2020-10-19, 16:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att tro att du är bror, fotbollsälskare och far är en doktrin.

Vi har doktriner, alltså läror om allting. Vissa är falska, men de behöver inte vara det.

Allt detta du räknar upp säger absolut ingenting om vad du är, mer än att det är vad du ser.

Det var inte min mening att få vad du är berättat för mig. Ditt förra svar skriker detta åt mig:
"jag begriper ingenting av vad du säger!!!"

Där av "Herre Gud" *pust* "orkar inte kamma denne pöjk"
;p
Ok.. Ja, jag är med på att jag inte förstår vad du menar, en anledning kan vara att du använder ordet "doktrin" på ett annat sätt än vad man brukar göra det. Normalt så används ordet "doktrin" om nånting som på något sätt styr eller guidar en, inte om allting som man tror eller har lärt sig.
Citera
2020-10-19, 16:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ok.. Ja, jag är med på att jag inte förstår vad du menar, en anledning kan vara att du använder ordet "doktrin" på ett annat sätt än vad man brukar göra det. Normalt så används ordet "doktrin" om nånting som på något sätt styr eller guidar en, inte om allting som man tror eller har lärt sig.
Hur vet du att du älskar fotboll eller är far? Du har lärt dig det.

En doktrin lärs in. Du är duktigt indoktrinerad (det är alla, utom små barn).
Är du inte styrd och guidad av din doktrin?
Menar du att det inte påverkar vad du gör och hur du ser på tillvaron att du ser att du är far?

Poängen här är hur vi sällan ser våra egna tillkortakommanden i våra resonemang. Det enda sättet att komma undan detta är medvetenhet om att man kommer till korta. Alltså behöver argument inte vägas mot varandra.

Tex:
Du anser att du har argument för att Gud inte finns. Om du skulle acceptera mitt argument måste du först höra mitt argument, men det går inte pga att du redan ser ditt argument som tyngst (det är doktrin).

Om jag påstår att du inte alls älskar fotboll lär du inte acceptera mitt påstående. Där emot kan du se tydligt att jag inte lyssnar på dig, eller kan begripa vad du säger.

Det finns tex bevis i profetiorna, men det är tydligt (bl.a. i tråden) vad ateism gör med människors argument inför sig själva. Att då förklara hur profetior funkar går inte, det blir som att förklara USAs politiska system för en treåring. Han har ingenting att hänga upp informationen på.
Citera
2020-10-19, 16:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Svaret är givetvis nej.
Givetvis? Varför givetvis? Varför skulle Gud vara mer trolig när min påhittade entitet har mer förklaringsvärde än Gud och Gud blir trolig på grund av sitt påstådda förklaringsvärde. Vad skiljer dem åt?

Citat:
Om jag hittar på att ormar evolverat fram efter slumpmässigt urval innebär inte detta att det är sant.
Inte heller blir det mer sant för att jag läser det i en bok.

Om en erkänt duktig forskare skrivit boken och hänvisar mig till den, då får boken tyngd, och när jag läser boken kan jag bli överbevisad. Att överbevisa mig om jag inte redan är intresserad nog blir omöjligt.
Och hur blir du överbevisad av en bok? Kanske på grund av fakta och argument?

Citat:
Pröva ett tankeexperiment:
Om jag säger att en orm har utvecklats till en drake, då ser du säkert en bild av tex en snok som stegvis genom evolution utvecklat
vingar mm? Eller iaf ungefär så. Du kanske ber mig bevisa det. Jag svarar att "lögn föder ondska", varpå du kanske tror att jag är full.
Vad sägs om att istället faktiskt bevisa det då?

Citat:
Våra inlärda doktriner utgör en ram för vad vi kan tänka och förstå. Du kan tex se bland troende att många som vuxit upp i en troende familj inte förstår evolutionsteorins argument. Likaledes förstår du inte Guds bevisvärde.
Skillnaden är att en är baserad på fakta, den andra baserad på tro.

Citat:
Se tex diskussionen om Bibelns autenticitet här i tråden!
Om utgångspunkten är att profetiorna omöjligt kan vara från Gud (pga att Gud inte skulle finnas) så kan man heller inte se det som är mitt för ögonen (tex att
Daniels bok förutsäger Jesus ankomst) eftersom doktrinen inte tillåter detta.

