2020-06-06, 09:09
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
VG i dag tidlig:
"Tom Hagens kontakt med den angivelige motparten har vært langt mer omfattende enn det som hittil har vært kjent".

VG avslører det de vet om kryptokommunikasjonen. Regner med de har fått med seg at det er noen her på FB som har avslørt noe, og dermed publiserer de nå...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne
Ikke mye nytt i denne VG-artikkelen.
Citera
2020-06-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hun ble aldri 70. Men jeg vil tro at dette er tilbake i tid, på 90-tallet, når barna var yngre at de evt skulle ha fått denne beskjeden av TH. Tenkte først at det kunne være styggord som hore, ludder eller utro eller noe annet veldig stygt. Men etter litt, så tenkte jeg også at det kunne være "Lisbeth", altså at AE skulle bli nedverdiget ved at de ikke kalte henne for mamma, men Lisbeth. logisk at man ikke går rundt å kaller sin egen mor for ludder. "Hei ludder, jeg drar en tur på kiosken". Henger ikke på greip.
Som barn, så skjønte de nok ikke hvor alvorlig nedverdigende det måtte være for AE å ikke bli kalt for mamma lengre.

Går sikkert hånd i hånd med ektepakten. En slags straff hun fikk for noeTH mente hun hadde gjort.
Jeg vet ikke om TH er narsissist, mulig grensene er flytende når det gjelder personlighetsforstyrrelser.
Har postet denne før, og synes den er interessant, den forteller litt om hvordan det kan forholde seg. Noen gjør opprør mot narsissisten, og tar avstand som voksen, andre går på tå-hev og føyer seg.

https://frilanser.tjenester.org/2016/08/21/4909-2/?fbclid=IwAR1KAFryQRaCkL-Hp3ANzBCz7rSzWFzJ1AMqeSRDQdS3QdhVW9mL1i48nE0
Citera
2020-06-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Går sikkert hånd i hånd med ektepakten. En slags straff hun fikk for noeTH mente hun hadde gjort.
Jeg vet ikke om TH er narsissist, mulig grensene er flytende når det gjelder personlighetsforstyrrelser.
Har postet denne før, og synes den er interessant, den forteller litt om hvordan det kan forholde seg. Noen gjør opprør mot narsissisten, og tar avstand som voksen, andre går på tå-hev og føyer seg.

https://frilanser.tjenester.org/2016/08/21/4909-2/?fbclid=IwAR1KAFryQRaCkL-Hp3ANzBCz7rSzWFzJ1AMqeSRDQdS3QdhVW9mL1i48nE0

Hvordan kan det ha seg at at du har et behov for å kalle TH for alt dette, dersom det var Lisbeth som var utro og Lisbeth som hadde alkoholproblemer? For en mann med hans pengebinge så kunne han jo når som helst forlatt henne, faktisk tyder det på at han oppriktig elsker henne, selv etter alle disse påståelige personlighetsbristene.
Citera
2020-06-06, 09:47
Medlem
For det første, politi vet så mye mer om alt enn hva vi på sidelinjen gjør. Så siktelsen mot TH både akter jeg på, og ser naturligvis at det er muligheter for at den kan stemme. Jeg stiller meg ikke uenig med politiet i det, for jeg ser definitivt at at den hypotesen kan være en både sannsynlig og mulig teori.
Når det er sagt, så har saken gått videre. Vi vet litt mer nå enn før vi som leser om saken.

Fra datterens brev til politiet:

"Taktikken var at ved å ikke svare motparten var det beste å ikke sende svar via kryptovaluta. Dette fordi vi da ville tvinge motparten til raskt å kommunisere på annet vis. Samt at kommunisere med kryptovaluta, som vi hadde null kjennskap til, kanskje ville få motparten til å tro at vi hadde kontaktet politiet. Vi var alle i familien enige om den strategien."

