2020-10-23, 16:37
Medlem
sinewaves avatar
Jag tog positionen jag skrev om ovan, 'gap fill' för S&P + trender som börjar ändra på sig gör att jag inte vill stanna kvar.

-

Såld pos: BEAR DAX X18
Entry @ 15:27
Exit @ 16:35
P&L: +7.45%

Skärmdump med entry och exit (DE30EUR @ 1 min):
https://i.imgur.com/YQxmxxH.png
Citera
2020-10-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag hoppas du hann ta position för det senaste jag skrev, det kunde ju dessvärre inte jag göra själv då min kortare (tidsmässigt) allokering i tysken blev knockad (så blir det lätt med för hög hävstång) så jag skulle behöva föra över mer kapital då, men det är något 50/50 att bara föra över kapital hela tiden.

Oavsett hade den som tog ny position igår i tyska DAX, OMX eller något annat EU-index som franska CAC inte haft en alltför jobbig dag idag.

Det gjorde jag tyvärr inte, hade en hård dag på jobbet och han inte kolla börsen så mycket. Hade dock kortat omx dagen innan det gick ner eftersom jag inväntade ett fall som verkar komma en gång per vecka.

Börjar fundera på att korta ganska långsiktigt. Nasdaq snart. Månatlig RSI ser ut att gå från över 70 till snart under 70.
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-23 kl. 17:59.
Citera
2020-10-23, 18:30
Medlem
Har noterat att terminshandlarna är mycket positivare än dom som handlar på vanliga börsen.

Us terminer går upp ända tills us öppnar. Då går det ner. Detta är något som verkar ske nästan varje dag förutom en random dag i veckan.

Sen kan man också se att 9.00 så går us terminerna upp för att sedan gå ner lite och sen gå upp.

Så att gå in på bull i valfri us index klockan 8.00 varje dag och sälja runt 9.15 kanske kan vara något
Citera
2020-10-23, 23:03
Medlem
neiges avatar
Vet inte vart jag ska ställa frågan men varför drabbas oljebolagen hårt av corona? Eller har det med Ryssland/Saudiarabien att göra? Tesla? Folk jobbar hemifrån??
Citera
2020-10-24, 00:01
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Vet inte vart jag ska ställa frågan men varför drabbas oljebolagen hårt av corona? Eller har det med Ryssland/Saudiarabien att göra? Tesla? Folk jobbar hemifrån??
Det används inte lika mycket olja när alla sitter hemma. Dessutom har inte oljeproducerande länder dragit ner på oljeproduktionen lika mycket som oljeanvändningen minskat.
Citera
2020-10-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige

Efterfrågan på olja sjönk ca 20-30% i våras pga. Corona. Har säkert återhämtat sig en del men se på oljepriset, fortfarande ned ca 36 % i år. Framför allt handlar de låga aktiekurserna för oljebolagen om att investerare känner en osäkerhet för deras framtid. Här är en bra artikel som beskriver osäkerheten:
https://www.realtid.se/kronika/peak-oil-vastvarlden-saknar-politik-den-post-fossila-utvecklingen
Citera
2020-10-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Det används inte lika mycket olja när alla sitter hemma. Dessutom har inte oljeproducerande länder dragit ner på oljeproduktionen lika mycket som oljeanvändningen minskat.

Vet inte hur mycket flyget förbrukar, men det lär nog bidra en hel del också + passagerarfärjor.
Väldigt många globalt som tappat jobbet också, även om vi har det bra här hemma så lider nog folk i fattigare länder mer än vi tror.

Edit: Och menar du kursen mer än intäkterna så råder det väl osäkerhet om hur lång tid det tar innan världen är tillbaka till normalt. Framtida vinster ligger ju också i kursen. Vem vet om världen nånsin går tillbaka till den gamla oljekonsumptionen pga klimathotet.
Senast redigerad av Fredrik 2020-10-24 kl. 09:45.
Citera
2020-10-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Efterfrågan på olja sjönk ca 20-30% i våras pga. Corona. Har säkert återhämtat sig en del men se på oljepriset, fortfarande ned ca 36 % i år. Framför allt handlar de låga aktiekurserna för oljebolagen om att investerare känner en osäkerhet för deras framtid. Här är en bra artikel som beskriver osäkerheten:
https://www.realtid.se/kronika/peak-oil-vastvarlden-saknar-politik-den-post-fossila-utvecklingen

Jag tycker han helt missförstått Peak Oil. Peak Oil skulle vara när produktionskapaciteten inte längre kan byggas ut för att möta en ökande efterfrågan. Resultatet skulle bli enormt högra priser.

Vi har sett liknande innan skifferoljan och djuphaven exploaterades för 15 år sedan. Då när oljan gick över $100 fatet.

Det vi ser just nu är en marknadskrasch pga corona och ett norra Europa som ställer om mot biobränslen och el. Det är långt från att vara en global krasch.

Var tror ni de begagnade bensin- och dieselbilarna hamnar? Dit kommer oljan att skeppas och där kommer den att raffineras. T ex i Afrika. Afrika kommer att köra billiga bilar made in China och kanske Dacia överlever som märke pga det.

