2020-10-23, 22:12
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vad skulle hända om man hittade Wilma och nya bevis dyker upp som pekar ännu mer på Tishko’s skuld? Vad händer då rent rättsligt?
Man kan ansöka om en ny prövning om det finns påtagliga och nya omständigheter som gör det relevant.
Citera
2020-10-23, 22:14
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det gör de inte. De använder ytterst sällan livstid. Att dömas till livstid för mord på EN person är ytterst ovanligt i Danmark. De har ca 25 fångar på livstid medan vi har ca 145-150. Danmark har också något som kallas förvaring, likt Norge. Det har inte vi. Tror man kan jämföra med internering i Sverige, vilket skall vara borttaget numera.

Problemet med att bara ge sig in i en pågående diskussion är att man inte är insatt i vad den handlar om.

Den jag diskuterar med menar på att det är ett föråldrat system att använda sig av en straffskala där samma typ av brott kan bedömas som olika grova. Min diskussionspartner gjorde istället gällande att alla som begår samma brott ska dömas till samma straff.

Danmark tillämpar samma system som Sverige i den delen vi diskuterade, jag har aldrig hävdat att reglerna är identiska.
Citera
2020-10-23, 22:17
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Menar du att det här mordet är det hemskaste som har inträffat i världen och att det inte är möjligt att begå en värre gärning?

Naturligtvis är det löjligt att något skulle kunna ge så mycket värre straff.

Du håller på med pseudovetenskap.

Hårda straff avskräcker inte, vad har det för betydelse.
Citera
2020-10-23, 22:18
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Menar du att det här mordet är det hemskaste som har inträffat i världen och att det inte är möjligt att begå en värre gärning?

Nej, men nu håller vi oss till Sverige och de parametrar som finnes i det aktuella fallet. Du behöver inte sväva ut som du nu gör. Vad anser du vara förmildrande omständigheter i detta fall? Det som gör att du tydligen tycker det är rätt att sänka straffet?
Citera
2020-10-23, 22:19
Medlem
Citat:
Problemet med att bara ge sig in i en pågående diskussion är att man inte är insatt i vad den handlar om.

Den jag diskuterar med menar på att det är ett föråldrat system att använda sig av en straffskala där samma typ av brott kan bedömas som olika grova. Min diskussionspartner gjorde istället gällande att alla som begår samma brott ska dömas till samma straff.

Danmark tillämpar samma system som Sverige i den delen vi diskuterade, jag har aldrig hävdat att reglerna är identiska.
Du sitter framför en skärm och skriver på Flashback. Jag följer inte varenda diskussion. Om du skriver att Danmark använder samma system som Sverige så protesterar jag, vilket jag har rätt att göra eftersom du i det inlägget jag citerade HAR FEL. Och jag har rätt att "ge mig in i en pågående diskussion" utan att kika flera sidor bakåt och läsa allt trams.

Danmark och Sverige har liknande system. Men inte SAMMA system. Dessutom värderar man brott olika och därmed straffpåföljd. I Danmark är det, som jag sa, ovanligt med livstid för mord på EN person. I Sverige är det väldigt vanligt.
Citera
2020-10-23, 22:20
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Naturligtvis är det löjligt att något skulle kunna ge så mycket värre straff.

Du håller på med pseudovetenskap.

Hårda straff avskräcker inte, vad har det för betydelse.

Din brist på fantasi är lite av en fröjd. Jag gillar din världssyn med en sådan begränsad ondska.

Är det här mordet värre än om en person skulle utföra sexuella övergrepp på 10 bebisar för att därefter äta upp dem levande?

Finns det grader i helvetet?
Citera
2020-10-23, 22:21
Medlem
Citat:
Varför anser du att alla som döms för samma brott ska få samma straff? Om du anser att det är rättvist så undrar jag hur du menar att det är rättvist att mördaren i det här fallet ska få samma straff som en person som genomför ett barmhärtighetsmord?

Syftar du på hedersmord som är rättfärdigat efter en 1400 år gammal fiktiv skript?
Citera
2020-10-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tackar för utförlig förklaring. Så hedersmord är uteslutet?
Det är klart att Tishko verkar ha behandlat Wilma med liknande attityder. Kommentarer om klädsel och smink. Svartsjuka. Inte otänkbart att våld har förekommit - en blixt kommer sällan från klar himmel.
Det finns tyvärr en och annan ung kille som behandlar sin tjej så, men det fattas en del andra omständigheter för att kategoriseras som heder i juridisk mening.

Hedersmord har inte yppats i sammanhanget. Vare sig åklagare eller någon annan har nämnt det, åtminstone inte offentligt.
Men. Polisen måste rimligtvis ha undersökt möjligheterna runt tiden då pappa Ahmed och hans fru satt anhållna.

Som bekant blev det inget av anklagelserna, trots att min känsla och uppfattning är att åklagaren aldrig helhjärtat har avskrivit dem.

Man är nyfiken på vad polisen och åklagaren agerade på, utöver en minimal blodfläck på solskyddet i familjens Kuga. Diskussionen kommer överleva såvida inte varje frågetecken rätas ut.
Senast redigerad av Olbars 2020-10-23 kl. 22:26.
Citera
2020-10-23, 22:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men nu håller vi oss till Sverige och de parametrar som finnes i det aktuella fallet. Du behöver inte sväva ut som du nu gör. Vad anser du vara förmildrande omständigheter i detta fall? Det som gör att du tydligen tycker det är rätt att sänka straffet?

Det är lättare att argumentera om motparten inte tillåts att resonera kring ens påståenden men för all del.

Det krävs inga förmildrande omständigheter enligt tillämpningen av mordparagrafen.
Citera
2020-10-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad är graderna med att mörda någon, stycka kroppen och sedan behålla huvudet i garderoben? Väntar med spänning på svar...
Graden är 18 år fängelse enligt lagen som vi har och som hovrätten har dömt. Jag själv faktiskt garderade straffet till 16-18 år innan hovrätts domen kom! Förhoppningsvis kommer att bli flera livstidsfängelse i fortsättning med nya paragraf som träde i kraft i januari.
Citera
2020-10-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är klart att Tishko verkar ha behandlat Wilma med liknande attityder. Kommentarer om klädsel och smink. Svartsjuka. Inte otänkbart att våld har förekommit - en blixt kommer sällan från klar himmel.
Det finns tyvärr en och annan ung kille som behandlar sin tjej så, men det fattas en del andra omständigheter för att kategoriseras som heder i juridisk mening.

Hedersmord har inte yppats i sammanhanget. Vare sig åklagare eller någon annan har nämnt det, åtminstone inte offentligt.
Men. Polisen måste rimligtvis ha undersökt möjligheterna runt tiden då pappa Ahmed och hans fru satt häktade. Hade man hittat något konkret mot dem, då hade den här rättegången, liksom diskussionen runtomkring, förmodligen sett helt annorlunda ut.

Man är nyfiken på vad polisen och åklagaren agerade på, utöver en minimal blodfläck på solskyddet i familjens Kuga. Diskussionen kommer överleva såvida inte varje frågetecken rätas ut.

Bra reflektion!
Citera
2020-10-23, 22:26
Medlem
Citat:
Det är lättare att argumentera om motparten inte tillåts att resonera kring ens påståenden men för all del.

Det krävs inga förmildrande omständigheter enligt tillämpningen av mordparagrafen.

Kom igen nu HEDERSMORD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in