2020-10-24, 00:29
Medlem
Går det att göra bra ifrån sig på tentor utan lösningsschema? Att då istället verkligen ha djupläst literaturen och slå upp i böckerna under tentan.

Tycket det är omständigt att antecka medan man läser, tar fokus i från själva inlärningen och tar en sådan tid. Tycker också att det är för mycket information att ha koll på i ett lösningsschema.
Citera
2020-10-24, 02:51
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isushrist
Går det att göra bra ifrån sig på tentor utan lösningsschema? Att då istället verkligen ha djupläst literaturen och slå upp i böckerna under tentan.

Tycket det är omständigt att antecka medan man läser, tar fokus i från själva inlärningen och tar en sådan tid. Tycker också att det är för mycket information att ha koll på i ett lösningsschema.
Det beror på vilken kurs, lösningsschema var väldigt fördelaktigt på straffrätten för att göra straffmätningen men annars tycker jag att det är överflödigt. På de senare kurserna är det ingen poäng i att göra lösningsscheman.
Citera
2020-10-24, 14:00
Medlem
Citat:

Med anledning av svaret ovan är det nog högst individuellt. För mig har anteckningar troligen varit den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för mina tentamensprestationer, bortsett från mitt enastående intellekt..
Citera
2020-10-24, 14:36
Medlem
Citat:

Tycker det funkar inom vissa områden. Vissa områden lämpar sig inte alls för det. Har man läst på ordentligt så tycker jag det kvittar; då kan man alla steg i huvudet.

Annars så är lagarna ofta uppbyggda steg för steg i grova drag. Tex. SKL definition ---> typ av skada ---> ansvarrssubjekten ---> ersättning ---> jämkning. Samma inom kontraktsrätten osv.
Citera
2020-10-25, 10:33
Medlem
Citat:

Alltså finns inge rätt svar på frågan då vi alla har olika inlärningsmetoder. Finns personer som använder lösningsscheman och vänder upp och ner på litteraturen och skakar för att få ut så mycket som möjligt. De sätter ab samtidigt som jag vet personer som endast går på föreläsningar utan att anteckna och lyssnar uppmärksamt istället, de läser knappt litteraturen eftersom det väsentliga oftast tas upp på föreläsningar. Avundas dem som tillhör den senare kategorin då jag är ganska lat. Du får helt enkelt hitta ditt system.
Citera
2020-10-25, 10:47
Medlem
Hur tror ni arbetsmarknaden för jurister kommer påverkas av att de nästkommande åren kommer examineras betydligt fler jurister (iom Karlstad), antalet nyexaminerade kommer ju stiga betydligt mer än antalet jobb för nyexaminerade.
Citera
2020-10-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Hur tror ni arbetsmarknaden för jurister kommer påverkas av att de nästkommande åren kommer examineras betydligt fler jurister (iom Karlstad), antalet nyexaminerade kommer ju stiga betydligt mer än antalet jobb för nyexaminerade.
Det är mindre än 160 personer per år. Jag tror inte det kommer göra någon större skillnad.
Det är ingen som vet på förhand hur många jobb som kommer finnas vid ett givet tillfälle.

Det spottas ju ut betydligt fler från de tre stora. Bara SU tar in 660 pers/år. 160 pers från Karlstad är en fis i rymden och bara en liten del av problemet.
Citera
2020-10-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Det är mindre än 160 personer per år. Jag tror inte det kommer göra någon större skillnad.
Det är ingen som vet på förhand hur många jobb som kommer finnas vid ett givet tillfälle.

Det spottas ju ut betydligt fler från de tre stora. Bara SU tar in 660 pers/år. 160 pers från Karlstad är en fis i rymden och bara en liten del av problemet.

Det försämrar läget än mer för de som inte har ting eller bra betyg primärt.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-25 kl. 12:11.
Citera
2020-10-25, 12:20
Medlem
Goddag på er era juristhajar,

Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet under 2021, eller de är väl mer eller mindre bestämt då det är något jag alltid har siktat på. Däremot så står jag inför ett litet dilemma när det kommer till val av studieort, valet står mellan Uppsala universitet och Umeå universitet.

Anledningarna till att just Uppsala står med på listan är pga förutsättningarna efter studierna och anledningen till att Umeå står med är för att flickvännen vill studera läkarprogrammet i Umeå. Jag har gjort diverse eftersökningar gällande kvaliteten samt förutsättningarna som examinerad jurist från de båda universiteten, det jag har fått till mig är väl att det inte spelar någon större roll förutsatt man gjort bra under utbildningen, dvs examineras med goda betyg.

Min fundering är väl hur ni mer insatta på Här Flashback ser på situationen. Står sig juristprogrammet i Umeå likvärdigt gentemot de andra universiteten i Sverige?
Citera
2020-10-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia

Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet under 2021, eller de är väl mer eller mindre bestämt då det är något jag alltid har siktat på. Däremot så står jag inför ett litet dilemma när det kommer till val av studieort, valet står mellan Uppsala universitet och Umeå universitet.

Anledningarna till att just Uppsala står med på listan är pga förutsättningarna efter studierna och anledningen till att Umeå står med är för att flickvännen vill studera läkarprogrammet i Umeå. Jag har gjort diverse eftersökningar gällande kvaliteten samt förutsättningarna som examinerad jurist från de båda universiteten, det jag har fått till mig är väl att det inte spelar någon större roll förutsatt man gjort bra under utbildningen, dvs examineras med goda betyg.

Min fundering är väl hur ni mer insatta på Här Flashback ser på situationen. Står sig juristprogrammet i Umeå likvärdigt gentemot de andra universiteten i Sverige?

Nej spelar ingen som helst roll. Betygen är det viktiga. Uppsala är dock mycket roligare som studentstad (och i övrigt). Om det känns stabilt med tjejen satsa på Umeå, är det mer av en fling, kör Uppsala (byte flickvän sjukt många gånger under studietiden).
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-25 kl. 12:53.
Citera
2020-10-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia

Det är ingen som helst skillnad oavsett vilket universitet du väljer, möjligtvis Karlstad då det är väldigt nytt. Som GeorgeForeman1980 säger så är betyg viktiga, klarar du av utbildningen med goda betyg så har du lika förutsättningar som en nyexaminerad jurist med goda betyg från Lund, Uppsala, Stockholm och Örebro.

Det är väl det geografiska läget som är lite utav ett häckhinder, men absolut inget problem. Förut har det väl varit så att de större byråerna hållit sig från Stockholm och nedåt, men sedan ett par år tillbaka så åker dessa även upp till Umeå för att synas.

Slutgiltiga frågan, har du lika stora möjligheter karriärmässigt om du väljer Umeå framför Uppsala exempelvis? Svart är ja, du har lika stora möjligheter.
Citera
2020-10-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Arbetsmarknaden för jurister är redan mättad och det kommer bara bli värre. Ett fåtal kommer lyckas medan många kommer hamna på ganska tråkiga jobb på kommun och landsting om de har tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in