2020-10-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hade jag helt missat. Så 2 färre på IVA i Uppsala idag alltså? Riktigt positivt även om det såklart är som du säger. Men jag tar hellre en uppgång med 2 steg framåt och ett steg bakåt än en oavbruten uppgång.

IVA går ju tyvärr inte lita på helt då de kan flytta patienter.
Dock är ju inlagda på infektion en spegelbild av faktisk smitta.
Citera
2020-10-26, 19:18
Medlem
Citat:
Forskare: Effekten av munskydd är märkbar
Citat:
Skydd av typen FFP2 filtrerar bort 95 procent av alla partiklar. De omärkta munskydden som är vanliga i gatubilden fungerar nästan lika bra. Mängden virus i inandningsluften blir så liten att den knappast får sjukdomen att bryta ut.
https://www.hbl.fi/artikel/forskare-effekten-av-munskydd-ar-markbar/

Troligen kommer mer svenskar börja använda munskydd ju mer det ökar.
Citera
2020-10-26, 19:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
USA: Vita huset viftade med vita flaggan och gav upp igår - "Ovillkorlig kapitulation" enligt senator

Supermakten USA kapitulerade igår. Oroväckande utveckling i Europa men ej troligt att någon regering i EU skulle kapitulera.

The White House "surrendered to the virus" yesterday, Sen. Angus King says
Citat:
In response to the White House chief of staff Mark Meadows saying the US is "not going to control" the coronavirus pandemic, Independent Sen. Angus King said that’s “unconditional surrender.”
“Remember, I don't know, five or six months ago, the President said, ‘this is war. I'm a wartime president?’ Yesterday was unconditional surrender,” King, who caucuses with the Democrats, said. “It was basically waving the white flag, saying, ‘we can't control it, there's nothing you can do.’ And that's nonsense. Of course, they can control it.
He cited the US CDC guidelines on wearing masks, washing hands and social distancing for stopping the spread of the virus, and he blamed the White House for inconsistent messaging.
“If that had been the consistent message from the White House from the beginning, when we knew those were [the things] we had to do, and in the meantime, had they developed a really strong testing program, there would probably be 50 to 100,000 fewer deaths. We would be looking like other countries that are having surges but nothing like what we're having. And like I say, yesterday was the moment that the White House surrendered to the virus."
Cases are surging across the country and nearly 225,000 Americans have died from the virus.

källa cnn
Citera
2020-10-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Problemet är ju den enorma vårdskuld som vi har, 75 000 inställda operationer. Många av dessa kräver lediga IVA-platser för att överhuvudtaget kunna bli av.

Vårdskulden bestod väl av runt hundratusen redan innan Covid-19. Nu läggs fler på och det kommer ta längre att beta av skulden. Men detta är ju ett systemfel som pågått länge. Covid eller ej.
Citera
2020-10-26, 19:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Instämmer! Jag hoppas att Danmark slipper gå igenom samma tragedi som Sverige upplevde under våren.

Det skulle vara en möjlighet; men jag tror inte att Anders Tegnell är en slipad kommunikatör. Jag får mer intrycket av att han verkligen tänker bakvänt.

Ett exempel är Expressens kända intervju med Anders Tegnell, där Tegnell motsatte sig hemarbete med hänvisning till jämlikheten. Anders Tegnells anhängare hävdar gärna att invändningen mot hemarbete var betydelselös, och att rekommendationer om hemarbete ändå kom strax efter. Anders Tegnells anhängare kan ha rätt i att det var en obetydlig detalj. Men Anders Tegnells uttalande tyder på att han tänker bakvänt.

Jag instämmer med Anders Tegnell att det är viktigt att komma ihåg att inte alla yrkesgrupper har valet att arbeta hemifrån. Ifall Tegnell hade känt omtanke mot dom yrkesgrupper som måste fortsätta att närvara på sina arbetsplatser, så hade han sagt att det är viktigt för hela samhället att visa extra hänsyn mot dessa yrkesgrupper. Men han hade uppmanat alla som har möjlighet att arbeta hemifrån, med påminnelsen att visa omtanke mot alla som behöver åka till sina arbetsplatser. Anders Tegnells invändning mot hemarbete var bara konstig.

Det finns fler exempel på att Anders Tegnell tänker bakvänt.

Ja. Det är bara löjligt att förneka att strategin bygger på flockimmunitet, eller åtminstone att strategin bygger på att bygga upp immunitet genom infektion. Jag kan inte se någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens märkliga ageranden, än att strategins fundament är immunitet genom infektion.

Nej, jag får inte ihop det. Ifall Folkhälsomyndighetens huvudsakliga mål hade varit att värna om den totala folkhälsan, så hade dom agerat annorlunda.

Ifall det huvudsakliga målet hade varit att avlasta sjukvården, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Ifall det huvudsakliga målet hade varit att värna om ekonomin, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Vad är då det huvudsakliga målet?

