Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Tack för siffrorna!
Jag kan konstatera att det fortfarande är tryggast utanför städerna. (För att upprätthålla anonymiteten, så vill jag inte nämna vilken kommun som är min.).
Ja, det är värst i städerna fast jag tror ändå man tryggt kan åka till Uppsala eller Enköping och gå på stan och till och med på restaurang om man tänker till lite. Heby kommun har tex 64 smittade per 100 000 och det låter ju väldigt mycket då det inte finns nån stor ort alls i kommunen. Men samtidigt är det bara 14000 invånare så 64 smittade är ju i verkligheten bara 9 personer. Dvs färre än en smittad per dag.
Älvkarleby som ligger på 11 representerar en enda smittad på 14 dagar. Så siffrorna kan ju röra sig väldigt mycket i de mindre kommunerna. Blir en familj på fem smittade i älvkarleby så har de plötsligt 55 smittade per 100 000...
Men siffrorna för Uppsala och enköping är ju mer intressanta då det bor lite fler folk där. Men även 115 smittade på två veckor per 100 000 är egentligen inte så många.
Om man slår ut 115 på hela länet som har 400 000 invånare om jag minns rätt så är det ju typ 460 på två veckor eller 230 per vecka eller cirka 30 om dagen...
Det är ju egentligen ingenting. Denna pandemi är kraftigt överdriven. Visst, folk dör och folk blir sjuka och bevisligen så märker sjukhusen av den men egentligen är det inte nåt att stänga ner samhället för. En otrolig överreaktion.