2020-10-20, 13:16
Medlem
I sverige tror jag det finns en stor känsla av att man ska vara självgående, självständig och alltid klara sig själv. När någon gynnas av att inte göra som alla andra (leva det "hårda livet") så dyker all den där inlåsta frustrationen upp. Smygjante, eller avundsjuka kanske?

Gör som du vill - hade min son velat bo hemma när han är 30 så får han väldigt gärna det utan att betala. Stanna något år, spara pengar, resa och leva lite. Så länge han tar han om det som är hans ansvar, dvs sin boendeyta och sina egna grejer. Man ska glädjas åt andras lycka, inte försöka tvinga in dem i sina egna normer.
Citera
2020-10-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Vet inte riktigt vad du menar med att det inte hänt mig.

varför måste du ha en bostad för 2milioner? vägrar du bo själv om du inte "får" det.

varför kan du inte skaffa en långvarig relation? för att du bor hemma som ett barn som enligt lag lever på sina föräldras nåder och myndighet.

Det jag menar är att det är upp till dig att skapa de förändringar du önskar, ingen ska ge dig mer än det du fått, dvs de bästa förutsättningarna man kan önska sig,

du har ju själv valt det arbete du har , du har själv valt att flytta hem. passar det inte , förändra din situation, ingen hindrar dig, ingen marknad, ingen annan människa.

väx upp, om du nu kan göra det under mammas och pappas "skyddande vingar"
Citera
2020-10-20, 13:21
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Nästa generation?

Vad sägs om alla äckelgubbar som åker till Thailand och hämtar något, gifter sig och skänker sedan bort hela arvet till en thailändska som sedan flyttar hem.
Rätt vanligt faktiskt!

Eller alla fetton som använder sina arv till att bara köpa skräp och lyx för, för att sedan när pengarna är slut, gå och ta snabblån.
Eller köper en Tesla för alla pengar som föräldrar och farföräldrar slitit ryggarna har kämpat ihop.
Även detta ganska vanligt!

Jag är ledsen att behöva säga det men det finns ingen framtid, nuet är nu och allt som kommer är ett jävla nu, som kommer upplevas som ett NU. Vakna

Eh, dessa äckelgubbar och slösarfetton är inga som beter sig så som TS föräldrar eller TS (som lägger undan en månadslön/månad). Tror du predikar för korgossar, jag tycker som du att dessa avarter är äckliga. Men tycker att TS och hans päron är sunda. Dock så är jag oenig om att det inte finns en framtid. Sluta vara så mesig. Marodörer har det också kul.
Citera
2020-10-20, 13:22
Medlem
Vad har du för skit jobb om du måste skuldsätta dig för en hyra på 6K?
Citera
2020-10-20, 13:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Köp ett TV spel och mörkläggningsgardiner så kan du leva gott där hela livet.
Hela diskussionen bottnar väl i din och föräldrarnas relation. Om det funkar så visst.
Men försök att väcka din självinsikt. Du kommer bli bortskämd och lite institutionaliserad då du kommer att slippa mycket av det man gör i ett eget hushåll. Vill du ha en relation framöver så se upp så du inte letar efter en hushållerska för det kommer du inte hitta.
Men jag tror att flyttar man hem efter trettio så har inte relationer med andra någon högre prioritet.
Jobbade ett tag med en i 50 års ålder som bodde i en lägenhet mitt emot mamma och pappa.
När han var på jobbet var mamman och städade och fixade med tvätt mm. Han la en lapp på bordet om han behövde något från affären och frukost/middag knallade han in hos föräldrarna och åt.
Tror han var oskuld då och säkert fortfarande, man är/blir udda med ett sådant liv.

Citat:
Jag fattar, men min situation handlar helt enkelt om att jag valt att flytta hem efter att ha flyttat ut när jag var 20. Bott själv i 13 år och klarar mig som vilken annan som helst, med skillnaden att jag hade mycker bättre ekonomi förut. Jag jobbar i stan och bodde tidigare i stan, föräldrarna bor 3 km utanför stan och jag ansåg det helt var onödigt att bo 3 km längre bort och betala 11.000 i räkningar. Till vilken nytta, för att säga att man bor själv?
Jag har bevisat att jag kan bo själv, det gjorde jag för 13 år sedan och det hela är så patetiskt med träskallar som ska förminska en över en sån sak.

Om ingen får veta att jag bor hemma så behandlar de mig som vem som helst. De skulle aldrig kunna ana sig till att jag bor med föräldrarna.

Så inte vi kommer på kant med varandra så tycker jag alltså att det är helt ok, jag ville bara belysa att du får se upp så du inte blir hemmablind, låter bättre än institutionaliserad.

För många är dom 11.000 värt att betala för att ha sitt eget liv, om du inte resonerar så och som jag skrev innan har ett kanonförhållande med päronen så ok.

