2020-10-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller med ...

Men låt säg att vi alla inser att lockdown o masker ger så liten effekt att det inte är värt det ekonomisk o tillslut säger hela Europa att vi helt enkelt får leva med smittan o leva som innan typ...

Är vi på väg dit ?
Kanske. Jag tror dock att alltför mycket står på spel för ansvariga politiker. Att backa skulle visa att de hade fel från början, vilket har resulterat i såväl många döda som i onödan avskuren frihet.

En annan utgång är att politikerna (först) testar den kommunistiska modellen med en verklig lockdown (inlåsning på riktigt) i kombination med kraftigt ökad sjukhuskapacitet (fältsjukhus, eller kanske nybyggnation av sjukhus på expresstid som gjordes i Kina i början av pandemin, kanske av kinesiska ingenjörer och byggnadsarbetare), tvångsintagningar, dribblande med siffror, och hokuspokusåtgärder (personal som går runt och sprejar okända medel kors och tvärs).

(Alltså om det inte kommer ett vaccin snart eller munskydd och mildare former av nedstängningar inte fungerar.)
Citera
2020-10-22, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man blir dum i huvudet av COVID19. Rent ut sagt korkad:

Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19 relative to controls: An N=84,285 online study

Abstract
Case studies have revealed neurological problems in severely affected COVID-19 patients. However, there is little information regarding the nature and broader prevalence of cognitive problems post-infection or across the full spread of severity. We analysed cognitive test data from 84,285 Great British Intelligence Test participants who completed a questionnaire regarding suspected and biologically confirmed COVID-19 infection. People who had recovered, including those no longer reporting symptoms, exhibited significant cognitive deficits when controlling for age, gender, education level, income, racial-ethnic group and pre-existing medical disorders. They were of substantial effect size for people who had been hospitalised, but also for mild but biologically confirmed cases who reported no breathing difficulty. Finer grained analyses of performance support the hypothesis that COVID-19 has a multi-system impact on human cognition.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1

Och ja, man ser det även hos mildare fall.

När man trodde idiocracy var en komedi blir för varje år mer och mer en dokumentär.

https://www.imdb.com/title/tt0387808/
Citera
2020-10-22, 09:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, han gav Sverige den sämsta möjliga strategin och nu vänder han kappan efter vinden.
Jag kunde personligen inte förvänta mig mer av honom.
Det är typiskt för människor som inte tänker efter när de pratar.
Har man stor självförtroende då beter man sig på det viset.

Arrogans är nog ett pricksäkrare ordval.
Citera
2020-10-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Norge har inte tryckt in några 10% av sin oljefond i ekonomin.

Norden består inte endast av Norge.

Hur går det för exempelvis Finland?

Danmark?

Island?

Jämfört med Sverige, när det gäller ekonomin. Vad vi vet nu?

Vi vet inget nu!
Men tidningarna älskar att använda BNP som mått.
Vissa andra också som vill bevisa något.

I en tid utan kris och när länder inte dopar sina ekonomier är BNP helt ok, men nu blir det mest ett mått på vem som dopar bäst..
Citera
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Kan tyckas märkligt att Sverige lättar på restriktioner när utvecklingen går totalt mot fel utveckling i flera länder/regioner i Europa som var hårt drabbade i våras. Men det tillhör ju svensk standard att inte agera när vi har chansen. Jag säger det igen, i december börjar det gå utför här.

Om man gissar på nya datum och tidpunkter hela tiden får man kanske till slut rätt, men det blir ganska fånigt när man garderar sig mot allt.

Citat:
Fast folk var ju rädda då och bunkrade etc. Eftersom vi nu går in i den långa hösten o vintern då vi vistas mer inomhus och virus sprids lättare borde vi vara mer nervösa, ja. Under sommaren har spridningen minskat ngt, tack vare stängda skolor o dagis kanske. Jag tror tyvärr vi kommer få se på ökning igen nu när skolorna öppnar.

Citat:
Kommer bli riktigt obehagligt när hostandet och feber sätter igång i höst hos våra finaste barn. Oavsett om det är vanlig influensa, förkylning el C-19. Folk kommer få panik och regeringen kommer att stå handfallna. Det är nu den ryska rouletten börjar för nu har vi hösten o vintern framför oss med öppna skolor o dagis. Vi får hoppas att viruset blir mildare men de eventuellt långsiktiga organskadorna samt hyperinflammation bekymrar mig just nu.
Citera
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Arrogans är nog ett pricksäkrare ordval.

