2020-10-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Jeg husker ikke hvor mange man må ha oppfylt. Er dette sjekklisten laget av Robert Hare?
Over sjekklisten i artikkelen, står bl.a. dette:"Nedenfor har vi angitt leddene i «psykopati sjekkliste» (PCL) slik den er utformet av den kanadiske psykologen Robert Hare". Se spoiler.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-18 kl. 21:29.
Citera
2020-10-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack för svar, tyvärr har jag bara förnamn, mellannamn, efternamn och ålder.

Och det jag är interesserad i är at få reda på om mannen tidigare har varit involverad i kriminel aktivitet.

Jag har nemligen kommit över en person som har koppling til TH i Lørenskog och som ser ut at kunna förbindas til ett av bevisen i saken.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare ringt politiet (i Norge) med info. Si du vil ha en samtale med person som er involvert i saken.
Så har du disse:
https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/
http://tips.politiet.no/straffesak
Senast redigerad av Ittno 2020-10-18 kl. 21:35.
Citera
2020-10-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare ringt politiet (i Norge) med info. Si du vil ha en samtale med person som er involvert i saken.

Er du redd personen. Redd for represalier
Citera
2020-10-18, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Over sjekklisten i artikkelen, står bl.a. dette:"Nedenfor har vi angitt leddene i «psykopati sjekkliste» (PCL) slik den er utformet av den kanadiske psykologen Robert Hare".

"Nedenfor har vi angitt leddene i «psykopati sjekkliste» (PCL) slik den er utformet av den kanadiske psykologen Robert Hare og medarbeidere. Maksimal skåre på denne sjekklisten er 40 poeng (to poeng for hvert ledd når adferden avgjort er til stede). Hare og medarbeidere reserverer betegnelsen psykopati/psykopat til personer som skårer minst 30 poeng på denne listen. I praksis betyr det eksempelvis at rundt en tredjedel av de med antisosial personlighetsforstyrrelse i et «ordinært» fengsel, også vil kunne defineres som psykopater."
https://sml.snl.no/psykopati

I den artikkelen som jeg hentet listen fra, er dette oppført som kilder:
"Litteratur
Dahl, Alv A. & Aud Dalsegg: Sjarmør og tyrann : et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden, ny utgave 2000, isbn 82-525-4969-1.
Karterud, S., Wilberg, T. & Urnes, Ø. (2017). Personlighetspsykiatri. Oslo: Gyldendal Akademisk."

"Skala fra 0 til 40
Hvert punkt på sjekklisten kan gi fra null til to poeng. Høyeste score er altså 40.
— Alle som ligger over 30 poeng er veldig farlige psykopater. Jeg har møtt tusenvis av psykopater i min karriere, og omkring et dusin av dem har fått 40 poeng, sier Hare, som har mottatt flere høythengende priser for sitt arbeid med psykopater.
I Canada og USA er systemet hans så innarbeidet at flere av de farlige kriminelle selv kjenner det, og vet hvor mange poeng de har.
— Det var en kar som jublet fordi han fikk 25 poeng. Da var han liksom ikke komplett psykopat, men med 25 poeng er du likevel et aldeles fryktelig menneske. Vanlige folk ligger på mellom fire og seks poeng, sier Hare."

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/lKEPk/ingen-kur-for-psykopater[/spoiler]

15 av 20 oppfylte altså for å kunne kalle noen psykopat.
Mener jeg kan se veldig mange oppfylte ihvertfall. Hvilke evt atferdsproblemer han hadde før han var 12 år gammel, vet jeg ikke, men vi vet at han fikk fritak fra verneplikt på psykisk grunnlag. Vet heller ikke om han gjorde kriminelle handlinger før han var 15. Når det gjelder seksualliv så har jeg hørt at de har fravikende seksualliv. De fleste av de som er psykopater er også bifil, ifølge en som heter heter Daniel Sundkvist som har veldig god kjennskap til dette. Han har egen youtubekanal om psykopati der han har et stort antall egenproduserte videoer, og der han har direktesendinger hver uke. Han har også egen internettside om dette. Jeg undrer på om AE kan ha avslørt en slik hemmelighet, og at han var redd for at dette skulle komme ut etter skilsmissen. Dette kan ha vært en del av motivet.

