2020-10-23, 21:57
Medlem
OvissFramtids avatar
Vad skulle hända om man hittade Wilma och nya bevis dyker upp som pekar ännu mer på Tishko’s skuld? Vad händer då rent rättsligt?
Citera
2020-10-23, 22:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Varför mumlar du om Sharialaglar?

Jag förklarade ju det i andra stycket. Är du inte läskunnig längre?
Citera
2020-10-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Danmark har samma system med olika straffskalor för de olika brotten. Vad menar du med hur det gick i Danmark?

Den enda lagstiftning som jag kan komma på såhär på rak arm som inte tillämpar samma system är föråldrad lagstiftning som sharialagar där man har ett standardstraff för varje brottstyp (om jag nu har uppfattat det lilla jag hört om sharialagstiftningen korrekt).

Du verkar ju bara att sitta och gnälla om ett systemfel utan att ens förstå vad det är du gnäller på.

Kan du lägga ned försöket av förminskning och svara på frågan?
Citera
2020-10-23, 22:03
Medlem
Några ord om Hovrättens dom...

Att Hovrätten, liksom Tingsrätten, bedömer detta som ett likgiltighetsuppsåt känns både rätt och rimligt. INGENTING initialt har talat för att Tishko haft direkt avsiktsuppsåt (t ex genom planering) att döda Wilma; -Han kommer hem från jobbet.
-Ett gräl uppstår.
-Paret har grälat/bråkat förr, utan att större våldsanvändning då skett.
-Även om det varit konflikter och oroligt i förhållandet, så finns det ingen direkt händelse som pekar mot att Tishko haft anledning att mörda Wilma och därför planerat detta.
-Tishko dödar troligen Wilma, antingen med kniv eller genom egen-fysiskt våld. Dessa två sätt att döda/skada någon på är ofta sådant man tar till spontant eller i affekt.
-Omständigheterna med blod och vävnadsrester i hela lägenheten, dåligt städat, styckad kropp, Wilmas huvud kvar i bostaden och en Tishko som ragglar runt i Ljungskile timmarna efter mordet - Är också omständigheter som talar för att något avsiktsuppsåt inte funnits.
-De allra flesta "mord i nära relation" sker genom likgiltighetsuppsåt. Dvs mannen kanske inte haft avsikt att döda kvinnan, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna.
-Kollar man slutligen på bevisningen som finns i målet, där endast Wilmas huvud hittats, så finns det ingen som helst bevisning som kan styrka att ett avsiktsuppsåt eller insiktsuppsåt funnits. Med detta vid handen är det omöjligt att hamna högre än Mord genom likgiltighet. Handlar det om likgiltighetsuppsåt så blir det per definition svårt att nå ett livstidsstraff (det är Lotta Rudholm-mordet ett bra exempel på). Men omöjligt skall det ju inte vara...

Hovrätten skriver: "Osäkerheten om händelseförloppet och dödsorsaken medför i sin tur svårigheter att uttala sig om graden av Wilma Anderssons dödsångest och lidande, även om gärningen uppenbarligen måste ha medfört stor rädsla". Här tycker jag att det blir en lek med ord! Säger man att Wilma måste haft en "stor rädsla" så känns det ofrånkomligt att hon inte skulle haft dödsångest. Grannarna har ju hört skrik och har beskrivit tydligt hur högt och illa det sista skriket lät innan det blev tyst. Här tycker jag man kan utgå från att dödsångest förelegat! Har det funnits en dödsångest så är man ett steg närmare ett livstidsstraff...
Citera
2020-10-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vad skulle hända om man hittade Wilma och nya bevis dyker upp som pekar ännu mer på Tishko’s skuld? Vad händer då rent rättsligt?
Ännu mer på Tishkos skuld? HR har redan nu i domen utrett skuldfrågan och fastställt TRs dom i just det avsnittet.

Om man hittar Wilmas kvarlevor, med stickmärken på skelett, där man kanske kan se att det gått väldigt våldsamt till så kanske åklagaren begär resning. OM HD anser att dessa bevis är tillräckligt höga, så kan man bevilja ny förhandling kan jag tänka, för att kanske ändra straffpåföljden till livstid. Men det återstår verkligen att se. Går det ens att bevisa efter så här lång tid att det är knivar som skadat hennes bröstskelett, exempelvis, och inte djur som bitit i dom? Tyvärr tror jag att Wilmas kvarlevor bränts på avfallsanläggning nånstans i Uddevalla.
Senast redigerad av Picasso2 2020-10-23 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Citat:
Jag förklarade ju det i andra stycket. Är du inte läskunnig längre?

Vad är det inte förstår att vårat rättssystem är föråldrat?
Citera
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vi bor i Sverige och inte i USA. Vi säger inte svart eller vitt. Det finns grader i helvetet också.

Vad är graderna med att mörda någon, stycka kroppen och sedan behålla huvudet i garderoben? Väntar med spänning på svar...
Citera
2020-10-23, 22:06
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Kan du lägga ned försöket av förminskning och svara på frågan?

Citat:
Oh my.....

Jag förstår ju inte vad du menar med Danmark? De tillämpar samma system som Sverige.

Vilket lands system vill du se i Sverige som skiljer sig vårt nuvarande?
Citera
2020-10-23, 22:09
Medlem
AngryDanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Det juridiskt intressanta här är vem som började vara otrogen, varför och om Tishko pga. av WA sexuella hot, alt. psykologiska misshandel, kan anses ha handlat i förmildrat hastigt tillfogat mod.
Och frågeställningen om det fattas något i lagstiftningen när människor behöver döda varandra pga sexuella konflikter.

Det enda interessante er hvor længe der skal gå før der viser sig en politisk vilje for at återkalde administrativt tildelte statsborgerskaber og effektivt skicka ut, alternativt internere, alle disse “raketforskere” som på daglig basis voldfører sig på os som betaler kalaset!
Citera
2020-10-23, 22:10
Medlem
Citat:
Jag förstår ju inte vad du menar med Danmark? De tillämpar samma system som Sverige.

Vilket lands system vill du se i Sverige som skiljer sig vårt nuvarande?
Nej, det gör de inte. De använder ytterst sällan livstid. Att dömas till livstid för mord på EN person är ytterst ovanligt i Danmark. De har ca 25 fångar på livstid medan vi har ca 145-150. Danmark har också något som kallas förvaring, likt Norge. Det har inte vi. Tror man kan jämföra med internering i Sverige, vilket skall vara borttaget numera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid

då kan hovrätten begära resning dvs gå med dom nya bevisen till högsta domstolen, och det kan bli helt ny rättegång men där ska det komma fler bevis än det som varit i TR OCH HV.
Citera
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad är graderna med att mörda någon, stycka kroppen och sedan behålla huvudet i garderoben? Väntar med spänning på svar...

Menar du att det här mordet är det hemskaste som har inträffat i världen och att det inte är möjligt att begå en värre gärning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in