2020-10-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Det kan godt hende at hele greia er for å gjøre politiet til en syndebukk. Vi ser mange slike tegn.
Brevet fra datteren (hvis det er hun som har forfattet det da), innleggene fra Sandemose, Havhest og Akershus der de prøver å legge skylden på politiet osv.
TH prøver å legge skylden på politiet for at AE er borte. Men det er jo han selv som har kontaktet politiet. Enig ellers også, at TH har prøvd å styre etterforskningen og manipulere/villede etterforskerne. Når det ikke gikk, og han skjønte at han bare setter seg mere og mere fast, så velger han sin rett til å ikke trenge å forklare seg, og nekter å skrive under.
Han prøvde seg med at politiet vinklet det som at han var rasist, og at han derfor ikke ville skrive under. Men her har han nektet å skrive under på samtlige avhør. Ikke bare et enkelt.
Når hvert avhør er over, så blir det oppsumert på a4-ark, og hvert ark må skrives under, og hvis det var slik at han mente at de fremstilte han som rasist, så kunne han latt være å skrive under på akkurat det arket som handlet om den mørkhudede taxisjåføren.
Det med Holden stemmer tror jeg. Han valgte Holden som bistandsadvokat først etter noe tid.

Ja. Jeg er i det hele tatt usikker på om fornærmede normalt pleier å ha bistand under forklaring til politiet i slike saker som denne. Jeg har ingen personlig erfaring og vet lite om hvordan forskjellige avhør blir gjennomført.

Mens voldsofre, overgrepsofre, voldtektsofre osv innbiller jeg meg får ha bistandsadvokat til stede mens de forklarer seg for politiet. Hvis de ønsker det selv.

Jeg tror at Svein Holden ville ha sørget for at Hagens forklaringer ikke ble så omfattende. Og så avslørende for Hagen selv. Hvis Holden hadde vært til stede.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Et veldig godt innlegg med kvalitet. Merkelig at det kommer et ras av usammenhengende og ulogiske innlegg fra TT rett etter dette...side opp og ned med scrolling, traff du et ømt punkt her?

Ja man kan nesten tro det. Her rauser det på med innlegg.

Det er nok bittert for TT, at det er Hagen som har avslørt seg selv, i avhør, i mailer, i Dekkhistorien, osv osv, i sin adferd generelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag håller på att sätta ihop et dokument, med all den info jag har hittat, till politiet.

Jeg skulle virkelig ønske at du har funnet den ene detaljen som fører til full oppklaring av saken.

Utrolig bra gjort av deg, uansett !
Citera
2020-10-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
1) Nei, det har jeg ikke påstått at de har.

Selv om norsk politi fikk støtte fra NCA i sitt syn på at dette ikke var en kidnapping, ei heller en kidnapping som hadde gått galt, så betyr ikke det at det er slått fast at AE ble drept i sitt hjem eller at dette ikke var en kidnapping.

Hvis det var en kidnapping for penger, så kan GM ha planlagt å drepe AE (for å ta ned risiko for å bli tatt for forbrytelsen) uansett om løsepengene ble utbetalt eller ikke.

Hvis det var en kidnapping for penger, så kan GM ha valgt å skrive trusselbrevet på en slik måte at politiet kunne komme til å tenke at dette ikke er et ekte trusselbrev og at AEs forsvinning ikke var en kidnapping for penger. Dette kan GM ha gjort for å kaste mistanke mot TH og/eller for å ikke selv bli mistenkt i saken. GM ga jo klare beskjeder i trusselbrevet om hvordan ting skulle foregå, og GM kan ha håpet og trodd at TH skulle komme til å velge å ikke gå til politiet så snart og at TH skulle gjøre det slik som det ble skrevet i trusselbrevet (betaling av løsepenger, vente med å kontakte politiet til etter at løsepengene hadde blitt betalt og vente med å kontakte politi til etter at AE "hadde blitt sluppet fri"). Det som sto i trusselbrevet om at "AE skulle slippes fri" kan ha vært løgn fra GM i et forsøk på å lure TH til å betale og for å lure TH til å vente med å gå til politiet.

Har noen av dere en avskrift av hele eller deler av trusselbrevet og kan poste det her? Vg har lagt en innloggingsmur på den artikkelen som inneholder informasjon om hele trusselbrevet.

Jeg finner kun noen få setninger fra trusselbrevet her på FB:
Noen flere detaljer fra trusselbrevet, her i spoiler:
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-19 kl. 20:10.
Citera
2020-10-19, 20:10
Medlem
Hvem som helst kan dikte opp et slikt kidnappingsbrev. Enhver nordmann kan gjøre det. Det er bare å krydre med litt svorsk og engelsk og slenge inn noen f*kka opp og med, mm. Kjøre gjennom google translate noen ganger. Min mening er at dette neppe er autentisk «kebabspråk» fra div x ditt eller datt. For meg er det absurd å tenke at dette er en som ikke har et bedre skriftlig språk, men hvis det er så lett å få noen til å bite på kroken, så har det jo funket flott da.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet
Senast redigerad av Ittno 2020-10-19 kl. 20:13.
Citera
2020-10-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Utbetaling av løsepenger i kryptovaluta ifm kidnapping, er dessuten et relativt nytt fenomen. Ikke bare i Norge, men også på verdensbasis.

