2020-10-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Arbetsmarknaden för jurister är redan mättad och det kommer bara bli värre. Ett fåtal kommer lyckas medan många kommer hamna på ganska tråkiga jobb på kommun och landsting om de har tur.

Marknaden är mättad på medelmåttiga jurister. Arbetstillfällena är många för en nyexaminerad jurist som har tagit sina studier på allvar och visat ett gott engagemang.

Vad är din definition av att lyckas? Att jobba på en kommun eller ett landsting är inte att misslyckas. Alla vill inte bli affärsjurist eller stjärnadvokat.
Senast redigerad av karlenn 2020-10-25 kl. 13:34.
Citera
2020-10-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Marknaden är mättad på medelmåttiga jurister. Arbetstillfällena är många för en nyexaminerad jurist som har tagit sina studier på allvar och visat ett gott engagemang.

Vad är din definition av att lyckas? Att jobba på en kommun eller ett landsting är inte att misslyckas. Alla vill inte bli affärsjurist eller stjärnadvokat.

Nej men många får ju inte ens de jobben. Sedan är det ju självklart inte så roligt att få ett jobb på överförmyndarnämnden, kronoinspektör hos Kronofogden, alternativt handläggare på någon av de större myndigheterna som jurist eller ekonom (inte i längden i vart fall). Som ett första instegsjobb är det bra som merit.

Vet en kollega som är akademiker, som sade han skämdes för sin lön, då hans son på ICA, i princip tjänade samma på lagret. Han tjänar ju långt under 40 000 kr och är jätteduktig, men får inte mer för det. En annan jag känner (jurist från SU) tjänar inte ens 30 000 kr, trots över 10 år som handläggare. Så som vanlig handläggare tjänar du ofta sämre än en gymnasielärare (plus mycket svårare att byta jobb).

Som processförare är det bättre men ingen superlön då heller. Får du 50 000 kr efter många år, ligger du väldigt bra till.

Nu är löneläget så pass osäkert att årets löneförhandlingar inom staten är framflyttade till April nästa år.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-25 kl. 14:36.
Citera
2020-10-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Nej men många får ju inte ens de jobben. Sedan är det ju självklart inte så roligt att få ett jobb på överförmyndarnämnden, kronoinspektör hos Kronofogden, alternativt handläggare på någon av de större myndigheterna som jurist eller ekonom (inte i längden i vart fall). Som ett första instegsjobb är det bra som merit.

Vet en kollega som är akademiker, som sade han skämdes för sin lön, då hans son på ICA, i princip tjänade samma på lagret. Han tjänar ju långt under 40 000 kr och är jätteduktig, men får inte mer för det. En annan jag känner (jurist från SU) tjänar inte ens 30 000 kr, trots över 10 år som handläggare.

Som processförare är det bättre men ingen superlön då heller. Får du 50 000 kr efter många år, ligger du väldigt bra till.

Nu är löneläget så pass osäkert att årets löneförhandlingar inom staten är framflyttade till April nästa år.

Absolut, även fast man jobbar på en myndighet exempelvis så kan man givetvis vara en väldigt duktig jurist. Det styrker ju bara faktumet att det är ''viktigt'' att klara sig igenom utbildingen med goda betyg för att kunna slå sig in ordentligt redan från tidig start.

De flesta branscher är väl rätt mättade, främst ekonomi och juridik möjligtvis. Därför är det viktigt att sticka ut, det gör man med goda betyg och referenser som nyexaminerad. I slutändan handlar det om att inte vara en i mängden.
Citera
2020-10-25, 14:42
Medlem
Citat:
Absolut, även fast man jobbar på en myndighet exempelvis så kan man givetvis vara en väldigt duktig jurist. Det styrker ju bara faktumet att det är ''viktigt'' att klara sig igenom utbildingen med goda betyg för att kunna slå sig in ordentligt redan från tidig start.

De flesta branscher är väl rätt mättade, främst ekonomi och juridik möjligtvis. Därför är det viktigt att sticka ut, det gör man med goda betyg och referenser som nyexaminerad. I slutändan handlar det om att inte vara en i mängden.

Jo då är det. Sedan vet ju alla om detta, så redan på min tid (vilket är länge sedan) så var ju mantrat nätverkande och betyg. Många av de som läser juridik har ju varit bland de duktigaste i skolan tidigare. Problemet är ju att du tävlar med många, som är väl så smarta och drivna, som dig själv.
Citera
2020-10-25, 15:02
Medlem
juridikfragors avatar
Hej, tack för förra svaret på min fråga i tråden

kan någon snälla berätta för mig hur man korrekt gör en komplett källhänvisning (inte förkortat - utan den hänvisning som man i slutet skriver i källförteckningar)

... till en artikel i fördraget om europeiska unionens funktionssätt?

ska man bara skriva kapitel och artikel? i vilken ordning? det är ju så annorlunda från när man hänvisar till svensk lag ...
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=lt
Citera
2020-10-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juridikfragor

kan någon snälla berätta för mig hur man korrekt gör en komplett källhänvisning (inte förkortat - utan den hänvisning som man i slutet skriver i källförteckningar)

ska man bara skriva kapitel och artikel? i vilken ordning? det är ju så annorlunda från när man hänvisar till svensk lag ...
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=lt
Det lär ju stå i PM-hänvisningarna?

