2020-10-22, 02:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror också vi snart får helt enkelt bara ge upp....

Kanske det inte blir sån kaos som vi tror o med tiden dör ju viruset ut...

Kommer kanske inte dö ut utan vara ett återkommande säsongsvirus. Men sen vet man ju inte om det muteras. Men som sagt tror ändå folk kommer ”ignorera” det och börja leva som vanligt.
Citera
2020-10-22, 02:25
Medlem
En sak jag har funderat på lite...

I Sverige har vi haft väldigt lite restriktioner o inga munskydd..

O vi har haft Covid 19 i ca 7-8 mån..

Tänk om viruset inte har liksom en högre växel en det vi har sett ?

Detta är virusets max o övriga Europa har ca fått lika mkt med eller utan restriktioner...men detta är kanske oavsett max...

Så då är det ju helt poänglöst o vi får helt enkelt inse att leva med det !
Citera
2020-10-22, 02:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för siffrorna!

Jag kan konstatera att det fortfarande är tryggast utanför städerna. (För att upprätthålla anonymiteten, så vill jag inte nämna vilken kommun som är min.).

Ja, det är värst i städerna fast jag tror ändå man tryggt kan åka till Uppsala eller Enköping och gå på stan och till och med på restaurang om man tänker till lite. Heby kommun har tex 64 smittade per 100 000 och det låter ju väldigt mycket då det inte finns nån stor ort alls i kommunen. Men samtidigt är det bara 14000 invånare så 64 smittade är ju i verkligheten bara 9 personer. Dvs färre än en smittad per dag.

Älvkarleby som ligger på 11 representerar en enda smittad på 14 dagar. Så siffrorna kan ju röra sig väldigt mycket i de mindre kommunerna. Blir en familj på fem smittade i älvkarleby så har de plötsligt 55 smittade per 100 000...

Men siffrorna för Uppsala och enköping är ju mer intressanta då det bor lite fler folk där. Men även 115 smittade på två veckor per 100 000 är egentligen inte så många.

Om man slår ut 115 på hela länet som har 400 000 invånare om jag minns rätt så är det ju typ 460 på två veckor eller 230 per vecka eller cirka 30 om dagen...

Det är ju egentligen ingenting. Denna pandemi är kraftigt överdriven. Visst, folk dör och folk blir sjuka och bevisligen så märker sjukhusen av den men egentligen är det inte nåt att stänga ner samhället för. En otrolig överreaktion.
Citera
2020-10-22, 02:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak jag har funderat på lite...

I Sverige har vi haft väldigt lite restriktioner o inga munskydd..

O vi har haft Covid 19 i ca 7-8 mån..

Tänk om viruset inte har liksom en högre växel en det vi har sett ?

Detta är virusets max o övriga Europa har ca fått lika mkt med eller utan restriktioner...men detta är kanske oavsett max...

Så då är det ju helt poänglöst o vi får helt enkelt inse att leva med det !
Det kommer ju snart ett vaccin och biter det så är vi ju mer eller mindre av med viruset rätt fort. Jag tror nog det är lugnt till sommaren i de länder som vaccinerar.
Citera
2020-10-22, 03:56
Medlem
Var ute igår kväll och promenerade genom Stockholm. Max 1/100 har munskydd om ens det. Barer och restauranger fulla med folk och ingen tycks tänka på avstånd. Antingen har vi uppnått något slags flockimmunitet här eller så exploderar det snart igen.
Citera
2020-10-22, 04:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://techstartups.com/2020/07/23/countries-using-hydroxychloroquine-low-coronavirus-fatality-rate-compared-countries-dont-association -american-physicians-surgeons-says/

https://www.nps.org.au/news/ivermectin-and-covid-19-for-hps

De senaste studierna på ivermectin + zink + vitamin-D + dosicyclin hade närmare 100% återhämtningsgrad.
Tack för länkarna.
Är det den här medicinen som Donald Trump förespråkade tidigare?
Det verkar som om olika delar av världen har olika syn på Hydroxiklorokin. I Europa används det inte, är det så fortfarande? Att testa det som en sista utväg på döende patienser är ju inte att ge det en riktig chans. En del har ju hänt sedan denna artikel skrevs. Peru har ju haft stort antal avlida t.ex. En del länder med förvånansvärt få avlidna som Indien och Ryssland är ju länder som använder denna behandling. Jag har alltid tänkt att det berott på andra anledningar.

Kanske det även är en del fulspel med. Läste om en studie som publicerat i The Lancet som visade på att man till och med löper risk att dö av medicinen. Den drogs ju tillbaka då de som gjort den inte ställde sig bakom den. Men de fick ju ändå WHO att stoppa och sedan inte återuppta studien om läkemedlet. Så kan det vara så att vi inte använder läkemedlet I Europa och USA för en studie som forskarna som gjort den inte ställer sig bakom? Det ligger nog väldigt mycket pengar i pandemin för läkemedels bolagen och liknande.