Man är förstås inte "en komplett idiot" för det, men ju mer inskränkt (blind och döv) man är desto lägre blir förstås kunskapsnivån.
Jag tror du argumenterar mot en strawman när du framställer det så som du gör.
Däremot tror jag inte Bibeln är mer än en gammal bok eftersom inget annat bevisats för mig.
Jag vet alltså inte att den skulle vara förmer och kan inte efter rätt många år här och på internet säga att någon kommit nära att övertyga mig att det skulle vara på något annat sätt.
Citera
2020-10-19, 16:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du introducerade Hulken, så nu får du ta ansvar för Hulken.

Vi diskuterade jämförandet av fantasifoster. Om du vill diskutera Hulken föreslår jag ett annat forum.
Citera
2020-10-19, 16:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Berätta mer om den figuren!

För syftet i den här hypotetiska diskussionen är det en entitet som är lika mäktig som din Gud men har bättre förklaringsvärde. Är han då mer trolig än din Gud eftersom han har mer förklaringsvärde?
Citera
2020-10-19, 16:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Behöver inte produceras något förklaringsvärde av troende, det ligger i det klassiska gudsbegreppet Gud.
Tack dock för att du gav några av Guds egenskaper: allvetande, allsmäktig, utanför tid och rum.

"Patienten har visat svaga tecken på något som kunde tolkas som en förbättring av tillståndet, men det är ännu för tidigt att uttala sig med säkerhet."

Där i ligger problemet. Det behöver inte produceras något förklaringsvärde av troende.
Stagnation och begränsning.

Ja, det är vanligt påstådda egenskaper som inte alls är styrkta på något sätt. Oskiljbart från myt och saga.
Citera
2020-10-19, 16:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För dig är det ett problem eftersom du (naturligt nog) kommer att anse att dina argument väger tyngst.
Argument står på egen merit.
Citat:
Jag har mer data på att Gud är allvetande än du har på att Gud inte finns, men detta är inte vad vi diskuterar nu.
Jag har såklart ingen data på att Gud inte finns då en icke-existerande ofalsifierbar entitet är oskiljbar från en existerande sådan. Bevisbördan ligger däremot på den som påstår att han existerar och ingen sådan börda har uppnåtts.
Citat:
Att diskutera sådant med någon kräver en annan nivå. Det vi diskuterar nu är vad tro/icke-tro gör med en människas förmåga att se bortanför de egna argumenten.
Tråden handlar inte specifikt om Guds existens, utan om intelligens kopplat till tro. Du påtalade att alla människor tycker att deras argument väger tyngst, jag försöker förklara för dig att alla inte resonerar på det viset.
Genom att hävda att ditt argument väger tyngst?

Citat:
Det finns inget argument du kan ge mig som tar bort det jag sett. Där emot är detta inte ett argument jag ger dig, det saknar tyngd som argument... Tills du själv vet argumentet.
Det saknar bevisvärde ja.

Citat:
Alla dina inlägg till mig utgår från din föreställning. Så gör vi människor. Ju större frihet vi har att tänka desto mer kan vi se. Därför säger jag att ateism är en skokartong. Ta inte illa upp! Jag har själv bott i en sådan kartong, och det har ingenting med IQ att göra.
Blinda och döva har mycket svårare att inhämta kunskap, men inte pga låg intelligens utan pga handikapp.
Och jag påstår att det inte är det men att religion är ett handikapp. Så då står vi här utan att ha kommit längre.
Citera
2020-10-19, 17:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Givetvis? Varför givetvis? Varför skulle Gud vara mer trolig när min påhittade entitet har mer förklaringsvärde än Gud och Gud blir trolig på grund av sitt påstådda förklaringsvärde. Vad skiljer dem åt?

Och hur blir du överbevisad av en bok? Kanske på grund av fakta och argument?

Vad sägs om att istället faktiskt bevisa det då?

Skillnaden är att en är baserad på fakta, den andra baserad på tro.

