Jag vet inte om det är of topic att tala om hur valresultatet kan komma att påverka oss i Sverige, hoppas inte. Försöker mig hur som helst på en övergripande sammanställning av hur många ser på detta.
Klimat
Trump är skeptisk till att koldioxidutsläppen påverkar klimatet, har tom sagt att det är ett hoax.
Med Trump vid rodret behöver vi nog en ark om ett antal tiotals år.
Frågan är om inte världen klarar sig rätt bra utan USA i den här frågan om alla andra drar sitt strå till stacken.
Biden vill minska USA:s utsläpp av koldioxid och gå in i Parisavtalet igen.
Tror man på att människan påverkar klimatet med sina utsläpp är Biden bättre för oss alla.
Ekonomi
USA påverkar världsekonomin.
Under fyra år med Trump som president har sveriges export till USA ökat.
Vad Trump kommer att göra nästa fyra år vet vi inte. Trump hotar då och då med nya tullar.
Biden kommer troligen att höja skatterna i USA.
Det kommer sannolikt att påverka börserna negativt i någon mån och kanske även räntan (men det är osannolikt).
Båda har stora planer för infrastrukturporojekt i USA och det bör påverka svenska företag positivt. Biden förväntas ha större chans att få majoritet i både Senaten och Representanthuset, så lite plus för Biden här.
Biden kommer troligen inte att införa några nya tullar, vilket nog är bra för Sverige.
Trump vet man inte vad han gör och det blir mera "krävande" för de svenska företagen och kanske främst bilindustrin där Trump vill skydda den inhemska industrin.
Ett oklart valresultat kommer sannolikt att påverka börserna negativt, men det bör ju vara övergående.
Biden vill höja skatter och minimilöner vilket är negativt för svenska företag med verksamhet i USA.
Utrikespolitik
Trump vill höja tullar, bla. mot Kina.
Det kan kanske vara bra för oss i Sverige under förutsättning att vi inte drabbas lika hårt av tullar som Kina gör.
Trump vill utmana internationella samarbeten och allianser.
Det är bra att Trump kräver att tex. alla ska stå för sina kostnader inom NATO, men det är tveksamt om det generellt är bra för någon att bryta upp samarbeten. Kina och Ryssland är/kan bli maktfaktorer, särskilt om samarbetet mellan Kina och Ryssland utökas. Då finns inget att sätta emot.
Trump vill dra tillbaks trupper (men inget har hänt på fyra år, de har bara flyttats).
Färre krig är naturligtvis bra för världen och Sverige.
Om trupptillbakadragandet leder till flera konflikter kan det vara dåligt.
Biden vill fortsätta samarbeten och allianser.
Jag tror detta är rätt väg att gå för en stabilare värld med starka organisationer som kan hålla emot om stora länder vill gå sina egna vägar.
Vad skulle ändras med Biden som president?
https://www.bbc.com/news/election-us-2020-54472696
Just nu har jag uppfattningen att det inte kommer att ha så stor betydelse vem som vinner presidentvalet i USA för oss här i Sverige. Båda kandidaterna ger oss i Sverige ömsom vin och ömsom vatten.
Edit
För oss i Sverige är det nog bättre med en långsam förutsägbar president i USA än ett yrväder i det kortare tidsperspektivet, men
totalt sett har det ingen betydelse om det sitter en duracell-kanin eller en snigel utan batterier i Vita huset.