2020-10-22, 08:15
Medlem
erwynns avatar
Hade inte peka-finger-på-Sverige-landet Tyskland också besegrat viruset? 11k fall senaste dygnet
Citera
2020-10-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.
Inte för att vara den som är den, men du slår ju huvudet på spiken här själv.

Munskydd är inte overksamma om de används korrekt. Men det kräver att bäraren själv har både intresset och kunskapen att göra rätt. Du kan kanske nå ut med kunskapen, men intresset kan du inte göra något åt.

Länder som Tyskland har nog delvis redan förverkat munskydd som åtgärd, genom att ha det under så lång tid. Intresset för att göra rätt urholkas med tiden, som du själv ser. Jag kan garantera att de flesta bar sina munskydd korrekt de första veckorna.

Om man också lägger till att man i de här länderna har lite högre tolerans för att stå fysiskt nära andra människor (munskyddet blir din mentala bubbla som du känner trygghet i) så är det kanske inte så mycket nettoeffekt kvar av munskydden.

Och om man får så dålig nettoeffekt, då är det inte längre värt det krångel och den försämrade livskvalitet som det faktiskt innebär, om alla ska tvingas gå med munskydd.

Det skulle kunna finnas lämpliga situationer, eller grupper, som kan hantera det bättre över tid. Det skulle kunna vara bra inom äldreomsorgen, exempelvis.

Kanske skulle man kunna komplettera så att gruppen 70+ rekommenderades FFP2 om de rörde sig ute bland folk (det skulle nog ha en medicinsk effekt) men risken är att djärva och socialt aktiva 72-åringar börjar bli mycket oförsiktiga, om man ger dem ett alibi. Då kan inte barnen längre säga ifrån sina gamla föräldrar. "Men älskling, alla på bridgeklubben har ju munskydd". Det är en svår avvägning.

Samma sak med kollektivtrafiken. Skulle munskydd hjälpa, allt annat lika? Ja, det tror jag, men "allt annat lika" finns inte. Om man fick en extra skyddsbarriär så skulle fler välja att använda kollektivtrafiken = högre trängsel.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att "munskydd fungerar på rädda människor", eftersom de har intresset för att bära munskydden korrekt. Men på människor som inte längre är rädda för att smittas, har det ingen effekt. Eftersom de bär munskydden fel, och använder munskyddet som ett alibi för att slippa bemöda sig med andra råd. Som att hålla avstånd, eller helt undvika kollektivtrafiken.
Citera
2020-10-22, 08:20
Medlem
Regeringen slänger in handduken. Restriktioner för 70-plussare tas bort och ansvaret läggs helt på individerna.
Citera
2020-10-22, 08:21
Medlem
Jag cringear när jag ser friska, unga människor gå runt med mun"skydd". Det var en, ca. 30 år igår på bussen som hade munskydd. Det pillades friskt på ansiktet när han drog ner glasögonen och gnuggade sina ögon med fingrarna. Förmodligen blev han väldigt trött av att ha mun"skydd" som försvårar andningen.
Citera
2020-10-22, 08:21
Medlem
Man tar bort ”rekommendationer” för människor som är 70 år eller äldre. Är det verkligen så smart? Bidrar detta att många människor oavsett ålder kommer att slappna av ytterligare?
Citera
2020-10-22, 08:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Regeringen slänger in handduken. Restriktioner för 70-plussare tas bort och ansvaret läggs helt på individerna.
Jepp, nu ska riskgrupperna ut i arbete i samhället. Precis när den andra vågen slår mot Sverige.
Citera
2020-10-22, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men när du ser en pensionär med rullator, utan munskydd så tungkysser du personen? Eller hur ska vi tolka det?

Att man håller extra avstånd till pensionärer är ganska naturligt för dom flesta som inte är hjärndöda. Jag trodde faktiskt inte att det skulle behöva nämnas, man glömmer ofta bort hur mycket dumma människor som finns i denna tråden.

Jag tänkte mer på dom ”yngre” psykiskt instabila människorna som bär mask. Risken är ju att dom hänger sig när dom kommer hem om man råkar komma för nära. Sedan kan det som sagt finnas folk som är i riskgrupp även om dom är yngre, där kan jag förstå att dom bär mask.
Senast redigerad av trazke 2020-10-22 kl. 08:34.
Citera
2020-10-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ännu en intelligent typ som tror att BNP är måttet på hur det går...
Tragiskt.

Du inser att om Norge trycker in 10% av sin oljefond så kommer de ha positiva BNP-siffror va?

Hur det har gått vet vi när ländernas ”bokslut” kommer.

Att Sverige skulle se bättre ut tror jag inte, men sluta använda BNP som något bevis på hur detta gått..
Norge har inte tryckt in några 10% av sin oljefond i ekonomin.

Norden består inte endast av Norge.

Hur går det för exempelvis Finland?

Danmark?

Island?

Jämfört med Sverige, när det gäller ekonomin. Vad vi vet nu?
Citera
2020-10-22, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det inte särskilt troligt att Våren kommer till Tjeckien i November.. Överdödligheten peakade vecka 14-15 inom EU oavsett åtgärder, eller inte.

Ok. Så du menar att dödsfallen kommer öka i Tjeckien hela vägen fram till våren? Skall bli spännande att se om det finns några tjecker kvar då...
Citera
2020-10-22, 08:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, nu ska riskgrupperna ut i arbete i samhället. Precis när den andra vågen slår mot Sverige.
Ja. Så mycket för rätt restriktion vid rätt tillfälle. 🤦🏼‍♀️
Citera
2020-10-22, 08:31
Medlem
Madagascars avatar
Bra om Tegnells övergångsställe:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oAp0Bm/jag-forstar-inte-vad-som-hander-i-tegnells-huvud, nyss
Citera
2020-10-22, 08:31
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Norge har inte tryckt in några 10% av sin oljefond i ekonomin.

Norden består inte endast av Norge.

Hur går det för exempelvis Finland?

Danmark?

Island?

Jämfört med Sverige, när det gäller ekonomin. Vad vi vet nu?
Det går inte att jämföra med Sverige, vår ekonomi är i fritt fall pga massinvandringen, coronan är bara en piss i havet om man jämför på lite sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in