Sitat The National Crime Agency (NCA):
An increase in cryptocurrency use to facilitate criminal activity outside of online
marketplaces is being observed, however, as traditional crime is adapting to embrace
cryptocurrencies. In several recent kidnap cases, ransom has been demanded in
cryptocurrency, one of these involving a demand for €9m.
The ease with which global transactions can be carried out with cryptocurrency
facilitates the exchange of goods and services between criminals operating in different
countries and jurisdictions, and this applies to criminals operating both on and offline
wishing to transact anonymously with each other.
Det som du skrev er et veldig godt poeng!
Citera
2020-10-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Hvem som helst kan dikte opp et slikt kidnappingsbrev. Enhver nordmann kan gjøre det. Det er bare å krydre med litt svorsk og engelsk og slenge inn noen f*kka opp og med, mm. Kjøre gjennom google translate noen ganger. Min mening er at dette neppe er autentisk «kebabspråk» fra div x ditt eller datt. For meg er det absurd å tenke at dette er en som ikke har et bedre skriftlig språk, men hvis det er så lett å få noen til å bite på kroken, så har det jo funket flott da.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet

Må si jeg er spent på de nye språkanalysene. Selv om resultatene antakelig ikke blir offentlig kjent før under straffesaken.

Gode og grundige språkanalyser kan gi sterke indikasjoner både på alder på forfatter, og også hvilket geografisk område forfatteren sogner til.
Citera
2020-10-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Må si jeg er spent på de nye språkanalysene. Selv om resultatene antakelig ikke blir offentlig kjent før under straffesaken.

Gode og grundige språkanalyser kan gi sterke indikasjoner både på alder på forfatter, og også hvilket geografisk område forfatteren sogner til.

Den straffesaken har du snakket om i evigheter. Når kommer den ?
Citera
2020-10-19, 20:49
Medlem
Citat:
Takk for informasjon! Det kan kanskje hende at forfatteren av trusselbrev og eposter fra motparten er i et slikt miljø og kommer fra et av de nevnte landene. Hvis det også finnes nordmenn som har kontakt med slike miljø, så kan kanskje en nordmann ha etterlignet deres måte å snakke/skrive på for å kaste mistanke mot mennesker som kommer fra et bestemt land?

Eksempelet er brukt for å illustrere at svensk mafia har avleggere i Norge, spesielt i Oslo og på Romerike. Sånn har det vært de siste 15 åra.
Politiet har nok sjekket ut dette. Vi får gå ut fra at de på et tidlig tidspunkt har kartlagt moduskandidater. Har man ikke sjekket/overvåket disse miljøene, er det utilgivelig. En eventuell kidnapping krever utrolig mye logistikk, veldig mange er involverte.
På begynnelsen av 2000 tallet, ble Sverige rammet av en hele serie med ran av verditransporter. Det sies at en (eller noen få) personer var hjernen(e )bak mange av disse. "Mesterhjernene" studerte nitidig alt av vekterfirmaenes rutiner, hvor det var mest sannsynlighet for å lykkes osv. De hadde full kontroll på hvor vekterbilene til enhver tid befant seg. Disse figurene deltok ikke fysisk i ranene, de solgte ferdige planer.
Et av de mest spektaktulere kuppene, var Arlandarånet i 2002. 44 millioner forsvant i løpet av få minutter.
https://www.expressen.se/nyheter/tva-mordades-for-att-dolja-arlandaranet/
Citera
2020-10-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Den straffesaken har du snakket om i evigheter. Når kommer den ?

Forhåpentligvis så blir det en pågripelse om 12 dager
Citera
2020-10-19, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Jeg er i det hele tatt usikker på om fornærmede normalt pleier å ha bistand under forklaring til politiet i slike saker som denne. Jeg har ingen personlig erfaring og vet lite om hvordan forskjellige avhør blir gjennomført.

Mens voldsofre, overgrepsofre, voldtektsofre osv innbiller jeg meg får ha bistandsadvokat til stede mens de forklarer seg for politiet. Hvis de ønsker det selv.

Jeg tror at Svein Holden ville ha sørget for at Hagens forklaringer ikke ble så omfattende. Og så avslørende for Hagen selv. Hvis Holden hadde vært til stede.
!

Jeg mener å ha lest for lenge siden at barn får oppnevnt bistandsadvokat, altså gratis, og hvis man som voksen skal ha det, så må man betale det selv, med mindre det er spesielle tilfeller.
Ja, tror nok Svein ville stoppet han før at hadde sagt for mye. Han ser jo det hele fra utsiden.
På et eller annet tidspunkt må det jo ha gått opp for Svein at TH var den skyldige.
Jeg mener at det i begynnelsen var slik at Holden var bistandsadvokat for hele familien, men når TH ble siktet, så var plutselig Holden bistandsadvokat for bare TH. På pairet har vel Svein vært bistandsadvokat for bare TH, så det kan virke som han hele tiden har tatt forbehold om at TH kan bli siktet. Blir jo et dilemma å være advokat til de fornærmede og den som er drapssiktet på samme tid.
Citera
2020-10-19, 20:53
Bannlyst
Citat:
1) Link?

Her står det skrevet om partnerdrap. "Kvinnen som eiendom".
Kan være verdt å lese for å få en forståelse omkring dette med psykopati og konedrap.
For sånn er det med psykopater. De tror de eier offeret, som i dette tilfellet er Anne.
Offeret kan ikke bestemme selv hvis det vil forlate forholdet. Det kan koste dem livet.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/22482/1/MasteroppgavexxSusannexFjelldalen.pdf
Citera
2020-10-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Her står det skrevet om partnerdrap. "Kvinnen som eiendom".
Kan være verdt å lese for å få en forståelse omkring dette med psykopati og konedrap.
For sånn er det med psykopater. De tror de eier offeret, som i dette tilfellet er Anne.
Offeret kan ikke bestemme selv hvis det vil forlate forholdet. Det kan koste dem livet.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/22482/1/MasteroppgavexxSusannexFjelldalen.pdf

Helt uinteressant så lenge vi ikke vet om TH er psykopat.
Citera
2020-10-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Forhåpentligvis så blir det en pågripelse om 12 dager

31 oktober altså. Det ble sagt i fjor også.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in