2020-10-19, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Samtidigt säger dock WHO att vaccinerna nog inte räcker för att allmänheten skall kunna vaccineras förrän 2022. Tyvärr så tror jag att WHO ligger närmare sanningen, dels då folk kommer att tveka på att vaccinera sig om de inte är i riskgrupp (när sprutan väl skall tas), dels pga att man inte vet vilka vacciner som ger braa skydd och inte än och folk i riskgrupp kommer därför behöva kompletterande vacciner under året. Sedan skall logistiken på plats också.

Nu, vet jag inte exakt vad WHO har gått ut med, men om man tänker sig hela världen som arena tror jag absolut att det kan vara så. Många länder (antagligen de flesta) har säkerligen inte tecknat sig för några kontrakt med vaccintillverkare. Sverige däremot har ju tecknat ett antal kontrakt om leveranser vid det här laget. Flera sorters vaccin från flera tillverkare. Man tänker hängslen och livrem och det tycker jag är helt rätt. Fungerar alla vaccin som det är tänkt har Sverige antagligen redan tecknat för mer vaccin än vad vi kommer att behöva. Men skulle det inträffa hoppas jag att de doneras till andra länder.
Citera
2020-10-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att WHOs uttalande skall ses på världsbasis. Att Uganda mfl i te kommer ha vaccin till allmänheten efter sommaren är ju inte superkonstigt. Sverige (EU) har ju avtal på plats redan och är med och finansierar fabriker mm. Detta gör ju att vi ligger på en bra köplats så att säga. Till nästa jul så har nog de som vill, fått en dos.

Frågan är hur det kan finnas friska människor slm frivilligt stoppar i sig giftet?
Citera
2020-10-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Frågan är hur det kan finnas friska människor slm frivilligt stoppar i sig giftet?
Mot betalning finns det säkert flera frivilliga.
Citera
2020-10-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu, vet jag inte exakt vad WHO har gått ut med, men om man tänker sig hela världen som arena tror jag absolut att det kan vara så. Många länder (antagligen de flesta) har säkerligen inte tecknat sig för några kontrakt med vaccintillverkare. Sverige däremot har ju tecknat ett antal kontrakt om leveranser vid det här laget. Flera sorters vaccin från flera tillverkare. Man tänker hängslen och livrem och det tycker jag är helt rätt. Fungerar alla vaccin som det är tänkt har Sverige antagligen redan tecknat för mer vaccin än vad vi kommer att behöva. Men skulle det inträffa hoppas jag att de doneras till andra länder.

Men Sverige har också gått med i gruppen som säger att vaccinerna skall delas ut rättvist över alla världens invånare. Så jag tror att WHOs statement bör gälla Sverige också.
Citera
2020-10-19, 17:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är en uttömmande förklaring på skillnaderna mellan olika masker. Cirkeln du tänker på låter som ventilen för utandningsluften.

https://fastlifehacks.com/n95-vs-ffp/
Tack, haha ja, jag kallade ventilen för filter.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-10-19, 17:04
Medlem
Inläggningarna ökar med +22, är nu 249 stycken.
IVA: 30 stycken
Citera
2020-10-19, 17:10
Medlem
Undvik corona allt ni kan. Ny studie från Oxford.

The Oxford study’s results showed that two to three months after the onset of the COVID-19, 64% of patients suffered persistent breathlessness and 55% reported significant fatigue.

MRI scans showed abnormalities in the lungs of 60% of the COVID-19 patients, in the kidneys of 29%, in the hearts of 26% and the livers of 10%.

“The abnormalities detected ... strongly correlated with serum markers of inflammation,” Raman said. “This suggests a potential link between chronic inflammation and ongoing organ damage among survivors.”

https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-oxford-university/oxford-university-says-covid-19-patients-experience-symptoms-months-after-contracting-virus-idUKKBN2 7413I
Citera
2020-10-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men ditt korkade helvete. Hur kommer det sig att vi hade en överdödlighet på 5 500 personer från mitten av mars tills slutet av juni, när det dog en massa folk i covid, och detta följt av en underdödlighet på typ 100 till 150 personer per månad från och med juli och framåt, under perioden då det endast var några stycken per dag som registrerades som döda i covid.

Med den här takten så skulle det ju ta 3-5 år innan vårens överdödlighet har jämnats ut med underdödlighet.

