2020-10-20, 14:06
Medlem
Det finns ett större hyckleri i det här landet. En stor del har massa låtsasjobb inom den offentliga och "jobbar" med en lön som är betald av andra vilket de facto är långt värre än om någon bor hemma hos päronen och i övrigt hjälper till hemma. Det blir bara bisarrt när en socialkärringen som bara sorterar papper ska försöka klandra någon som TS som bor hemma.

Kör på du! En dag är päronen borta ju så tar vara på tiden du har dem.
Citera
2020-10-20, 14:08
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Vad är detta för fenomen egentligen. Jag har valt att bo hemma sen drygt en månad tillbaka (troligtvis tillfälligt pga höga andrahandshyror), föräldrarna bor stort och jag har tre rum för mig själv och föräldrarna jobbar om dagarna.
Är inga bekymmer att vi bor hemma så länge som det är en fas i livet, inte bara ett sätt att undvika att växa upp. Men låter ju inte så på dig. Men eftersom det varit så lätt att hitta boende tidigare var de som inte flyttade ut de som typiskt fastnat i utvecklingen. Trots att boende situationen är betydligt tuffare idag så har vi ännu mentala bilden av den tidigare situationen kvar, speciellt så hos en som skaffade sitt boende mer än tio år sedan. Så i det här fallet anses man nog tyvärr som skyldig till dess motsatsen bevisats.
Citera
2020-10-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Snarare du som lider av en utvecklingsstörning som snyltar. Min morsa sparkade ut mig 18 och hade absolut inte fått flytta hem igen.Det är jag fan glad för!

Det är ok att bo hemma om man bidrar som den vuxna man är med lön. Men alla med sitt. Du betalar nog med något annat, kanske lojalitet och att du gör som mamma och pappa säger?

Det förklarar varför du blir så provocerad av att TS bor hemma.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-10-20 kl. 14:15.
Citera
2020-10-20, 14:14
Medlem
Dyr hyra på 6k? Vafan du behöver växa upp! Tro inte att du får någon sympati här, lilla mamma gris.
Citera
2020-10-20, 14:15
Medlem
hjaelploskilles avatar
Det låter ju som att du har det bra ställt (mentalt, ekonomiskt osv), men de flesta som är 30+ och bor hemma har det inte så. Därför brukar folk generalisera och försöka ta reda på vad som är "fel" på en.

Jag kan säga att jag inte känner en enda snubbe som mår bra, har ett jobb de trivs med, har flickvän och tydliga framtidsutsikter och ändå är 30+ och bor hemma. Känner några killar som gör det fortfarande och de är curlade losers. En är konstnär, en klockar en otrolig summa timmar på Steam varje vecka, en är speltorsk.

Sen får du tänka på att det är ovanligt i Sverige att vara 30+ och bo i pojkrummet (även om det börjar bli vanligare i samband med bostadsbristen och de höga hyrorna), hade vi varit i Italien så hade detta inte ens varit en diskussion, precis som du i Sverige aldrig hade startat en tråd som lyder "varför förvånas folk över att jag äter fläsk??" men hade vi varit i Irak så hade det varit en förståelig trådstart om du käkade fläsksvålar under fredagsbönen.

Jag tycker att folks ilska mot dig i tråden är jävligt konstig och du borde ignorera det, det finns absolut omständigheter som hade gjort att jag flyttat tillbaka till föräldrarna tillfälligt, det i sig är inte konstigt men som sagt så kanske inte de som reagerar på att du är 30+ och bor hos dina föräldrar känner till din historia
Citera
2020-10-20, 14:36
Medlem
Sedan dör dina föräldrar och då står du där utan erfarenhet av att ta hand om allt själv
Citera
2020-10-20, 14:41
Medlem
theshades avatar
Generellt, historiskt sett så är hemvändande ungkarlar hemvändande av en eller annan orsak som inneburit att de inte kan klara sig själva. Klarar man inte sig själv när man är över 30 så är det något fel på en. Att man är för lågbegåvad för att behålla ett jobb eller så.

I dagens samhälle så finns det så klart en hel del andra anledningar och finns det ett helt våningsplan med separat entré osv så är det ju förmånligt att hyra in sig hos päronen om man kan göra det utan att störa varandra.

De flesta ser det nog i det traditionella perspektivet och antar att det är något fel på dig. Det får du nog acceptera. Varför bryr du dig om vad andra tycker? Du vet ju själv varför du bor som du gör. Sen kan du ju knappast räkna med att bygga en relation när du bor med dina föräldrar men det verkar du ju inte intresserad av heller.
Citera
2020-10-20, 14:45
Medlem
Citat:
Vad är detta för fenomen egentligen. Jag har valt att bo hemma sen drygt en månad tillbaka (troligtvis tillfälligt pga höga andrahandshyror), föräldrarna bor stort och jag har tre rum för mig själv och föräldrarna jobbar om dagarna. Jag är mellan 30 och 35. Grannarna hälsar bara på föräldrarna och undviker mig som att jag vore nån mördare. Vad angår det dem egentligen? Varför bryr de sig om var jag bor?
Och jag pratade med en kille på jobbet som på något sätt tagit reda på att jag bor hos föräldrarna och gissa vad han säger, "så länge du sköter tvätten och städar så ser jag inga problem". Alltså, varför i helvete bryr de sig om jag städar och tvättar? Skulle man vara mer vuxen om man städar? Vissa människor är riktigt vidriga och bor i smuts trots att de flyttade hemifrån när de var 18. Är dessa mindre vuxna?

