Citat:
Ursprungligen postat av
Herr-P
Vad har du för skit jobb om du måste skuldsätta dig för en hyra på 6K?
Har inga skulder. Läs om, läs rätt. Skulle jag skaffa mig en lägenhet för 2 miljoner så blir månadskostnaden totalt 11.000. Varför måste jag har en lägenhet för 2 miljoner undrade någon, jag behöver inte det men lägenhetspriserna kring sthlm är 2 miljoner och mer. Och jag tänker inte flytta, det blir ett ännu större projekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pungpuckel
?? Vänligen jämför arbetslösheten i procent med olika länder i EU och återkom.
I Italien och Spanien är den skyhög, rör sig om 25 % i vissa åldersgrupper och mer inom vissa yrken. Sveriges är drygt 10 % men vissa branscher går riktigt bra ändå, t.ex medicinteknik och IT, fordon går åt helvete.
Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Der sisnämnda att du har svårt att träffa en tjej. Du borde ta tag i livet och hosta upp insatsen och på själv. Du är vuxen och det är INTE normalt att bo hos mamma när man är 30+ hur praktiskt det än är.
Det är knepigt att träffa någon idag för ert seriöst förhållande. Att träffa någon att ligga med är enkelt men det betyder inte mycket för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
hjaelploskille
Det låter ju som att du har det bra ställt (mentalt, ekonomiskt osv), men de flesta som är 30+ och bor hemma har det inte så. Därför brukar folk generalisera och försöka ta reda på vad som är "fel" på en.
Jag kan säga att jag inte känner en enda snubbe som mår bra, har ett jobb de trivs med, har flickvän och tydliga framtidsutsikter och ändå är 30+ och bor hemma. Känner några killar som gör det fortfarande och de är curlade losers. En är konstnär, en klockar en otrolig summa timmar på Steam varje vecka, en är speltorsk.
Sen får du tänka på att det är ovanligt i Sverige att vara 30+ och bo i pojkrummet (även om det börjar bli vanligare i samband med bostadsbristen och de höga hyrorna), hade vi varit i Italien så hade detta inte ens varit en diskussion, precis som du i Sverige aldrig hade startat en tråd som lyder "varför förvånas folk över att jag äter fläsk??" men hade vi varit i Irak så hade det varit en förståelig trådstart om du käkade fläsksvålar under fredagsbönen.
Jag tycker att folks ilska mot dig i tråden är jävligt konstig och du borde ignorera det, det finns absolut omständigheter som hade gjort att jag flyttat tillbaka till föräldrarna tillfälligt, det i sig är inte konstigt men som sagt så kanske inte de som reagerar på att du är 30+ och bor hos dina föräldrar känner till din historia
Du har rätt, eventuellt är jag speltorsken du tänker på men det går att reparera om jag lägger undan och sparar i fonder. Investeringsfilosofin gränsar in på låga kostnader och därför vill jag kunna kapa kostnaden på 10.000 till 11.000 det innebär att bo själv. Det är mycket pengar.
Och det är sant, ingen vet om min situation. Men de flesta har inte förståelse även om man berättar och det leder oavsett till dålig stämning och osämja.
KAN låna pengar av föräldrarna räntefritt, det har de sagt själva att jag får, då har jag bara avgiften i månaden att betala. Får se om jag gör så.
Citat:
Ursprungligen postat av
uddev
Du är inte ett barn längre, Att man trycker på en startknapp på valfri hushållsmaskin visar givetvis inte på att man är vuxen, men att betala för sig är ett vuxet beteende. Det minsta du borde göra är att betala en sjukt go resa per år till dina föräldrar (när corona är förbi) som gåva för att du bor avgiftsfritt i deras hem. En gåva kan man ge även om någon har sagt att dom inte vill ha betalt på månadsbasis, det borde dessutom ligga i dom flestas sunda förnuft att betala på något sätt, annars snyltar man och det är inte vuxet..
Men tänk om föräldrarna är generösa då? Är det också att snylta?