2020-10-20, 11:57
Medlem
Moruroas avatar
Vad är det för överlevare som Hummel pratar om här?:

Citat:
Av utskrifterna, som Aftonbladet tagit del av, framgår att Werner Hummel ville veta mer om ”the white thing”, den vita saken som Reintamm sett.

Hummel berättade, enligt dokumentet, att en annan överlevare berättat om att han sett tornet på en ubåt. Och nu hade de alltså ytterligare en person som vittnade om samma sak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet
Citera
2020-10-20, 12:02
Medlem
Giant Squids avatar
Sjöfartstidningen talar mycket varmt om Evertssons film.
Journalistpriset att vänta?

Estoniaserie klär av makten
""Hans fem avsnitt långa Estonia-dokumentär i Dplay är bland det bästa jag sett i genren och det väcker fråga om allt från anständighet till trovärdighet, ansvar och missbruk av makt.

Estoniadokumentären är skoningslös och drar brutalt ner byxorna på haverikommissionen som lagt fram en sanning som helt enkelt inte tycks ha stöd i fakta.

....något är ruttet i konungadömet sverige..."""

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/estoniaserie-klar-av-makten/
Citera
2020-10-20, 12:06
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bogvisiret, eller en kraftig våg som träffar det nu platta förskeppet är väl bra kandidater.

Påhitt är ett starkt ord. Om t.ex. ett vittne säger ”en kraftig smäll”, en annan ”två smällar”, en tredje ”tre smällar”, då är inte den första tanken jag har att 2/3 hittar på, trots att uppenbarligen endast en har rätt. Du kan jämföra med MOP där vittnena inte ens är eniga om de hörde ett, två, eller kanske t.o.m. tre skott!

Det kan ju mycket väl vara så att de uppfattat det olika, eller att de påverkats av det de hört från andra innan de lämnar sina uppgifter. Det är därför det är meningslöst i utredningssyfte att idag fråga Yasmina, Siri och Kent vad de hörde, såg och kände för 25 år sedan (men ett klassiskt TV-knep). Det är inte rimligt att anta att de ens själva kan avgöra vad som är riktiga minnen och vad som skapats över tid, för så funkar vi människor. Vi skall gå på de första uppgifterna, helst från dagarna efter olyckan, men i vart fall de första åren.

Naturligtvis är vittnesmål som sker så snart som möjligt efter en olycka mest värda.
Reintamm skrev ner sina upplevelser på sju A4 vid nyår 94/95.
Kent Härstedt skrev en bok som gavs ut 1995.
Ysmina säger så här: "– Jag har varit glasklar med mina uppgifter från dag ett när vi blev polisförhörda i Finland. Jag har en tidsangivelse om när det hela startade, förloppet och vad jag hört."
Citera
2020-10-20, 12:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Ja litar på vittnena hålet sänkte estonia,vittnesuppgifter stämmer med en kollision av något.
Så du menar att det finns vittnen från däck 1 som vittnar om en kollision? De var de som var närmast. Vilka är de i så fall och vad i deras vittnesmål menar du stöder din teori?
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm
Citera
2020-10-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du litar på just de (ca 10) ögonvittnena som såg vatten på durken på däck 1 (menar du väl?), men att ingen av dem berättar om kollisionen du påstår har ägt rum, det är inget du fäster dig vid? Vittnen som de facto befann sig mindre än 10 m från de nyupptäckta hålets plats.

Och det faktum att 9 överlevande från däck 1 ser vatten komma in från bildäck på däck 2 ovanför, hur passar det in i din säkra slutsats?

Du har en ovana att vrida och vända på siffror och våningar, sannolikt för att förvirra den du pratar med. Reintamm hade sin hytt under bildäck. Det var vatten där så fort han sprang utanför sin dörr. Det kom inget vatten från trappen upp till bildäck när han sprang upp där. Fler vittnen säger samma sak. Vattnet började därnere
Citera
2020-10-20, 12:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Spelar ingen roll hur dom klipp ihop detta. Om dom vill få in drama eller ej. Det gör det inte mindre trovärdigt att man HITTAT ett hål. Du kan försöka bortförklara det hela hur mkt du vill med din "expert" teorier. Hålet finns där. Gilla läget . Det går inte att ändra på det. Det hela handlar om när hålet uppstod o om det bidrog till det snabba förloppet. Sen kan du försöka gnälla hur mkt du vill på hur en dokumentär klipps ihop.
Var skrev jag att det inte var trovärdigt att de hittat ett hål? Inte heller är det konstigt att man klipper program, men om de mörkat att det finns ett hål till då är det något helt annat.