Jag tror du argumenterar mot en strawman när du framställer det så som du gör.
Däremot tror jag inte Bibeln är mer än en gammal bok eftersom inget annat bevisats för mig.
Jag vet alltså inte att den skulle vara förmer och kan inte efter rätt många år här och på internet säga att någon kommit nära att övertyga mig att det skulle vara på något annat sätt.
Kan du se var din argumentation brister?

Häng med här i denna saga:

Det var en ung kvinna som var i opposition mot en oerhört mäktig man, men hon visste det inte (men den mäktige visste allt). En dag önskade den unga kvinnan något av hela sitt hjärta, och eftersom hon hade hört talas om den allsmäktige mannen via sagor tänkte hon att "det kan ju inte skada att be ändå. . Tänk om, bara om, sagorna berättade något sant".
Så hon bad, och lovade att tro, lyda och ge sitt liv åt denne mäktige om Han bara hjälpte henne med önskningen.

Som genom ett under skedde det hon önskade, men hon glömde sitt löfte... Till en dag då den mäktige mannen ringde på hennes dörr och påminde henne om löftet.

Från den dagen startade en makalös, förunderlig och underbar resa med den mannen. Han visade kvinnan många olika världar och lärde henne många saker, och bland annat gav Han henne en magisk bok där Han redan skrivit upp alltihop för länge
sedan.

Sagan tar nog aldrig slut, men i detta kapitel slutar det med att. en
döv man skrev på FB att saker inte är sanna bara för att de skrivits ned.

Du har ingen katt för att det finns böcker om katter!
Citera
2020-10-19, 17:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Argument står på egen merit.
Jag har såklart ingen data på att Gud inte finns då en icke-existerande ofalsifierbar entitet är oskiljbar från en existerande sådan. Bevisbördan ligger däremot på den som påstår att han existerar och ingen sådan börda har uppnåtts.
Genom att hävda att ditt argument väger tyngst?

Det saknar bevisvärde ja.

Och jag påstår att det inte är det men att religion är ett handikapp. Så då står vi här utan att ha kommit längre.
Självklart står argument på egna meriter.

Ja här står vi, så vilket väger då tyngst, du som väger?
Citera
2020-10-19, 17:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Där i ligger problemet. Det behöver inte produceras något förklaringsvärde av troende.
Stagnation och begränsning.

Ja, det är vanligt påstådda egenskaper som inte alls är styrkta på något sätt. Oskiljbart från myt och saga.
Bevisa Atlanten för den blinde och
döve!

Den som ser lär inte be dig om bevis, men ni kan glädjas med varandra åt havet.

No Can Do!
Citera
2020-10-19, 17:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
För syftet i den här hypotetiska diskussionen är det en entitet som är lika mäktig som din Gud men har bättre förklaringsvärde. Är han då mer trolig än din Gud eftersom han har mer förklaringsvärde?
Så ser det ut när man väger argument.
Citera
2020-10-19, 18:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Vi tar sakerna för vad dom är. Det du pratar här ovan om Daniels bok till exempel, det är ingen doktrin som inte tillåter det för oss. Det som gör att det inte funkar är för att det är ett cirkelresonemang, som du själv pratade om innan. "Bibeln är sann eftersom det står så i Bibeln." Att det i en del av Bibeln står en sak som backas upp av en sak som står nån annanstans i Bibeln, det blir precis samma sak som att det står nått i slutet av "Sagan om ringen" som pekar på att nått i början av "Sagan om " är sant. Det funkar inte.
TILLÄGG: Eller om man nu vill se Bibeln som flera böcker och inte en, så är det samma sak som att det i "Sagan om ringen" står saker som pekar på att "Bilbo" och "Silmarillion" är sanna. Det funkar inte så.
Jag ser vad du menar, men ditt resonemang grundar sig i en oförståelse av hur profetiorna fungerar.
Om jag ska visa dig detta krävs djupa studier, något du knappast vill lägga tid på eftersom du inte ser mening nog med det.

Bibeln bevisar sig själv även på många andra vis, men hur ska någon kunna visa dig det... Tänkte först ignorera detta du skrev helt, men ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in