Rörande hemarbete, alla tjänar ju på att de som kan arbetar hemma. Det blir ju färre smittade i omlopp och de som tvingas arbeta ute i samhället tjänar ju också på det. Att inte det var Tegnells första tanke är vad som gjorde mig så förvånad, och betänksam.
Citera
2020-10-26, 19:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Just detta är ju standard. Läkare skriver mer än gärna av symptom som ångest. Detta gällde ju långt innan Covid. I många fall räcker det ju med att en läkare säger att läget är lugnt och så infaller sig ett märkligt lugn och symptomen upphör plötsligt hos patienten.
Problemet uppstår dock när det inte handlar om ångest men att det ändå skrivs av som det.
Ja, att inte bli trodd utan avfärdad som att man har ångest är ju fruktansvärt. Det skapar ju definitivt ångest om inte patienten hade det från början.
Citera
2020-10-26, 19:24
Medlem
Citat:
svt.se

”Covid-patienter ökar på iva – lugna sommartrenden bruten
UPPDATERAD IDAG 18:38PUBLICERAD IDAG 18:33
Antalet intensivvårdade med covid-19 ökar igen. På en vecka har antalet inlagda nästan fördubblats från 30 till 56 i hela landet.
– Vi ska vara ordentligt oroliga, säger Karin Modig, docent i epidemiologi.
Än är det långt kvar till de nivåer av intensivvårdade covid-patienter som uppmättes i april. Då vårdades över 500 personer samtidigt på intensivvårdsavdelning (iva) i hela landet.

Men sommarens lugna trend är bruten och nu ökar antalet inläggningar i snabb takt.

– Det är ett resultat av den ökande smittspridningen som vi har haft i några veckor och som vi faktiskt har sett, säger Karin Modig, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet.

Fördröjningen från smittotillfället till att en person vårdas på iva är mellan en till två veckor beroende på ålder.

– Det betyder att vi kan förvänta oss att det fortsätter uppåt ett par veckor till oavsett vad vi gör, säger Karin Modig.

Spridning i flera åldersgrupper
Flest vårdas på iva i Stockholm, 15 personer, följt av Västra Götaland, 8, och Uppsala, 7.

Varför smittspridningen ökar finns inget exakt svar på utan bara spekulationer, menar Karin Modig. Efter sommaren har skolor och arbetsplatser öppnat igen, fler åker med kollektivtrafiken och klustersmitta har uppstått i samband med studentfester.”

”Den här iva-ökningen visar på att det inte bara är unga som smittas. Medianåldern på iva är runt 60 år, så vi har smittspridning i flera åldersgrupper.”

”Oro på sjukhusen
På sjukhusen i de mest utsatta regionerna vittnar personalen om det ökade trycket.

– Vi har i princip fullbelagt med enbart covidpatienter. Vi har också fått hjälp av andra sjukhus att ta över patienter med covid, säger Rickard Lagedal, iva-läkare på Akademiska sjukhuset, till SVT Uppsala.

Oron ökar också för hur personalen ska orka en andra anstormning på sjukhusen.

– Vi är rädda för att vi hamnar i samma situation som under våren. Orkar vi, kan vi kan ta hand om våra medarbetare? säger Cornelia Härtel, läkarchef på Södersjukhusets akut i Stockholm, i SVT:s Helgstudion.”
Det är skrämmande att sjukvården inte har en aning om vad ökningen på hösten beror på. Trots att vi vet sedan gammalt att denna typ av sjukdomar alltid härjar under vinterhalvåret. Vi vet också att de flest tropiska länder har mindre smitta än Europa. Är det verkligen så svårt att få fram de viktigaste faktorerna. Hade vi haft samma smittspridning som i somras så hade ju sjukdomen försvunnit efter ett tag. Så om man kan komma fram till vad ökningen beror på sä kan man kanske helt lösa problemet.
Citera
2020-10-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Instämmer! Jag hoppas att Danmark slipper gå igenom samma tragedi som Sverige upplevde under våren.

Det skulle vara en möjlighet; men jag tror inte att Anders Tegnell är en slipad kommunikatör. Jag får mer intrycket av att han verkligen tänker bakvänt.

Ett exempel är Expressens kända intervju med Anders Tegnell, där Tegnell motsatte sig hemarbete med hänvisning till jämlikheten. Anders Tegnells anhängare hävdar gärna att invändningen mot hemarbete var betydelselös, och att rekommendationer om hemarbete ändå kom strax efter. Anders Tegnells anhängare kan ha rätt i att det var en obetydlig detalj. Men Anders Tegnells uttalande tyder på att han tänker bakvänt.

