2020-10-19, 23:51
Medlem
Jag fick i förrgår förstahandsuppgifter inifrån en intensivvårdsavdelning i Stockholm. Den lilla grupp människor som varit inlagda där de senaste månaderna har nästan uteslutande varit män med rejäl, ordentlig fetma.
Citera
2020-10-19, 23:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Andelen possessiva test kommer att berätta.

Fast testen ljuger väl? Har jag hört.
Citera
2020-10-19, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Eftersom definitionen av CFR är kvoten mellan bekräftat döda och bekräftat smittade, så hjälper inte önsketänkande eller spekulationer. CFR för Sverige är 5,7%. Högst sannolikt att den skulle varit lägre om Sverige hade varit bättre på att testa, men nu är det inte så. Could have, should have, would have hjälper inte.

Tydligt i den här tråden att många inte vet innebörden av en definition... :sad44:

Precis så är det, samma med flockimmunitet.
Citera
2020-10-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Du menar ni hade 10% immunitet för fyra månader sedan. Exakt den tid som immuniteten påstås hålla. Idag kan den vara nära noll. Det vet du inte. Och de andra 80-90%? Ska de skickas till den ryska rouletten?

Vadå 80-90%?
Du tycker nån död om dagen i corona rättfärdigar detta löjiga beteende?
Citera
2020-10-20, 00:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har vi följt Folkhälsomyndighetens strategi. Konsekvensen har blivit att svenskarna har sjunkit djupare ner i träsket. Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har vi ingen bra utväg ur misären.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns en väg, ingen vill ha den, och den kommer att leda till att självmorden ökar med typ 1000%.

Tänker du på vägen som går ut på att piska ner virusets förekomst? Den vägen kanske finns, men den skulle vara mycket smärtsam, nu när viruset redan har tillåtits få stadigt fäste i befolkningen.

Det var en ondskefull strategi att snabbt dränka Sverige i så mycket smitta att flockimmunitet skulle bli enda utvägen. Ifall flockimmuniteten havererar, så sitter Sverige i klistret.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Svenskarna är numera ett klent folk, på 1800 talet hade de klarat av det, men i dagens tidevarv så är det omöjligt. Man behöver numera skriva en triggervarning innan man gör inlägg om covid-19 på internet. För någon stackare kan ju blir kränkt.

Svenskarna skulle klara av det, ifall myndigheterna skulle mobilisera motstånd mot viruset. Men det skulle inte vara enkelt att besegra viruset i nuvarande läge.
Citera
2020-10-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt worldometer så går antalet fall per dag i Belgien spikrakt uppåt. Nu är dom på 10000 nya fall per dag. Det är mer är 10 ggr mer än för oss. Intressant är att fortfarande är dödstalen relativt låga. Spanien som ligger lite före i pandemin där har kurvan nu planat ut och guppar lite upp och ner. Trots det har antalet döda inte ökat så farligt mycket och verkar hålla sig på en stabil nivå.

Mycket tyder på att andra vågen blir betydligt mildare i effekter. Börsen verkar inte vackla alls. Fascinerande.

Exakt så. ÖPPNA UPP NU FÖR HELVETE.
Citera
2020-10-20, 00:01
Medlem
Citat:
Såsom jag minns beskrivningen av Sveriges strategi under våren, så var planen att viruset skulle svepa in, och sedan dra bort. Genom att låta viruset få spridning, skulle immunitet byggas upp, och epidemin skulle dra över snabbare.

Jag befarade att Folkhälsomyndighetens strategi inte skulle leda till att viruset drar bort, utan att strategin istället skulle göra att viruset tränger sig djupare fast i befolkningen.

Nu har vi följt Folkhälsomyndighetens strategi. Konsekvensen har blivit att svenskarna har sjunkit djupare ner i träsket. Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har vi ingen bra utväg ur misären.

Det hade varit en så mycket bättre att försöka motverka smittspridningen så mycket som möjligt. Helst skulle man ha satsat på att hejda viruset vid gränsen, så att samhället hade kunnat fortsätta fungera normalt så länge som möjligt.

Du minns tyvärr helt fel. Den officiella strategin har hela tiden varit att detta kan hålla på länge och våra åtgärder ska därmed vara av sådant slag att vi kan leva med dem länge. Att strategin skulle bygga på att snabbt uppnå flockis har Tegnell & co förnekat ett flertal gånger.
Citera
2020-10-20, 00:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag angav vad CFR är idag, inte vad den var i mars eller april. Du hallucinerar. Idag är den 5,7% enligt definitionen.

Värdet av CFR idag är dock beroende av allt som hänt från utbrottets början, men det är så definitionen är. Gilla läget.

CFR är ett dåligt mått på vad som kommer hända.
Dock ett ypperligt mått på hur man skött utbrottet som helhet.
Och slutsatsen man kan dra är att om man har oturen att vara bosatt i Sverige så är risken fram tills nu att dö av Covid tre gånger högre än i Norge sett till hela populationen.

Kommer säkert förändras framöver, men så ser det ut just nu.

Definitionen på CFR fick du i mitt tidigare inlägg.
Du har helt enkelt fel om definitionen.

Precis som användaren AW visade så är CFR en indikation på hur väl man lyckas smittspåra och hitta smittade.
Citera
2020-10-20, 00:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enligt worldometer så går antalet fall per dag i Belgien spikrakt uppåt. Nu är dom på 10000 nya fall per dag. Det är mer är 10 ggr mer än för oss. Intressant är att fortfarande är dödstalen relativt låga. Spanien som ligger lite före i pandemin där har kurvan nu planat ut och guppar lite upp och ner. Trots det har antalet döda inte ökat så farligt mycket och verkar hålla sig på en stabil nivå.

Mycket tyder på att andra vågen blir betydligt mildare i effekter. Börsen verkar inte vackla alls. Fascinerande.

Usa var uppe på 17-18 tusen på IVA innan, sen sjönk de till 14 tusen ganska precist, nu har de ökat till runt 15362, vad håller de på med?
Citera
2020-10-20, 00:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det kan ta några veckor innan de visar om man överlever eller inte.

Nä.
Dessutom har det redan gått ett par veckor.
Citera
2020-10-20, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast testen ljuger väl? Har jag hört.

Jag antar att självtesterna har den högsta felprocenten. Men som jämförelse över tid borde det ändå vara statistiskt användbart.
Citera
2020-10-20, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tänker du på vägen som går ut på att piska ner virusets förekomst? Den vägen kanske finns, men den skulle vara mycket smärtsam, nu när viruset redan har tillåtits få stadigt fäste i befolkningen.

Det var en ondskefull strategi att snabbt dränka Sverige i så mycket smitta att flockimmunitet skulle bli enda utvägen. Ifall flockimmuniteten havererar, så sitter Sverige i klistret.

Svenskarna skulle klara av det, ifall myndigheterna skulle mobilisera motstånd mot viruset. Men det skulle inte vara enkelt att besegra viruset i nuvarande läge.

Ja jag tänker på det. Det kommer att göra ont, jag lider redan. Som tur är bor jag i ett hus och har en trädgård. Undras hur andra stackars satar skulle uppleva det? Jag har dessutom ett gym, spa och bastu, så jag klarar mig. Men WTF liksom?

Självmorden borde öka exponentiellt i ett sådant läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in