Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Givetvis? Varför givetvis? Varför skulle Gud vara mer trolig när min påhittade entitet har mer förklaringsvärde än Gud och Gud blir trolig på grund av sitt påstådda förklaringsvärde. Vad skiljer dem åt?
Och hur blir du överbevisad av en bok? Kanske på grund av fakta och argument?
Vad sägs om att istället faktiskt bevisa det då?
Skillnaden är att en är baserad på fakta, den andra baserad på tro.
Jag tror du argumenterar mot en strawman när du framställer det så som du gör.
Däremot tror jag inte Bibeln är mer än en gammal bok eftersom inget annat bevisats för mig.
Jag vet alltså inte att den skulle vara förmer och kan inte efter rätt många år här och på internet säga att någon kommit nära att övertyga mig att det skulle vara på något annat sätt.
Kan du se var din argumentation brister?
Häng med här i denna saga:
Det var en ung kvinna som var i opposition mot en oerhört mäktig man, men hon visste det inte (men den mäktige visste allt). En dag önskade den unga kvinnan något av hela sitt hjärta, och eftersom hon hade hört talas om den allsmäktige mannen via sagor tänkte hon att "det kan ju inte skada att be ändå. . Tänk om, bara om, sagorna berättade något sant".
Så hon bad, och lovade att tro, lyda och ge sitt liv åt denne mäktige om Han bara hjälpte henne med önskningen.
Som genom ett under skedde det hon önskade, men hon glömde sitt löfte... Till en dag då den mäktige mannen ringde på hennes dörr och påminde henne om löftet.
Från den dagen startade en makalös, förunderlig och underbar resa med den mannen. Han visade kvinnan många olika världar och lärde henne många saker, och bland annat gav Han henne en magisk bok där Han redan skrivit upp alltihop för länge
sedan.
Sagan tar nog aldrig slut, men i detta kapitel slutar det med att. en
döv man skrev på FB att saker inte är sanna bara för att de skrivits ned.
Du har ingen katt för att det finns böcker om katter!