Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Nej svanhalsarna var på däck 1 enligt Övberg. Dessutom noterade flera andra personer på däck ett vatten där, forsandes under stort tryck.
...
Men huvudpoängen är att allt det här utspelade sig innan den stora krängningen. Det kan enbart förklaras med trycksatta avdelningar på däck 0.
Margus Treu har uppgett att länspumparna gick och att "i maskin var det vatten till knäna". Eftersom det enbart var möljligt att länsa från däck 0 så är det något som ytterligare stöder den tesen.
Bildäck var avskärmat från trapphuset med S.W.T.-dörrar så någon flödning neråt därifrån innan slagsidan var omöjlig.
Undersökningarna du hänvisar till bortser helt från det faktum att det måste varit en eller flera trycksatta avdelningar på däck 0. Det innan deras scenarion kan tänkas bidra till sjunkförloppet.
Premisserna för deras slutsatser är således ogiltiga.
Hyttavd. 4 är på däck 1, jag var tydligen otydlig där.
Jag tror mig ha läst samtliga vittnesmål från däck 1. Övbergs uppgift om svanhalsarna från 1997 är såvitt jag vet den enda som talar vatten ”forsandes under stort tryck”. Om vi skall tro hans vittnesmål så klättrar han på väggarna i trapphuset vilket motsäger din ide om att han ser vattnet tidigt i förloppet. Tvärtom är det mycket sent.
Så vilka är ”flera andra”? Det finns ett vittnesmål om vatten längs en vägg vid duschrummet, är det vad du menar? Det vittnesmålet tyder på vatten ovanifrån, inte underifrån.
Var hittar du uppgiften om att Treu har ”vatten till knäna?” Det finns 3-4 förhör med honom från 1994-1995. Han säger inget om det där.
Till sist upprepar du ett felaktigt påstående om branddörrarna på bildäck. Du påstod redan för 8-10 år sedan att de var vattentäta och att vatten från bildäck inte kunde komma in den vägen. Jag visade för dig då att det var fel, men nu upprepar du samma sak. Vill du att jag länkar till de 9 överlevande som ser vatten på däck 2 samt genom dörrspringorna till bildäck? Jag kan länka till GGE/Meyervarvets beskrivning av dörrarna på bildäck också. Behövs det?