2020-10-20, 09:14
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hoppar in här ang. redigering:

Det var mitt intryck också, och det väl närmast standard i dokumentärer om upptäckter. Vad som är mer anmärkningsvärt är att vi ges intrycket att upptäckten av hålet är det sista som sker och att de avbryter expeditionen sedan. Men om det stämmer att det finns ett andra håll akterut strax över fenderlinjen (som esterna visar i sitt tv-reportage), då har vi blivit förda bakom ljuset. För då har vi minst ett hål som måste ha uppstått på botten.

I studio ett (29/9, 15:30) svarade Evertsson ”vi har täckt in allt intressant på fartyget, och det här var det vi hittade” på frågan om de filmat allt. Jag skulle helt klart kalla det vilseledande
Citera
2020-10-20, 09:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Bogvisiret, eller en kraftig våg som träffar det nu platta förskeppet är väl bra kandidater.

Påhitt är ett starkt ord. Om t.ex. ett vittne säger ”en kraftig smäll”, en annan ”två smällar”, en tredje ”tre smällar”, då är inte den första tanken jag har att 2/3 hittar på, trots att uppenbarligen endast en har rätt. Du kan jämföra med MOP där vittnena inte ens är eniga om de hörde ett, två, eller kanske t.o.m. tre skott!

Det kan ju mycket väl vara så att de uppfattat det olika, eller att de påverkats av det de hört från andra innan de lämnar sina uppgifter. Det är därför det är meningslöst i utredningssyfte att idag fråga Yasmina, Siri och Kent vad de hörde, såg och kände för 25 år sedan (men ett klassiskt TV-knep). Det är inte rimligt att anta att de ens själva kan avgöra vad som är riktiga minnen och vad som skapats över tid, för så funkar vi människor. Vi skall gå på de första uppgifterna, helst från dagarna efter olyckan, men i vart fall de första åren.
Jag ser din poäng men tycker inte det är meningslöst med någonting utan det får de, eventuellt, kommande utredarna ta ställning till.

Så du menar att som kom fram i de första förhören (ja, bland de som förhördes vill säga ) är det som gäller och att bearbetning och tankar i efterhand kan påverkas? Att antalet smällar skiljer sig menar du diskvalificerar dem alla som vittnen?

Ta Saras militärfordon t ex, d v s innan informationen om smuggling dök upp hyfsat långt senare så tänkte hon säkert inte på det men när det uppdagas så kommer det en koppling. Efterkonstruktion och "påhitt", ja kanske men det skulle ju faktiskt kunna vara sant också medan du, lite väl enkelt, avfärdar "sena" vittnesmål. Där får vi nog blanda in någon som är mer insatt i psykologi än vad jag är.

Ha en bra dag!
Citera
2020-10-20, 09:39
Medlem
staticages avatar
Citat:
Så du litar på just de (ca 10) ögonvittnena som såg vatten på durken på däck 1 (menar du väl?), men att ingen av dem berättar om kollisionen du påstår har ägt rum, det är inget du fäster dig vid? Vittnen som de facto befann sig mindre än 10 m från de nyupptäckta hålets plats.

Och det faktum att 9 överlevande från däck 1 ser vatten komma in från bildäck på däck 2 ovanför, hur passar det in i din säkra slutsats?

Ja litar på vittnena hålet sänkte estonia,vittnesuppgifter stämmer med en kollision av något.
Citera
2020-10-20, 09:40
Medlem
Citat:

Det var mitt intryck också, och det väl närmast standard i dokumentärer om upptäckter. Vad som är mer anmärkningsvärt är att vi ges intrycket att upptäckten av hålet är det sista som sker och att de avbryter expeditionen sedan. Men om det stämmer att det finns ett andra håll akterut strax över fenderlinjen (som esterna visar i sitt tv-reportage), då har vi blivit förda bakom ljuset. För då har vi minst ett hål som måste ha uppstått på botten.

Spelar ingen roll hur dom klipp ihop detta. Om dom vill få in drama eller ej. Det gör det inte mindre trovärdigt att man HITTAT ett hål. Du kan försöka bortförklara det hela hur mkt du vill med din "expert" teorier. Hålet finns där. Gilla läget . Det går inte att ändra på det. Det hela handlar om när hålet uppstod o om det bidrog till det snabba förloppet. Sen kan du försöka gnälla hur mkt du vill på hur en dokumentär klipps ihop.
Citera
2020-10-20, 09:47
Medlem
Citat:
Jo då, däck 1 kommer i början av kapitlet. Gå en sida bakåt!

Enligt mig är det givet att i första hand kolla vad de på däck 1 sade. Några av dem (Övberg t.ex.) var inom 10 m från den hypotetiska kollisionen. Hur är det möjligt att de inte märker den? Eller snarare, vad i deras vittnesmål tyder på att de legat i sin koj samtidigt som Estonia rammas av ett fartyg alldeles bredvid?

