Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-21, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du bor hemma hos föräldrarna för att det kostar att bo själv så har du svaret på varför andra tycker att det är lite udda, omoget och parasitbeteende. Du har ju uppenbarligen möjligheten att leva som en vuxen, men väljer att leva som ett barn.

Det finns många som sitter i en sådan sits att de inte kan komma hemifrån, men du är ju bara feg och lat.
Tänk så här. Jag tar lån, flyttar, jobbar, betalar hyra och ränta osv, men efter en månad så kraschar bopriserna med 50 % och ränteavdraget tas bort och amorteringskravet höjs.

De flesta skulle i ett sånt läge tycka att de som lever som ett barn är ansvarsfulla som inte tog lån utan att tänka på konsekvenserna. Jag vet hur det kommer låta sen när mängder av personer är skuldsatta för att de tog lån och ville spela vuxna, du kommer säga "Öhh, har du inte pengar kan du ju inte flytta öööh" som en besserwisser.

Nu är man i stället ansvarsfull över sin egen ekonomi men får skit i alla fall.
Citera
2020-10-21, 12:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imola01
Tänk så här. Jag tar lån, flyttar, jobbar, betalar hyra och ränta osv, men efter en månad så kraschar bopriserna med 50 % och ränteavdraget tas bort och amorteringskravet höjs.

De flesta skulle i ett sånt läge tycka att de som lever som ett barn är ansvarsfulla som inte tog lån utan att tänka på konsekvenserna. Jag vet hur det kommer låta sen när mängder av personer är skuldsatta för att de tog lån och ville spela vuxna, du kommer säga "Öhh, har du inte pengar kan du ju inte flytta öööh" som en besserwisser.

Om bostadspriserna kraschar, varför skulle politikerna ta bort ränteavdrag och amortering? Ditt tankeexperiment med ett prisfall på 50% är också helt från vettet. Om det är vad du faktiskt oroar dig för så är du inte bara feg och lat, du är dum också.

Det är inte ansvarsfullt att leva på andras pengar. Parasit, som har skrivits, är rätt ord när man lever på någon annans bekostnad.
Citera
2020-10-21, 12:58
Medlem
Drevets avatar
Citat:

Du tar inte ansvar över din ekonomi, det du gör att leva på någon annan. Tar man ansvar över sin ekonomi så klarar man av att betala för sitt boende och allt som kommer där till.
Det finna hyresrätter som gör att du inte behöver belåna dig.
Människor ser ner på de som bor hemma på grund av att det visar att man i te kan ta ansvar över sitt eget liv. Du är tydligen inte mogen att vara i vuxenlivet utan behöver leva på bidrag från dina föräldrar. Att vara en parasit på andra är oftast något som inte står högt i kurs. Och hur du försvarar ditt leverne visar bara att du är inkompetent inför ett självständigt liv.
Citera
2020-10-21, 13:20
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Det är ganska svårt att inte bryr sig. Man vill träffa en kvinna men kan inte det för att man inte passar in i den standardiserade åsiktsmallen som varje kvinna applicerar på alla män på grund av osäkerheten att sticka ut.

Tycker du det är smart att ta lån av föräldrarna och köpa lägenhet? Priserna tycks ju inte gå ner en enda krona, så vad ska man göra.

De mobbarna undviker jag så gott det går. Finns många sjuka som kränker för att höja sig själva.
Jag framförde din situation till personen jag nämnde tidigare som suttit i samma sits som du.
Jag citerar:
Citat:
"Istället för att ha ångest för din nuvarande situation så använd den som en "blessing in disguise" och ha en långsiktig plan istället. Det finns massa yrkeshögskolor tex ifall du vill byta karriär/inte trivs på ditt jobb. Då kan du ha nytta av att du bor hemma hos föräldrarna.
Det är viktigt att du inte stressar fram utan arbeta långsiktigt för att skapa det liv du vill ha. Långsiktiga planer är bättre än kortsiktiga lösningar."
(Min vän tryckte mycket på detta med långsiktighet)
Citat:
"När det gäller tjejer så är det mycket större chans att löser sig naturligt om du bygger upp dig själv/känner att du är på väg någonstans. Du får bättre självkänsla. Allt i ditt liv får ett bättre utgångsläge då"

Det där med lån..tycker min vän är en kortsiktig lösning. Se till att du går mot att skapa en sits där du kan tjäna pengar på något du gillar.
Behöver du mycket frihet? Finns det något du älskar att göra? Hur ser ditt ideala liv ut? Tänk efter noga sen går du mot det målet.
Citera
2020-10-21, 13:20
Bannlyst
Citat:
Om bostadspriserna kraschar, varför skulle politikerna ta bort ränteavdrag och amortering? Ditt tankeexperiment med ett prisfall på 50% är också helt från vettet. Om det är vad du faktiskt oroar dig för så är du inte bara feg och lat, du är dum också.

