2020-10-22, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Brasilianare i Astra-Zeneca vaccintrial död:
Brazilian health authority Anvisa said on Wednesday that a volunteer in a clinical trial of the COVID-19 vaccine developed by AstraZeneca AZN.L and Oxford University has died, stating it had received data from an investigation into the matter.

The regulator said testing of the vaccine would continue after the volunteer’s death. It provided no further details, citing medical confidentiality of those involved in trials.

The Federal University of Sao Paulo, which is helping coordinate phase 3 clinical trials in Brazil, separately said that the volunteer was Brazilian but did not say where the person lived.

AstraZeneca shares turned negative and were down 1.7%.
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-brazil-vaccine-int/astrazeneca-covid-19-vaccine-trial-volunteer-has-died-brazil-health-authority-says-idUSKBN2762OV

Jag läste någonstans att personen tillhörde placebogruppen. Helt underbart läge att göra om det till en konspirationsteori. (Disclaimer: Det var vad jag läste)
Citera
2020-10-22, 01:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är att folk bär munskydd av fel typ på fel sätt. Även sjukvårdspersonal undersöker patienter med tandläkarskydd och enligt uppgift drar i alla fall vissa inte ens upp det över näsan. Klart som fan att munskydd inte hjälper då. Det är ungefär som om man sätter säkerhetsbältet över halsen, eller MC-hjälmen på knäna. Inte lär den hjälpa mot huvudskador då. Fattar inte vad det är för fel på folk. Visst är det lite tyngre att andas genom ett munskydd, men så förbannat jobbigt är det inte. Få man ingen luft genom ett munskydd kommer man få förbaskat jobbigt att klara en Covid19 infektion med nedsatt lungkapacitet. Man undrar om de trär kondomen över stortån också. Folk borde skärpa sig och jag tycker FHM borde ta på sig ledartröjan och klargöra vad som gäller. Munskydd av rätt typ fungerar. Ett FFP3 skydd med god passform ger ett mycket bra skydd mot covid19 viruset. Om alla hade det på sig vid situationer där det finns risk för smittöverföring skulle vi kunna bringa ned smittan till nära noll. Att det ska vara så förbannat svårt. Folk är verkligen korkade. Det är så jag börjar ge upp hoppet om mänskligheten. Hårda ord kanske, men så känns det.

Det var bra sagt, jag håller med! Jag har redan gett upp hoppet om mänskligheten. Välkommen i klubben!
Citera
2020-10-22, 01:39
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Detta är långt ifrån över, vi är nog inte ens halvvägs igenom pandemin.

Jag förstår att du vill fortsätta ägna dig åt din skräckporr och domedagshysteri, så jag är ledsen över att behöva meddela det, men pandemin var helt över i början av juli. Alltså för snart fyra månader sedan.

Nu börjar dock människor bli förkylda eftersom det är höst och dessa förkylningar räknas nu som "fall", eftersom PCR-testet som används inte kan skilja på olika former av coronavirus, däribland alla förkylningsvirus av coronatyp. Lägg till att betydligt många fler testar sig nu än vad som var fallet i mars till juli. Att fler människor kommer dö och intensivvårdas den här hösten jämfört med tidigare år beror sannolikt på att så många ägnat de senaste 7-8 månaderna åt att montera ned sina immunförsvar genom maskbärande, överdriven handtvättning, handsprit i alldeles för höga doser, social distansering och isolation, och därför nu är mer sårbara och mottagliga för sjukdomar än någonsin tidigare. Alla dessa sjuka och döda kommer såklart att benämnas som "den andra vågen". Vi kan också lägga till alla som blir extra svårt sjuka nu pga inställda läkarundersökningar och behandlingar tidigare under året. Testar dessa också positivt för covid (eller förkylning) kommer de också räknas in i statistiken för coviddöda.

Summa summarum:

Lockdown - ett av de största massmorden i världshistorien. Och då pratar vi bara om de som dör till följd av den. Den orsakar också ett gigantiskt psykiskt lidande, krossar hundratusentals om inte miljontals småföretag, gör miljontals människor arbetslösa och bidragsberoende, raderar människans grundläggande fri- och rättigheter och kommer på sikt sannolikt att leda till svält och matbrist (vi ser det redan i Indien - kommer till väst inom 6-12 mån). För att nämna några saker. De ansvariga och dess medhjälpare ska dömas för brott mot mänskligheten när detta är över.
Citera
2020-10-22, 01:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Munskydd fungerar inte.

https://thefederalist.com/2020/10/12/cdc-study-finds-overwhelming-majority-of-people-getting-coronavirus-wore-masks/

Citat:
A Centers for Disease Control report released in September shows that masks and face coverings are not effective in preventing the spread of COVID-19, even for those people who consistently wear them.

A study conducted in the United States in July found that when they compared 154 “case-patients,” who tested positive for COVID-19, to a control group of 160 participants from health care facilities who were symptomatic but tested negative, over 70 percent of the case-patients were contaminated with the virus and fell ill despite “always” wearing a mask.

"Pandemin är över", säger allmänläkaren Glenn Dormer.