Sen om du verkligen innerst inne tycker att detta är ok och inte bara handlar om snålhet som bedrar vishet så tycker jag att du bara kan skita i vad folk tänker och tycker men det verkar svårt.
Du kanske ska fundera mer på varför du hänger upp dig på vad folk säger/tycker istället för att folk hänger upp sig.
Det finns sociala mönster och vägar i samhället som bör? följas bara för att och gör man inte det så blir det såklart konstigt för många men det betyder inte att det för den skull är fel.
Ditt liv din väg!

Lycka till
Citera
2020-10-20, 13:32
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ja ja ta i så du spricker. Föräldrarna tar inte betalt. Det där är en typisk svensk grej (jag är etnisk svensk om du undrar) där man inte ser fel med att ta betalt av sina egna. Varför skulle föräldrarna ta betalt? Aldrig att föräldrarna skulle ta betalt av mig och om de skulle hamna i knipa så skulle jag hjälpa dem gratis. Fattar du? Man ställer upp för varandra.
Vadå knipa? Du hade ju lägenhet som du valde att flytta ifrån, och jobb dessutom. Det där är girighet du utövar.
Det är dags att växa upp och tackla livet som en vuxen. Det du håller på med funkade som 18-20åring, men 35? Kom igen, mannen.
Citera
2020-10-20, 13:38
Medlem
Juggernawts avatar
Inget annat än en jättebäbis. Se upp att du inte fastnar där tills föräldrarna dör och du är en svettig lat fetknopp utan någon framtid eller förhållande.
Men det är klart, är det den vägen du vill vandra så gör det, men var inte förvånad över att folk ser ner på dig.
Citera
2020-10-20, 13:39
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du menar med att det inte hänt mig.

Lipar inte, snarare verkar många vara angelägna och arga över att vissa bor hemma. Varför då?

Sverige är bättre än många europeiska länder och arbetsmarknaden är inte bättre ute i Europa. Tror visserligen inte skillnaden är så stor.

?? Vänligen jämför arbetslösheten i procent med olika länder i EU och återkom.
Citera
2020-10-20, 13:40
Medlem
Gronladans avatar
Bara i Sverige kan det ses som något negativt att hålla samman med familjen, även i vuxen ålder. Sjuka jävla marxistkräk. Stå på dig TS.
Citera
2020-10-20, 13:44
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Vad är detta för fenomen egentligen. Jag har valt att bo hemma sen drygt en månad tillbaka (troligtvis tillfälligt pga höga andrahandshyror), föräldrarna bor stort och jag har tre rum för mig själv och föräldrarna jobbar om dagarna. Jag är mellan 30 och 35. Grannarna hälsar bara på föräldrarna och undviker mig som att jag vore nån mördare. Vad angår det dem egentligen? Varför bryr de sig om var jag bor?
Och jag pratade med en kille på jobbet som på något sätt tagit reda på att jag bor hos föräldrarna och gissa vad han säger, "så länge du sköter tvätten och städar så ser jag inga problem". Alltså, varför i helvete bryr de sig om jag städar och tvättar? Skulle man vara mer vuxen om man städar? Vissa människor är riktigt vidriga och bor i smuts trots att de flyttade hemifrån när de var 18. Är dessa mindre vuxna?

Så vaffan kommer det här sjuka beteende ifrån? Vad angår det dig om jag städar hemma? Vi alla slänger in kläder i tvätten och vrider på och sen slänger vi in det i torktumlaren. Är man vuxen då?

Vissa är ju helt befängt störda i skallen. Jag lever exakt som alla andra med fast jobb och har insett att det inte är lönt att bo själv. Kan folk fatta att det finns människor som är tillräckligt friska i huvudet som inte vill skuldsätta sig upp över öronen i osäkra tider och betala extra avgifter, lån, räntor eller dyra hyror på 6000 kr minst?

Bor jag hos föräldrarna har jag all frihet att glra som jag vill. Ingen stress eller någonting och den enda nackdelen är att man inte kan ha ett seriöst förhållande (men det går ändå inte att träffa en kvinna för ett seriöst förhållande, knulla går bra).

Ska städa och tvätta vara ett mått på att man är vuxen?

Der sisnämnda att du har svårt att träffa en tjej. Du borde ta tag i livet och hosta upp insatsen och på själv. Du är vuxen och det är INTE normalt att bo hos mamma när man är 30+ hur praktiskt det än är.
Citera
2020-10-20, 13:52
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Nej, de vill inte att jag betalar. De tar inte betalt av sina egna barn.

Du är inte ett barn längre, Att man trycker på en startknapp på valfri hushållsmaskin visar givetvis inte på att man är vuxen, men att betala för sig är ett vuxet beteende. Det minsta du borde göra är att betala en sjukt go resa per år till dina föräldrar (när corona är förbi) som gåva för att du bor avgiftsfritt i deras hem. En gåva kan man ge även om någon har sagt att dom inte vill ha betalt på månadsbasis, det borde dessutom ligga i dom flestas sunda förnuft att betala på något sätt, annars snyltar man och det är inte vuxet..
Citera
2020-10-20, 14:05
Medlem
Sverige har ju en extrem åsiktskorridor vad gäller allt som avviker från majoriteten egentligen, även att bo hemma efter fyllda 25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in