Citat:
Ursprungligen postat av
SirColumbia
Goddag på er era juristhajar,
Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet under 2021, eller de är väl mer eller mindre bestämt då det är något jag alltid har siktat på. Däremot så står jag inför ett litet dilemma när det kommer till val av studieort, valet står mellan Uppsala universitet och Umeå universitet.
Anledningarna till att just Uppsala står med på listan är pga förutsättningarna efter studierna och anledningen till att Umeå står med är för att flickvännen vill studera läkarprogrammet i Umeå. Jag har gjort diverse eftersökningar gällande kvaliteten samt förutsättningarna som examinerad jurist från de båda universiteten, det jag har fått till mig är väl att det inte spelar någon större roll förutsatt man gjort bra under utbildningen, dvs examineras med goda betyg.
Min fundering är väl hur ni mer insatta på Här Flashback ser på situationen. Står sig juristprogrammet i Umeå likvärdigt gentemot de andra universiteten i Sverige?
Det är ingen som helst skillnad oavsett vilket universitet du väljer, möjligtvis Karlstad då det är väldigt nytt. Som GeorgeForeman1980 säger så är betyg viktiga, klarar du av utbildningen med goda betyg så har du lika förutsättningar som en nyexaminerad jurist med goda betyg från Lund, Uppsala, Stockholm och Örebro.
Det är väl det geografiska läget som är lite utav ett häckhinder, men absolut inget problem. Förut har det väl varit så att de större byråerna hållit sig från Stockholm och nedåt, men sedan ett par år tillbaka så åker dessa även upp till Umeå för att synas.
Slutgiltiga frågan, har du lika stora möjligheter karriärmässigt om du väljer Umeå framför Uppsala exempelvis? Svart är ja, du har lika stora möjligheter.