Det är inte ansvarsfullt att leva på andras pengar. Parasit, som har skrivits, är rätt ord när man lever på någon annans bekostnad.
Nej då, vem hade trott att bostadspriserna skulle stiga 1000 % på 15 - 20 år? Det är ditt tänkesätt som är från vettet. Finns situationer i historien där boprisfallet varit 95 %. Tog cirka 40 år för dem att få tillbaka värdet. Ett prisfall på 50 % är rimligt och möjligt.

Och det handlar troligtvis om avundsjuka. Jag har en fördel gentemot andra, då jag kan spara undan nästan hela lönen. Men slava på du.
Citat:
Ursprungligen postat av Drevet
Du tar inte ansvar över din ekonomi, det du gör att leva på någon annan. Tar man ansvar över sin ekonomi så klarar man av att betala för sitt boende och allt som kommer där till.
Det finna hyresrätter som gör att du inte behöver belåna dig.
Människor ser ner på de som bor hemma på grund av att det visar att man i te kan ta ansvar över sitt eget liv. Du är tydligen inte mogen att vara i vuxenlivet utan behöver leva på bidrag från dina föräldrar. Att vara en parasit på andra är oftast något som inte står högt i kurs. Och hur du försvarar ditt leverne visar bara att du är inkompetent inför ett självständigt liv.
Människor med jobb i offentlig sektor är parasiter på de inom privata sektorn efter deras jobb finansieras av privata. Samma sak där.
Citera
2020-10-21, 13:25
Medlem
Folk som orkar bry sig om andras boendesituation är bara avundsjuka.

Om någon har en lösning där alla parter trivs så spelar det väl ingen roll. Det är väl upp till de inblandade individerna att avgöra som situationen fungerar eller ej.
Citera
2020-10-21, 13:28
Bannlyst
Och det konstiga är att man måste vara skuldsatt med räntebärande lån för att inte klassas som en parasit av er. Om man har lån till föräldrarna är man tydligen också en parasit. Och det visar bara att ni är avundsjuka. Troligtvis är ni själva skuldsatta med skitjobb som ni är tvingade att gå till för att klara av den gråa vardagen med räkningar och andra måsten. Den här friheten jag har är till priset räknat oslagbar. De flesta är ju ändå sibglar och ska man flytta 3 km från föräldrarna så kostar det 10.000 i runda slängar bara för att stoltsera med att man bor själv. De flesta får sitta och dra i sin skrumpna hundkuk i sin överbelånade fastighet och skatteslava åt bank och stat.
Senast redigerad av imola01 2020-10-21 kl. 13:30.
Citera
2020-10-21, 13:30
Medlem
Citat:
Inget av det. Drömmer däremot om en högre lön.
Hur får man högre lön?
Genom att studera och förkovra sig.
Fokusera på detta istället för att bara tänka på att spara pengar!
Citera
2020-10-21, 13:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Nej då, vem hade trott att bostadspriserna skulle stiga 1000 % på 15 - 20 år? Det är ditt tänkesätt som är från vettet. Finns situationer i historien där boprisfallet varit 95 %. Tog cirka 40 år för dem att få tillbaka värdet. Ett prisfall på 50 % är rimligt och möjligt.

Ett prisfall på 50% om en månad är inte rimligt. Ett prisfall på 50% på ett år är inte rimligt. Vi binder räntor till långt under 2% på fem år. Riksbanken prognostiserar nollränta 3 år framåt. Att något radikalt skulle hända med bostadsmarknaden under de förutsättningarna är inte vettigt. Våra banker är dessutom solida, vår statsskuld är låg. Det finns så många verktyg att ta till för att dämpa ett prisfall att den enda slutsatsen man kan dra är att du inte är redo att vara vuxen.
Citera
2020-10-21, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ett prisfall på 50% om en månad är inte rimligt. Ett prisfall på 50% på ett år är inte rimligt. Vi binder räntor till långt under 2% på fem år. Riksbanken prognostiserar nollränta 3 år framåt. Att något radikalt skulle hända med bostadsmarknaden under de förutsättningarna är inte vettigt. Våra banker är dessutom solida, vår statsskuld är låg. Det finns så många verktyg att ta till för att dämpa ett prisfall att den enda slutsatsen man kan dra är att du inte är redo att vara vuxen.
Okej jag hoppas att du har rätt! Får se om jag tar lån.
Citera
2020-10-21, 14:13
Medlem
Det är inget fel med att bo hemma så länge man själv vill det och ens föräldrar är med på det, vem vet det kanske är bra för familjen.

Man ska bo där man trivs. Jag känner till några personer som bor i ett kollektiv, tycker det är rätt så konstigt att göra om man är 30 år gammal...

Däremot så tycker jag att det är konstigt, jag själv hade inte velat flytta tillbaka och bo med mina föräldrar, känslan av frihet och att stå på egna ben klår definitivt att bo hemma, slippa lån och höga hyror.

Tycker dock att du borde hjälpa till med hyran minst.
Citera
2020-10-21, 14:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Kan inte va i Stockholm, känner ingen som har 30 efter som bor så flådigt utan att behöva äta nudlar.

Onej .. Född och uppväxt norrort och K-holmen men nu när man passerat 40 så är inte storstadslivet prio. Jag bor nu så bra det går . Har dock bara en timme till stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in