2020-10-21, 14:31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaminpung
Har det verkligen blivit det. Även om man är förutseende och bokar på en ”budgettid”?

Jag betalar 300spänn.

Har aldrig kommit undan billigare än 429,- och då är det via nåt erbjudande och på en s k budgettid. Annars kostar det 499,- eller 479,-. Vi kan välja på SBP, Dekra och Opus och Besikta som finns i nån grannkommun.
Några 300,- har det aldrig varit tal om, ens i nån kampanj.

Nu har ju allmänna prisindex gått upp men jag tycks minnas att man kunde besikta för strax över 200,- när Bilprovningen var helt statlig (alltså före 2010).
Citera
2020-10-21, 14:57
Medlem
george.sthlms avatar
Tillgängligheten i dag är något helt annorlunda än före avregleringen.

Den prishöjning som vi haft motiveras av att det är möjligt att boka besiktning samma dag

( samt att personalen faktiskt är trevlig idag )
Citera
2020-10-21, 16:05
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tillgängligheten i dag är något helt annorlunda än före avregleringen.

Den prishöjning som vi haft motiveras av att det är möjligt att boka besiktning samma dag

( samt att personalen faktiskt är trevlig idag )

Att det sker en prishöjning är helt normalt men tanken med fri konkurrens är snarare att priset ska användas som ett konkurrensmedel mot andra aktörer och den som inte klarar av att leverera tjänsten till det pris som blir normbildande kommer per automatik att få klappa igen.
Kunde SBP leverera denna tjänst 2010 för ca 200,- (med köbildning) och man följer KPI (konsumentprisindex, källa SCB) så skulle samma tjänst idag kosta ca 270,-.
Det är stor skillnad mellan 270,- och 499,-.
Det saknas ju inte kundunderlag och besiktningen är lagstadgad så prisutvecklingen är inte i paritet med de minskade köerna utan branschen håller uppe priserna "för att dom kan". Detta skulle kunna brytas om det kommer in en helt ny spelare och erbjuder samma tjänst för, säg, 300,- ordinarie pris. Då skulle alla andra behöva anpassa sig till detta.
Händer inget så kommer priserna sakta men säkert att krypa uppemot tusenlappen, precis som i Finland och det är knappast värt detta bara med den fördelen att köerna har minskat.
Citera
2020-10-21, 16:24
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu hanterar du sanningen vårdslöst - rent av narras!

Men - du har rätt i att det blivit dyrare.
Dock finns hos ASB "röda tider" och även lite rabatt om du betalar i förväg.
Det väger dock inte upp prisökningen.

Nej det är faktiskt sant. Jag visste inte om det och trodde att det var öppet så jag ställde mig i kön. Efter att inget hänt på 20 min så gick jag till kontoret och knackade på och då hade de stängt besiktningen för dagen och killen där förklarade att folk ställde bilarna i kö för att få komma in först på morgonen. Som tur var hade ingen ställt sig bakom mig så jag kunde backa ut. Detta var på Backaplan har jag för mig.

Där jag bor har de aldrig några röda tider eller rabatterade besiktningar. De annonserar om det men det finns aldrig några. Jag brukar betala 495:- för besiktningen. Innan kapitaliseringen brukade det kosta 285:- så en rejält höjning som inte är i linje med vad man får eller löneökningar. En rimlig kostnad hade varit 350:-
Citera
2020-10-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har aldrig kommit undan billigare än 429,- och då är det via nåt erbjudande och på en s k budgettid. Annars kostar det 499,- eller 479,-. Vi kan välja på SBP, Dekra och Opus och Besikta som finns i nån grannkommun.
Några 300,- har det aldrig varit tal om, ens i nån kampanj.

Nu har ju allmänna prisindex gått upp men jag tycks minnas att man kunde besikta för strax över 200,- när Bilprovningen var helt statlig (alltså före 2010).
Jag mindes fel.

