Citat:
Ursprungligen postat av
ekonomi3
Du minns tyvärr helt fel. Den officiella strategin har hela tiden varit att detta kan hålla på länge och våra åtgärder ska därmed vara av sådant slag att vi kan leva med dem länge. Att strategin skulle bygga på att snabbt uppnå flockis har Tegnell & co förnekat ett flertal gånger.
Jag tycker mig ha mött båda budskapen, både att det ska hålla på länge, och att det ska dra över.
Nu har skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" gett mig vägledning. Det var Johan Giesecke som hade förutspått att epidemin skulle svepa in snabbt, och svepa bort snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
B-a-c-k-f-l-a-s-h
Såhär uttalade sig Tegnells mentor i början av pandemin: ”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas ’herd immunity’)”
Tack till både "ekonomi3" och "B-a-c-k-f-l-a-s-h" för att ni hjälpte mig där mitt minne svek.
Det var alltså Johan Giesecke som hade sagt att epidemin skulle svepa in och svepa över snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Det är från ett av de många email som begärts ut, jag kommer inte ihåg vem han skrev detta till, jag tror att det var till Tegnell och Carlson?
Med vägledning från skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" har jag letat upp en
artikel där citatet förekommer.
Johan Giesecke skrev till Tredje AP-fonden:
Jag har uppdaterat mitt tänkande. Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Det är antagligen mer smittsamt än influenza. Jag tror att det redan finns tusentals smittade i Sverige. Absoluta merparten blir inte särskilt sjuka (normal förkylning) och många kommer inte ens att märka att de är smittade. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas 'herd immunity', kan berätta mer om det när vi ses). Det kan väl ta 1-2 månader.