Så vaffan kommer det här sjuka beteende ifrån? Vad angår det dig om jag städar hemma? Vi alla slänger in kläder i tvätten och vrider på och sen slänger vi in det i torktumlaren. Är man vuxen då?

Vissa är ju helt befängt störda i skallen. Jag lever exakt som alla andra med fast jobb och har insett att det inte är lönt att bo själv. Kan folk fatta att det finns människor som är tillräckligt friska i huvudet som inte vill skuldsätta sig upp över öronen i osäkra tider och betala extra avgifter, lån, räntor eller dyra hyror på 6000 kr minst?

Bor jag hos föräldrarna har jag all frihet att glra som jag vill. Ingen stress eller någonting och den enda nackdelen är att man inte kan ha ett seriöst förhållande (men det går ändå inte att träffa en kvinna för ett seriöst förhållande, knulla går bra).

Ska städa och tvätta vara ett mått på att man är vuxen?

Svenskar har ofta nån sorts Bror Duktig-syndrom. Och det anses av någon anledning viktigt att just städa och tvätta själv när man är vuxen. Själv betalar jag ett företag som skickar en av sina anställda hem till mig för att städa, det är mer accepterat men inte helt, men om det är en familjemedlem som städar åt en ska det genast skambeläggas å det grövsta.
Ingen får vara beroende av familj här förstår du. Du ska vara självständig gentemot din familj. Ska du absolut ha någon som gör saker åt dig ska det vara främlingar och mot betalning.
Så är det, men man behöver inte bry sig om det, för andras åsikter är just bara åsikter och inget du behöver oroa dig för.
Låt mor och far städa om de vill, de vill antagligen ha det som de är vana vid och tycker det blir renast när de städar själva.

Du kan till och med ha ett seriöst förhållande när du bor hos dem, det hade jag. Till sist blev det så seriöst att vi flyttade ihop.
Citera
2020-10-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Sedan dör dina föräldrar och då står du där utan erfarenhet av att ta hand om allt själv

Att städa kan en åsna lära sig. Alla kan göra det, när någon inte städar är det snarare för att den har någon diagnos som gör det svårt att fokusera på tråkiga saker.
Han har dessutom bott ensam tidigare, enligt vad han skriver.
Citera
2020-10-20, 14:52
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ja ja ta i så du spricker. Föräldrarna tar inte betalt. Det där är en typisk svensk grej (jag är etnisk svensk om du undrar) där man inte ser fel med att ta betalt av sina egna. Varför skulle föräldrarna ta betalt? Aldrig att föräldrarna skulle ta betalt av mig och om de skulle hamna i knipa så skulle jag hjälpa dem gratis. Fattar du? Man ställer upp för varandra.
Det har inte att göra med att föräldrarna tar betalt utan att du på eget bevåg chippar in en skälig summa för drift och underhåll per månad!
Bodde hemma hos kära mor i 10 månader för några år sedan melln boende och nog faan såg jag till att bidra med mitt även om morsan inte tyckte att det behövdes.
Just det, etnisk svensk även jag...
Citera
2020-10-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Du är inte ett barn längre, Att man trycker på en startknapp på valfri hushållsmaskin visar givetvis inte på att man är vuxen, men att betala för sig är ett vuxet beteende. Det minsta du borde göra är att betala en sjukt go resa per år till dina föräldrar (när corona är förbi) som gåva för att du bor avgiftsfritt i deras hem. En gåva kan man ge även om någon har sagt att dom inte vill ha betalt på månadsbasis, det borde dessutom ligga i dom flestas sunda förnuft att betala på något sätt, annars snyltar man och det är inte vuxet..

Snylta vore det om han bodde gratis hos folk han knappt känner. Det här är hans föräldrar. Varför ska han betala hyra till dem om de har tre rum som står till förfogande? Hade de behövt pengar hade de hyrt ut rummen till främlingar.
Inom familjen är det ändå meningen att han ska ärva dem i framtiden. Så ser jag iallafall på mina barn. Allt som är mitt ska en dag bli deras, så varför vara petig nu (så länge man inte har behov av pengarna förstås)?
Citera
2020-10-20, 15:00
Medlem
Doktordonkas avatar
Det är väl ganska självklart att den som flyttar hem efter att man fyllt 30 ses som en mycket märklig person?
För att ta ett exempel. "Anders Behring Breivik bodde hemma hos sin mor i vuxen ålder".
https://www.dn.se/nyheter/varlden/pa...natvand-pojke/

Naturligtvis MÅSTE man inte vara en jättemärklig person för det. Men det är klart att det är skämmigt som katten. Det närmsta jag kommer själv är att jag under några månader inte hade bostad, fast fick då låna farsans garage att ställa möbler och ägodelar i :-)
Att flytta "hem" fanns inte på kartan, på tok för skämmigt.

Sedan kan jag inte låta bli att tänka att folk är lata. Det passar inte att bo i en förort, eller i en mindre stad några mil från storstaden, då är det rynka på näsan som gäller...och flytta hem till mamma igen.

Hmm. Omanligt är nog det första jag tänker på. Sorry, men du får nog leva med att folk tycker du är en oddball.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in