Lägg till det "ignorans", så är vi nästan hemma.
Citera
2020-10-22, 10:06
Medlem
Nu börjar det öka ordentligt på iva.
40 just nu.

Så jävla idiotiskt att påstå att vården inte har drabbats än pga de höga smittotalen.

Det är ju bara att se sig omkring för att förstå vart det barkar hän.

Alla länder med kraftigt ökande sjuka får ju efter ca 3 veckor ett kraftigt ökande tryck på vården..
Citera
2020-10-22, 10:07
Medlem
Japanska forskare i ny studie: Munskydd och masker hjälper!

En bomullsmask minskar virusintaget med 40 procent jämfört med att inte bära något munskydd alls.
N95-skydd minskar virusintaget med 90 procent.
Anders Tegnelli Atonbladet:
"Nej, munskydd skyddar inte mot smitta"
Tegnell: Munskydd kan användas "symboliskt"
Vilka litar vi på? Tegnell eller världens forskare och den senaste studien?
Citera
2020-10-22, 10:07
Medlem
Helt underbart resultat som visar på hur lurad man blir om man tror att munskydd är lösning på allt. Folk smittar ändå och de ger bara en falsk trygghet som gör att folk är bara närmare varandra.
Förvisso som tidigare spekulerats i köp rätt sort men då kommer priset öka avsevärt.. kanske värt. Dock skall varje mask bytas ut efter 1 dags använding vilket jag tvivlar folk gör.

Sen är inte reduktion av viruset bullshit men du får ändå en tillräcklig mängd virus även med den bästa.. så enda sättet är avstånd + högre kvalitetskydd men kommer de hålla?

https://omni.se/a/M3ROk5
Citera
2020-10-22, 10:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, visst är det deprimerande att se att 99% av befolkningen har så lågt IQ! Själv har jag N95 på mig. Köpte drygt 100 stycken i februari innan de exploderade i pris. Så jag är i princip lika skyddad som personalen på en covidavdelning när jag går och handlar mat. Eftersom jag bor utomlands så bär alla andra också masker men ofta är de i tyg eller enkla kirurgmasker.

Om man har ett någorlunda högt IQ och värderar sitt liv så borde man ju rimligen skaffat sig N95 eller bättre vid det här laget. Om alla gjort det så hade smittan dött ut för länge sedan.
Folk i allmänhet verkar vara extremt korkade här i Sverige. Faktaresistenta. Att det överhuvudtaget ens förekommer en diskusion här i tråden om huruvida munskydd funkar eller ej gör mig mörkrädd.
https://www.reuters.com/article/reutersComService_2_MOLT/idUSKBN2770DX

Det är på samma nivå som att argumentera att man inte ska använda toapper, utan köra med näven istället. "Toapapper kliar, så därför rekomenderas det att man ska använda vänsterhanden och tvätta händerna ofta".
Citera
2020-10-22, 10:10
Medlem
Fler yngre blir ju sjuka och kan då kanske inte hjälpa sina äldre med diverse göromål, kan ju vara en av anledningarna att de släppt på restriktionerna(äldre)..annars blir ju kommunen ansvarig att hjälpa och det finns det väl inga resurser till.
Citera
2020-10-22, 10:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Helt underbart resultat som visar på hur lurad man blir om man tror att munskydd är lösning på allt. Folk smittar ändå och de ger bara en falsk trygghet som gör att folk är bara närmare varandra.
Förvisso som tidigare spekulerats i köp rätt sort men då kommer priset öka avsevärt.. kanske värt. Dock skall varje mask bytas ut efter 1 dags använding vilket jag tvivlar folk gör.

Sen är inte reduktion av viruset bullshit men du får ändå en tillräcklig mängd virus även med den bästa.. så enda sättet är avstånd + högre kvalitetskydd men kommer de hålla?

https://omni.se/a/M3ROk5
Men din dumme jävel - hur kan du läsa den där artikeln och dra slutsatsen att munskydd inte funkar? Hur tror du att japanerna har klarat av att hålla nere smittan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in