Och vad gäller de samstämmiga vittnena du tar upp:
de som är vakna talar om ”bangs” i plural, 2-3. Hur passar det in i teorin om en kollision? Flera skepp? Backade ubåten (?) och körde in en andra gång?

Det är sådant här jag skakar på huvudet åt när jag ser dokumentärer och liknande som söker ifrågasätta den officiella förklaringen. Man tar vittnesmål, plockar ett citat här och där, gör en ny vinklad intervju 10-20 år efteråt. Sedan skapar man ett alternativt scenario som faller ihop som ett korthus om någon faktiskt kollar vad dessa vittnen, och andra, sa då det hände. I vissa fall kan vittnesmålen redan från början inte stöda scenariot, som Siri med tidsangivelsen 01:15, men det spelar ingen roll.

Väldigt lätt att höra 2-3 "bangs" även om man kolliderar med ETT fartyg. Det förstår även du. Försök inte få detta till att det inte går ihop.
Försök själv förklara när de hör en "bang" varför Estonia får en lutning relativt snabbt. Ljuger dom då ?
Citera
2020-10-20, 09:54
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Du kan också se hur nära några bodde platsen för det nyupptäckta hålet, dvs den tänkta kollisionsplatsen, mellan ’compartment 4 & 5. I hytterna 1025-1028 som låg 8-10 m från detta skott bodde 5 överlevande. Ingen, säger ingen, av dessa vittnar om något som ens liknar en kollision med ett annat fartyg eller en explosion av något slag.

Detta är de tyska experternas tolkning av ljuden:

Citat:
(g) The noise scenario:
Most of the survivors reported at least one very heavy bang, crash, impact combined with an abrupt stopping of the vessel as if the vessel had collided with something, which was so strong that they were thrown against the walls, etc. Before this very dramatic crash/impact noise, which apparently caused the vessel to stop abruptly and which was clearly before the sharp and wide heels to starboard, there had been other noise scenarios heard by survivors, which were different. While Carl Övberg was in his cabin in the 4th compartment he heard hydraulic and sledge-hammer type banging noises. The others further forward and aft heard howling, squeaking and, most dominantly, scraping noises which were combined with the shaking of the vessel and which sounded as if the vessel proceeded through ice.
https://estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html
Citera
2020-10-20, 09:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Evertsson har sagt att det finns material kvar naturligtvis, som kan vara av intresse för en framtida utredningsgrupp. Han har dock inte sagt att det absolut finns något spektakulärt som hans team har kunna upptäcka i det materialet.
Men att släppa materialet på youtube för dig enkom eller till polis eller åklagare är naturligtvis inte utav intresse eftersom han är åtalad för dessa filmer.
Om du ( eller "ni" som du uttrycker det ) är så intresserade utav videomaterial så borde ni börja i rätt ände och kräva att få se de förlorade videobanden, de bortklippta delarna från videobanden, orginalbanden i rätt format med bättre kvalitet som borde funnits med i det tidigare underlaget.
Citera
2020-10-20, 10:23
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Jag tänkte på en sak.

Finns det något som utesluter ett ännu större hål i botten av skeppet?
Om typ en mina fästs på skrovet och detonerat så hela skrovet är knäckt och revan vi ser är bara en del utav en ännu större reva. I så fall skulle fendern gjort så att skrovet höll ihop bättre just där.

Då kunde sänkningen gått hur snabbt som helst och förklarat det snabba förloppet.
Citera
2020-10-20, 10:27
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Som du säkert vet är YT sällan källan till visdom och kunskap. Jag förelår att du läser sammanfattningarna av vittnesmålen själv. Det fanns inget forsande vatten på däck 1. Ungefär hälften av de överlevande såg vatten i mindre mängder på durken. En talar om vatten som sprutade ur en svanhals. Ungefär hälftnen av de överlevande såg däremot rinnande vatten på däck två och vatten som trängde in från bildäck.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.3.1.

Not. Detta är en rapport från GGE/Meyer-varvet så deras värderingar och slutsatser får man på köpet. Såvitt jag kan bedöma är sammanfattningarna av vittnesmålen i huvudsak korrekta.

Carl Eric Reintamm:
"- when he passed the shower/WC area on his way into the stairway he saw water about 0.4 m high which was rushing along the longitudinal wall with speed;"

Carl Övberg:
"- he woke up suddenly from the strong noise of rushing water which he could hear from both sides, but loudest from starboard side; these noises alarmed him;"
"- he saw 2 goosenecks next to the cabin wall, as indicated on the drawing on the pages 517/518;
- out of these goosenecks water was streaming under great pressure, he also saw water penetrating the door forward of these goosenecks in the 3rd compartment which belonged to a cleaning room;
- he saw the water running over the floors;"