Citat:
Dormer menar att officiell statistik i dödsfall både från USA och Sverige gör gällande att SARS- CoV-2 svarar till en vanlig säsongsinfluensa och att delar av världen nu hotas av svält och ett totalitärt odemokratiskt maktstyre om inte restriktionerna hävs. I videon argumenterar han för att utvecklingen drivs av politiska intressen snarare än medicinsk expertis.

Se intervjun med Nya Tider.
Citera
2020-10-22, 02:00
Medlem
Hardusettminapa posta dina inlägg i fortsättningen här -> (FB) Alternativa teorier om covid-19
Citera
2020-10-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast de fick ju smittan under kontroll bär de hade restriktionerna. Det är efter att de släppte på dessa som smittan har tagit fart igen. Sedan går det inte att veta hur mycket som är kopplat till annat (årstiden etc).

Fast restriktioner är väl till för att släppa eller tänker du att dom skulle leva under hårda restriktioner ännu längre ?

Eller länder kanske ska gå in i lockdown o sen stanna där tills hela viruset är helt borta från hela världen ?
Citera
2020-10-22, 02:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Flera länder i Europa som snart har mars/april siffror gällande antal döda/smittade.

När tror ni vi får se liknande siffror i Sverige som vi hade i Mars/April då det var som värst?
Senast i mars/april.
Citera
2020-10-22, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det har ju kommit studier som visar att vissa typer av munskydd minskar partikelspridning vid olika aktiviteter, medan andra typer (hemmagjorda skydd av tyg) rentav verkar öka spridningen i jämförelse med att inte använda något alls. Den studie jag minns nu mätte dock inte spridning av viruspartiklar. Det får väl annars anses utrett att åtminstone kirurgiska munskydd har en förmåga att stoppa spridningen till viss/stor del, i vart fall under kliniska förhållanden.

Frågan är bara hur många procent spridda partiklar som inte stoppas av masken och som krävs för att smitta någon annan. Om masken t.ex. skyddar till 80%, men det bara krävs mindre än 20% för att bli allvarligt sjuk, räcker det ju inte med mask. En annan sak, som kan observeras, är att många pillar sig i ansiktet när de rättar till sina masker, vilket riskerar att överföra smitta. En del bär också sina masker alldeles för länge och på fel sätt. En ytterligare fråga är om maskanvändande leder till att människor chansar att röra sig bland andra trots milda symptom när de egentligen borde isolera sig.

Som det ser ut verkar masktvång inte hjälpa särskilt mycket i praktiken. Men, som antytts ovan, kan ju detta bero på ovana/kulturella skillnader (jfr situationen i vissa asiatiska länder) och inte maskerna som sådana. I slutänden är det ändå de praktiska effekterna som räknas och ser vi att smittotalen sjunker betydligt efter att en region infört maskeringstvång tycker jag det ger en god indikation på åtgärdens nytta. Att smittan ökar trots masktvång, men inte i samma omfattning som ett hypotetiskt scenario, tycker jag är otillräckligt för att införa tvång, till skillnad mot en rekommendation för den som vill bära mask, men det är ju bara min åsikt.

Det verkligen oroande problemet, som jag ser det, är vad som händer om smittofallen stiger trots masktvång, varpå tvånget lättas upp (mindre troligt) och fallen fortsätter stiga/inte planar ut. Det vill säga, regeringarna inser att det inte finns något att göra på en övergripande samhällsnivå för att hindra smittspridningen och alla åtgärder har varit förgäves. Då kommer vi att gå en mörk framtid tillmötes.

Men, å andra sidan, det kommer vi nog att göra ändå...

Jag håller med ...

Men låt säg att vi alla inser att lockdown o masker ger så liten effekt att det inte är värt det ekonomisk o tillslut säger hela Europa att vi helt enkelt får leva med smittan o leva som innan typ...

Är vi på väg dit ?
Citera
2020-10-22, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är riktigt bedrövligt hanterat av ett land som tog kontrollen och sen släppte den. Jag förstår att deras "Tegnell" fick sparken. Hoppas de reder ut det, fast det är nästan så att jag blir tegnellian och känner att det är omöjligt och lika bra att ge upp.

Ja hur orkar du kämpa o bli besviken varje dag...?

Kanske vi bara ska ge upp...

.
Citera
2020-10-22, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller med ...

Men låt säg att vi alla inser att lockdown o masker ger så liten effekt att det inte är värt det ekonomisk o tillslut säger hela Europa att vi helt enkelt får leva med smittan o leva som innan typ...

Är vi på väg dit ?

Tror det, tror även folk kommer att börja resa som allt var normalt. Folk tröttnar tillslut på restriktioner .

Så man tänker ”fuck it” ändå främst ålder 70+ som dör. Så ganska riskfritt för unga människor att bli smittade .
Citera
2020-10-22, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tror det, tror även folk kommer att börja resa som allt var normalt. Folk tröttnar tillslut på restriktioner .

Så man tänker ”fuck it” ändå främst ålder 70+ som dör. Så ganska riskfritt för unga människor att bli smittade .

Jag tror också vi snart får helt enkelt bara ge upp....

Kanske det inte blir sån kaos som vi tror o med tiden dör ju viruset ut...
Citera
2020-10-22, 02:22
Medlem
Tror det kommer bli chocksiffror..senare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in