Att tro att 2019 var en topp i globala efterfrågan är minst sagt naivt och navelskådande.
Citera
2020-10-24, 10:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har noterat att terminshandlarna är mycket positivare än dom som handlar på vanliga börsen.

Us terminer går upp ända tills us öppnar. Då går det ner. Detta är något som verkar ske nästan varje dag förutom en random dag i veckan.

Sen kan man också se att 9.00 så går us terminerna upp för att sedan gå ner lite och sen gå upp.

Så att gå in på bull i valfri us index klockan 8.00 varje dag och sälja runt 9.15 kanske kan vara något

Det finns inget som hindrar dig från att testa den tesen. :)

Det du pratar om är dock 'gap fills' och är något som jag frekvent skrivit om i den här tråden. Ett enklare sätt att se det på är som sagt att marknaden inte gillar dessa gaps och uppstår sådana vid öppning, eller innan öppning, kommer terminerna oftare än sällan söka sig mot +/-0 jämfört index (dvs index-terminer kontra index vid vanliga handelstider; praktiskt t ex SPX500USD kontra SPX). Även det har jag dock redan skrivit om....

Varianter på att göra som du skriver, gå in 08:00 och gå ur 09:15 eller liknande, är också en typ av strategi som används av traders.

Min senaste position i tysken var också en trade som skedde med dessa gaps och 'gap fills' som stöd och tes. Synd att jag gick ut något tidigt, men så kan det gå.

Tog även fyra nya positioner i tysken (BULL DAX), två av dessa gick -2 respektive -3% och nådde därför stoppnivå. En av dessa såldes vid +4% och den sista togs innan stängning under fredagen. Den sista har jag inte kunnat se resultat för då den svenska terminshandeln på Avanza stänger kl. 20:00. Efter det gick dock de tyska indexterminerna (DE30EUR, se tradingview) upp +0.32% efter att US-börserna vänt och börjat gå mot gröna siffror.
Citera
2020-10-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tycker han helt missförstått Peak Oil. Peak Oil skulle vara när produktionskapaciteten inte längre kan byggas ut för att möta en ökande efterfrågan. Resultatet skulle bli enormt högra priser.

Att tro att 2019 var en topp i globala efterfrågan är minst sagt naivt och navelskådande.

Fast man bör kunna säga att peak oil är är den tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen är uppnådd, varefter den kommer att minska. Oavsett orsak. Historiskt har man ansett att det är supply-sidan som kommer att avgöra tidpunkten (eftersom det är en ändlig resurs). Nu har man svängt att det är demand-sidan som avgör. Oavsett bör man kunna säga att det är peak oil, toppen av produktion, oavsett orsak.

BP, en av världens största oljebolag har gått ut och sagt att deras bedömning är att peak oil inträffade 2019. De kanske har fel, men lite väl magstarkt att påstå att de är naiva och navelskådande. Särskilt eftersom de trots allt har intresse av motsatsen.
Citera
2020-10-24, 12:54
Medlem
Varför gå in på börsen och fynda corona när man kan gå in på bolaget istället 😊
Citera
2020-10-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det finns inget som hindrar dig från att testa den tesen.

Det du pratar om är dock 'gap fills' och är något som jag frekvent skrivit om i den här tråden. Ett enklare sätt att se det på är som sagt att marknaden inte gillar dessa gaps och uppstår sådana vid öppning, eller innan öppning, kommer terminerna oftare än sällan söka sig mot +/-0 jämfört index (dvs index-terminer kontra index vid vanliga handelstider; praktiskt t ex SPX500USD kontra SPX). Även det har jag dock redan skrivit om....

Varianter på att göra som du skriver, gå in 08:00 och gå ur 09:15 eller liknande, är också en typ av strategi som används av traders.

Min senaste position i tysken var också en trade som skedde med dessa gaps och 'gap fills' som stöd och tes. Synd att jag gick ut något tidigt, men så kan det gå.

Tog även fyra nya positioner i tysken (BULL DAX), två av dessa gick -2 respektive -3% och nådde därför stoppnivå. En av dessa såldes vid +4% och den sista togs innan stängning under fredagen. Den sista har jag inte kunnat se resultat för då den svenska terminshandeln på Avanza stänger kl. 20:00. Efter det gick dock de tyska indexterminerna (DE30EUR, se tradingview) upp +0.32% efter att US-börserna vänt och börjat gå mot gröna siffror.

Måste erkänna att jag oftast inte hänger med allt du skriver pga alla trading termer, men det är endå alltid intressant att läsa det du skriver.
Nu har jag lärt mig vad en gap fill är

Jag skulle vilja börja handla på natten.
Har försökt hitta något instrument på nordnet som har öppet dygnet runt men det verkar inte finnas.

Lite tråkigt att ha us certifikat så stänger handeln långt innan marknaden har stängt.

Tänker att klockan 00.00 brukar man se vilket håll terminerna går, och man kan och se att när den valt håll så fortsätter den åt samma håll.

Det borde vara ett ganska enkelt sätt att tjäna lite extra pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in