Hvis man skal prøve å vurdere med helt rettferdige øyne dette som datter skriver.
Jeg får inntrykk av at det var fornuftige og logiske valg som ble gjort i starten av TH/barna.
Jeg støtter den tankegangen hun skisserer.
Det var håpløst å kommunisere med krypto på den måten og det var helt naturlig å tenke at kidnappere ville være veldig "på" i forhold til å ta kontakt på en annen og bedre måte.
Det er normalt. Det forventes jo at kidnappere er raske på labben med å ta kontakt og presse. De ønsker jo ofte kort prosess, og unaturlig at de skal ønske å ha et offer lenge.
Det er vel alltid sånn at de vil være på banen med kommunikasjon.
Det er det klassiske i en kidnappers adferd tenker jeg. Å være påslått.
Så det at de ikke ga lyd fra seg ble jo noe av det mest underlige med saken, både for familie og politi. For de uskyldige i familien (hvem nå det var), så forventet de jo ikke det, at det ikke kom mer kommunikasjon, og det var jo også det som ble så merkelig for flere tenker jeg.

At TH hadde sagt noe sånt som "taushet er gull" er ikke så veldig underlig etter min mening, for tanken var jo sikkert at VI MÅ PRESSE DEM TIL Å TA KONTAKT PÅ BEDRE OG ANNEN MÅTE. Å ikke begynne å gå den snåle bitcoin-veien, men heller presse litt tilbake for bedre kommunikasjon. Å ikke la seg pelle på nesa umiddelbart, men prøve å forhandle litt.
Han er jo vant til den type tankegang fra sin bransje tenker jeg.
Det måtte jo ha vært naturlig å tenke at disse "kidnapperne" måtte ha ønske om mer kontakt.
Så jeg synes ikke den taktikken TH hadde i starten var så underlig egentlig.

Prøver bare å tolke ting med rettferdige øyne uten å prøve å mistenkeliggjøre alt for å få det til å passe i teori om TH.

Så ser jeg at det kan forklares med at "ja men TH er en utrolig god skuespiller og han hadde planlagt på hvert eneste ord han skulle si til enhver tid, og styre barna og alle. Han er så utrolig sleip og god skuespiller". Kan hende at 70-åringen er sånn. Jeg kjenner han ikke.

En annen ting jeg legger merke til ved brevet er at hun forsvarer sin far veldig tydelig. Så det er tilsynelatende ingen grunn til å tenke at denne personen er sint på sin far. Med tanke på at hennes navn står i trusselbrevet (hvis det er riktig), så er det litt rart hvis det er TH som har skrevet trusselbrevet, for han får stor støtte fra henne i saken. Så er ikke så naturlig å tenke at TH i så måte ønsker å sette henne under ekle trusler fra "motpart", ut i fra det hun skriver.

Jeg tenker det er mer sannsynlig at en annen har skrevet trusselbrevet
Senast redigerad av Hunterrr 2020-06-06 kl. 09:56.
Citera
2020-06-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Hvordan kan det ha seg at at du har et behov for å kalle TH for alt dette, dersom det var Lisbeth som var utro og Lisbeth som hadde alkoholproblemer? For en mann med hans pengebinge så kunne han jo når som helst forlatt henne, faktisk tyder det på at han oppriktig elsker henne, selv etter alle disse påståelige personlighetsbristene.

Jeg tror ikke AE var utro. Jeg tror det var grunnløse anklager fra TH. Jeg tror hun ville skilles, og da kom han med anklagene. Ektepakten var et direkte resultat av disse grunnløse anklagene. Om hun hadde alkoholproblemer kan han ha truet med å ta fra henne barna også. I tillegg til at hun ville stå på helt bar bakke økonomisk.
Citera
2020-06-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det får du bare mene og tro.

Men nå var det altså detaljer fra artikler i VG at forumdeltagere her på FB kunne legge sammen to og to.
Selvsagt har VG knyttet til seg kryptoeksperter og gjort egne undersøkelser.

Avisen legger betydelige ressurser i denne saken.