Senaste gången jag besiktade betalade jag 369kr. Men jag är nästan hundra på att jag har besiktat för billigare peng än så tidigare. Jag har en fem-sex stationer jag brukar kolla hos i mitt närområde.
Citera
2020-10-24, 13:42
Medlem
Boka aldrig besiktning precis innan lunch.
En del blir så griniga när dom är hungriga 😂
Citera
2020-10-24, 14:05
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JossiJames
Boka aldrig besiktning precis innan lunch.
En del blir så griniga när dom är hungriga 😂
På samma tema: besikta på fredag eftermiddag när dom vill bli klar snabbt och gå hem. Tips från en bekant som jobbat på SBP.

Besikta inte på måndag morgon.
Citera
2020-10-28, 21:34
Medlem
Lillarapunzels avatar
Volvo 850 -96 där ena drivknuten troligen börjar bli lite sliten. Vibrerar pyttelite i vissa lägen än så länge. Ska ändå bytas snart, men besiktningstiden går ut innan planerad service. Kan man få igenom det utan 2a tro?
Citera
2020-11-01, 13:37
Medlem
Priserna har verklige åkt upp. 600 kr på min station. stationerna verkar ha minskat i antal då det finns enbart 2 som är OK avstånd till mig och den ena går det inte att köra in på knappt för dom har minimalt med plats. alla klagar på det. förut fanns det 4 st.
Dom kör med rena lockpriser. hittade INGEN station med minsta pris som dom kör med som reklam vilket var 429kr. när jag kollade på de så var det minsta 499kr

Fick bli den för 600 kr då den ligger enbart 10 min hemifrån istället för 1.5 timme.
Citera
2020-11-01, 16:33
Medlem
Karembeus avatar
Hej. Har en bil med avtagbar dragkrok där jag fick en efterkontroll pga att plupparna i dragkroken hela tiden var i låst läge så att det inte gick att få dit den (kvinnlig besiktningsman). Har inte använt den alls sedan förra året då den gick genom besiktningen utan problem. Provade hemma och trots att det inte går att låsa vredet i grönt läge så går det utan problem att vrida på vredet till grönt, hålla fast i det läget manuellt och få dit dragkroken så att den låser ordentligt. Den sitter sedan fast och det går även att låsa med nyckeln. Det är heller inga problem att låsa upp den och ta loss den från bilen.

Min fråga är, vad krävs för att en något kärvande avtagbar dragkrok ska gå genom besiktningen?
Senast redigerad av Karembeu 2020-11-01 kl. 16:43.
Citera
2020-11-01, 17:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Hej. Har en bil med avtagbar dragkrok där jag fick en efterkontroll pga att plupparna i dragkroken hela tiden var i låst läge så att det inte gick att få dit den (kvinnlig besiktningsman). Har inte använt den alls sedan förra året då den gick genom besiktningen utan problem. Provade hemma och trots att det inte går att låsa vredet i grönt läge så går det utan problem att vrida på vredet till grönt, hålla fast i det läget manuellt och få dit dragkroken så att den låser ordentligt. Den sitter sedan fast och det går även att låsa med nyckeln. Det är heller inga problem att låsa upp den och ta loss den från bilen.

Min fråga är, vad krävs för att en något kärvande avtagbar dragkrok ska gå genom besiktningen?
Kroken ska inte kärva, du får göra rent och smörja.
Vredet ska inte behöva vridas när kroken sätts dit.
Citera
2020-11-01, 18:45
Medlem
Hej,

Fick nedslag på länkarmslagring (bussning) i framvagn, bytte denna bussning som ser ut som en puck. Men den råkade roteras ca. 1/6 varv fel och nu får jag inte ut den utan att kapa och blir tight att hinna beställa en ny innan ombesiktningstiden går ut.

Bild: https://cdn.autodoc.de/uploads/360_p...66/preview.jpg

Fråga: Kommer detta släppas igenom, eller blir det 2:a igen för glapp alternativt felmontering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in