2020-10-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det verkligen ingen annan som snappat upp denna artikeln i GT idag?

Börjar ungefär som vanligt.

Hjälten "kämpar på"

Efter 10 dagar började dom riktiga bekymren, precis som beskrivits i denna tråd.

Men...

Inbillningssjuka någon? Hur i hela jävla satans helvetet kan man med att gå ut med en sådan historia och dessutom med namn och bild?

https://www.expressen.se/gt/marcus-25-fick-corona-tuppade-av-i-duschen/
Vad gör man inte för "15 minutes of shame"....
Citera
2020-10-26, 19:00
Medlem
Citat:
Kanske. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG gå ut och tycka synd om mig själv i tidningen. Aldrig.

Nej. För det krävs en speciell typ av individ..

Typ som idioterna som blev intervjuade på flyget mot Spanien idag i expressen.
Vissa är så monstruöst efterblivna.
Citera
2020-10-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nä, Tegnell har varit i områden med Ebola så han är osårbar för covid19 😜

Sen har ju de dessutom möjlighet att hålla sig undan om de vill. Värre för de som jobbar i låglönejobb o bor trångt. Mycket mindre möjlighet för dem att undvika smitta.

Folkhälsa kan ju vara att ge äldre dödshjälp också om man är cynisk. Ju fler skröpliga som dör desto mer stiger den genomsnittliga folkhälsan.

Ok, så Tegnells agenda är att ta död på sin mamma och svärmor så plågsamt som möjligt. Bra, då vet vi!
Citera
2020-10-26, 19:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
svt.se

”Covid-patienter ökar på iva – lugna sommartrenden bruten
UPPDATERAD IDAG 18:38PUBLICERAD IDAG 18:33
Antalet intensivvårdade med covid-19 ökar igen. På en vecka har antalet inlagda nästan fördubblats från 30 till 56 i hela landet.
– Vi ska vara ordentligt oroliga, säger Karin Modig, docent i epidemiologi.
Än är det långt kvar till de nivåer av intensivvårdade covid-patienter som uppmättes i april. Då vårdades över 500 personer samtidigt på intensivvårdsavdelning (iva) i hela landet.

Men sommarens lugna trend är bruten och nu ökar antalet inläggningar i snabb takt.

– Det är ett resultat av den ökande smittspridningen som vi har haft i några veckor och som vi faktiskt har sett, säger Karin Modig, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet.

Fördröjningen från smittotillfället till att en person vårdas på iva är mellan en till två veckor beroende på ålder.

– Det betyder att vi kan förvänta oss att det fortsätter uppåt ett par veckor till oavsett vad vi gör, säger Karin Modig.

Spridning i flera åldersgrupper
Flest vårdas på iva i Stockholm, 15 personer, följt av Västra Götaland, 8, och Uppsala, 7.

Varför smittspridningen ökar finns inget exakt svar på utan bara spekulationer, menar Karin Modig. Efter sommaren har skolor och arbetsplatser öppnat igen, fler åker med kollektivtrafiken och klustersmitta har uppstått i samband med studentfester.”

”Den här iva-ökningen visar på att det inte bara är unga som smittas. Medianåldern på iva är runt 60 år, så vi har smittspridning i flera åldersgrupper.”

”Oro på sjukhusen
På sjukhusen i de mest utsatta regionerna vittnar personalen om det ökade trycket.

– Vi har i princip fullbelagt med enbart covidpatienter. Vi har också fått hjälp av andra sjukhus att ta över patienter med covid, säger Rickard Lagedal, iva-läkare på Akademiska sjukhuset, till SVT Uppsala.

Oron ökar också för hur personalen ska orka en andra anstormning på sjukhusen.

– Vi är rädda för att vi hamnar i samma situation som under våren. Orkar vi, kan vi kan ta hand om våra medarbetare? säger Cornelia Härtel, läkarchef på Södersjukhusets akut i Stockholm, i SVT:s Helgstudion.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-26 kl. 19:07.
Citera
2020-10-26, 19:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det kallas panikångest och denna tråden kan säkerligen orsaka det snarare än Covid självt.
Visst är det så.
Citera
2020-10-26, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nepp.
Ny imorgon igen. Dagens var ju faktiskt förvånansvärt positiv. Men man behöver ju se siffror på lite längre tid.

Hade jag helt missat. Så 2 färre på IVA i Uppsala idag alltså? Riktigt positivt även om det såklart är som du säger. Men jag tar hellre en uppgång med 2 steg framåt och ett steg bakåt än en oavbruten uppgång.
Citera
2020-10-26, 19:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nää. Möjligen 50 000 unga män med för evigt förstörda så kallade coronatestiklar och andra lång-covideffekter redan då men för att vara ärlig så har jag redigerat ner de förväntade dödstalen och tippar snarare på 20-30 000 innan maj 2021.