Det er jeg klar over, men nå siktet jeg til hva de har publisert av konkrete detaljer.
Citera
2020-06-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Hei Minnimus
Hvem skulle evnt. ha kalt AEH an hustyrann? har ikke lest så mye i det siste, får se om jeg får lest mer i helgen. De 7 X-ene står for Lisbeth. Tror du virkelig en 70-år gammel mann og hans barn bruker skjellsord om en kvinne som AEH? Det er ingen normalt oppegående mennesker som gjør det. Nå blir det sagt veldig mye rart synes jeg.

Du svarer meg, ikke Minnimus. Dersom det bare skulle vært «Lisbeth» ville VG ha sensurert det da? Bare en fundering.
Citera
2020-06-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
När var det TH kontaktade polisen? Det tar ju tid att läsa igenom fem A4-sidor text och att leta AEH.

Tycker också det är konstigt att skriva ”vi har tagit din fru AEH”. Det är ju totalt överflödigt att precisera ”din hustru” när brevet ligger i hemmet. Fanns ju ingen annan Anne Elisabet där som kunde vara försvunnen, just därför tycker jag brevet känns riktat just till polisen.

Har reagert på det samme. Han ringte veldig raskt.som om dette var ventet. Han trengte ikke å sette seg inn i brevet, han visste hva dette dreide seg om.
Citera
2020-06-06, 10:07
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.Beaumont
Du svarer meg, ikke Minnimus. Dersom det bare skulle vært «Lisbeth» ville VG ha sensurert det da? Bare en fundering.
Riktig tenkt. Media har dessuten bekreftet at det var et nedsettende økenavn.
Citera
2020-06-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Sant nok. Jeg tenker nok uansett at språket vitker påtatt/påklistra. Det er kanskje kjørt gjennom google translate et par ganger og så redigert.

Helt enig. Tok flere setninger fra brevet, skrev det om til en perfekt setning på norsk. Deretter inn i Translate og til polsk. Brukte så den polske setningen i en annen oversetter, så den nye norske setningen inn i en annen osv. Til slutt avvek den nokså kraftig fra opprinnelig setning.
Merker meg også at enkle ord som «Vil, Få, Skal» etc er skrevet feil, mens «risiko, dårlig, perfekt» er skrevet riktig.

I tillegg bruken av ordet «Efter, Eftersom» Høyst uvanlig at utenlandske bruker disse ordene? Ingen oversetter i verden ville gitt disse «gamle Oslo» ordene som forslag?
Citera
2020-06-06, 10:40
Medlem
Legokatts avatar
Trusselbrevet.

"Kidnapper" forklarer at TH må kjøpe helt ny PC på grunn av at "mange virus i PC vil stjele monero".
"Kidnapper"nevner "ny PC" to ganger i samme avsnitt så det er tydelig et viktig budskap å få frem.

Hvordan vet kidnapper at TH ikke har en tilstrekkelig sikker PC? Vet "kidnapper" at TH har en gammeldags PC (med windows 98) liggende et sted og vil forsikre seg om at ikke TH drar frem denne og setter i gang? Eventuelt at TH vil benytte seg av AEH's PC som "kidnapper" vet er gammel, ikke har vært oppdatert på en lang stund og har virus.

Får litt sånn følelse av dette er noe en sønn/datter vil kunne forklare til sin lite datakyndige far.

Tyder uansett på at "Kidnapper" vet at TH er lite datakyndig.

Synes ellers det virker som den som skrev trusselbrevet er norsk. Har laget litt røverspråk men passet på at ingen ting kan misforståes av TH.
Citera
2020-06-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Reagerade också på det märkliga med att skriva "din fru", men drog inte den slutsatsen.

Även märkligt att insinuera att pengarna skulle vara viktigare för honom. Det talar närmast för att det är riktat mot TH, tänker jag.

Så mycket i detta som är svårt att förstå.

Kanske man inte ska övertolka. De menar kanske att han får lida om han inte betalar ..".. Din fru .." Eller kanske inte ens det menas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in