2020-10-25, 15:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De skröpliga människorna dör inte en gång till.
Så det är lugnt.

Alla som dog var inte skröpliga och 6000 döda är en oerhört hög siffra om vi jämför med våra grannländer. Jag tycker att det är taskigt att enbart prata om siffror när man pratar om dom som har dött i Corona.

Säg att en bok har 300 sidor.
På varje sida finns det en bild och information på en person som dött i Covid-19.
Det blir 20 böcker att gå igenom.
Du ägnar dig en minut på varje sida.
Det tar dig drygt 4 dygn att gå igenom alla döda om du läser dygnet runt.

Eller om vi ställer alla kistorna i rad och varje kista är två meter lång blir det en 12 km lång rad med kistor.
Citera
2020-10-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Ingen smitta kvar? Va? Vart då?

Sjukt att ironi inte funkar på en del...
Citera
2020-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eh? Har du bott under en sten? Smittan pågår för fullt i Europa:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=~Europe&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita= true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort= asc

Försökte vara ironisk men du har bott under en sten o missade det...
Citera
2020-10-25, 16:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
I Skånes största stad är inte allt som vanligt. Plexiglas framför kassorna i dom flesta butikerna. Vartannat bord får inte användas på dom flesta ställena. Försöker du flytta en stol från ett bord till ett annat kommer dom och säger till dig. Går inte att hoppa på bussarna som man brukar hoppa på dom.

Det onormala kanske har blivit normalt?
Ja, jag vet inte. Det jag ser ute ser normalt ut. Jag går inte på restauranger just nu så jag vet inte hur det ser ut där? Jag kan bara uttala mig im hur människor beter sig när jag handlar eller utför något annat nödvändigt ärende.
Citera
2020-10-25, 16:03
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När man ser hur smittan beter sig både ute i Europa, men även här i Sverige är ju den andra vågen nu ett faktum. Det kan man inte ens diskutera längre. Spanien inför nu mycket omfattande smittskyddsåtgärder som de vill behålla minst ett halvår framåt.

De som inte trodde på en andra våg, utan enbart små klusterutbrott som med lätthet skulle kunna isoleras och hållas tillbaks har ju fått helt fel. Johan Giesecke, Anders Tegnell, Björn Olsen m.fl.
Jag är inte direkt förvånad. Även om inte smittan rent DNA-mässigt har något gemensamt med influensa, spanska sjukan osv, så finns det ändå likheter. Exempelvis på det sätt den smittar och sprids.

Studera denna graf rörande spanska sjukan. Vad säger att inte Coronan kommer bete sig likadant?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

I sådana fall kan vi förvänta oss att denna andra våg som vi är precis i början på kan bli fyra gånger värre än den våg vi upplevde i mars/april. Hur tror ni vården klarar av det? Går det att få fram vaccin kanske vi slipper den tredje vågen, som möjligen ligger 1 år bort, men det är ju inget som är säkert. Tyvärr är det fruktansvärt många spånhuvuden som tror att denna pandemi är över, trots att den troligen bara precis börjat. Det om något tycker jag är beklämmande.

Ser skrämmande ut.
Vi får verkligen hoppas att det inte blir så!
Citera
2020-10-25, 16:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Andra länder som t.ex Spanien o Danmark tar dom det på mkt större allvar o där beter sig folk som dig ..Avstånd..munskydd..restriktioner.. utegångsförbud osv...ändå sprids smittan som en löpeld i dessa länder...

Vad är förklaringen till det ?
Hmm, det tror jag inte att de gör. Jag tror att många länder har precis samma problem som Sverige, dvs människor skiter i restriktionerna så långt det går.
Citera
2020-10-25, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Alla som dog var inte skröpliga och 6000 döda är en oerhört hög siffra om vi jämför med våra grannländer. Jag tycker att det är taskigt att enbart prata om siffror när man pratar om dom som har dött i Corona.

Säg att en bok har 300 sidor.
På varje sida finns det en bild och information på en person som dött i Covid-19.
Det blir 20 böcker att gå igenom.
Du ägnar dig en minut på varje sida.
Det tar dig drygt 4 dygn att gå igenom alla döda om du läser dygnet runt.

Eller om vi ställer alla kistorna i rad och varje kista är två meter lång blir det en 12 km lång rad med kistor.

Bra jämförelser. Det sätter saker i perspektiv. De flesta av oss skulle vara ganska utmattade om vi vandrade i 1,2 mil. Det krävs bara för att gå förbi alla kistor på de som dog under våren.
Citera
2020-10-25, 16:05
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Nu utlyser Spanien undantagstillstånd igen p.g.a. coronan, men ändå är charterplanen till landet fulla med svenska höstlovsfirare.

Sol och billig sprit är tydligen viktigare för dumsvensken än att stoppa smittspridningen.

Det blir att sitta på hotellrummet efter kl 23.
Citera
2020-10-25, 16:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast mkt bättre än i Sverige väl...utegångsförbud o munskydd osv
Du trollar. Mig lurar du inte.
Citera
2020-10-25, 16:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Ser skrämmande ut.
Vi får verkligen hoppas att det inte blir så!

Den första vågen hade en death-rate på 0,5%. Den andra vågen däremot tog död på mellan 2-2,5% av befolkningen. När man ser hur smittan sprider sig nu runt om hela världen inklusive Sverige befarar i alla fall jag att historien håller på att upprepa sig.
Citera
2020-10-25, 16:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då är jag med på vad du menar. RNA vaccinen som är de som är först ut, är mer ett oprövat kort. Finns emellertid ingenting som pekar på att de inte skulle fungera. De bygger bara på en annan teknik. Känns något missvisande att kalla DNA-vaccinen för helvaccin. Helt i förhållande till vadå undrar jag? Är det viruset de åsyftar?

” Vacciner mot covid-19
Utvecklingen av vacciner mot covid-19 tog fart i princip direkt som den genetiska koden för viruset SARS-CoV-2 publicerades i början av januari 2020. WHO följer och sammanställer utvecklingsläget. Vid den senaste uppdateringen (2020-08-13) var 29 kandidatvacciner i klinisk prövning (5 i fas III, 2 i fas II och 11 vardera i fas I/II eller fas I). I princip hela spektrumet av möjliga vaccinkoncept ingår, såväl etablerade koncept där vacciner mot andra infektioner redan är i bruk, som helt nya metoder som aldrig tidigare använts för att vaccinera människor:

1. Levande försvagade helvirusvaccin
2. Inaktiverade helvirusvaccin
8

3. Viruslika partikelvaccin
4. Protein subenhetsvaccin (ofta kombinerade med hjälpämne)
5. Vektorbaserade vaccin – icke-replikerande eller replikerande mikrobiologiska vektorer
6. DNA-vaccin
7. Messenger RNA (mRNA) vaccin”
Citera
2020-10-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du trollar. Mig lurar du inte.

Jag tror att det inte spelar någon roll längre utan viruset får ha sin gång...

Även du måste ju haft den tanken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in