Edit: i källförteckningen ska du väl inte hänvisa till en specifik artikel utan till fördraget i sig. Då skriver man fördragets fullständiga namn (fördrag om europeiska unionens funktionssätt).
Senast redigerad av Merlin01 2020-10-25 kl. 16:00.
Citera
2020-10-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juridikfragor

Normalt sett gäller att du inte tar upp författning/fördrag/dyl rättsakt i källförteckningen.

Istället hänvisar du till fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt (FEUF) i löptexten, gärna med en förkortning efteråt t.ex. i parentes för att underlätta läsbarhet. Alternativt tar du upp det i en förkortningslista i början av din PM om du har utrymme för en sådan. Därefter hänvisar du till FEUF genom den förkortade versionen. FEUF brukar inte hänvisas till i kapitel utan artiklar även om det formellt finns kapitel. När du sedan vill diskutera en särskild artikel hänvisar du t.ex. till art. 101 FEUF. Du kan också hänvisa till art. 101.1 FEUF eller som art. 101(1) FEUF. Så länge du är konsekvent lär du inte få avdrag.

Edit: Vissa förkortningar är också så vedertagna att det ofta inte krävs (förutom enligt vissa anala examinatorer) annat än användning av förkortning, t.ex. RB, RF, AvtL, KöpL m.fl.
Senast redigerad av skenet-bedrar 2020-10-25 kl. 17:56.
Citera
2020-10-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Normalt sett gäller att du inte tar upp författning/fördrag/dyl rättsakt i källförteckningen.

Istället hänvisar du till fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt (FEUF) i löptexten, gärna med en förkortning efteråt t.ex. i parentes för att underlätta läsbarhet. Alternativt tar du upp det i en förkortningslista i början av din PM om du har utrymme för en sådan. Därefter hänvisar du till FEUF genom den förkortade versionen. FEUF brukar inte hänvisas till i kapitel utan artiklar även om det formellt finns kapitel. När du sedan vill diskutera en särskild artikel hänvisar du t.ex. till art. 101 FEUF. Du kan också hänvisa till art. 101.1 FEUF eller som art. 101(1) FEUF. Så länge du är konsekvent lär du inte få avdrag.

Edit: Vissa förkortningar är också så vedertagna att det ofta inte krävs (förutom enligt vissa anala examinatorer) annat än användning av förkortning, t.ex. RB, RF, AvtL, KöpL m.fl.
Precis, i löptexten och inte i källförteckningen.

Bara utländsk rätt som redovisas i källförteckningen.
Vad gäller EU-rätten är väl det värsta som kan hända att man får göra om och göra rätt. Har för mig att inga poäng utgick och således inga möjliga avdrag.
Citera
2020-10-25, 18:48
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Vissa civilingenjörsinriktningar är också mättade, det är även snart verkligheten för IT-relaterade yrken; när jag arbetade inom HR rekryterades utländska arbetare till den branschen på löpande band, att ordna med boende, arbetstillstånd och resor ansågs mycket bekvämare än att ta in svenska arbetare.

Jurister har dock en fördel då det är en klar fördel med inhemska arbetare och således bör efterfrågan växa på sikt, rösta för invandring - det är bra för juristjobben .
Citera
2020-10-25, 21:23
Medlem
Ni som läser Företagsekonomi på halvfart vid sidan av JP på SU, hur gör ni rent praktiskt för att söka kurser? FEK 1 kurspaket är på helfart och jag lyckas inte hitta delkurserna på antagning.se. Kan det vara att jag är för sent ute och att kurserna inte är öppna för sen anmälan?
Edit: Löste det, jag som var korkad. Admin får gärna ta bort.
Senast redigerad av Erik4fun 2020-10-25 kl. 21:38.
Citera
2020-10-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Ni som läser Företagsekonomi på halvfart vid sidan av JP på SU, hur gör ni rent praktiskt för att söka kurser? FEK 1 kurspaket är på helfart och jag lyckas inte hitta delkurserna på antagning.se. Kan det vara att jag är för sent ute och att kurserna inte är öppna för sen anmälan?
Edit: Löste det, jag som var korkad. Admin får gärna ta bort.
Vad var lösningen?
Citera
2020-10-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Vad var lösningen?
FEK I Innehåller:
Organisation I (7.5P)
Redovisning I (7.5P)
Marknadsföring I (7.5P)
Finansiering I (7.5P)
Organisation och Redovisning ges på höstterminen, Marknadsföring och Finansiering ges på vårterminen om man vill läsa på halvfart. Sökte bara på de två första inför våren då jag tänkte att man borde läsa kurserna i ''rätt'' ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in