"(b) 9 reported water on the 1st deck, of which two noted the water already before the big heel, but the others only one minute or more thereafter. 4 reported a lot of water up to 0.4 m high which was rushing very quickly respectively under pressure. Thus water has been on the 1st and consequently also on 0-deck before the big heel."
Citera
2020-10-20, 10:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Evertsson har sagt att det finns material kvar naturligtvis, som kan vara av intresse för en framtida utredningsgrupp. Han har dock inte sagt att det absolut finns något spektakulärt som hans team har kunna upptäcka i det materialet.
Men att släppa materialet på youtube för dig enkom eller till polis eller åklagare är naturligtvis inte utav intresse eftersom han är åtalad för dessa filmer.
Om du ( eller "ni" som du uttrycker det ) är så intresserade utav videomaterial så borde ni börja i rätt ände och kräva att få se de förlorade videobanden, de bortklippta delarna från videobanden, orginalbanden i rätt format med bättre kvalitet som borde funnits med i det tidigare underlaget.
Om de inte gjort som Estoniautredaren Hirsfeldt och kastat bort allt underlag. Eller är det bara staten som gör så?
Citera
2020-10-20, 11:16
Medlem
Citat:
Det ät en tanke, men då har vi å andra sidan inte rätt bokstäver. Om man nu skall tro på att det är vid sista ’E’ i ESTLINE dvs.
Min tanke var att man i så fall kan orintera sig utifrån skrovgenomföringen i förhållande till fönster och fenderlinje trots att fartyget är målat annorlunda.
Har själv gjort ett halvhjärtat försök, men tyvärr bara hittat skannade bilder i lägre upplösning.

Citat:

Ja
Rent generellt är det nog så att dokumentärer allt som oftast är dramatiserade när det gäller tex. scener från observatörers reaktion på upptäckter och liknande samt att klippning görs för att förstärka det budskap producenten vill förmedla.
Att (minst) ett hål i skrovet filmats råder ingen tvekan om, men att man skulle avbrutit all filmning minuter efter en sådan upptäck och inte undersökt/dokumenterat hålet mer utförligt än vad som visas i filmen känns orimligt.
Anledningen till den begränsade bild som förmedlas i filmen kan vara flera och personligen tror jag mer på att man avsåg att skapa en dramatisk effekt, få uppmärksamhet och locka fler tittare än tex. hålla inne på uppgifter för att senare kunna sätta myndigheterna på pottkanten.
Om det finns ett hål till ovanför fenderlinjen faller många av de alternativa teorier som är hetast just nu...

Oavsett dokumentärfilmarnas agenda är upptäckten viktig och det är angeläget att hålet dokumenteras och undersöks ytterligare för att finna förklaringen till dess uppkomst.
Senast redigerad av Prudent 2020-10-20 kl. 11:25.
Citera
2020-10-20, 11:46
Medlem
Kan inte se att någon har nämnt det som jag anser är det viktigaste beviset för att militären var inblandade DIREKT

Citat:
Undervattensrobot
-Det första jag kommer att göra är att begära in ett svar från försvarsmakten, säger Göran Lambertz nu.

Här är Lars Ångströms viktigaste bevis:

● En videofilm tagen med hjälp av en undervattensrobot 2 oktober 1994, bara fyra dagar efter katastrofen.

-Filmen visar att räcken från insidan av den stängda påfartsrampen kapats, och slängts på havsbottnen utanför vraket. Det betyder att dykare måste ha varit inne i vraket de första dagarna, säger Ångström.

Påfartsrampen stängd
Enligt honom kan dessa räcken inte ha hamnat utanför vraket på egen hand. Speciellt inte med tanke på att påfartsrampen är näst intill stängd.

Nästa film visar att påfartsrampen försett med öglor - EFTER katastrofen. Öglorna ska ha svetsats fast efter 6 december 1994, då de inte syns på några bilder, men före 19 juni 1996, då de plötsligt finns där.

● En film från 2000 visar att påfartsrampen utsatts för kraftigt våld.

Flera kraftiga balkar har knycklats till, samtidigt som rampen är mer stängd än tidigare. Skadorna har inte förekommit på några av de tidigare filmerna.

Rampen har ryckts ned
-Den enda rimliga förklaringen är att rampen tryckts igen med enorm kraft. Vilket i sin tur betyder att den dessförinnan varit öppen och sedan stängts, säger Lars Ångström.

Hans slutsats är att dykare hämtat föremål ombord på Estonias lastdäck - och det är sedan länge klarlagt att Estonia ibland fraktade hemlig militär utrustning åt det svenska försvaret.

-Jag har flera källor inom försvaret som bekräftar att det svenska militära dykfartyget Urd opererade vid Estonia, säger Lars Ångström.

Dessa räcken hoppade ju inte loss och flöt iväg själva utan någon har kapat dem under de första dagarna efter förlisningen med syrgasskärning eller vattenstrålskärning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2rzbE/sanningen-maste-fram
Senast redigerad av Nyus 2020-10-20 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in