Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det ät en tanke, men då har vi å andra sidan inte rätt bokstäver. Om man nu skall tro på att det är vid sista ’E’ i ESTLINE dvs.
Min tanke var att man i så fall kan orintera sig utifrån skrovgenomföringen i förhållande till fönster och fenderlinje trots att fartyget är målat annorlunda.
Har själv gjort ett halvhjärtat försök, men tyvärr bara hittat skannade bilder i lägre upplösning.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Hoppar in här ang. redigering:
Det var mitt intryck också, och det väl närmast standard i dokumentärer om upptäckter. Vad som är mer anmärkningsvärt är att vi ges intrycket att upptäckten av hålet är det sista som sker och att de avbryter expeditionen sedan. Men om det stämmer att det finns ett andra håll akterut strax över fenderlinjen (som esterna visar i sitt tv-reportage), då har vi blivit förda bakom ljuset. För då har vi minst ett hål som måste ha uppstått på botten.
Ja
Rent generellt är det nog så att dokumentärer allt som oftast är dramatiserade när det gäller tex. scener från observatörers reaktion på upptäckter och liknande samt att klippning görs för att förstärka det budskap producenten vill förmedla.
Att (minst) ett hål i skrovet filmats råder ingen tvekan om, men att man skulle avbrutit all filmning minuter efter en sådan upptäck och inte undersökt/dokumenterat hålet mer utförligt än vad som visas i filmen känns orimligt.
Anledningen till den begränsade bild som förmedlas i filmen kan vara flera och personligen tror jag mer på att man avsåg att skapa en dramatisk effekt, få uppmärksamhet och locka fler tittare än tex. hålla inne på uppgifter för att senare kunna sätta myndigheterna på pottkanten.
Om det finns ett hål till ovanför fenderlinjen faller många av de alternativa teorier som är hetast just nu...
Oavsett dokumentärfilmarnas agenda är upptäckten viktig och det är angeläget att hålet dokumenteras och undersöks ytterligare för att finna förklaringen till dess uppkomst.