Jag instämmer med Anders Tegnell att det är viktigt att komma ihåg att inte alla yrkesgrupper har valet att arbeta hemifrån. Ifall Tegnell hade känt omtanke mot dom yrkesgrupper som måste fortsätta att närvara på sina arbetsplatser, så hade han sagt att det är viktigt för hela samhället att visa extra hänsyn mot dessa yrkesgrupper. Men han hade uppmanat alla som har möjlighet att arbeta hemifrån, med påminnelsen att visa omtanke mot alla som behöver åka till sina arbetsplatser. Anders Tegnells invändning mot hemarbete var bara konstig.

Det finns fler exempel på att Anders Tegnell tänker bakvänt.

Ja. Det är bara löjligt att förneka att strategin bygger på flockimmunitet, eller åtminstone att strategin bygger på att bygga upp immunitet genom infektion. Jag kan inte se någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens märkliga ageranden, än att strategins fundament är immunitet genom infektion.

Nej, jag får inte ihop det. Ifall Folkhälsomyndighetens huvudsakliga mål hade varit att värna om den totala folkhälsan, så hade dom agerat annorlunda.

Ifall det huvudsakliga målet hade varit att avlasta sjukvården, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Ifall det huvudsakliga målet hade varit att värna om ekonomin, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Vad är då det huvudsakliga målet?

Det är inte meningen att såna som du och jag ska förstå, det handlar om tillit, släppa kontrollen och att njuta av livet ,🙂!
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Problemet är ju den enorma vårdskuld som vi har, 75 000 inställda operationer. Många av dessa kräver lediga IVA-platser för att överhuvudtaget kunna bli av.
Jo, men å andra sidan är n hel del av dessa operationer inte livsnödvändiga. De kan man skjuta på. Min pappa väntar till exempel på en operation. Men jag tror han och andra har förståelse för varför de får vänta extra länge.

Akademiska är ju ett stort sjukhus trots allt. Sen lär de väl ha IVA i Enköping också antar jag.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nä, Tegnell har varit i områden med Ebola så han är osårbar för covid19 😜

Sen har ju de dessutom möjlighet att hålla sig undan om de vill. Värre för de som jobbar i låglönejobb o bor trångt. Mycket mindre möjlighet för dem att undvika smitta.

Folkhälsa kan ju vara att ge äldre dödshjälp också om man är cynisk. Ju fler skröpliga som dör desto mer stiger den genomsnittliga folkhälsan.
Menar du kvinnor? 😋
De har ju generellt lägre lön, men de har klarat sig bättre från corona eller i alla fall från att dö i corona.

Man kan ju tycka att det är orättvist att vissa kan arbeta hemma och inte andra.
Samtidigt finns det ju yrken som utförs mer eller mindre utomhus och det är ju också orättvist då.

Om de som kan arbeta hemma gör det så blir ju förutsättningarna bättre för de som måste vara på sin arbetsplats.

Dessutom är livet inte rättvist!
Citera
2020-10-26, 19:28
Medlem
Kina verkar gå ifrån lockdowns. Senaste utbrottet ledde i alla fall inte till lockdown.

As of 2 pm Beijing time on Sunday, 137 new asymptomatic cases had been detected, all related to the factory where the parents of the previous asymptomatic infected person lived, according to the latest press conference by the Xinjiang health authorities.

Correspondingly, four villages and towns in Kashi were designated as high-risk areas at 12 pm on Monday.

In response to rising concerns over the rebound, several cities including Beijing, Chongqing, Changsha in Hunan Province, Harbin in Heilongjiang Province, warned residents not to travel to Kashi city.

https://www.globaltimes.cn/content/1204700.shtml
Citera
2020-10-26, 19:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
USA: Vita huset viftade med vita flaggan och gav upp igår - "Ovillkorlig kapitulation" enligt senator

Supermakten USA kapitulerade igår. Oroväckande utveckling i Europa men ej troligt att någon regering i EU skulle kapitulera.

The White House "surrendered to the virus" yesterday, Sen. Angus King says

källa cnn
Om Covid 19 är ett problem i USA beror ju på vem man frågar. Om man frågar Vita husets stabschef Mark Meadows eller den amerikanske smittskyddsläkaren Anthony Fauci så har USA tappat kontrollen över smittan. Frågar man Trump så hånar han Biden för att han "tjatar" om corona hela tiden
"Donald Trump fortsatte också att under helgen håna sin motståndare Joe Biden (D) för att hålla sina kampanjmöten inför åhörare som sitter i bilar och som bär munskydd.

– Det här är allt jag hör just nu. Det är allt jag hör, slå på tv:n. Covid, covid, covid, covid, covid, covid, upprepade Trump vid flera kampanjtal på lördagen, skriver New York Times.

– Den 4 november kommer ni inte att höra mer om det, sa Trump som antydde att pandemin handlar om politik och inte om ett virus som sprids i hela världen."
https://www.dn.se/varlden/vita-huset-vi-kommer-inte-att-kunna-kontrollera-pandemin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in