Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.
Inte för att vara den som är den, men du slår ju huvudet på spiken här själv.
Munskydd är inte overksamma om de används korrekt. Men det kräver att bäraren själv har både intresset och kunskapen att göra rätt. Du kan kanske nå ut med kunskapen, men
intresset kan du inte göra något åt.
Länder som Tyskland har nog delvis redan förverkat munskydd som åtgärd, genom att ha det under så lång tid. Intresset för att göra rätt urholkas med tiden, som du själv ser. Jag kan garantera att de flesta bar sina munskydd korrekt de första veckorna.
Om man också lägger till att man i de här länderna har lite högre tolerans för att stå fysiskt nära andra människor (munskyddet blir din mentala bubbla som du känner trygghet i) så är det kanske inte så mycket nettoeffekt kvar av munskydden.
Och om man får så dålig nettoeffekt, då är det inte längre värt det krångel och den försämrade livskvalitet som det faktiskt innebär, om alla ska tvingas gå med munskydd.
Det skulle kunna finnas lämpliga situationer, eller grupper, som kan hantera det bättre över tid. Det skulle kunna vara bra inom äldreomsorgen, exempelvis.
Kanske skulle man kunna komplettera så att gruppen 70+ rekommenderades FFP2 om de rörde sig ute bland folk (det skulle nog ha en medicinsk effekt) men risken är att djärva och socialt aktiva 72-åringar börjar bli mycket oförsiktiga, om man ger dem ett alibi. Då kan inte barnen längre säga ifrån sina gamla föräldrar. "Men älskling, alla på bridgeklubben har ju munskydd". Det är en svår avvägning.
Samma sak med kollektivtrafiken. Skulle munskydd hjälpa, allt annat lika? Ja, det tror jag, men "allt annat lika" finns inte. Om man fick en extra skyddsbarriär så skulle fler välja att använda kollektivtrafiken = högre trängsel.
Sammanfattningsvis skulle jag säga att "munskydd fungerar på
rädda människor", eftersom de har
intresset för att bära munskydden korrekt. Men på människor som inte längre är rädda för att smittas, har det ingen effekt. Eftersom de bär munskydden fel, och använder munskyddet som ett alibi för att slippa bemöda sig med andra råd. Som att hålla avstånd, eller helt undvika kollektivtrafiken.