Jeg tror de viktigste punktene er dette med mangel på empati og at de driver med manipulasjon og villedning. Vold, og trussel er også sentralt.
Manipulasjon kan være mange ting. De kan leve seg sånn inn i sine egne løgner at de starter å gråte fordi at de ikke blir trodd. Men det er bare skuespill. Dette er en form for manipulasjon, og som politiet omtalte som at han var litt pjusk. De sa mellom linjene at han latet som at han var psykisk nedbrutt. Så psykisk nedbrutt at han ikke kunne gjennomføre avhøret. Men tilbake til jobb skulle han.
Vi så jo video av han før han kom til Kripos, og han så helt pigg ut.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-10-18 kl. 21:47.
Citera
2020-10-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack för svar, tyvärr har jag bara förnamn, mellannamn, efternamn och ålder.

Och det jag är interesserad i är at få reda på om mannen tidigare har varit involverad i kriminel aktivitet.

Jag har nemligen kommit över en person som har koppling til TH i Lørenskog och som ser ut at kunna förbindas til ett av bevisen i saken.

Du vil ikke dele opplysningene med oss andre da ?
Citera
2020-10-18, 22:17
Medlem
Citat:
Det stemmer at veldig mange psykopater er å finne som toppleder.
Man finner ofte psykopater i stillinger der de kan utøve makt over andre. Det kan være innen barnevern, eller som sosialkurator. Det betyr selvsagt ikke at alle som jobber i barnevern er psykopater. Mye gode omsorgsfolk også som jobber i barnevern eller som sosialkurator, men man har de som kan stå å glise hvis en mor skriker mens barnet blir hentet.
Før het det bare psykopat, men i dag skiller man mellom narsissist og en som har antisosial/dysosial persolighetsforstyrrelse. Og så er det noe som heter sosiopat og borderline, uten at jeg skal gå inn på det nå. Det er riktig dette med at "en fellesnevner synes å være problematisk oppvekst".
.

Slike mennesker finner du i absolutt alle samfunnslag, og det er ikke rett at de alltid finnes i topposisjoner. Faktum er at narsissister og sosiopater ofte ender opp helt alene, der hvor de kutter bånd til mennesker for å straffe gjør andre det samme med dem for å skåne seg selv. Han har jo et godt forhold til sine barn og har vært gift i et halvt århundre, hva taler det for mtp dette?
Citera
2020-10-18, 22:24
Medlem
To temaer som de med lokalkunnskap kunne bidra med mer info om.

Forretningsforbindelsen som ble utsatt for hærverk på to biler i mai i år, hvorav det var risset inn "Vær stille" i lakken på den ene bilen. Det må da gå noen rykter, være noe folkesnakk om hvem denne forretningsforbindelsen er.

Slektningen som er siktet for vitnepåvirkning. Hvilken slektning og hvilket vitne. Også her må det finnes rykter og folkesnakk. Fortell hvem folk snakker om. Masker navnene.

Når det gjelder de tre koordinerte avhørene av barna i august 2019. Politiets hovedhypotese ble endret til drap 26. juni 2019. Barna hadde status som fornærmede, og hele familien, TH og barna, hadde Svein Holden som felles bistandsadvokat på det tidspunktet.

Ut fra dette synes jeg det er naturlig å tro at avhørene foregikk uten bistandsadvokat. Men jeg vet ikke sikkert, det har aldri vært noe snakk om dette.

Det jeg har lest om avhørene av barna er at barna virket samstemte, de var i det store og hele enige om hvordan familielivet hadde vært. Og jeg har antatt at barna har benektet store ekteskapsproblemer med vold og mishandling.

Men, så kom dette brevet fra datteren, HHB2. Her var det veldig sterke følelser. Det virker som om HHB2 føler seg lurt. At hun hadde sagt mer enn hva hun tenkte å si. Og at hun vil hevne seg på politiet.

Det er så mye rart i denne saken. Spesielt dette at hele familien har snudd seg mot politiet, og således motarbeider en oppklaring av saken.
Senast redigerad av kornblomst 2020-10-18 kl. 22:45. Anledning: skrivefeil
Citera
2020-10-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fruktansvärt. Tror ni hon lever ännu efter 3 månader? Eller är det för att polisen vet att hon blivit mördad som de går ut i media nu?