Fråga till dig: Om det visar sig att det finns ett hål till längre akterut, som rimligen inte kan förklaras samma kollision som Dplay spekulerar om, tycker du att det i så fall är vilseledande av Dplay?
Citera
2020-10-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag tänkte på en sak.

Finns det något som utesluter ett ännu större hål i botten av skeppet?
Om typ en mina fästs på skrovet och detonerat så hela skrovet är knäckt och revan vi ser är bara en del utav en ännu större reva. I så fall skulle fendern gjort så att skrovet höll ihop bättre just där.

Då kunde sänkningen gått hur snabbt som helst och förklarat det snabba förloppet.

Men hela botten syns väl när man dyker?
Citera
2020-10-20, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sjöfartstidningen talar mycket varmt om Evertssons film.
Journalistpriset att vänta?

Estoniaserie klär av makten
""Hans fem avsnitt långa Estonia-dokumentär i Dplay är bland det bästa jag sett i genren och det väcker fråga om allt från anständighet till trovärdighet, ansvar och missbruk av makt.

Estoniadokumentären är skoningslös och drar brutalt ner byxorna på haverikommissionen som lagt fram en sanning som helt enkelt inte tycks ha stöd i fakta.

....något är ruttet i konungadömet sverige..."""

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/estoniaserie-klar-av-makten/
Några här kommer inte acceptera Jörgen Pettersons artikel då han inte hänvisar till jaic rapporten
Mycket bra artikel som alla här bör läsa!
Citera
2020-10-20, 12:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Detta är de tyska experternas tolkning av ljuden:

https://estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html
Men läser du inte det du citerar? I GGEs sammanfattning (deras version) står det:

Most of the survivors reported at least one very heavy bang, crash, impact combined with an abrupt stopping of the vessel as if the vessel had collided with something, which was so strong that they were thrown against the walls, etc. Before this very dramatic crash/impact noise, which apparently caused the vessel to stop abruptly and which was clearly before the sharp and wide heels to starboard, there had been other noise scenarios heard by survivors, which were different. While Carl Övberg was in his cabin in the 4th compartment he heard hydraulic and sledge-hammer type banging noises. The others further forward and aft heard howling, squeaking and, most dominantly, scraping noises which were combined with the shaking of the vessel and which sounded as if the vessel.

”stopping of the vessel”, vad tror du det är? En kollision midskepps? Eller kanske något som händer i fören?
’hydraulic and sledge-hammer type banging noises” ”before the ...crash/impact noise.” Vad har de ljuden med en kollision att göra?

Återigen, vilket vittne på däck 1 vitnar om något som kan ens avlägset kan tolkas som en kollision midskepps, precis bredvid där de befinner sig? Kan du hitta ett (1)?
Citera
2020-10-20, 13:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Evertsson har sagt att det finns material kvar naturligtvis, som kan vara av intresse för en framtida utredningsgrupp. Han har dock inte sagt att det absolut finns något spektakulärt som hans team har kunna upptäcka i det materialet.
Men att släppa materialet på youtube för dig enkom eller till polis eller åklagare är naturligtvis inte utav intresse eftersom han är åtalad för dessa filmer.
Om du ( eller "ni" som du uttrycker det ) är så intresserade utav videomaterial så borde ni börja i rätt ände och kräva att få se de förlorade videobanden, de bortklippta delarna från videobanden, orginalbanden i rätt format med bättre kvalitet som borde funnits med i det tidigare underlaget.
Jag kräver inte att Evertsson skall släppa något material alls. Han är filmare och vill såklart tjäna pengar från den investering de gjort, oavsett åtal.

Vad jag säger är att om det finns ett andra hål längre akterut på bild, vilket estnisk media rapporterat om, då har vi blivit förda bakom ljuset. Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro om det hela. Den estniske journalisten (?) i TV-inslaget håller upp ett papper med det kända vertikala hålet/sprickan + ett horisontellt streck över fender längre akterut (i höjd med maskinrummet). TV-inslaget gick inte att översätta (?) så jag vet inte vem som gett dem papperet; jag utgick i från att det var. Om någon kan estniska vore det förnämligt med en översättning.
(skall leta rätt på länken igen).
Citera
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Men hela botten syns väl när man dyker?
Vet ej faktiskt det är därför jag frågar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Om de inte gjort som Estoniautredaren Hirsfeldt och kastat bort allt underlag. Eller är det bara staten som gör så?
OM det råder en Strikt, kanske 70 år lång Försvarssekretess runt viktiga element i katastrofen, Hur Fasen kan då någon på allvar tro, att det ska kunna gå att vinna någon klarhet om händelsen? Jag fattar.....Nada;-))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in