia fick enorma mängder vatten på bildäck, besättningen girade babord vilket gav slagsida åt styrbord, den förvärrades när mer vatten kom in, fartyget lade sig på sidan, vatten tog sig in i bygget, aktern gick ner, luften gick ut genom ventilation/schakt föröver och skiten gick till botten, lade sig, fick en buckla i sidan -> mängder av idioter som inte kan någonting om fartyg gick bananas -> here we are.

Definitivt troligt. DOCK, är det väldigt många turer kring hela cirkusen som indikerar att något annat också kan ha bidragit. När haverikommission inte intervjuar vittnen och redigerar filmer, regeringsutredare ELDAR upp källor till sin egen utredning i anslutning till smugglingen, man tappar bort videomaterialet som hade kunna visa aktuella platsen etc, så blir det lite mycket...
Citera
2020-10-03, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Såg precis klart den nya dokumentären. Rätt bra, men det nya var ju egentligen bara 10 min av allt.

Varför är det så svårt, to.m för många av de överlevande att förstå att man vill täcka över det dock? Jag tycker det är rätt enkelspårigt att bara tänka att det har med att dölja något att göra. Menar dom på allvar att de skulle vara okej med att ha sina anhöriga ligga där helt öppet för vrakplundrare och dokumentärfilmare? När argumentet är "det finns ju ingen anledning" så tycker jag det blir löjligt och det märks att dom har en agenda och bara är inne på ett spår.

Även om det kanske är det rätta spåret så gör det att de tappar väldigt mycket trovärdighet, för man förstår hur enkelspårigt de argumenterar och att det man säger är väldigt färgat av denna enkelspårighet där man VILL att det ska vara enda förklaringen. Då är det även lätt att bända på sanningen lite, det fattar man ju.

Som anhörig kan jag säga att det sista jag ville var att man skulle lägga betong över min familj, det ända vi har velat är att få ordentliga svar. Den högsta önskan var att dom skulle bärga båten ta upp kropparna så vi fick en grav att gå till. Dessutom har vi kämpat så för att man skulle lyssna på alla vittnen, det är mycket som inte stämmer och det finns många luckor i denna utredning, denna upptäckt är stort för oss anhöriga, jag tror det är svårt att förstå om man själv inte har anhöriga eller var med på båten.
Citera
2020-10-04, 00:36
Medlem
SvampDamp.s avatar
Folk- och landsförrädarna i Sveriges regering ligger naturligtvis bakom detta. Mona Sahlin visste definitivt om vad som hade hänt, även om hon påstod att andra visste och inte berättade.
Citera
2020-10-04, 06:27
Medlem
Stämmer tiden hon sjönk?
1. 01.00 Första smällen, damens klocka piper då.
2. 01.24 "May Day" från MS Estonia.
3. 8 minuter senare är MS Estonia borta. https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8&ab_channel=MemorialPalace
4. 01.32 sjönk MS Estonia.
5. 01.48 antas MS Estonia ha sjunkit, officiellt, stämmer inte: https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
6. På en ½+ timma förvandlades hon till en sten.
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-04 kl. 06:29.
Citera
2020-10-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampeeeeeee
Någon som vet om det finns passagerarlistor tillgängliga? Kan inte hitta alls.

Borde finnas i mikrofilmsarkiven. Expressen publicerade listorna.
Citera
2020-10-04, 12:20
Medlem
amfibiesoldats avatar
Försökt söka igenom den här tråden men det är svårvanavigerat.

Men mycket intressant läsning här! Jag har en fråga kring gravfriden. Vad var resonemanget bakom det? Jag har läst lite om Jan Heweliusz och vad jag kunde hitta så kom något liknande aldrig på tal? Finns det fler vrak i Östersjön med gravfrid?
Senast redigerad av amfibiesoldat 2020-10-04 kl. 12:21. Anledning: Tryckte för snabbt
Citera
2020-10-04, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Stämmer tiden hon sjönk?
1. 01.00 Första smällen, damens klocka piper då.
2. 01.24 "May Day" från MS Estonia.
3. 8 minuter senare är MS Estonia borta. https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8&ab_channel=MemorialPalace
4. 01.32 sjönk MS Estonia.
5. 01.48 antas MS Estonia ha sjunkit, officiellt, stämmer inte: https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
6. På en ½+ timma förvandlades hon till en sten.

Enligt vittnen som var passagerare så hördes första smällen vid 00.00, det var då båten krängde till och en killes väckarklocka åkte ner i golvet och gick sönder på 23.59, han tog med sig väckarklockan i jackan när han sprang upp på däck.
Det var flera vittnen som nämner just denna tid men deras vittnesmål kom aldrig med i haverikommission rapport.
Citera
2020-10-04, 13:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
Försökt söka igenom den här tråden men det är svårvanavigerat.

Men mycket intressant läsning här! Jag har en fråga kring gravfriden. Vad var resonemanget bakom det? Jag har läst lite om Jan Heweliusz och vad jag kunde hitta så kom något liknande aldrig på tal? Finns det fler vrak i Östersjön med gravfrid?

Nej.

Bara Estonia. Det är en konstruktion hävdas det för att förhindra vrakplundring. Det är en ursäkt, man har gjort det olagligt att dyka/filma på haveriplatsen, därför åtalas nu film-killarna som gjorde den senaste dokumentären.

Fråga dig istället varför man först tyckte att skepp och kroppar skulle bärgas, sen efter någon eller några veckor hade alla fått memot och Ingvar Carlsson bestämde sig för att det minsann inte skulle bärgas något. Istället skulle vraket gjutas in i en betongsarkofag.

Det blev inte av, och då kom en nyskriven lag på svenskt initiativ om "gravfrid" som innebar också dykförbud på vraket. Vi hade ju redan lagen om "griftefrid" som föreskriver att man inte ska skända gravar och sånt. Så vad syftade den nya lagen till? Egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in