Datan talar för sig själv:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Det finns ju absolut ingenting som tyder på att "en coviddöd tappar en månad av sitt återstående liv". Datan vi har tyder snarare på att en coviddöd tappade 5 år av sitt liv.

Jag tycker du ska skriva en disclaimer i början av dina inlägg "Vänligen notera att jag Ronkmonken inte vet vad jag skriver om - det här har jag fantiserat fram själv".
3 senila sängliggande år.
Så skönt att slippa det.
Citera
2020-10-19, 17:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att det skulle öka visste nog alla. Vi får se hur sjukvården påverkas. Mycket beror på vart smittspridningen i Region Skåne sker också. Är det i Rosengård, där det är kulturellt betingat att bo över generationsgränserna,så är det ju mindre bra. Det var ju det vi såg i Stockholm och VG under våren och till mångt och mycket varför vården blev så belastad.

Förstår att du pratar om akutvården på sjukhusen men du måsta ta med vårdskulden, köerna som uppstår på vårdcentraler, inställda operationer, undersökningar och behandlingar pga att vi haft lång samhällssmitta i Sverige. Skulle tro att denna vårdskuld inte är lika kraftig i tex Finland där de genom tidiga och kraftiga åtgärder fick låg smitta i landet. Då vågar nämligen folk söka vanlig vård vilket inte svenskar vågat sedan mars.
Citera
2020-10-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningarna ökar med +22, är nu 249 stycken.
IVA: 30 stycken

Göteborg står för typ 70% av ökningen själva..
Märkligt
Citera
2020-10-19, 17:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vi får väl hoppas att nedgången av smittade i fredags indikerar en vändning.
Under 2200st imorgon vore trevligt.
Jag tvivlar på att nedgången i fredags beror på något annat än att Uppsala inte kunde rapportera korrekt antal smittade.
Citera
2020-10-19, 17:18
Medlem
Var på min lokala VC idag, och satt i väntrummet.

Sedan kommer det in en svensk kvinna, ca 25-35 år.
Hon satt också i väntrummet 2-5m ifrån mig.

Plötsligt kommer en läkare fram och säger till kvinnan, Du kan inte vara här inne.
Varpå kvinnan säger men ja har inte haft symtom på 2 dagar, ingen feber och mild hosta.
Men du är Positiv sa läkaren.

FUCK MY LIFE.

Jag satt i ca 15 min, framför en kvinna som var 100% corona fall.

Vad kommer hända nu kommer jag DÖ, hur stor är risken att jag blir smittad?

Hur i helvete kan människor vara så själviska när det gäller sådana saker, att de endast tänker på sig själva.

Dessutom när jag hörde detta reste jag mig upp, och sa va fan du har corona och så kommer du in här wtf, och varpå läkaren har mage att säga nej de ingen fara! När jag var typ 2 m ifrån de båda och hörde allt va dem sa.

Sjukvården har en tendens att tona ner allvarligheten när det kommer till viruset.

För typ några månader sedan, så sökte jag råd på 1177 när ja var sjuk, och passade på att fråga om vad ja ska göra gällande mitt pendlande till och från skolan, är det en fara pga corona.
Redan då märkte jag av hur läkarna var tränade i att besvara dessa frågor, de sa till mig men det finns risk i allt, tex när du kör en vanlig bil så finns det risk att du krockar och dör.

Hur fan kan man jämföra den risken men corona risken? hur tänker dem.

Dessutom läste jag nyligen en vetenskaplig artikel där man skrev att sverige kör med flockimmunitet trots att det inte fungerar, och dessutom så har det aldrig fungerat att besegra viruset på det sättet.
Sedan så hävdade denna läkaren att sverige ljuger för sitt folk, och att de använder små barn i en experimentell dödlig test, för att försöka driva på smittan så att flock immunitet uppnås, trots att det inte finns tillräcklig underlag för att räkna ut detta.

Sedan förstår jag att covid 19 kan va en falsk pandemi, där eliten använder sig av detta för att skaka om saker och ting till sin fördel. Men hursomhelst så tycker jag att sverige hanterar covid 19 helt fel och detta är inte bra, även om viruset visar sig vara fel bedömt vad gäller dess allvarlighet och även om viruset i sig är en lurendrejeri.

Vi människor i sverige är inte värda ett skit för pappa staten.

Fuck sverige som regering.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-10-19 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in