2020-10-20, 14:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För syftet i den här hypotetiska diskussionen är det en entitet som är lika mäktig som din Gud men har bättre förklaringsvärde. Är han då mer trolig än din Gud eftersom han har mer förklaringsvärde?
Hypotetiska diskussionen?
Get real.
Citera
2020-10-20, 14:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En modern liknelse kan vara att vår värld förhåller sig till Guds rike som en cybervärld förhåller sig till vår värld. I en vanlig cybervärld hoppar kanske avatarer in lite hur som helst, men i vår värld måste man normalt födas för att vara med och alla har en konsistent historia.

Jesus lät sig födas i vård värld för att lämna sitt budskap: vår värld går mot sitt slut men det finns en annan värld för de som är värdiga. När vi dör vaknar vi i dödsriket, spelhallen, och vissa får ett evigt liv medan andra ett evigt straff.

Men också cybervärldar är verkliga på sitt sätt.
Eller så är den här världen en projektion av vårt eget tillstånd, medan verkligheten finns i Guds Logos.
Citera
2020-10-20, 15:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför är ditt argument att jag ska bevisa Gud för dig, om du ska kunna föreställa dig tankens frihet
i vår ovetskap?
Därför att du ifrågasätter det. Om du inte vill ha svar, fråga inte.

Citat:
Gud vet allt.
Och där var han igen, och därför bör du komma med belägg. Annars kan vem som helst påstå vad som helst och då har vi ingenting att dryfta, bara en massa personer som skriker påståenden på varandra.
Citat:
Vad nu just jag och du vet är obetydligt.
Det tycker jag inte.

Citat:
Försök släpp den där repiga skivan please... Vi snackar arguments tyngd, INTE Guds existens.
Du ger alltså ett tungt argument inför dig själv, det säger ingenting alls om argumentets verkliga tyngd. Är du ens med på vad jag diskuterar här? Jag diskuterar alltså inte alla dina föreställningar i sak. Dina föreställningar är sekundära.
Argumentets tyngd beror på hur bra argumentet är. Att blanda in Gud är synnerligen viktlöst.
Citera
2020-10-20, 16:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja förlåt, min hjärna var förinställd på "vetenskap", och förinställningar gör oss tämligen hopplösa att kommunicera med.

Jag försöker igen:
Din definition är ett resultat av din doktrin. "tro på Gud" på det vis du beskriver hade alla när begreppet etablerades. Men du håller fast vid "din egen" lilla idé. (i själva verket är egna idéer få förunnat, om ens några egentligen).

Försök föreställ dig att "tro" har olika användningsområden! Tro mig!
Min definition är baserad på funktionella modeller.

https://www.openbible.info/topics/blind_faith
Citera
2020-10-20, 16:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ge ett exempel på hur du skulle bevisa Atlanten för en sådan människa!
Blindskrift, eventuellt.

Citat:
Allt är påståenden av andra eller oss själva. Bevisat blir det bara när vi själva erfar något, även om det så enbart är en erfarenhet av logik.
Alla påståenden är inte likvärdiga. Det finns påståenden och sedan finns det påståenden man kan kontrollera. Där kommer vetenskapen in och tron trillar av vägkanten.
Citat:
Verifierat blir det när vi ser/hör det.
Inte enbart.
Citat:
Att du inte erfarit Gud säger fortfarande ingenting om ett arguments giltighet.
Nej, men det är min utgångspunkt, eftersom jag nödgades förklara den. Om Gud hade funnits hade han eller hans handlingar gått att mäta eller spåra på något som helst sätt. Det är ett argument. Men som jag sagt förut, om man föreslår en helt ofalsifierbar entitet som Gud, så får man finna sig i att han antingen är icke-existerande eller inte relevant (då han inte påverkar omvärlden).
Citera
2020-10-20, 16:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En modern liknelse kan vara att vår värld förhåller sig till Guds rike som en cybervärld förhåller sig till vår värld. I en vanlig cybervärld hoppar kanske avatarer in lite hur som helst, men i vår värld måste man normalt födas för att vara med och alla har en konsistent historia.

Jesus lät sig födas i vård värld för att lämna sitt budskap: vår värld går mot sitt slut men det finns en annan värld för de som är värdiga. När vi dör vaknar vi i dödsriket, spelhallen, och vissa får ett evigt liv medan andra ett evigt straff.

Men också cybervärldar är verkliga på sitt sätt.

Och om jag då påstår att bakom cybervärlden finns cybercybervärlden och det är DEN du borde fokusera på, hade du omvänt dig? Om inte, varför skulle vi bry oss om dina påståenden om cybervärlden?
Citera
2020-10-20, 16:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hypotetiska diskussionen?
Get real.

Så du kan inte bemöta det? Ok.
Citera
2020-10-20, 16:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Därför att du ifrågasätter det. Om du inte vill ha svar, fråga inte.

Och där var han igen, och därför bör du komma med belägg. Annars kan vem som helst påstå vad som helst och då har vi ingenting att dryfta, bara en massa personer som skriker påståenden på varandra.
Det tycker jag inte.

Argumentets tyngd beror på hur bra argumentet är. Att blanda in Gud är synnerligen viktlöst.
Att argumentet Gud saknar vikt för dig är självklart, precis som att argumentet 10X10=100 är viktlöst för den som inte kan räkna till 10.
Dina vikter säger ingenting om argumentet.

.... Men nu ger jag upp, jag börjar fundera över om botar tagit över forumet...
Citera
2020-10-20, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Min definition är baserad på funktionella modeller.

https://www.openbible.info/topics/blind_faith
Du kan alltså omöjligt registrera att tro på Gud kan bero på bevis?
Citera
2020-10-20, 16:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och om jag då påstår att bakom cybervärlden finns cybercybervärlden och det är DEN du borde fokusera på, hade du omvänt dig? Om inte, varför skulle vi bry oss om dina påståenden om cybervärlden?
Den idén är inte ny, praktiserad inom grenar av tex österländska läror.
Citera
2020-10-20, 16:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den idén är inte ny, praktiserad inom grenar av tex österländska läror.
Citera
2020-10-20, 16:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Blindskrift, eventuellt.
).
När jag föreslår att du kan lära dig blindskrift säger du ju att blindskrift inte är något argument för Atlanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in