2020-10-20, 18:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Aha. Tack för vägledningen. Med din vägledning, så letade jag upp en artikel där citatet förekommer.

Det var alltså Johan Giesecke som hade sagt att epidemin skulle svepa in och svepa över snabbt.
Jag har uppdaterat mitt tänkande. Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Det är antagligen mer smittsamt än influenza. Jag tror att det redan finns tusentals smittade i Sverige. Absoluta merparten blir inte särskilt sjuka (normal förkylning) och många kommer inte ens att märka att de är smittade. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas 'herd immunity', kan berätta mer om det när vi ses). Det kan väl ta 1-2 månader.

Det är från ett av de många email som begärts ut, jag kommer inte ihåg vem han skrev detta till,

Edit: tredje AP-fonden skrev han till.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-20 kl. 19:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har inte sett någon PK idag men
FHM brukar visa grafer som alltid är avtagande. Det är eftersom de brukar visa grafer på antal insjuknade per diagnosdatum. Det är bättre att titta på rapportdatum datum för trender.

Har även region Stockholm haft presskonferens idag? Var det där du såg en avtagande graf?
https://youtu.be/HoiZCxpNe9M?t=451

ökningen är avtagande, grafen är inte avtagande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jag länkade ju grafen åt dig och den är avtagande.
'
Följande länk ger en kort sammanfattning av utveckling tidsperiod efter en annan.
Stockholms lägesrapporter:
https://www.sll.se/sok/?s=l%C3%A4gesrapport&issubsite=False&searchpageid= 12203&as_sfid=AAAAAAUF3vwoH8Kb9EVrgY7WgmItlX6VOsZ-wqunQh63cNPa-GsMM96q2RXTf5ki27yPeRrF4HNLsbeYwCLBWFKlmp1w ADDyRzmNjd66BmeQQUH_IJ_JhW5UYy3dAt7hq2BrJ5o%3D&as_ fid=fe2b2e43b38b9a7d8e50c063593e416c5be9f4b9

Ökning, ökning......
Citera
2020-10-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Syftet borde vara att hitta alla som bär på viruset och därmed är smittsamma och få dessa att isolera sig.

Bättre att alla med minsta symptom isolerar sig innan man testar sig.
Citera
2020-10-20, 18:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp: Dårarna försöker lägga all skuld på Anders Tegnell. Snart är det väl "hans fel" att det snöar i Norrbotten också.
Det är från ett email som Giesecke skickade till tredje AP-fonden.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-20 kl. 19:14.
Citera
2020-10-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Följande länk ger en kort sammanfattning av utveckling tidsperiod efter en annan.
Stockholms lägesrapporter:
https://www.sll.se/sok/?s=l%C3%A4gesrapport&issubsite=False&searchpageid= 12203&as_sfid=AAAAAAUF3vwoH8Kb9EVrgY7WgmItlX6VOsZ-wqunQh63cNPa-GsMM96q2RXTf5ki27yPeRrF4HNLsbeYwCLBWFKlmp1w ADDyRzmNjd66BmeQQUH_IJ_JhW5UYy3dAt7hq2BrJ5o%3D&as_ fid=fe2b2e43b38b9a7d8e50c063593e416c5be9f4b9

Ökning, ökning......

ÖKNINGEN ÄR AVTAGANDE, är det så jävla svårt att se.
Citera
2020-10-20, 18:59
Medlem
Citat:
Du fick länk till fakta från Region Stockholm.

Läs och följa fakta: Ökning, ökning, ökning.

Räkna ihop din graf själv.

Dra sedan slutsats.
Citera
2020-10-20, 19:01
Medlem
Citat:

660 -> 771 = ökning med 16.8%
771 -> 905 = ökning med 17.3%

Skulle nog vilja säga att det kallas tilltagande, inte avtagande.
Citera
2020-10-20, 19:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför testar man? Är det för att sälja tester och fortsätta med propagandan? För det fyller inget syfte idag.

Tanken bakom testningen är att hitta smittade, spåra smittkedjor, isolera utsatta och smittade för att bryta kedjor och minska på R0-talet så att smittan hålls på en låg nivå och samhället kan fortsätta fungera. I Europa är det främst Norge, Finland och Danmark som lyckats relativt med att kväva viruset och hålla det på en hanterbar nivå. Danmark har igen stigande sjudagars medelvärde, får se hur det utvecklar sig. Har för mig att man lättat på en del restriktiopner där för några veckor sen.

Här är antal fall och utvecklingen veckovis de senaste 14 dagarna.
nor 1007
888 -11,8%
den 2722
3272 +20,2%
fin 1570
1350 -14,0%
swe 4513
5735 +27,1%
Citera
2020-10-20, 19:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Du minns tyvärr helt fel. Den officiella strategin har hela tiden varit att detta kan hålla på länge och våra åtgärder ska därmed vara av sådant slag att vi kan leva med dem länge. Att strategin skulle bygga på att snabbt uppnå flockis har Tegnell & co förnekat ett flertal gånger.

Jag tycker mig ha mött båda budskapen, både att det ska hålla på länge, och att det ska dra över.

Nu har skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" gett mig vägledning. Det var Johan Giesecke som hade förutspått att epidemin skulle svepa in snabbt, och svepa bort snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Såhär uttalade sig Tegnells mentor i början av pandemin: ”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas ’herd immunity’)”

Tack till både "ekonomi3" och "B-a-c-k-f-l-a-s-h" för att ni hjälpte mig där mitt minne svek.

Det var alltså Johan Giesecke som hade sagt att epidemin skulle svepa in och svepa över snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är från ett av de många email som begärts ut, jag kommer inte ihåg vem han skrev detta till, jag tror att det var till Tegnell och Carlson?

Med vägledning från skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" har jag letat upp en artikel där citatet förekommer.

Johan Giesecke skrev till Tredje AP-fonden:
Jag har uppdaterat mitt tänkande. Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Det är antagligen mer smittsamt än influenza. Jag tror att det redan finns tusentals smittade i Sverige. Absoluta merparten blir inte särskilt sjuka (normal förkylning) och många kommer inte ens att märka att de är smittade. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas 'herd immunity', kan berätta mer om det när vi ses). Det kan väl ta 1-2 månader.
Citera
2020-10-20, 19:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Stör inte honom för han sitter vid datorn och räknar därför är han seg på svara.

Sluta larva dig, jag hade redan svarat:

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, mitt tips när det såg som mörkast ut i Kina och Iran i början/mitten av februari var 30000-40000 döda i Sverige. Nu blev det gudskelov inte så, vi ligger på 6000. Men vi får hoppas att det inte blir en väldigt tuff och utdragen andravåg som sträcker sig från nu och till mars, för då kan siffran sticka iväg dessvärre.

Man ska komma ihåg att samtidigt som jag tippade för högt på 30000-40000 (och vi nu ligger på 6000) så sa Sveriges statsepidemiolog att ingen i Sverige ens skulle bli smittad. Bra att komma ihåg.

Jag är nöjd med det jobb jag har, men det är lite anmärkningsvärt att jag, och många andra här i tråden, skulle kunna ta över Anders Tegnells jobb imorgon dag och bara på ren intuition göra ett bättre jobb. Det är så dålig han är.
Citera
2020-10-20, 19:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Rejäl fart i Italien. Som väntat blir det åtgärder i Lombardiet inom kort.

Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet. Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in