Hm, kanske man även ska äta lite zink....
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-22 kl. 04:11.
Citera
2020-10-22, 04:38
Medlem
virvelbaggs avatar
1 781 avlidna i Europa rapporterades igår. Tycker inte det var så länge sedan det bara var några hundra. Först stiger antal smittade sedan antal avlidna. Denna gång ser vi ju hela processen på ett annat sätt då vi testar.

I våras tyckte jag att man fick intrycket av att det exploderade men nu så ser man att smittan ökar mer långsamt och att det tar tid innan folk börjar att dö. Men dö det gör det ju till slut. Försöker man trycka lite tillbaka smittan med olika relativt milda restriktioner så tar det i all fall några månader (två kanske) att hamna i klistret. Det hade kanske räckt då i våras om man hade satt i gång med restriktionerna lite tidigare och inte väntat så länge som Tegnell ville. För sedan hade ju sommaren tagit hand om problemet och ornat det för oss. Ja det är ju lätt att nu se vad som Sverige gjorde fel (vilket var väl typ….alt).

Jag har svårt att se hur vi ska klara det denna gången bara. Vi väntar lite för länge nu också. Det är som om man inte vill göra något för en sjukvården hamnat i trubbel. Men då är det lite väl sent och har man då otur och det inte funkar det man gör så bra som man hoppades så går det ju åt helvete. Lite väl osäkert spel tycker jag. Om FoHM och Tegnell gillar och satsa på osäkra hästar behöver han ju inte satsa andras liv, och sjukvårdspersonalens hälsa.
Citera
2020-10-22, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.

Ja, visst är det deprimerande att se att 99% av befolkningen har så lågt IQ! Själv har jag N95 på mig. Köpte drygt 100 stycken i februari innan de exploderade i pris. Så jag är i princip lika skyddad som personalen på en covidavdelning när jag går och handlar mat. Eftersom jag bor utomlands så bär alla andra också masker men ofta är de i tyg eller enkla kirurgmasker.

Om man har ett någorlunda högt IQ och värderar sitt liv så borde man ju rimligen skaffat sig N95 eller bättre vid det här laget. Om alla gjort det så hade smittan dött ut för länge sedan.
Citera
2020-10-22, 05:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hardusettminapa posta dina inlägg i fortsättningen här -> (FB) Alternativa teorier om covid-19

Varför ska han göra det? Att han påstår att lockdowns är idiotiska och att munblöjor inte hjälper är väl för fan inga konspirationsteorier.
Dessutom behövs det en och annan förnuftig röst i denna orgie av tragiska Corona runkare som denna tråd tyvärr mest består av.
Den dagen denna pLandemi är över kommer ni väl att gråta floder...
Citera
2020-10-22, 05:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, visst är det deprimerande att se att 99% av befolkningen har så lågt IQ! Själv har jag N95 på mig. Köpte drygt 100 stycken i februari innan de exploderade i pris. Så jag är i princip lika skyddad som personalen på en covidavdelning när jag går och handlar mat. Eftersom jag bor utomlands så bär alla andra också masker men ofta är de i tyg eller enkla kirurgmasker.

Om man har ett någorlunda högt IQ och värderar sitt liv så borde man ju rimligen skaffat sig N95 eller bättre vid det här laget. Om alla gjort det så hade smittan dött ut för länge sedan.
Att många utomlands har bristfälliga skydd är väl mest för att de är tvungna att ha något skydd men helst velat slippa eller inte har råd med riktiga.
Även om de bär dem med näsan fri skyddar de lite mot salivdroppar ifall de hostar eller pratar.
Men för eget skydd krävs minst FFP3 och vistas man på platser med mycket smittspridning är det säkert minst sådant man ska använda.
Citera
2020-10-22, 05:46
Medlem
”Tydlig ökning” av covid-19 på grundskolorna i Malmö
https://omni.se/tydlig-okning-av-covid19-pa-grundskolorna-i-malmo/a/6zjbK0
Citera
2020-10-22, 05:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Varför ska han göra det? Att han påstår att lockdowns är idiotiska och att munblöjor inte hjälper är väl för fan inga konspirationsteorier.
Dessutom behövs det en och annan förnuftig röst i denna orgie av tragiska Corona runkare som denna tråd tyvärr mest består av.
Den dagen denna pLandemi är över kommer ni väl att gråta floder...
Bara för att se om jag fattar ditt resonemanget, de som vill ha mer åtgärder snabbare vill att smittan ska vara så länge som möjligt. Hm, var är logiken i det?

Och skribenten som ni diskuterar är en av de mest otrevliga i tråden. Kastar mest skit tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in