Låter läskigt att få "Wuhan balls"... Stora men oanvändbara

"CORONAVIRUS can cause men's testicles to swell up - and leave them infertile, experts have claimed.

Medics in the US are warning that Covid-19 could cause the bizarre side-effect after treating a previously healthy 37-year-old man."
Citera
2020-10-26, 19:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eller utanförskap (i dessa fall), kanske...

BTW, har öststaterna mycket ”mångkultur”?

Nej. Knappt något alls om jag förstått det rätt.
Citera
2020-10-26, 19:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Någon som vet hur många Iva-platser Uppsala totalt har? Tänkte att ifall man har otur och blir svårt sjuk..
Dom hade ju bevisligen minst 30 i våras. Men de kan säkerligen skapa några fler om de måste.
Citera
2020-10-26, 19:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
I Danmark ökar viruset dramatiskt trots att landet skött sig exemplariskt...

Trist när dom verkligen försökt så hårt....måste kännas som en örfil..!!

Instämmer! Jag hoppas att Danmark slipper gå igenom samma tragedi som Sverige upplevde under våren.

Citat:
Eller så är Tegnell slipad o kommunicerar o agerar enligt sin egna agenda.

Det skulle vara en möjlighet; men jag tror inte att Anders Tegnell är en slipad kommunikatör. Jag får mer intrycket av att han verkligen tänker bakvänt.

Ett exempel är Expressens kända intervju med Anders Tegnell, där Tegnell motsatte sig hemarbete med hänvisning till jämlikheten. Anders Tegnells anhängare hävdar gärna att invändningen mot hemarbete var betydelselös, och att rekommendationer om hemarbete ändå kom strax efter. Anders Tegnells anhängare kan ha rätt i att det var en obetydlig detalj. Men Anders Tegnells uttalande tyder på att han tänker bakvänt.

Jag instämmer med Anders Tegnell att det är viktigt att komma ihåg att inte alla yrkesgrupper har valet att arbeta hemifrån. Ifall Tegnell hade känt omtanke mot dom yrkesgrupper som måste fortsätta att närvara på sina arbetsplatser, så hade han sagt att det är viktigt för hela samhället att visa extra hänsyn mot dessa yrkesgrupper. Men han hade uppmanat alla som har möjlighet att arbeta hemifrån, med påminnelsen att visa omtanke mot alla som behöver åka till sina arbetsplatser. Anders Tegnells invändning mot hemarbete var bara konstig.

Det finns fler exempel på att Anders Tegnell tänker bakvänt.

Citat:
Att bagatellisera farligheten, fördröja, kritisera effektiva åtgärder mm är fullt logiskt agerande förutsatt att man tänker att flockimmunitet kan bli en konsekvens....

Ja. Det är bara löjligt att förneka att strategin bygger på flockimmunitet, eller åtminstone att strategin bygger på att bygga upp immunitet genom infektion. Jag kan inte se någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens märkliga ageranden, än att strategins fundament är immunitet genom infektion.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du menar att Tegnells agenda är att ta död på sig själv, frun och barnen?

Låter rimligt... Detta är inte en one-man-show, utan handlar om total folkhälsa där FHM är en del i detta av fler.

Nej, jag får inte ihop det. Ifall Folkhälsomyndighetens huvudsakliga mål hade varit att värna om den totala folkhälsan, så hade dom agerat annorlunda.

Ifall det huvudsakliga målet hade varit att avlasta sjukvården, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Ifall det huvudsakliga målet hade varit att värna om ekonomin, så hade Folkhälsomyndigheten agerat annorlunda. Vad är då det huvudsakliga målet?
Citera
2020-10-26, 19:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dom hade ju bevisligen minst 30 i våras. Men de kan säkerligen skapa några fler om de måste.
Problemet är ju den enorma vårdskuld som vi har, 75 000 inställda operationer. Många av dessa kräver lediga IVA-platser för att överhuvudtaget kunna bli av.
Citera
2020-10-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men så är det faktiskt och du ska inte göra narr av stackaren. De känner att de inte kan andas och de inbillar sig inte utan det känns så. Jag har läst om liknande situation rörande andningen nyligen. Det släppte också efter ett läkarbesök.

Just detta är ju standard. Läkare skriver mer än gärna av symptom som ångest. Detta gällde ju långt innan Covid. I många fall räcker det ju med att en läkare säger att läget är lugnt och så infaller sig ett märkligt lugn och symptomen upphör plötsligt hos patienten.
Problemet uppstår dock när det inte handlar om ångest men att det ändå skrivs av som det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in