Hon blev tydligen kidnappad på sin egen toalett. Utan att kameran filmade. Kan det ha varit ”hantverkare”?

hur kan du det stämma?
Citera
2020-10-18, 22:47
Medlem
Citat:
15 av 20 oppfylte altså for å kunne kalle noen psykopat.
Mener jeg kan se veldig mange oppfylte ihvertfall. Hvilke evt atferdsproblemer han hadde før han var 12 år gammel, vet jeg ikke, men vi vet at han fikk fritak fra verneplikt på psykisk grunnlag. Vet heller ikke om han gjorde kriminelle handlinger før han var 15. Når det gjelder seksualliv så har jeg hørt at de har fravikende seksualliv. De fleste av de som er psykopater er også bifil, ifølge en som heter heter Daniel Sundkvist som har veldig god kjennskap til dette. Han har egen youtubekanal om psykopati der han har et stort antall egenproduserte videoer, og der han har direktesendinger hver uke. Han har også egen internettside om dette. Jeg undrer på om AE kan ha avslørt en slik hemmelighet, og at han var redd for at dette skulle komme ut etter skilsmissen. Dette kan ha vært en del av motivet.

Jeg tror de viktigste punktene er dette med mangel på empati og at de driver med manipulasjon og villedning. Vold, og trussel er også sentralt.
Manipulasjon kan være mange ting. De kan leve seg sånn inn i sine egne løgner at de starter å gråte fordi at de ikke blir trodd. Men det er bare skuespill. Dette er en form for manipulasjon, og som politiet omtalte som at han var litt pjusk. De sa mellom linjene at han latet som at han var psykisk nedbrutt. Så psykisk nedbrutt at han ikke kunne gjennomføre avhøret. Men tilbake til jobb skulle han.
Vi så jo video av han før han kom til Kripos, og han så helt pigg ut.

Jeg synes RU ser litt homo ut.
Citera
2020-10-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Du mener mao at politiet har diktet opp kallenavnet.

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg svarer allikevel.
Jeg tror ikke at politiet har diktet opp kallenavnet, men det betyr ikke at situasjonen rundt dette kallenavnet, var/er slik som politiet siktet seg inn på at det var.

Det er temmelig klart at avhørene av «barna» har vært nokså aggressive.
Dette slutter jeg fra brevet, og det faktum at barna ikke lenger vil snakke med dem.

Ikke vet vi hva kallenavnet var, ikke vet vi hvem som brukte det, eller når det ble brukt.

Jeg orker ikke lese tilbake, men det var en bruker her inne med kjennskap til familien som bekreftet at hun hadde et negativt ladd kallenavn, men at det ikke var så ille. Jeg husker ikke hvem brukeren var, eller brukerens syn på THs skyld/uskyld.

I dag hørte jeg forresten om en mor som hadde et negativt kallenavn blandt sine barn. «Skilpadden», hun var en rolig type. Gikk sent, alt hun skulle gjøre tok lang tid.

Vi vet ikke hva kallenavnet hennes var, eller hvorfor hun fikk det tilnavnet.

Vi vet ikke hvor politiet fikk høre om det fra, eller hvorfor. Vi vet ikke om det ble sagt for å farge saken, eller om politiet har vridd på det, for å få det til å passe inn i sin teori. Det siste ser jeg ikke på som usannsynlig, om de går inn aggressivt i avhør med «barna».

Jeg har vanskelig for å se for meg at utdannede mennesker av denne stand har stygge kallenavn på familiemedlem. Det er noe svært vulgært over slik oppførsel, og vi har ingen holdepunkter for at dette er vulgære mennesker.
Citera
2020-10-18, 23:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Du vil ikke dele opplysningene med oss andre da ?

Jo det skulle jag gärna villa göra, men gör det inte ifall personen skulle läsa här inne, hoppas du förstår.
Citera
2020-10-18, 23:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Så har du disse:
https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/
http://tips.politiet.no/straffesak

Jag håller på att sätta ihop et dokument, med all den info jag har hittat, till politiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in